:: ^_^ ::

Tuesday, June 25, 2013

Checkup Adik Baby 32 weeks - 2nd Pregnancy

Assalamualaikum..

da selamat sampai rumah..tukar baju bersihkan badan..
da tak perlu fikir nak masak..
tadi da selamat brunch pizza..and siap tapaw sekali pizza..
malam da tak payah keluar da suami kate..
tak tahan..tadi keluar sekejap pun da berair hidung ni..
balik ni da start bersin-bersin da..

suami pergi cuci kereta..Hazeeq terbungkang dalam bilik..
bukan penat sangt pun..cume tadi bangun awal kan..
harus la tido tak cukup..biase 2 3 hari die bangun da cecah tengahari..
tapi tadi pukul 8:00 pagi aku bogelkan and mandikan die time die tido..
nasib baik la die tak meragam..

macam biase..checkup hari ni..adalah rutin biase..
sebab da nak masuk 8 bulan so checkup adalah sekerap 2 minggu sekali..
ok la..aku ni jenis suke je pergi jumpa doc..
ikutkan hari ni appointment untuk amek darah lagi sekali untuk check HB..
last HB reading dalam 10 gitu je..so dorang nak HB tu naik 11.25 something gitu la..

aku culas makan ubat..bile doc tanye aku cakap je la ubat ade lagi..
tapi hari ni doc main bagi je lagi ubat..malas nye la aku nak makan..
tak de hal pun nak telan..kadang miss sebab tak ingat..da letak depan mate da tu..

hari ni geral dari rumah seawal jam 9:10 pagi..
tu pun feeling pukul 7:00 pagi sebab nampak berkabus kan..
padahal jerebu !

sampai je aku adalah patient yang ke-3..
tak sempat duduk da kena timbang amek BP and urine test..
duduk bu je kejap da dipanggil masuk jumpe doc..
so aku adalah memotong lagi 2 orang patient awal tu..
biase memang gitu..kalau mak yong yang da 8 bulan akan diserve dulu..
biase ibu yang awal-awal preggy ni kena bagi laluan..
dorang ade doc khas yang handle..

Progress Adik Baby 32 weeks
  •  duduk je doc tanye baby gerak ke tak..SANGAT ACTIVE ok..semalam memang da plan da nak tanye doc kenapa la anak saya kali ni bergerak nya active sangat kan..
  • so naik scan..ukur kepale..kaki tangan.. tulang peha..perut..sume normal according tu umur die la..
  • jantung ok..sound jantung ok..flow darah pun ok..
  • tali pusat pun ok..aliran oksigen dalam tali pusat pun ok..
  • ketuban pun cukup..
  • doc lame giler dok godek-godek perut aku..biase dalam 5 6 minit je da siap scan kan..ni da dekat 20 minit..rupenya doc bimbang tali pusat terbelit..sebab da dekat sangat dengan muka die..so bila air ketuban ok..no need to worry la..kalau ketuban terlebih bimbang jugak..
  • biase la adik baby kan suke jalan-jalan dalam ni..nampak muke die tadi..masam je tak nak senyum pun..
  • kepala da menghala ke bawah..tapi tak tau la tahan berapa lame..sebab dalam 20 minit doc scan tu pun bukan main lagi die lari..
  • uri pun elok je la naik dok atas kat bahagian awah sikit dari tetek belah kiri..setambun uri dok situ..if takde masalah ade progress aku maybe boleh normal..
so tadi doc tanye la..da ade belom doc bagitau yang kemungkinan besar aku akan czer jugak kali ni..memang da ade pun beberape doc yang bagitau sebelom ni..memandangkan history Hazeequ baby breech..sampai la da dekat hari bu la die turn ke bawah..tp tu pun die lambat engage..

poor progress during labour..then ikut ketinggian aku..ngan besor baby memang agak susah la..
plus aku ade tulang pelvic yang kecik..kali ni pun aku da redha da ni..

suami pun da siap menabung da..tapi kami takde la pasrah..we still akan tunggu sampai la ke 37 minggu nanti..and see ape progress die pulak..ade lebih kurang sebulan lagi..pape pun kaedah beranak kali ni aku da tak kisah..mane-mane pun sakit..

cume kali ni berpantang mungkin akan kena leboh berdikari..dengan nak handle Hazeeq lagi..harap dapat la hapuskan lemak tepu ni..

tu je aim lepas beranak aku !

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...