:: ^_^ ::

Thursday, March 17, 2011

Berat Mak Buyong

salam..

feeling cam da lame tak tempek muke sendiri..hahaha..bile da rase muke sendiri tak comey untuk tatapan..maka malas la nak letak kan..padahal bukan de sape mau tengok pun..heeeeeeeeeee..

to anak ibu..gini la dasatnye rope ibu mu..ni pic mase 2 minggu lepas..mase nak g checkup 31st week..appointment suppose pukul 6.00 petang..tapi hubby lambat sampai..tu yang cam sempat nak snap sana sini..

mulut ade lah perlu wat muncung-muncung untuk meng'cover' kekembangan hidung yang da ditahap melampau..^___^


see..see my hidung..tapi takpe..ibu mengandung ni da tak kisah da rupe cam mane pun..as long hubby pun takde nak komplain pape..die selalu bagi kate semangat..selalu ingatkan aku..this 9 beautiful months ni akan bagi banyak peluang untuk aku dapat pahala dengan mudah..and die pun sangat la banyak mengalah ngan perangai aku yang mudah nk emo..hehehehe..


erm..dalam pic ni perut aku cam tak berape nak besar je kan..beza tempoh 2 minggu je..skng ni memang membulat da perut ni..haruslah nak dok menaip ni pun mengah2..berat??..so far berat 3 trimester ni on off je..

6 weeks - 55 kg
10 weeks - 57.5 kg
15 weeks -59 kg
19 weeks - 62 kg
23 weeks - 65 kg
27 weeks - 67 kg
31 weeks - 65 kg
33 weeks - 67 kg

berat adelah naik mendadak jugak..yang turun tu sebab tak lalu nak mam nasi..hopefully takde la melepasi 70kg..doc pun da bunyi yang aku nek terlebih da..takut jugak..sebab baby kecik je..ibu je yang bersungguh-sungguh naik badan..sekarang ni kasi tumpuan pada baby dulu..kalau ikutkan before pregnant sampai sekarang ni da cecah 12 kg da berat yang aku berjaya tambah..

normally berat bertambah during pregnancy ni around 10kg - 15 kg..kalau da terlebih tu memang terlebih sudaaaa la kan..aku ni before pregnant pun memang terlebih da pun..
dengan berat sekarang ni..bukan saje tak elok untuk aku..takut jugak ade pape time nak bersalin ni..Nauzubillah..mintak dijauhkan..nak bangun duduk pun susah..nak rajin wat keje umah pun susah..adelah dalm seminggu 2 ni aku da startsolat duduk..rase selesa and rase rajin nak solat..da gitau hubby da aku solat duduk sebab ari tu memang tahap takleh nak rukuk..sakit kat dada..nak sujud memang la lagi..rase berpinar..tapi sekarang ni solat duduk ni aku rajinkan jugak sujud lame sebab ea..aku da la terbace 1 info..

if nak bagi baby betol kedudukan and berada dalam 'socket' on time..maka kena la rajin untuk sujud lame sikit..aku takde la tahap sujud sampai 5 minit..kire biase-biase je..tu pun daa terase senak sangat da perut ni..moga-moga dipermudahkan untuk aku beribadat..aminnn..

Wednesday, March 16, 2011

Tanda - tanda Awal Kelahiran

salam..

hehehe..ni la keje mak buyong 2 3 ari ni..memang tak dak keje len selain menggoogle je kan..tahnx la kat pakcik google..banyak gak info yang aku dapat..

kebanyakkan tanda-tanda labour ni memang aku da tau..tapi bila da nak kena kat diri sendiri ni..rase cam nak tau lebih lagi..rasa cam nak tau camne sakit tu..sobab ea sakit tu bagi aku abstract..maksudnye kek sini..kekadang orang kate sakit tapi aku rileks je tahan tak sakit pun bagi aku..kekadang benda yang orang tak sakit tu aku da rase sakit sangat da..

contohnye lagi..lately ni kan mak buyong selalu cramp kaki..cramp vontot la..ate cramp kaki adelah sangat sakit da bagi aku..camne pulak if ade orang describe contraction tu lagi sakit dari cramp pastu dok ulang-ulang pulak sakitnye..

da 18 kali tanye ma..ok itu tipu..i mean da banyak kali tanye ma..tanye ma camne rase sakit tu..ma kate rase sakit pinggang..rase memulas macam period pain..kalau macam period pain..so far ok la kan..sebab penah kena period pain..after da kawen je bu kurang..penah kena period pain sampai demam-demam..tapi tak penah pulak aku makan ubat tahan sakit or panadol pink tu ke..erm camne yek..?

rase nak tepon ma lagi je..bukan ape..cakap ngan ibu ni kekadang bagi hati ni tenang..ari tu de sembang2 ngan MIL..umi punj banyak jugak la bagi petua suh makan and minum itu ini nak bagi lahir mudah..erm nanti nak calling2 mintak ampun sume..nak wat solat taubat bebanyak..mudah-mudahan dipermudahkan sume urusan..

hahaha..bu nak masuk 34 minggu da nak cuak-cuak..heehehhehe..sabar je la..ade membe 32 minggu da selamat di c-sect..xmo..!!..jadi ni mau kongsi tande-tande awal labour yang aku memang dok ulang-ulang bace..cet! konon boleh la nak feel camne kan..^___^ 
 
gambo dari uncle google
  • kontraksi 5 minit sekali selama 1 jam : Kontraksi adalah tanda awal dan isyarat yang paling penting yang menunjukkan sudah sampai masa untuk bersalin. sekiranya kontraksi sudah ada, cuba perhatikan masa, tempoh dan berapa minit jarak diantaranya. Kontraksi yang sebenar berlaku secara teratur dan pada jarak yang konsisten. sekiranya ia berlaku setiap 5 min secara teratur dan semakin kerap, pergilah berjumpa dengan doktor untuk mendapat kepastian
  • keluar air ketuban : Air ini biasanya keluar dengan banyak dari vagina. Warnanya jernih, tanpa bau. Kebanyakkan wanita langsung tidak mengalami pecah ketuban sehinggalah disaat-saat akhir proses bersalin. Yang kerapnya, doktor yang akan memecahkan ketuban anda untuk mempercepatkan proses bersalin.
  • keluar darah dari vagina. : Disaat awal anda bakal melahirkan, selalunya terdapat lendir pekat bercampur darah keluar dari faraj, ini kerana pintu rahim mula membuka (Pembukaan di bahagian pangkal rahim atau servik dikesan dengan skala 1 hingga 10). Ia boleh berlaku beberapa jam atau beberapa hari sebelum bersalin.
  • Sakit Belakang : Sakit belakang sering menjadi masalah utama wanita hamil, tetapi ia juga mungkin satu tanda kelahiran. Sakit ini akan semakin kerap dan kuat dan rasa lebih teruk pada bahagian bawah belakang.

Rasa yang Macam-macam Ada..

salam..

erm da dekat nak Suboh da ni..dari tengah malam tadi sibuk dok ngadap lappy..2 3 ari ni hati rase tak tenang..rase pergerakkan baby len macam..sangat active..and perut pun kejang je..rase tegang..kalau tido pun memamg tak lena..apatah lagi ngan keadaan panas belingas gini..kipas da 2 3 pun belom cukup lagi untuk sejukkan suhu badan ni..erm..dugaan..

mase ari ni di abeskan ngadap lappy..search itu ini..ulang balik baca buku..untuk dapatkan lebih info tentang rase 'sakit' menanti kelahiran nanti..hati ni betol-betol rase belom cukup kuat..sukar nak digambarkan..payah nak describe..

last few days..mase nak masakkan mee bandung untuk hubby.tetibe ade rase cairan kuar dari celah peha..laju..tapi takde la banyak..cukup untuk buatkan aku terpakse tukar baju..selang 10 minit ade kuar lagi..waktu ni hubby bu sampai umah..da gitau die..kalau tengok dari segi warne tu rasenye bukan air ketuban..but if anything happen malam tu memang kitorang da get ready nak pi UMRA..padahal bu je balik dari checkup kan..

Alhamdulillah..sume pun ok..takde la pape jadi..kalau tak plan nak gi melawat Atok yang sakit kat Johor pun memang tak jadi la..erm agaknye tu cairan keputihan kot..da tepon ma gitau nad tanye pendapat ma..ma pun gitau tu bukan tande nak bersalin..tapi tetap nasihat kan aku untuk gi hospital if air tu kuar banyak..hahahha..time tu memang takde rase cuak pun..cume tertanye-tanye je..

tapi skang ni memang ade la berdebar..rase cuak..rase macam..'eh boleh ke aku nak hadapi rase sakit tu nanti..??'

macam-macam petua aku baca..tapi yang pastinya..jangan putus berdoa..hanya padaNya la sebaik-baiknye tempat bergantung..and 1 more yang biase ibu-ibu hamil amalkan..banyakkan berjalan..well kat umah ni pun aku banyak la jugak jalan-jalan..wat keje umah..sangat rajin nak basuh bilik air lately ni..then of cos la kalau nak kuar gi mane-mane kena turun nek tangge..ate umah tingkat 3 kan..bukan de lift pun..erm plan kalau hubby nak pi beli barang dapo kali nak ikut la..biase lately ni hubby tak bagi sangat aku gerak sane-sini..kesian die tengok aku jalan pun da cam peguin..dengan berat yang da cocah 70kg..aku ni kan renek..rendang tak berbuah..so berat 70kg tu adalah ditahap melampau..even untuk sorang ibu hamil..

few days ni jugak aku da perasan da perut aku meloyot kebawah..macam da ade gap antare breast ngn bahagian atas perut..malam tadi pun hubby da tegor nape perut aku lekuk..hahahahah..lawak je..baby da start nk turun bawah..Alhamdulillah..tu tandenye kemungkinan besar segale nye akan berjalan lancar..cume malam tadi jugak aku tak lena sangat tido..rase sakit celah peha..i bet tu sebab kepala baby berganjak and dok tekan celah peha..

kalau ikut perkiraan lagi 44 hari..or maybe 40 hari je lagi..actually beg yang nak bawak gi hospital pun aku lom packing lagi ni..erm sok kena cek semula ape lagi yang belom buat..nak pegi  tenang kan hati..and mulai esok nak cube tido awal malam..insyaAllah boleh kot..rase mcam pelik bile pas Suboh bu dapat lelap then kul 11 bu nak bangun tido..tu pun kalau hubby rajin nak tepon kejutkan..kalau tak melarat sampai 1230 tengahri..so far walau tido lewat pun takde lagi lebih dari after Zohor..syukur disitu...

Tuesday, March 15, 2011

Checkup 33 Minggu = 8 Bulan

salam..

ni namanya update basi..bukan ape ye kawan-kawan..ibu baby adalah sangat pemalas..dia rajin melawat rumah-rumah orang lain je tanpa meninggalkan jejak..ate hobi aku kan membace..bile da jumpe blo-blog baru yang best untuk dibace, haruslah aku spend bace the whole blog tu..sampai la aku da tak larat lagi nak bace..gitu..

hah..intro cukup  seperenggan kan..so macam biase..since last 2 months kot memang da tetapkan appointment checkup adalah setiap hari Jumaat..Dr.Rafi yang suggest..sebabnye kalau hari biase atau weekend..aku ngan hubby kena tunggu almost 2 3 jam untuk sume sesi checup..but if pagi Jumaat memang kejap je la..dalam 30 minit da settle bayar sume..so jimat mase la kan..

memandangkan aku memang pengangur bertauliah..memang takde halangan la..hubby pulak ari Jumaat akan masuk kedai after solat Jumaat..makanye Jumaat lepas memang agak lewat la nak gi checkup..pukul 10 bu sampai UMRA..kali ni just checkup biase..checkup 2 minggu sekali untuk tengok progress baby je la..sampai UMRA cam biase..daftar, tunggu tak sampai 5 minit pun..da masuk amek BP, timnbang berat then bagi urine..even bu pas mandi, bu pas shi-shi pun..urine adalah senang je nak kuar..sebab selang 20 minit memang aku nak terkencing pun..

siap sume..dok luar dalam 10 minit gitu la..nurse da panggil..masuk untuk scan..memandangkan last 2 weeks baby adalah menyongsang..maka 2 3 ari sebelom checkup memang aku dok cakap je ngan baby..suh die behave..dok lek lok bila doc nak scan nanti..doa tiap kali pas solat tu memang kemestian la kan..kali ni scan ngan doc pompuan yang aku tak penah jumpe pun die before ni..agaknye Dr.Ummul lom masuk lagi..doc ni cantek..n sangat peramah..

doc bacekan balik history checkup aku..and ape yang dorang concern..so far sume ok la..then naik bed untuk scan..memula doc ni cam bidan pulak..dok rase-rase perut aku..die bukan terus scan..dia rase dulu mane kepala..katenye..mengikut ape yang die rase kepala baby memang menghala ke bawah..lega rase..thenn bile die scan pun..Alhamdulillah..baby dok dalam keadaan yang betol..syukur sangat !!

ye la..dengan masa berbaki 6 minggu lebih lagi ni..perasaan memang la tak tenteram..rasenya kalau diberi 10 bulan lagi pun aku rase mental aku lom ready nak hadapi rase takut tu..2 3 ari ni pulak baby sangat aktif..aktif yang tahap 20 jam die dok gerak-gerak..only few hours je la die diam..hohoho..sangat suke hati aku..tak yah aku nak wiso dah..

cume tiap-tiap pagi aku note la pukul bape die gerak..gerak banyak tak..dengan keadaan die yang suke gerak-gerak skng ni memang tak yah kire pun..ape yang aku harapkan sume akan berjalan lancar..cume few thing lom setle..katil baby belom disambar lagi..belom ade mase mau shopping..and da boleh proceed beli bengkung..set bersalin pun tadi hubby da survey..and tanye brand ape aku nak..seingat aku kalau brand mustika ratu tu dalam RM100 cm tu je.ni hubby nak belikan Jamu Mak Dara..aku tanye la berapa hargenye kan..almost RM300..and murah la tu katanye sebab lengkap sume.

tak kisah la mane-mane pun..janji dapat berpantang larang dengan jayanye..eh eh..cite checkup da melalut sampai Korea da..hehehe..ok2 sambung balik..after scan sume memang takde problem..then kuar tunggu bayar..ooh sungguh terkejut sebab ni kali pertama murah sangat,..termasuk ubat tak sampai RM60 pun..weehuuuu..

then headed to kompleks jap..hubby mau singgah kedai..and aku mau cari tudung baru..so jalan-jalan jap je then balik umah..sempat la hubby rehat makan sume before pegi solat..

gitu je la..next checkup lagi 2 minggu..genap 35 weeks..next checkup ni inject ATT kali ke-2..ala..tak mo cucuk la kat bahu..sakit..nurse pregnant tu kasar sangat..rase nk sepak je..lebam kat bahu aku yang bekas ATT dulu almost 2 weeks bu nak hilang...

Monday, March 14, 2011

Semangat tetibe Hilang..

salam..

erm..semangat tetibe cm terbang hilang..semangat ape?.semangat nak update..sejak kena sakit perut ari tu..sampai now ni mood nak update da takde..

nak cite pasal checkup 2 ari lepas pun cam ala-ala je..nanti-nanti ye la..now ni kat umah MIL Seremban..sonok pulak..dok taip2 ni..sonop sebab dapat aircond..muehehehe..nak wat camne..mak buyong ni kan cepat panas..awal Suboh tadi da mandi da..mandi air sejuk lagi..tapi badan cepat je berlengas balik..

ni mate mintak didodoi-dodoi..tapi keadaan tak mengizinkan..sogan den nak berguling depan-depan ni..kate nak aircond kan..haruslah teringin nak bergolek depan ni..dalam bilik memang panas berlingas la..sabar la wahai cik mate..aku tau ko tergoda ngan kenyamanan aircond ni..erm kalau la kat umah pun ade aircond kan ke best..nak 1 plisss..

ok..da melalut sebab sangat ngantuk..da 2 ari tido tak cukup..tak cukup kat sini maknenye aku tak dapat nak tido siang..kalau da malam tak leh tido..then dekat suboh bu nak lelap..tambah lagi siang tak leh tido..ending nye jadi la tak tentu arah camni..

plan nak gi jalan-jalan pun da hancur musnah rasenye..sodih..sob..sob..sob..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...