:: ^_^ ::

Wednesday, April 20, 2011

Hasil Exercise di JJ Bukit Tinggi...^__^

salam..

da makan tengahari lom???..aku lom lagi ni..pagi tadi breakfast roti je 2 keping..skang ni ngah tunggu hubby abeskan keje die kat dapo..then bu kitorang nak lunch same-same..da siap da hidang depan tv..dapo sedang dalam proses nak susun-susun...fridge baru suda sampai..!!

sementara tunggu my dear siapkan keje..meh nak update dulu..ramai yang mesej tepon tanye keadaan aku hari ni..ooo..thanx ye kawan-kawan..Alhamdulillah..ari ni pun ok je..malam tadi baby memang aktif la..sampai ke Suboh..aku tetido awal malam tadi..dalam kul 2:00 pagi rasenye aku da sampai Maghribi da..terjage kadang-kadang sebab dak tecit ni bagi tendangan die..gosok-gosok perut sambil senyum..then sambung balik tido..

so bangun pagi ni segar la sikit..dapat tido lamekan..awal pagi baby takde gerak sangat..dalam kul 10:00 pagi aku start vacuum umah..da perasaan da ade movement yang ala-ala je..lite-lite cam baby menggeliat bu bangun tido..so teruskan wat keje..sebab dalam hati aku yakin memang baby akan active gerak-gerak ari ni..

and skang ni memang die dok tergedik-gedik dalam perut ni..comey je tengok perut denyut-denyut..baby da lapo ye??jap ye..kite tunggu ayah siapkan keje..nanti mamam same-same ye..

ooo..cite sal fridge baru..heheheh..keje hubby kat dapo skang ni tu dok kemas fridge baru la..fridge lame tadi aku da bersihkan..tapi entah camne aku terpijak kaca alas tempat letak sayur fridge lame tu..=]..pastu hubby balaik tadi of cos la kena marah manje-manje kan..nak wat camne..bukan aku sengaje..hehehhe..tu dok sibok cantum kan balik kaca tu..sian die..sebab da janji ngan kawan die..kawan die nak fridge tu..kitorang pun tolak la murah-murah..bukan nak kire untung pun..dari takde sape nak gunekan..purchase price dulu almost RM700 jugak..ni tolak RM300 je..tu pun hubby suh die bayar ansur-ansur je..


mentang-mentang la da settle masalah..terus pi jalan-jalan kan..hehehe..ni la tempat yang hubby suke tuju..kat sini de Harvey Norman..hubby suke beli kat sini sebabnye service dorg best..if rosak ke ape ke..datang je buat complain..then technician dorang akan datang reapair pape yang patut..and if nak cari spare part pun mudah..sebenarnye da lame da nak tukar peti ais baru..yang lame ni kecik..1 pintu..kecik tu ok la lagi..yang masalah problema nye bila kite simpan sayur je memang esoknye sayur tu busuk..aku pun tak paham..sayur jadi berair..cam peti ais ni leaking..tu yang terus angin nak yang baru..hehehe..sentap sangat la konon kan..

tapi peti ais baru ni pun takde la besar sangat..2 pintu..biase je..sebabnye space dapo da terhad da..mau angkat yang diidam-idam kan tu tapi hold dulu la..aku rase sayang la nak bagi 2 3k camtu je..biar la duet tu dari poket hubby..tapi aku tak mampu nak tengok duet setebal itu di kaunter bayaran tu nanti..ooo..kami suke beli cash..kumpul duet dulu..bile da cukup bu kite gi sambor..idak le ngidam je terus beli..kayo bonar la pak cik kan..=]..Amiiiin....mane tau..kate-kate kome itu doa buat awok berdue ni kan..^__^


tantek tak..tantek tak???..tak tantek...xpe la..for me da cukup tantek da...weeeee...


ni adalah hasil sampingan masa jalan-jalan exercise semalam..entah camne mase tunggu hubby withdraw duet kat atm..aku 'termasuk' dalam sebuah kedai kasut ni..tak silap aku name kedainye OPERA..kedai nampak sangat vogeu..range harge lebih kurang Vincci..tapi design sane adalah santek-santek and up to date..

aku 'tertry'..ala..'ter' la sangat kan..hehe..entah camne pulaj leh jadi love at de first try..rase comey je kaki bile aku sauk ini kasut..flat and selesa..terus lari-lari gi tau hubby da terjatuh cinta nak beli..hubby kate beli la..kang kalau tak beli nanti sampai umah mesti teringat-ingat kan..takpe..kite setle dulu hal peti ais..then bu kite beli..tu pun if rase nak beli tu ade lagi la..

so harusla rase nak beli kan..buat mase cam skang ni..nak beli baju memang tak dapat la..aku ulang-ulang tayang je baju yang same tiap kali pi checkup or pi kuar..tak kuase nak beli baju baru banyak-banyak..bukan selamenye aku nak bam-bam gini..hope gitu la..hope sangat nanti pas pantang nagn adolf hitler aku boleh turun 20kg...pergh..verangan tak ingat!!!..takpe u olls..berangan tu kan cam motivasi jugak untuk kite kan..^__^..


ni pulak memang dalam wishlist aku before aku balik pantang kat umah ma..kat umah aku da de 2 selipar bulu ni..tapi ni beli nak wat balik umah ma time pantang nanti..senang nak jalan-jalan pakai selipar ni nanti..takde bimbang slippery ke hape ke..


ni pulak saje aku tempek..resit bukti bayaran..oo aku malas nak edit-edit..tu dia alamat umah aku..bukan umah betol pun kan..umah sewa..lantak je la..muehehehehhe...gile keji nye perangai..


ni maksudnye memang da bayar..tunggu sampai je la..memang boleh puji la servis penghataran..percume..kalah beli kat Tesco..siap charge RM40 hengget lagi...da la nak tunggu stock sampai tu berminggu..nak tunggu deliver pulak makan hari..ni kt Harvey memang mabelos..ko bayor today..sok sampai la..=]..takpe teruskan usaha anda..nanti kami pi beli sane lagi..next mau sambor Samsung LED 51in plak..tunggu harge potong sikit lagi..boleh la tolak yang 32in ni pade sape-sape..


then if ko purchase barang cash..make dapat la free gift kan..dulu dapat set sudu garfu stainless..then dapat blender KHIND..semalam dapat set KOMAX..kace..penutup tu je la plastik..sangat sonok..

hehehe..ok la..da siap da hubby kat dapo sane..boleh la nak makan sekarang!!..tata..titi..tutu..nanti if aku masih lom meletop kite bersiaran lagi yek..^___^

Tuesday, April 19, 2011

Checkup bila baby kurang active

salam..

2 hari da aku sepi dari mencatat di sini..2 hari jugak rase berdebar + nebes menemani aku..

wah intro da syahdu-syahdu..bukan la syahdu sangat pun..cume cuak tu yang lebih..ni da lega da..bu balik dari UMRA..bu rase boleh nak napas dengan best..bu rase oksigen sampai ke paru-paru..

gini citenye..cecite..cecite..meh nak koba..

17hb April = Ahad
  • dalam pagi membawak ke tengahari tu aku da notis da baby macam kurang gerak dari biase..biase kan die memang suke gedik-gedik dalam perut aku..gedik yang ala-ala berombak perut aku..dalam 10 minit die gerak takmo benti..tapi tu pada hari-hari biase..tapi tidak pada hari ini..
  • aku usik-usik la die kasi die gerak..tapi usik-usik pun takmo jugak..de la gerak sekali gitu..pastu aku notice badan aku hari tu lemau gile..rase nak demam..rase cepat nak marah..kalau ikutkan pagi-pagi lagi hubby da kuar belikan aku roti canai ngan mihun goreng + ayam masak merah..sebungkus mihun aku bedal camtu je..dengan selamba..siap boleh pulak habeskan 2 keping roti canai..tanpe rase ragu-ragu..
  • dalam pukul 11:00 pagi pas da kenyang melantak..aku rase penat sangat..da badan penat mata ngantuk..mase tu da lupe nak kire movement baby..aku tertido atas karpet depan tv camtu je..memang rase sakit badan.tapi nak bangun masuk bilik rase tak larat..capai tepon mesej hubby gitau die aku tak larat..plus aku lapo lagi..sian pulak hubby bimbang-bimbang..die tanye..aku nak die balik ke??..aku kate tak perlu la nak balik kot..if nanti aku memang betol tak larat bu aku gitau die balik..bile die tanye pasal baby bu aku perasan yang perut aku lembik je..padahal malam tu bukan men lagi dari tengah malam sampai Suboh die dok nari-nari hip hop dalam womb ni..
  • da rase tak sedap hati tapi cube jugak sedapkan..kire cam tambah kicap sikit la..aha..melalut sudah..then sambung wat keje cam biase..lipat kain..lepak depan tv..then hubby mesej nak balik awal sikit..nak belikan makanan untuk aku kat pasar malam Bukit Subang..selera aku adalah sangat besar..sampaikan aku sendiri pun tak percaye yang aku boleh habeskan sume makanan tu..rase macam makan untuk 2 3 orang je..
  • even badan tak larat pun still jugak aku order macam-macam..nak nasi kerabu..nak yong tau fu..nak ayam goreng la..nak air kelapa la..Alhamdulillah sume dapat dan sume tu aku berjaya habiskan dengan senyum kenyang..sementara tunggu hubby balik aku mandi dulu..segarkan badan..dengan harapan takde la tak bermaya sangat nanti..
  • pas solat Maghrib..terasa de cecair kuar..dalam hati berdebar..tapi malas nak amek pot..gi dapo makan dulu..mase makan pun de terase lagi cairan tu kuar...selang 20 minit ke 30 minit memang akan keluar..so nak tak nak aku cek la..cume lendir macam keputihan..so aku tak amek pot la..hati masih bimbang kan baby..stil macam kurang gerak..hubby tolong gerak-gerak kan pun die cam takmo layan..penat sangat ke baby..ke nantok nak tido??..
  • so malam tu berlalu sepi..aku cam biase la..cube lelapkan mate..tapi sampai la hubby gi keje aku dok terkebil-kebil..mate ngantok..da terlelap da pun..tapi terjage sebab perut rase kosong..hati rase sebak..mase hubby salam nak pi keje aku gitau die..baby kurang gerak ni..air mate da kuar..die pun cam tak bape nak pi keje..tapi terpakse jugak sebab takde sape da leh tolong bukak kedai..
18hb April = Isnin
  • pukul 10:33 pagi aku tepon hubby gitau aku nak gi UMRA la..nak cek baby nape kurang gerak..da la da tunggu hari je ni kan..takmo la aku amek risiko pape..hubby suh aku tepon UMRA dulu..untuk confirm de doc or tak..seb bek tepon awal..klu lewat memang tak dapat jumpe doc la..kecuali on call of emergency..inform hubby yang die kena balik segera..tepon ma gitau keadaan aku..ma pun suh gi klinik cecepat..then aku siap-siap..aku lom makan pape lagi..lapar sampai tahap gigil-gigil..tapi tekak da rase tak leh nak telan pape..so decide nak rebus telur separuh masak je la..then nak buat nescafe panas..
  • bu je telor masak hubby da call..die da sampai kat parking bawah rupenye..so memang tak sempat langsung nak makan pape..waima seteguk air pun..kunci pintu sume..terus turun..perkara pertama hubby buat adalah rase perut aku..gosok-gosok..sembang ngan baby..baby de la gerak sekali..kebiasaan nye bile aku usik die takmo gerak tapi bile tangan hubby yang sentuh die akan lebih galak gerak tendang2 sume..then die terus pecut kete laju gile..macam la aku nak beranak da..dari kedai sampai umah tu die pecut 10 minit je sampai..biase mau jugak 20 minit bu sampaikan..ni drive ke terbang dear???..die kate takmo tanggung pape risiko..benda len leh cari..hoho..sian hubby betol-betol riso.
  • sampai UMRA..ya Allah ramai nye orang..tapi seb bek kaki tangan kat sini cekap..aku gitau ape masalah aku so memang dorang serve  aku dulu..buat rutin biase dulu..mek BP timbang then bagi urine..berat aku turun..nurse tu pun tegor..aku jawab la aku tak makan..then aku datang ni sebab baby kurang gerak dari semalam..nurse tu cam mengeluh..die kate nape puan tak datang semalam..aku lagi la cuak bile die kate gitu..cube gosok-gosok baby..dapat rase movement yang lemah..hati risau plus cuak usah cite la..kuar dari toilet terus ke 2nd floor buat CTG..
  • ooo..CTG hari ni mmg la aku rase nk sepak-sepak je nurse ngan nurse pelatih ni..aku gitau la aku datang hari ni bukan nak men-men tapi sebab baby kurang gerak..boleh pulak nak salahkan aku sebab aku tak makan.aku gitau la aku makan lebih dari keperluan da..bayangkan la banyak mane da aku makan malam tadi..ngan aku tak leh tido nye..of cos la aku dok ulang alik pi dapo makan beskut..pastu pagi ni aku tak makan sebab hati ni da serabut sangat..ce kalau ko yang serabut..ade ko pikir nak makan lagi..??tak tau la kalau ko jenis takde perasaan..hubby pun sampai pukul 4 la bu makan..rase lapo tu ade tapi tekak tak mo makan pape..
  • siap yang nurse pelatih tu still nak blame aku..rase nk lepok je..siap cakap kalu baby tak move suh gerak-gerak kan perut ngan tangan..bodoh!! aku ngan hubby da puas gerak da memang baby takmo move jugak.. da la pelatih je kan..soalan senang kacang yang nurse tu tanye pun terkebil-kebil nak jawab..de hati nak ngajo aku pulak..
  • seb bek la hubby ade..kalau tak memang aku sembur je habis-habis...ooo kt UMRA mase Isnin tu adalah kelam kabut..ade kes chiicken pox..sian ibu hamil tu..da la pregnant dalam 6 7 bulan pastu kena chicken pox yang memang tahap kuar lendir-lendir..sian die..nak jalan pun nampak payah sangat..pastu ngan staff hilang kan report card ke ntah ape..then nurse salah name patient..nurse pelatih rosakkan machine ape entah yang rege nye riban-riban..shud be pukul 1:00 tengahari doc sume da boleh rehat..tapi sampai pukul 3:00 petang ade lagi kat situ..de masalah ape entah lagi..aku sendiri pun sampaikan dirujuk pada 3 doc..ye la...kate baby tak move kan..mule-mule pas CTG aku jumpe Dr.Neeraj..dia ni paling pakar..masuk-masuk je die apologized sebab tunggu lame..de la dalam 3 jam..tapi kau tak rase mase berlalu..die scan..gitau baby ok..ketuban ok..uri da matang..yang bestnye laluan oksigen n segala zat melalui tali pusat adalah sangat excellent..kalau tak memang dan-dan tu jugak aku akan diinduce..=]
  • tapi oleh sebab aku kate baby kurang move..die takmo amek risiko dari keputusan scan..die decide nak suh aku gi wat VE dulu..if de bukaan aku kemungkinan besar akan diinduce malam tu jugak..hati kau rase pelik..takut..sedih..happy sebab nak jumpe putera permata hati ni..then di hantar masuk jumpe next doc..sorry la doc saya lupe name doc ape..doc pompuan..untuk wat VE..atau name kampung nye cek bukaan pintu rahim..
  • bukan suar sume..baring on bed..kangkang ang get ready..aku tak prepare langsung mental or fizikal nak tahan sakit..die suh aku tarik nafas..belom sempat tarik aku da pun diseluk..oooo..Ya Allah..!!..very the sakit la..bukan sakit yang sakit..sakit yang ngilu..pilu sume ade la..rase gigil satu badan aku..rase macam kalau ko nak kencing orang jolok-jolok ari-ari ko..then ko pulak tak dibenarkan kencing..sampai saat ni aku terase ngilu..cite kat hubby die gelak je sambil dok ajuk ape doc tu wat kat aku..=]
  • berita nye..positive close!!..jalan belom pun terbukak lagi and dinding rahim still tebal..belom ade tande-tande akan berlaku kelahiran dalam mase terdekat ni..so jumpe Dr.Ummul untuk futher explanation and all risk yang aku perlu hadapi..doc kate die memang nak induce jugak malam tu..dalam kul 8 malam aku perlu serah diri la..tapi if induce belom bermakne akan berlaku kelahiran normal sebab jalan belom terbukak..then if itu terjadi maka will endup dengan cesear la..tu pun ikut aku nak serah diri kat situ or kat gomen..
  • aku memang kalau boleh tak nak la cesear..sakit belakang hari tu lagi trauma la..memang la ade yang pilih nak cesear je sebab tak yah sakit push-push..tapi aku nak berpantang nanti secare rejim israel..maka berharap sangat nak normal..mudah-mudahan amin...
  • so dc bagi tempoh..tu pun sebab CTG baby tadi ok..aliran tali pusat cantek bak kate Dr.Neeraj jadi doc suh aku balik umah dulu..then tunggu sampai pukul 8:00 malam..if movement baby still poor..sile serah diri anda untuk di pakse lahir..diinduce atau IOL..mase tu aku dengan penuh yakin nye kate baby akan gerak nanti..so if baby da kembali aktif..sok pagi still kena ngadap doc lagi untuk confirmkan keadaan baby..so sila jujur dengan diri sendiri..
  • kuar dr UMRA hubby bawak pi Tesco Extra..nak beli lauk and bagi aku jalan-jalan..mase nak turun dari kete..tetibe terasa ade satu tendangan padu di kanan dinding perut..ya Allah..hati ni rase bersyukur sangat..baby tau ibu risokan..baby tau ayah pun riso..tepon ma..mintak ma doakan sume ok..masuk Tesco..hubby suh dok kat kerusi urut..urut 1 badan..kire nak bagi getaran tu membatu baby gerak..pastu memang baby lagi banyak gerak..muke da boleh senyum..hubby pun da boleh buat lawak..masuk Tesco beli sume yang aku rase nak makan then tapaw lauk untuk lunch..
  • balik umah..dalam kete baby da makin aktif..sampai la ke Suboh tadi..die da kembali nari hip hop..buat ombak sume..so lega..relief..tapi sampai ke Suboh tu aku ngan hubby tak tido sebab dok kire movement baby..
19hb April = Selasa = today !!
  • pas solat Suboh mate pun da terase berat..padahal pukul 9 pagi jap gi da mau ke UMRA lagi..tapi takpe..pujuk hati tido dulu..hubby pun da lelap...mesti penat gile dok berjage ngan aku..
  • pukul 8:40 pagi..bangun mandi..siap-siap..gi dapo kukus pau segera then buat hot nes untuk hubby..kejutkan hubby suh mandi..pas breakfast terus gerak pi UMRA..
  • sampai UMRA memang dorang da notice aku..terus timbang and mek BP..which tak perlu pun..then tak yah bagi urine terus wat CTG..sangat relaks CTG hari ni sebab baby gerak je..dok tendang-tendang yang detect contraction tu..hubby pun da pandai tengok da bacaan graf CTG tu..gile la kitorang ni kan..da jadi muke femes kat situ..selang seminit 2 minit je hubby tanye aku baby gerak ke tak..aku pun malas nak jawab..cume suh die tengok perut aku..sebab memang nampak la perut berombak-ombak..
  • CTG tadi relaks adalah juga sebab nurse tu tinggalkan aku and hubby..takde la die nak usik perut aku..tolak perut aku kuat-kuat ngan kuku panjang macam semalam nye CTG..then tak yah nak jadi bahan belajar nurse pelatih yang takde etika..gilo!!..
  • boleh sembang-sembang..mek gambo dan bergelak ketawa..tapi gambo takleh nak share sebab nmpak pewot saye yanga dihiasi strecth mark beribu ni..sampai la midwife pun masuk nak tengok aku..she said baby dalam perut aku besar..tu dari ape yang die perhatikan la..aku time tu da tenang da..biar la besar or kecik..janji selamat and sihat..both ibu and baby..
  • turun then tunggu turn nak jumpe Dr.Ummul..sebab da gitau awal-awal nk jumpe Dr.Ummul..act tak kisah pun sape-sape doc nye..sebab nak confirm kan je..
  • bile jumpe Dr.Ummul..die da senyum-senyum da..gitau la sume ok..then no need to worry..in few days lagi if baby de taknak gerak kena terus jumpe doc la..or if baby progress ok jumpe in one week..=]
  • lega yang amat..balik ngan muke senyum..sebenarnye da plan baek da..hubby nak bawak aku jalan-jalan pi Bukit Tinggi..gi Harvey Norman..rembat peti ais baru sebijik..sambil bawak aku exercise..hehehehhe...

ok la..da panjang kan coretan aku kali ni..walaupun cube ringkaskan..tetap panjang jugak..aku cube ingat sume proses yang jadi..supaya dapat jd panduan aku di mase akan datang..entry kt JJ Bukit Tinggi len kali pulok..tu pun if semangat nak menaip tu masih ade..^____^..

time kasih tu hubby yang sentiase ade dengan sayang..then time kasih anak ibu sebab paham kerisoan ibu and ayah...^_________^..wink..wink..!!

Sunday, April 17, 2011

Contraction..

salam..

sebenarnye tak sedar pun hari ni hari minggu..semalam pun macam hari biase je..cume perasan la blok aku ni riuh rendah...name pun budak-budak tak sekolah semalam kan..dapat la dengar dorang riuh rendah dok kejar bola..

kadang-kadang suke jugak bunyi bising ni..means ade orang kat blok aku..so takde la aku rase takut..oooo..minggu ni hubby keje 7 hari..so memang takde cuti la..keje pagi..petang nanti bu de kat umah..tapi semalam hubby balik tengahari..biase die balik sebab aku masak for lunch..

tapi semalam hubby balik sebab aku yang lapar then memang tak larat nak bangun dari katil..perut menegang je..rase nak aleh buntut pun susah..semput nafas..rase loya nak muntah sume ade..

hubby balik bawak balik lauk..nasi da de kat umah..tapi sudahnye aku makan megi je..tengok lauk cam tak kena ngan tekak..lately ni pulak selang sejam je nak makan..berat pun naik mencanak ni..takpe la..da tak lame kan..lagi 12 hari je lagi..

12 hari???erm...still aku lom ade rase pape lagi kecuali rase tegang dan perut mngeras tu je la..hati rase tak sabar..rase gundah tiap malam nak tido..terbayang rase nak push baby kuar..ibu da tak sabar mau jumpe kamu sayang..

da berbulan tak lena tido..seb bek la dok umah je..tu pun hubby selalu kate mate aku lebam..die suh tid and rehat la siang hari da malam aku memang tak leh nak tido..tapi siang hari pun same jugak..mate takmo pejam jugak..even kalau ngantuk sangat pun tetap tak leh nak tido bile perut rase tak selesa..

aku betol-betol confuse camne nak tau rase sakit kat perut tu adalah contraction..cume skang ni harap-harap de kuar tande dalam bentuk lendir ke blood stain ke..tak pun klu ketuban pecah lagi senang kot..

then bile sampai hospital nanti bu rase contraction..da banyak tempat banyak orang aku cube bertanye..tapi still tak dapat nak paham camne rasenye..

ade yang describe macam period pain..sakit pinggang..lenguh pinggang..rase tertarik kt pinggang..then de yang kate macam sembelit...sembelit???erm..aku memang selalu sembelit pun..period pain pulak..dulu before kawen memang selalu la period pain..penah sampai pengsan and demam..

Ya Allah..ko permudahkan lah perjalanan hambaMu untuk lahirkan seorang lagi umatMu..moga segalanye berjalan lancar..dipermudahkan dan berikan aku kekuatan untuk hadapi kesakitan yang bermakna ini...Amiiiiin...

nebes..nebes...^_________________^..!!

Friday, April 15, 2011

Checkup 38 Minggu = Dapat Tengok Muka Baby ^___^ + Pakej Bersalin

salam..

fresh update ni!!

bu je balik dari checkup..minggu ni checkup untuk minggu yang ke-38..and bu je had lunch ngan hubby..biase kalau hari Jumaat memang lauk tapaw je la..senang kan..Alhamdulillah kenyang la jugak kan..

hari ni dalam sejarah la jugak sebab awal gile bangun siap-siap nak pi checkup..ye la minggu ni pun kena wat CTG lagi..so kalau lambat-lambat lagi mau jadi cam minggu lepas la..sian hubby nak gi solat lagi..

so bangun adalah awal..siap-siap mandi..sempat lagi makan pulut and pengat durian yang semalam punye..sebelom gi mandi da panaskan dulu..da siap pakai tudung bu kejutkan hubby bangun mandi..sian pulak nak kejut awal-awal..tau die penat..

da siap nak kuar umah tetibe hubby tegor.."sayang..nape baju sayang koyak??"..

hah amek ko..sekali aku rase bawah ketiak bukan men besar lagi koyak nye..seb bek la hubby perasan..camne la ku leh tak perasan..takde pulak rase sejuk angin masuk ke hape..rugi da mase kat situ..kena tukar baju..da tukar baju..tudung pun tukar la jugak kan..kalau tak kerana baju koyak tu mungkin awal lagi aku sampai UMRA..

sampai UMRA dalam kul 9:20 pagi..still de yang lebih awal dari kitorang..gi register cam biase..tapi boleh pulak die kate record aku takde..ingat kan aku 1st time datang la ni..cube banyak kali bu la jumpe record aku..biase la skng ni gune techno pun bukan sume leh pakai kan..

bu je dok 2 3 minit da kena panggil timbang..mek BP and bagi urine..aku memang da tak tahan dari dalam kete lagi nak shi-shi..kuar toilet tak sempat duduk pun terus di bawa ke labour room untuk CTG pulak..

ari ni merase la ku jadi bahan uji kaji..bukan uji pape pun..kire nurse yang buat CTG tu ngajar nurse praktikal camne nak wat CTG..camne bacaan nye..ngan aku sekali la boleh belajar..ape sebab heart beat baby naik..or turun dari normal..normal HB baby adalah between 120 - 160..tu yang aku dengar die gitau la..kalau salah tu kire salah pendengaran aku la..biase la nurse Indian..BI die pun de lenggok Tamill..tapi die sangat baik ok..cume part die gerak-gerak kan perut aku tu terase sakit sikit la..kuku die panjang ok..memand terasa calar kat perut aku..*_____*

ada la dalam 20 minit nak tunggu siap print sume..seb baik hubby awal-awal da beli paper..so takde la sangap die nk tunggu aku..actually masuk bilik tu memang best la..da feeling nak bersalin sangat da tadi..

turun balik ke level G..dok 5 minit borak-borak ngan hubby..terus dipanggil masuk bilik jumpe doc..muke aku da len macam..kenape masuk bilik doc yang sebelah kanan pulak..biase yang belah kiri kan..rupenye hari ni adalah takde doc pompuan..sume doc lelaki..so nak tak nak ko tak leh memilih la..setakat nak scan aku redha je..tapi muke hubby len macam la..

aku respect doc ni..sebab die memang jage la tak sentuh-sentuh aku..cume sentuh gune scanner tu je la..die ni peramah and suke nak kongsi info..kire pandai tackle hati patient and coach..dari muke kelat hubby pun boleh gelak..penerangan die lagi detail la..aku suke...

yang paling best sebab scan ari ni leh tgok muke baby..last week Dr.Ummul kate tak leh nk tengok muke baby sebab kepale baby kat bawah..die macam nyorok kan..tapi hari ni memang rezeki aku la nak tengok..siap doc tu pulak yang excited printkan 2 keping pic untuk aku..Alhamdulillah..sonok sangat..rase nak nanges je..!!


see..kalau sape-sape yang reti tengok memang nampak la..mate hidung mulut and pipi bam bam die..geram je..kalau gini la..aku memang semangat la nak push-push nanti..sakit pun berbaloi ok dapat baby sihat sempurna...Alhamdulillah..terase besar nikmat Allah bagi..

aku nye EDD still same lagi la..28/4 beza 1 hari je dari EDD asal..biase la tu kan..and Dr.Patrick yang serve aku tadi bday nye pulak on 30/4..hahahahha..memang dok gelak je la ngan doc tadi..

doc pun de tanye if aku de pilih tarikh nak beranak bile..tu bermaksud IOL la kot..induce..takmo la aku..even aku harap baby kuar on 29/4..tapi if lewat ke ape ke..aku tak kisah..biar la lalui normal process kan..

ooo..ari ni jugak aku and hubby de tanye doc sal bilik nad cost labour nanti..mane la tau de cost tersembunyi ke hape kan..

syukur sangat-sangat la..ni aku detailkan pakej yang ditawarkan kt UMRA..so pade sape-sape yang nak bersalin kat UMRA boleh la rujuk sini ye..

1)PAKEJ BERSALIN NORMAL - RM 999
  • bersalin normal
  • 2 hari 1 malam - bilik 2/3/4 katil
  • bayi akan diperiksa oleh pakar kanak-kanak
  • suntikan imunisasi bayi - hepB, vit K, BCG
  • jahitan & ubat tahan sakit secara suntikan
  • pemeriksaan darah bayi - TSH/G6 PD/BI GP

2)PAKEJ  BERSALIN PEMBEDAHAN LSCS - RM 2999
  • pembedahan LSCS
  • 2 hari 1 malam - bilik 2/3/4 katil
  • dikendali oleh pakar perbidanan & sakit puan
  • perkhidmatan Anaesthesia oleh pakar bius
  • bayi akan diperiksa oleh pakar kanak-kanak
  • suntikan imunisasi bayi - hepB, vit K, BCG
  • pemeriksaan darah bayi - TSH/G6 PD/BI GP

ni la antara pakej yang ditawarkan..so berbaloi kan..but hubby prefer nak suh amek bilik single..privacy la sikit kan..aku pun selesa..katanye boleh je nak bilik single..cost nye lebih mahal sikit la..lebih tu takde lebih banyak mane pun..setakat RM100 - RM200 je la..

tapi tak leh nak book la..if de rezeki tak full house boleh la..hopefully time aku bersalin nanti takde la orang ramai nak bilik single kan..lagi 2 minggu je ni...tak sabor mau jumpe dak tecit lam wot ibu...

^__________^...auuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuumm!!

Thursday, April 14, 2011

Nak try masak sardine goreng..^___^

salam..

da petang bu hapdate kan..kalau ikut kan mase bangun Suboh tu aku da nak update..tapi macam .... ala tak yah la lagi...ha gitu..

bila da cerah..mata pulak mintak nak tido..kejap je after hubby kuar gi keje aku pun terlena elok depan tv siap berselimut lagi..haip!..sonang pulak ko nak tido kan..biase kate ko susah mau lelap..

gini cecite-cecite..malam tadi opkos la tak leh nak tido..boleh lelap dalam sejam lebih sikit camtu je..pundi kencing no rase nk terkencing je..da tu pulak belakang sakit denyut-denyut..lenguh pesen baru memang gitu la..

awal malam sebelom tido hubby da tolong urut da..ingat memang nak die urut lame-lame..tapi paham die tak larat..keje pagi balik malam..pastu pas solat kuar beli makanan untuk aku pulak..so kena la jadi bini yang reti bahase sikit kan..laki ko bukan balaci ok!!

malam sebelom tu aku memang lena la..katenye tampal tiger balm kat belakang sampai 2 ketol..maka pagi tadi pun mintak la hubby tampal jugak..tu yang senang je acik ni tertido..bayangkan mate memang da ngantuk..bile segala male sakit belakang da hilang memang sorgaa la nak tido kan..pukul 12 gitu bu mate terbukak..bangun sebab belom makan pape lagi..perut takde rase lapo pun..cume takut if tak makan then petang bu nak makan..akan jadi la nak muntah sume tu..

makan ape je???..makan pengat durian with pulut..tu je..cadang nak wat nasi goreng dari petang td tapi tak berjaye..bile da petang ni macam rase nak makan datang..hubby da tepon tanye jap gi nak die bawak balik pape tak..tapi still tak leh nak decide nak makan ape..

tetibe tak tau kenapa rase nak makan sardine goreng..aku tak reti ok nak masak sardine goreng..dulu mase bujang-bujang dok umah opis..membe aku selalu masak..die memang rajin and memang terer la masak sardine goreng ni..

sebab nye die takleh nak makan kalau sardine masak terus dari tin gitu..still mentah katanye..kalau goreng bu sedap..pelik kan..da tu sosej goreng pun tak makan..makan sosej rebus je..lagi la pelik..

hahaha..ok..now ni turn aku da pi try wat..aku da mesej die kat FB tadi mintak die aja..senang sajork katenye..tapi tak tau la aku buat jadi ke  tak kn...

kite pause jap ye..tunggu aku kembali with sardine goreng!!........................................................


************************************************************

ok..after 20 minit bersilat gayung di dapor..tadaaaaaaaaaaaaaa....boleh la..not exactly rase macam yang kawan aku buat...tapi boleh la nak isi tekak kan..nak mam nagn  nasi panas-panas jap gi..now ni nak kena pi mandi dulu..bdan melekit..panas membahang ni..


ni la hasilnye..memang senang je la kan..cume nak dapat yang sodap tu kena tengok la tangan sape yang buat..muehehehehehe..ok..ready for dinner je la nanti..jom pi men air..

^_______^
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...