:: ^_^ ::

Saturday, November 12, 2011

Da ke klinik

salam..

sepatutnye hari ni plan nye nak pegi UMRA..tapi oleh kerana hari ni hubby keje so decide pegi malam tadi..tengok baby pun da terok sangat batuk nye..pakej dengan demam dan selsema lagi..pastu pulak die da seminggu tak membuang..risau hati ni..

lepas Maghrib siap-siap...terus pergi..jadi nye sampai kat UMRA memang awal gile la..orang pun tak ramai lagi..dok kejap je..ade la dalam 5 minit da masuk jumpe doc..

memula doc marahkan aku sebab tak bagi baby makan ubat..padahal aku da expalin da..baby tak makan ubat sebab die muntahkan balik..pastu dengan marah-marah nye die kate baby kena ambik ubat sedut la..sekali kena time die nak bagi baby sedut ubat tu..baby tolak die kuat-kuat..bu die tau..camne kuatnye bby struggle tak nak makan ubat..boleh die kate.."now i know kenapa ubat tak masuk mulut die.."..cet..bu nak percaye kan...hahaha..bagus anak ibu ni..

agak mahal jugak la..sebab dapat duet ubat dalam bentuk inhaler..1 ubat serbuk untuk campur dalam makanan die..dan 1 syrup untuk bagi die berak..tapi ubat berak nye tak sempat gune pun..sampai je umah die terus membuang..pagi ni pun die membuang lagi..

but still susah nak bagi die sedut ubat untuk cairkn kahak dan  ubat batuk tu..kena kepit dengan kaki bu la dapat..kalau ayah die ade senang la aku boleh mintak tolong pegangkan..

ok la ..da bunyi-bunyi da tu..da bangun agaknye..

Friday, November 11, 2011

Risau lagi..

salam..

last Khamis and Jumaat baby berak 2 hari straight..but since then..tak berak lagi sampai la ke hari ni..still aku dok menunggu..makan ok..nyusu pun ok..tak de meragam sakit perut..aku pun dok urut perut die elok je..lembut je..2 3 hari lepas lupe da aku exactly hari ape..ade la kuar secoit 'kueh' kat lampin die..sikit je..but ok..lembut biase je..tak de tande sembeli ke ape..

ish riso la aku gini..even doc da gitau tu biase as long 'kueh' nye tu elok lembut and die tak meragam tak pe la kan..now ni pun batuk die yag dari minggu lepas tu lom lagi elok..kadang-kadang dapat dengar dalam tekak die ade kahak yang super banyak terkumpul..geram je nak sedut kuar kan..

malam tadi da rase da kepala die agak panas..pagi tadi aku terjage pukul 5:18 pagi..rase kepale die panas..die merengek dok nak terselit celah aku..die nak rase ade orang tepi die..ubat demam tak de pulak tu..tampal kool fever and basuh kepala die dengan air..later time ayahnye nak gi keje die ok je..ceria main-main dalam walker..but still got panas sikit..mandikan awal..pakai baju lubang-lubang..and tidokan die..bangun nyusu..main-main kejap..next hour die da tido balik..ni da kali ke-3 die tido..

harap nye esok tak de la halangan ape-ape nak bawak anak gi klinik..dapat jumpe doc rase lega sikit..susah jadi ibu ni..anak sakit sikit da kelam kabut..jadi ayah senang..rileks je..aku tak tau la kalau ade ibu dalam dunia ni tak kisah tengok anak die sakit..but not for me la..

Wednesday, November 9, 2011

Baby Hazeeq batuk..

salam..

tak berupdate since sebelom raye..cite raye lagi la aku tak atau nak update ape...sebab nye tak beraye mane pun..banyak yang tak best dari yang best..sampai bile aku nak please kan orang je..sedang kan oarng tak penah terpikir pun nak jage hati aku..

ok enough merepek..da seminggu Hazeeq batuk..stok yang ade kahak tu lagi..die batuk sampai muntah..ye la..baby kot..mane la die tau camne nak buang kahak tu sume..skang ni still batuk lagi..tapi da kurang sikit..

hari Sabtu da ke UMRA cek batuk die..tunggu baik batuk tu bu boleh checkup 6 month..dapat ubat 2 jenis..tapi bukan ubat batuk la..suspek baby alergix to ikan..aku jugak yang salah  nye..ade ke baby 6 bulan gi bagi bubur ngan ikan..kena tunggu babu 1 year bu boleh bagi la..so  sila lebih cakna selepas ini..

makanan baby stick to carrot puree sahaja..2 biji carrot dengan 2 sudu beras..masak smpai kembang beras..then blend..tu la santapan feveret baby...soon nk try avakado..nak try jugak pear and epal..tapi belom berkesempatan lagi nak pegi beli..nak kena tunggu beli kete sebijik lagi..senang aku nak drive sendiri pergi market..

laki aku ni busy memanjang..anniversary pun lupe..adoi la..sabar je la miza oiii..

tu je..semput da aku kejar nk update lagi..nak lap lantai ni lagi..hapuskan habuk !!

Thursday, November 3, 2011

Akhirnye yang di tunggu da keluar..^__^

salam..

agak bangang jugak aku ni..hehehe..tunggu ape??tunggu bahan kumuh dalam perut baby kuar..Alhamdulillah.saat nak mandikan die pukul 9:30 pagi tadi..tengok penuh melimpah ruah pampers dengan stok 6 hari yang die simpan..

tak putus-putus aku ucap syukur..da bimbang da..kalau tak kompem la kena ke klinik hari ni..even stok 6 hari nye..bau tak de la masyam sangat..and texture nye pun ala-ala bubur die tu la..sikit pun xkeras or likat pun..harap nye takde masalah la..

sebenarnye baby da genap 6 bulan mase 30hb hari tu..but appoinment ngan doc lepas raya haji nanti..tak pe la..ni yang last..after yang 6 bulan ni..tunggu baby genap 1 tahun la bu jumpe doc balik..hope sume ok..sehat-sehat je la hendaknye ye..
ni budak masyam ibu bam bam ni..agaknye memang normal bagi die kot berak seminggu sekali je..senang ibu tak yah nak cuci poo poo die..makan ok..2-3 kali sehari..depends la..kalau pagi and tengahari makan sikit..petang tu aku suap la lagi sikit..kalau tak cukup la 2 kali je makan..

tak pe..nanti gi checkup nanti ibu tanye doc ye..dulu ye la..mase tu baby fully bf..memang takde riso sangat..(tetap riso sebenarnye)..skang ni baby da consume solid food..riso la..aku ni kalau 2 hari je tak membuang kompem kena gune ubat bau nak jalan..harapnye baby punye kitaran pas ni kembali normal la..

ok tu je la..mau blend bubur baby..

p/s :: baby alergic ngan seafood..die akan batuk and gatal hidung juga telinga if aku letak ikan dalam bubur die..now just stay to the carrot puree je la..soon will bu use avokado juge..

Wednesday, November 2, 2011

Baby kurang buang air

salam..

hari ni da masuk hari ke-5 da baby tak poo poo..semalaman aku tak lena tido..hari lagi la tak de mood..bimbang takut die sakit perut..so far tak de la nampak die sakit perut..ok je..ceria je..makan ok..menyusu pun ok..

tapi tadi petang mase mandikan die..ade nampak secalit poo poo..hopefully malam ni die berak la..susah hati takut baby sakit..aduhai la hati..stress jugak lagu ni..kalau die tak berak jugak malam ni..pagi esok memang kompem ke klinik la..kalau die just bf je takpe la..nothing to worry..ni da start makan..tu yang riso tu lebih..

ni elok je dok menjelajah seluruh rumah..merata die pergi..sambil dok bebel-bebel..tak de pape la tu kot..mase raye ari tu penah jadi..time tu still fully bf..tak de masuk pape makanan lagi...tu pun aku gelabah da..rase release gile bile die berak..sekali berak memang melimpah ruah..stok 3 4 hari nye..bau pun da macam loji penapisan da..

ni tak tau..da 5 hari peram ape bau entah..hahahaha..di sebalik susah hati..terselit juga rase happy..happy sebab memang baby da de tande nak berak..and die punye 'stool' pun biase-biase je and more..soon da nak pindah..pas ni boleh la merase dok rumah bawah..tak payah da nak stress lagi pikir nak ngankut barang..petang-petang boleh bawak baby jalan-jalan taman..boleh pegi kedai sendiri..boleh pegi pasar malam jugak..

thank you Allah..syukur sangat..Kau Maha Mendengar..!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...