:: ^_^ ::

Saturday, January 7, 2012

Selamat berhari minggu..

salam..

tentu seronok bangun pagi hari ni bagi yang bekerja..
aku yang tak kerja ni hari-haru pun seronok..
tak penah lagi kot nak rase bosan dok umah..
tak tau la bile Hazeeq da sekolah sok luse..

ade penah kawan aku cakap..
dok umah jadi suri rumah lagi memenatkan dari bekerja..
tambahan lagi yang ade anak kecik..

justifikasi nye..
kalau kerja..kompem anak da hantar nursery..
tak yah da terkocoh sane sini nak mandikan anak..
salin lampin anak..
layan anak main..
masakkan makanan anak..
masak untuk diri sendiri..
bawak anak gi jalan petang-petang...

balik petang amek anak yang da siap mandi..
sampai rumah paling koman pun masak dinner je..
tapi hari minggu orang bekerja ni menanti dengan sebakul pakaian yang lom basuh..
2 3 bakul yang masih belom berlipat..

but if pandai manage mase..
luangkan mase balik keje setle all that..
instead of ngadap Masterchef..
hari minggu anda akan lebih bermakne..
ecewah !!..

ala..dulu aku pun keje jugak meh..
tapi waktu tu lom ade anak la..
so aku tabik spring toing..toing... la..
pada yang ade kerjaya best..
meeting sane sini..outstation bagai..
yang ade anak selang setahun umor nye..
yang ade umah besar cantek berhias..
yang still got time tu spend with their kids..
still have time to cook for them..

bertuah dapat suri macam ni..
bertuah dapat ibu macam ni..
will try to be one la...muehehehe..

ni bukan nye khayalan ke ape ke..
or ciptaan kesempurnaan melampau..
memang wujud ok manusia sebegini..
yang sangat la cool nad pandai manage mase..

contohnye..insan yanga gak terdekat jugak dengan aku..
dengan kerjaye sebagai doc yang memang la well-known as super-busy person..
but still can manage nak kemas umah..no need maid at all..
anak still kecik..
ade yang sekolah rendah lagi..
still can cook lovely food..
and penampilan die sangat la super lembut..
muslimah sejati but still sedap mate memandang..
with her flowery blouse yang menutup hampir kebawah lutut..
with seluar or kain yang matched the blouse..
and with tudung labuh nye..

die la contoh kesempurnaan muslimah sejati yang aku rase aku nak jadi macam..
bile aku come tu her age..maybe in 15 years lagi..
hopefully..

tapi tak dinafikan manusia still got die punye kelemahan..
but still aku tak nampak lagi mane ketidaksempurnaan nye itu..
menatap wajah nye sahaja sudah cukup untuk memberikan aku damai..

huish jiran sebelah ni..pepagi bute da terpekik terlolong ke..
well aku da de jiran you alls..
eh da penah gitau ea??
tak kisah la..nak gitau lagi sekali..hehehe..
so da tak takut if hubby balik lambat pun..
anyway nanti dalam kubur sorang-sorang juge..
so mohon la pertolongan dari Yang Maha Esa..

selamat berhujung minggu..
aku macam biase la..weekend or weekdays same je..
^__________________^

Thursday, January 5, 2012

Dah makan da..

salam..

anak bu je tido ni so amek kesempatan laju-laju nak update..hehehe..
bu pas mandi harus la tido..aku pun bu jugak pas mandi..
tadi aku mandi die melalak sampai sebesen air mate..
tu bu aku tinggalkan gi mandi..
camne la kalau aku tinggalkan gi keje nanti..
erm tak pe la encik gomen..
awak tunda la dulu panggil saya keje ye..
saya lagi sayangkan anak saye..

skang ni pulak macam-macam yang jadi..
kalau dapat cari pengasuh yang baik or nursery yang besr..
nanti ade pulak anak orang lain yang pukul anak kite..
macam kes anak Kak Intan..
abes hah bengkak mate si Jaz tu..

hari ni tak kuar gi taman..
1 sebab aku tak bape nak sehat..
sakit dalam badan rase lemau je lately ni..
2 sebab hubby tak bape nak bagi sebab nye jalan berdebu lagi..
since aku pun ade lagi batuk-batuk..
yang paling utama baby la kan..
kang batuk dak tecit ni..sian pulak..

aku notice yang badan aku skang ni memang kurang air la..
jari sume macam kering gile..
pastu cepat benor nak kena migrain..
dulu mase belajar ye la kot sebab 'rajin' benor bace buku..
skang ni cume ngadap muke buku je la pun kan..

sakit pale denyut-denyut tiap kali kalau buat keje berat sikit..
aku rase sebab kurang  air..so akan jadi kurang oksigen..
kena minum lebih air ni..
aku memang kurang minum air..
air manis rajin la nak minum..
air kosong memang susah la kan..
penah la aku pakse minum air kosong banyak..
tahan je la seminggu..
pastu kembali ke tabiat asal..dats y jugak aku selalu sembelit..oppps!
 ni sebenarnye niat utama update hari ni..
semalam memang da berjaye la bagi Hazeeq makan macaroni cheese..
die memang takmo blend punye..
so suap la sebijik-sebijik gini..kejap je die kunyah..
sebab eh gigi kan da nak tumbuh..
 muke budak hepi dapat makan..
habis mulut comot ngan cheese..
entah camne die makan sampaikan sos tu kuar kat bibir..
ni lagi comot..
senang skang ni bagi makan..
duduk kan die je..
4 kali jugak la die makan..
last malam tadi ayah die yang suapkan..
die dok terliur tengok ayah die makan..
dari ayah die suapkan nasi goreng..
baik la die makan makanan yang memang aku masak untuk die..

ingat tu..
jangan biarkan bayi kite makan makanan orang dewasa..
or kite pun jangan la gatal tangan suap makanan yang sepatutnye itu..
kepada anak sendiri or anak orang len..
anak orang len tu kan bayi juge...

tu je..
^___________________^

Wednesday, January 4, 2012

Macaroni cheese for Hazeeq

salam..

hari ni hari ke-4 di tahun 2012 ni..
Alhamdulillah hari ni terbangun awal..
ni dari tadi aku dok melangut depan sliding door ni ngadap laman luar..
hirup udara segar..hubby da tetido balik..
Hazeeq pulak da pindah masuk buai and still lena...
I bet he'll awake sooner..rasenye die da lapa..
last susu pukul 6:00 pagi tadi..

2 3 hari lepas pegi Giant kat Putra Height..
alang-alang shopping barang dapor tu..terus cari bahan-bahan untuk makanan baby..
tau-tau je la anak bujang ni da membesar skang ni..
makan pun da pandai sangat da nak memilih..
kalau boleh tiap  hari nak menu baru..
memang kena masak portion yang kecik gile la..
kirenye untuk 2 kali makan je..just a nice menu for a single day..
dah tak leh nak repeat the same menu for the next day da..
kalau dulu sekali masak boleh la tahan 2 hari..

so decide nak cube buatkan baby pasta pulak..
yang paling simple macaroni cheese la kan.
da sesuai untuk baby 8 bulan keatas..
since Hazeeq pun da masuk 8 bulan 5 hari hari ni..
nanti nak try la..tak renyah sangat.
just rebus spageti then add some garlic and chesse..pastu blend kasar..=]
ibu pulak yang over excited nak try..
aku beli yang baby macaroni tu..
incase baby takmo makan yang blend..
bleh je makan sebijik-sebijik gitu..
janji kena rebus biar betol lembut la..

talking about bagi baby makan ni..
kadang-kadang hati ni panas jugak..
bile ade tangan-tangan yang tak berape nak concern ni..
men suap je anak orang yang still infant ngan makanan orang dewasa..
tahukan kamu yang menyuap tu bahawa
usus baby tu kan belom cukup mature untuk proses all the garam,minyak..
ade yang suap benda yang pedas pun ade..
pastu dok kate la anak aku ni tahan pedas..

soon kalau sakit ke..
kalau tak berak ke..
aku yang susah..now ni baby da selective sebab die da penah rase makan benda masin
so die da tau sedap makanan orang tua..
tu yang jadi kurang makan bubur die sendiri..
rase nak lempang laju-laju je..

bukan la aku nak berlagak aku la ibu yang pandai jage anak..
but give me a chance untuk jage anak dengan care aku..
im still young but im in process of learning on how to be a veru good mother to my own child..
kemon la bebeh..lain baby lain carenye..
awatnye yang hang nak pi same kan anak aku dengan anak hang..
anak hang maybe super power rangers sebab tu depa tak kisah pun hang suap depa makan apa sekali pun..
but i do know dat my baby is not yet ready to consume all that food..

lagi pun..mase 5 bulan dalam perut lagi kidney baby yang belah kanan ade bengkak sikit..
so aku tak nak la amek any risk...
even skang ni memang tak dak any problem..
tapi kan lebih baik berhati-hati..
da jadi tanggungjawab kite sebagai mak pak ni nak kena jage anak..
beri yang terbaik..

takkan la kalau da tau racun still bak bagi makan ye dok??
hah..pikio la sendiri ye..aku pun da tak larat da nak halang..
paling kuat pun gi amek anak tu dukung..
macam la aku langsung tak bagi anak makan..
padahal tiap kali celik je mate budak tu aku sumbat die makan..
tak cukup bubur aku sediakan biskut..
buahan lagi..

please la..sila jage anak sendiri dulu..
kekadang tu yang dok nyibuk nak sumbat anak aku makan tu..
aku tengok anak depa pun tak cukup makan..
see..like ketam nak ajaq anak depa jalan kan..

how the very sakit hati i am rite now..
susah payah aku ni dok pk nak masak ape fo baby..
kalau senang lagu tu bek tak payah masak da untuk baby..
sumbat je die makan nasi yang mak pak makan ni..

suap sekali junk food..
goreng nugget..goreng hotdog kasi depa kn..

so pengajaran nye..
pengajaran untuk diri sendiri..
jangan sibuk jage tepi kain orang..
jangan cube nak mengajar orang kalau kite sendiri pun  ABC still lupe susunan..
and last but not least..jangan menyibuk hal orang..

dok umah diam-diam..jage anak sendiri..jge laki sendiri..
dok bersidai tepi pagar..then buat ketupat adalah NOT good..
say NO tu ketupat yo !
^__________^

p/s : nanti if da berjaye buat macaroni cheese tu..aku ingat nak tempek sini..=]

Monday, January 2, 2012

Salam 2012..=]

salam..

ni entry 1st untuk tahun baru ni..sedar tak sedar tahun ni aku da pun masuk 26 tahun..ish da rase tua gile..da la skang ni ngan body yang tengah mengembang dengan jaya nye..and 1st time jugak dalam hidup aku nak ade azam..azam nak turun kan berat..tapi tak tau la berjaye ke tidak..baju sume memang da boleh masuk kotak sedekah kat orang da..mane ado yo nak muat lagi..

nak beli baju baru pun aku rase tak de nafsu da..malas nak beli takut nanti da takde courage nak kuruskan badan..bukan la nak kurus kering..cukup la dapat balik berat mase belajar dulu..gi mane pun sume orang la kate aku sihat..ni pun Hazeeq fully bf ngan aku ni..kalau la die nyusu fm tak tau la..agaknye lagi kembang aku kan..

erm well tahun baru ni harap nye aku dapat la berubah menjadi yang lebih baik..menjadi isteri yang lebih baik..menjadi ibu yang sentiase baik..dapat keje ngan gomen..dapat cari penjage Hazeeq yang super best..dikurniakan rezeki untuk miliki rumah idaman...

ok..tu je..anak da bangun...weeeeeeeeeeee..
^___^..

Saturday, December 31, 2011

Bye-bye 2011..

salam..

hari ni hari terakhir dalam tahun 2011..Alhamdulillah..masih dipanjangkan umo..harapnye masih di beri kesempatan dan peluang untuk baiki diri menjadi yang lebih baik..kesempatan untuk baiki diri..

review sepanjang 2011..

1.dapat benti keje and dok umah je sepanjang tempoh akhir kehamilan

2.30 April 2011 lahir nye my lil caliph Muhammad Hazeeq Darwisy bin Muhammad Muzakkir

3.29 April 2011 - genap 25 tahun - tercapai impian nak anak pada umo 25 tahun ^___^

4.6 Nov 2011 - genap 2 tahun usia perkahwinan kami - jatuh pada hari raye AidilAdha

5.10 Dis 2011 - moved !..finally to Bandar Saujana Putra - dapat dok atas tanah ^___^

6. dapat panggilan exam  gomen 2 kali in June and Nov..hopefully de rezeki nanti

latest pic mase melawat abah kat spital Dungun..kali ni abah warded sebab masalah hati pulak..erm harapnye sempena nak masuk tahun baru ni abah dikurniakan kesihatan yang baik..panjang umo..moge sempat la aku kumpul duet nak anta ma and abah gi Mekah..amin..

so..SELAMAT TINGGAL 2011..selamat tersimpan juge kenangan suke duke sepanjang tahun yang sangat singkat ini..semoge tahun depan menjadi tahun yang membawa kite ke jalan kebaikan...
^_______________^
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...