:: ^_^ ::

Wednesday, April 4, 2012

Homemade Carbonara Sauce

Salam..

and a very good day everibody !
da tengahari..lunch hari ni aku masak carbonara sauce sahaja..
nanti boleh la nak makan dengan ape jua pasta yang berkepuk dalam lemari tu..
pilih je nak penne ke..macaroni ke..spageti ke..
rebus dengan olive oil then ngap..

hari ni buat sendiri je sauce nye..
yang Prego tu tak berape nak mari dengan tekak aku ni..
well hari ni rajin masak sebab tak dapat nak layan korea..
Astro da kena bar..

tu la bukti nya yang aku ni kayak sangat..
sampai ade yang nak menjeles..
padahal kalau kaye ke..miskin sesak pape kedane pun..
aku ngan family aku je yang tanggung..

ni tak..time senang nak suruh ingat die..
time susah ape cite beb ?

panas tak??sepanas sos carbonara  ni jugak..=]
ni je gambo nye sebab malas kn..

RESEPI CARBONARA SAUCE

1 biji bawang besar cincang halus
2 sudu makan minyak masak - olive oil lagu bagus
1 keping daging kisar Ramly brand
1 paket mashroom soup Campbell yang debu tu ye
1 1/2 cawan susu segar - Dutchlady la sedap
1 keping cheese
salt and pepper sesedap lidah la..

CARA-CARA

panaskan sos pan bersama olive oil..
tumis bawang cincang tadi sehingga betol-betol masak - warna bawang bertukar jernih..
da agak masak bawang tu maka boleh la masukkan daging yang da di nyah bekukan tu..
tumis lagi sampai la daging tu nampak kental..jangan sampai berketul..
then masukkan 1 paket musroom soup tadi..
kacau lagi..
now baru la masukkan susu and cheese..
kacau seketika..then ready to serve..
salt and pepper tu tambah mase nak makan pun ok.

senang sap sap soi je..
pasni ingat ni ingat ye wahai Masliza..
ni bukan la nak berlagak poyo nak kongsi resepi ke ape..
remind untik diri sendiri..
lain kali kalau nak masak boleh google di blog sendiri..
catit dalam buku nanti buku pulak yang entah ke mane kan..

kan nanti tak pasal-pasal dapat komen kate aku poyo nak kongsi..
budget chef la sangat kan.
tak pe la pada yang nak kate aku poyo tu..
i know u care bout me kan..muehehehehehe...

p/s: walaupun takde astro tapi tetap mampu layan korea yang da selamat di donload..

1 comment:

Anonymous said...

Trimas atas resepi!
Sye nk buat pasta + sos carbonara
dan bake dgn lapisan keju kat atas!
emmm.. mesti sedap!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...