:: ^_^ ::

Friday, July 27, 2012

Bil Elektrik yang MEMBUNUH !

Assalamualaikum..

Salam pagi 7 Ramadhan..
ye..im awake..still..bukan baru nak bangun sahur..
tapi memang dari tadi sepicing pun belom mata ni lelap..

da 3 malam aku dihantui..
mimpi ngeri..terbayang pembace meter TNB datang kutip duit bil..
siap nak potong letrik lagi..
da la pakai boot Phua Chu Kang..
seriusly..

kalau setakat bil cecah RM200 aku takde la nak meroyan nak nitemares bagaikan..
boleh la lagi accept kat mind ni..
mungkin sebab penggunaan econ..

tapi kalau da sampai RM500 sebulan...
haruslah tekanan darah aku yang selama ni rendah melonjak naik..
sikit lagi nak pitam..
kalau ikutkan hati.
nak je start Dak Oren ni..
terjah sendiri TNB Shah Alam sana..
tapi ape kan daya..memang aku tak boleh..
kalau pergi jugak kompem batal puasa..

batal puasa sebab memaki hamun TNB tu je..
ape salah rumah ni entah..
aku pun tak reti nak baca da..

korang yang baca ni cuba la tengok bawah ni..
gambar adalah print screen dan aku tak kuasa nak edit..
ni aku guna tadi untuk buat aduan thru FB TNB Careline..
tapi tak tau la dorang care ke tak..
da mintak da suami pergi TNB tu..
tapi kekangan waktu kerja die..
sibuk memanjang..
pergi KL amek stok..
mana nak kejar solat lagi..
nak berbuka lagi..

die steady je..aku ni yang tak berape nak steady..
yela..almost 2 tahun aku dok apartment Bukit Subang sana..
paling mahal bil pun cocah RM80 something gitu je..
tu pun sebab ada la manusia yang lupe tutup pintu peti ais properly..

ni sejak pindah Saujana Putra ni..
since 9 Dec tahun lepas..
bil nye macam ragam...

kalau tengok balik gambar atas tu..
macam bangang pun ada bacaan bil nya..
aku since pindah sini memang dok rumah je la..tak penah lagi tinggalkan rumah lame-lame..
paling lame pun balik Dungun 2 hari..
kalau balik Seremban weekend tu memang kejap je la..
malam da balik rumah balik..

tapi boleh pulak bacaan bil tu tunggang langgang gitu..
kenapa bulan FEB, APRIL and JUNE bacaan nya sikit??
sebab pembaca meter tu datang 2 bulan sekali ke??
selama aku dok sini baru 3 kali aku terima bil..
bil by pos yang berjumlah RM40++
bil by pembaca meter total RM330++
and latest bil RM571++

tak pasal-pasal malam ni aku terbuat research pasal bil ni..
ramai da yang ngadu..
paling lebat since bulan June lepas..
yang aku pelik..
bacaan meter kat area Dungun ok je lagi.
Ma aku siap boleh tahu lagi berapa hari bulan in every month tu..
pembace meter akan datang bawak bil..

and her bill tak pernah exceed RM40..since die menjahit..
rasa tak aman..tak leh nak lelap mata..even di siang hari pun..
tetap aku dimomok kan oleh bil yang membunuh ni..
please la TNB..jangan la aniaya orang gini..

aku tau bukan aku je yang kena nasib gini..
ramai lagi yang kena..
kebetulan adik aku yang habis diploma..
and sedang tunggu nak sambung degree soon..
dok dengan aku and bekerja kat pusat Telco&Post..
selalu la orang datang bayar bill sume..
any bills la kan..

lately ni..in this few days of cos !
bila orang datang bak bayar bil elektrik je..
kompem akan terdengar keluhan dari mulut mereka..
mengatakan bil rumah dorang pun turut melambung..
bulan lepas RM100++ tapi bulan ni melonjak sampai RM200++

habis tu rumah aku yang bulan lepas RM50 then bulan ni RM406 ni lagu mane pulak ceritanya..


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...