:: ^_^ ::

Sunday, July 29, 2012

Ikan Kerapu with Hot Sauce = Menu Berbuka Ramadhan Day #5

Assalamualaikum..

Alhamdulillah..kejap je rase..
hari ni da masuk pagi 9 Ramadhan..
da dewasa..da jadi ibu ni..Ramadhan rasa cepat je berlalu..

kalau zaman kecik dulu..
nak habiskan seminggu berpuasa pun susah..
macam lambat gile nak raya..
sehari je da 10 kali try baju raya..
makin try makin lambat pulak rasa masa berjalan..

sekarang ni pejam celik pejam celik da petang..
tup-tup da kena bangun sahur..
bagi aku sekarang ni memang takde istilah bangun sahur..
sebabnye aku memang dari malam tak tido pun..
2 hari  pertama puasa je la merasa Ma kejutkan bangun sahur..
bile da balik rumah sendiri ni..
memang dok berjage je la malam..

layan lagu sambil siapkan memanik baju..
banyak lagi ni yang belom siap..
kang ade yang berlagu syahdu di pagi raya..
baju raye tak de manik..
kalau jenis baju ade bunge tu mungkin tak kisah sangat kalau takde manik..
ni baju memang plain..dengan kain pun yang alahai sangat kan..

nak tak nak kena la jugak rajinkan diri cekalkan hati..
luaskan kelopak mata ni untuk stay up siapkan..

pergh !..

bu aku perasan betapa jauh nye aku da melencong..
sebenarnye..nak up entry pasal ikan kerapu yang Aboh kirim dari Dungun hari tu..
saje je..sebab balik hari tu Ma masakkan ikan kerapu..
Aboh dapat free je sebab kawan die memang kelaut..
pepagi nanti Aboh gi la kat Kompleks tunggu dorang wat naik ikan segar..

dah alang-alang banyak tu aku mintak la sikit nak bawak balik..
ye la..kalau kat sini mane nak dapat ikan kerapu besar gergasi...
segar dan percuma..
kalau ade pun..mahu berkerapu dulu tangan ni nak membayarnye..
ni aku amek ikan yang siap bersih disiang and da buang sisik..
tinggal masak je..

since sume orang pun tengah nak diet karbo sekarang ni..
kite masak je lite-lite.
kang masak kari ke..masak lemak kan..
same jugak..end up mesti tekak mintak nak nasi..
ikan yang sangat besar..bagi aku la..
sebabnya kuali yang saiz kat rumah aku ni pun memuat je..
untuk jimatkan minyak menggoreng nanti..
sebab aku suke goreng ala deep fry gitu..
bu la rangup garing..

makanya aku potong jadi 4 bahagian..
3 bahagian pertama macam dalam gambar kat atas..
adalah santapan berbuka Ramadhan ke-4..
masak bulan puase ni men campak je..
hot sauce ni memang menggila hot la..
dan yang kepala nye turut same menjadi mase keesokkan hari nye..
sebenarnya da tanye da suami..
die nak makan ke kalau aku masak kari or masak lemak..
katanya die pun takmo makan nasi..
jadi nye masak je la macam hari sebelom nya tu..
ratah je la..

ala kate je pun takmo makan nasi..
padahal benda lain sume bedal..
gajah melintas pun habis licin..
siap pakej malam tadi melantak kek SR...
nak kurus la sangat kan..
turun 2-3 kg je terus rasa..eh boleh la makan sikit..
pastu bile da kenyang terus pasang azam nak disiplin betol-betol..
hangat-hangat tahik itik sungguh !

1 comment:

Anonymous said...

Impressive publish! STICK WITH IT!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...