:: ^_^ ::

Saturday, September 8, 2012

Suri Solehah utk Suami

Assalamualaikum..

ni memang impian aku since aku kat bangku sekolah lagi..
tapi time aku tu aku da dok atss kerusi la..
no more bangku..weee..

entah la..aku pun tak sure macam mand nak explain..
mase kecik sekolah rendah orang selalu tanye..
cikgu,.kawan-kawan..jiran..kawan ma..kawan aboh..
besar nantu nak jadi ape..
dengan tegas waktu tu aku jawab..
"peguam takpun pensyarah "..
mase tu seingat aku..darjah 3 macam tu..
ape makne peguam and pensyarah pun aku tak tau..

yang aku pasti..
cita-cita yang aku pilih tu bunyi nye hebat..
lain dari kebiasaan yang menjadi pilihan kawan sekelas yang lain..
paling popular zaman aku dulu..zaman awal 90-an..
"doktor, cikgu, polis, askar"..
pastu nak up sikit yang cikgu tu ubah jadi cikgu besar..
then yang polis tu tambah sikit jadi polis trafik..
heehehe..

tapi yang paling best..
ada sorang sahabat ni..
quitr rapat jugak dengan aku..since kami same same dicalonkan sebagai pelajar harapan ketika itu..
die punye cita-cita ialah..computer engineer..
da la sebut bahase mat salleh..
pastu ade perkataan computer pulak,.
membuat kan sume orang kagum dengan beliau..
termasuk la cikgu praktikal dari maktab..

walhal time tu computer pun tak kenal lagu mane rupe..
di sebabkan itu die dicop pelajar pintar..
dapat jadi ketau pengawas..
eventho klu nak compare result aku yang tak penah siapkn homeqork ni..
memang ok aku lagi la..muahahahaha..
weh..betol la..aku memang jarang sangat la siapkan kerja sekolah..
aku tau gi sekolah main je..tau tau dapat jadi bestudent..
tapi ni mase UPSR  dulu la..
endup result dapat 4A j...
cukup puas hati da..

masuk sekolah menengah..
time da dekat nk SPM..
penah sekali tu pemgetua masuk kelas kitorang..
name je kelas top..tapi sekor sekor lahabau..
sebab tu kelas tu dulu di letak betol betol depan opis pengetua..
tapi tetap jugak tak jalan..bising tetap bising..

bile die bebel marah sume sebab bising tu..
tetibe terpacul soalan..
"sape kat sini yang nk buat medic ?"..
10 saat lepas tu hanye aku sorang yang angkat tangan..
tu pun aku angkat seban kau kesiankan oengetua..
sebab takde sape pun yg angkat..
bile tengaok aku sorang je..
lagi la die panas hati..sambung bebel lagi..
tapi aku tak dengar pun part bebel tu..
aku cume noted pasrt die puji aku je..
almaklum la..aku kan peganh carta pelajar terbaik..since form 3..
smpaikan org da jemu la tengok muke aku naik pentas amek hadiah tiap bulan lepas exam..

da puas bebel pengetua blah..
kawan kawan aku meluru ke meja aku..
ingat kan nak marah ke ape kan..
rupenye..dema ni tak tau pun "medic" tu ape..
medical or perubatan dorang tau la..
ni la sebabnye kurang tengok cite omputeh..
pastu takmo dengat lagu Westlife..
aku dulu belajo BI terrer sebab Westlife la..
seb bek doramg hensem.
motivated sikit nak hafal lagu dorang tu..

sekolah aku dulu bukan la sekolah elite,.
bulan la sekolah asrama penuh..
sekolaj budak jahat jugak..
sebab tu la aku dapat peluang jadi pelajar best..
endup PMR dpat 7A  and SPM pun 7 A jugak..
Alhamdulillah rezeki,.
hasil penat lelah cikgu menyuapkan ilmu..
bile time matrik..time upm..da kena belajar makan ilmu sendiri..
tu yang aku jadi tak cukup ilmu..bahkan moral jugak tak cukup..

di sebalik cita-cita utk aim kerja best tu..
still tertanam kukuh dalam benak aku ni..
aku nak jadi housewife..
tiap kali aku terbayangkan future aku..
aku nampak aku berdiri di muke pintu..
salam and betolkan tali leher suami..
hantar suami pergi kerja dengan senyuman..
pop!..
sampai situ je..maknenye impian aku tu gitu je..
nak jadi isteri atau suri yang solehah buat suami..

and now..real life nye..aku kirenya da capai cita-cita aku..
jadi suri rumah..walaupun sekarang ni tetap tertanam di hati nak jugak kerja..
seronok jadi suri rumah..cume aku ni masih belom mampu nak jadi isteri yang solehah yang aku impikn tu..
still banyak kekurangan aku ni..

dan berusaha utk perbaiki..
aku taknak jadi typical suri rumah yang dicop kn loser..
or yg selalu dimomokkn dengan berkemban rambut mengerbang..
aku nak jadi isteri yang menyejukkan mate dan hati suami..
mampu kah??..
doakan la  aku ye..
even aku da kerja nanti pun..impian aku utk jadi suri yang solehah utk suami akan aku gapai..walaupun tak dapat da nak jadi fully suri rumah..

pada kawan-kawan yang dying nak sangat jadi housewife..
sy bersimpati dengan anda..
saya paham ape anda rasakan..
sebab dok rumah jage anak depan mate ni amat la besar rahmatnye..
tak terkira nikmatnye kalau nak bandingkan time keje dulu..
and still boleh jana income,.
kena bijak utk cari peluang je la..
doakan moge satu hari nanti anda pun berpeluang..

(^_____^)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...