:: ^_^ ::

Friday, January 25, 2013

Petua Hilangkan Bau Peti Ais

Assalamualikum..

kali ni nak share petua..
petua ni aku dapat dari hasil menGoogle jugak..=]

hari tu balik kampung kan sampai seminggu..
tak tau bile yang ribut kuat kat sini sampai fius utama tu tendang..
sampai depan rumah tengok rumah gelap je..
padahal memang da standby da pasang lampu luar..
depan belakang..
tak bimbang sebab memang suami da pasang sensor siap-siap..
matahari keluar je otomatik lampu tu padam..
malam je baru bukak..
masuk rumah memand tak suspek pun ade sesuatu menanti..

suami bukak balik suis utama..
hidupkan econ and sambung tidokan dak Hazeeq..
aku pun start kemas-kemas barang..
yang penting nye makanan nak kena masuk peti ais..

sekali bukak peti ais..
Ya Allah !..bau bangkai..aku cium sana-sini cek itu ini tapi otak masih gagal mencari punca nye..
suami masuk aku pun ngadu yang peti ais bau busuk giler.
die pun gitau..punca da elektrik padam..
ofcos la peti ais pun turut same padam..

bukak freezer bawah..nak pengsan..
tengok sume stok daging..ikan..ayam da kembung..nasib tak berulat je..
sebab lalat tak lej nak masuk..
membasuh peti ais la memalam bute tu..

kalau bau-bau biase tu letak kayu manis pun da hilang bau nye..
ni bau daging busuk..
memang tak hilang..
Kelmarin pulak aku memang stok tak larat nak bangun..muntah je..
Hazeeq pun aku bagi makan cereal dengan roti je..
semalam pun same jugak..tp larat la masak nasi dengan buat omelete..
Alhamdulillah Hazeeq makan sampai 3 kali..
agaknye die tau ibu tak larat..so makan je la ape yang ade..

semalam memang aku da tak leh blah da ngan bau peti ais tu..
nak cuci aku tak larat nak keluarkan sume barang..
then nk cuci 1 1 tingkat..masukkan balik barang..
last-last semalam oleh kerana terlebih cerdik and terpengaruh iklan TV..
aku sembur je Fabreze dalam peti ais..
sila jangan tiru aksi kurang bijak ini..

bukan sahaje bau tak hilang makin busuk pulak jadik nye..
pagi ni Alhamdulillah..bangun je terus set mind nak kemas rumah..
nak basuh baju and yang penting nak nyah kan itu bau busuk..

so Google..dapat la jawapan nya..
banyak yang suggest gune soda bikarbonat..
bancuh dengan air..lap peti ais..buat ganti air sabun..
sebenarnye memang tak leh basuh peti ais dengan air sabun..^__^
sebelom suami pergi keja..kirim dia soda bikarbonat..
dapat je barang terus la mengemas..
dibantu oleh dak Hazeeq yang sibuk bawak plastik buah epal jalan-jalan..
dapat epal sebijik senyap..

sekarang da boleh senyum..sebab peti ais da bersih..
aku cek sume barang..banyak jugak yang rosak..
susu pekat..susu cair..cili kering yang aku blend da neik kulat..
yang mane jenis cecair tu kompom la busuk same..

and air sejuk dalam botol tu pun sume aku buang..cucu bali botol..
refill air baru...baru leh nafas dengan tenang..
even still ade muntah-muntah hari ni..tapi mood ok..
so hati pun ok la..

bukak peti ais kejap tadi bau pun da ansur kurang..
so pada sesape yang ditimpa nasib sebegini..
boleh la try..
sangat di sarankan sebab keberkesanannya memang terbukti..

1 comment:

Unknown said...

awak..sy lg truk..smpai berulat..xpsal2 stress smpai mmpi ulat.waaaaaaaaaaaaaa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...