Assalamualaikum..
dah lama sangat rasanya tak menaip dekat blog ni..
malam ni terdetik hati nak share petua untuk rawat sembelit..
terutamanya pada kanak-kanak.
melalui pengalaman sendiri yang lebih 2 tahun berdepan dengan masalah anak yang selalu sembelit..
sejak Hanees dah start makan and aku pun dah start kerja balik, Hanees membuang 2 3 hari sekali..
die pernah experienced severe sembelit yang membuatkan die serik nak membuang..
bila sakit sikit-sikit dia akan tahan, sampai lah poo-poo tu dah betul-betul nak keluar. dia akan cuba sedaya upaya jugak nak tahan.
dah macam-macam usaha, ubat dan petua yang aku cuba..letak tepung kanji dalam susu..
nak paksa die makan banyak fibre memang tak jalan lah..dah consult doctor juga..Hanees ni jenis yang dah trauma nak meneran..memang pernah la die berak sampai berdarah..
try jugak bagi die Lactul Solution..tapi macam tak de effect pun..buah die memang kurang sikit..tak macam Hazeeq yang suka makan buah.
sampai lah dah nak masuk umur 3 tahun, both Hazeeq & Hanees asyik lah dok batuk..ulang alik pergi klinik ambik ubat batuk..tapi macam susah jugak nak hilang batuknya..kalau dulu dorang dok rumah je..sekarang dah dihantar ke pusat asuhan..so batuk dan selsema tu memang perkara yang tak boleh nak elak..
terfikir jugak tak elok sebab dok bagi dorang makan ubat batuk je kan..so dapat 1 petua untuk hilangkan batuk dari FB, blend buah nenas..tapis dan bagi makan dengan sudu..natural remedy yang bagi aku mmg berkesan nak hilang rase gatal tekak batuk tengah malam..
sepanjang 3 4 hari dok bagi both Hazeeq & Hanees makan ubat batuk nenas plus madu tu, aku perasan yang setiap pagi and malam Hanees membuang dengan senang..
tetiba datang bagitahu ibu yang die dah siap berak dan ajak ibu pergi cebok..
bila dorang dah tak batuk, aku continue jugak bagi Hanees madu walaupun memang kena bersilat, perang mulut dulu dengan die..
start bagi die madu ni memang die tak ada dah masalah sembelit..Alhamdulillah lega sangat-sangat..
bimbang jugak kalau die kena sembelit time dekat sekolah..mane lah orang tahu nak layan die punya angin nak berak tu..
untuk yang mula-mula nak try, boleh try bagi pagi dan malam dulu..1 sudu..
bila keadaan anak dah ok boleh la bagi setiap malam sebelom tido..so esok pagi tu confirm lah akan membuang ..
oooh..aku just guna madu murah yang dalam botol mudah guna, beli dekat 99 Speedmart.Harga RM4.75 kalau tak silap..since hari tu, dah lebih 5 botol dah aku beli..
kalau ade rezeki lebih boleh la try Madu Khaula..
p/s : dah lama tak update, tetiba bahasa taipan dan jadi formal
pp/s : tetiba jugak share sekali petua hilangkan batuk..^___^
:: ^_^ ::
:: o u r j o u r n e y ::
Showing posts with label petua. Show all posts
Showing posts with label petua. Show all posts
Saturday, October 29, 2016
Friday, January 25, 2013
Petua Hilangkan Bau Peti Ais
Assalamualikum..
kali ni nak share petua..
petua ni aku dapat dari hasil menGoogle jugak..=]
hari tu balik kampung kan sampai seminggu..
tak tau bile yang ribut kuat kat sini sampai fius utama tu tendang..
sampai depan rumah tengok rumah gelap je..
padahal memang da standby da pasang lampu luar..
depan belakang..
tak bimbang sebab memang suami da pasang sensor siap-siap..
matahari keluar je otomatik lampu tu padam..
malam je baru bukak..
masuk rumah memand tak suspek pun ade sesuatu menanti..
suami bukak balik suis utama..
hidupkan econ and sambung tidokan dak Hazeeq..
aku pun start kemas-kemas barang..
yang penting nye makanan nak kena masuk peti ais..
sekali bukak peti ais..
Ya Allah !..bau bangkai..aku cium sana-sini cek itu ini tapi otak masih gagal mencari punca nye..
suami masuk aku pun ngadu yang peti ais bau busuk giler.
die pun gitau..punca da elektrik padam..
ofcos la peti ais pun turut same padam..
bukak freezer bawah..nak pengsan..
tengok sume stok daging..ikan..ayam da kembung..nasib tak berulat je..
sebab lalat tak lej nak masuk..
membasuh peti ais la memalam bute tu..
kalau bau-bau biase tu letak kayu manis pun da hilang bau nye..
ni bau daging busuk..
memang tak hilang..
Kelmarin pulak aku memang stok tak larat nak bangun..muntah je..
Hazeeq pun aku bagi makan cereal dengan roti je..
semalam pun same jugak..tp larat la masak nasi dengan buat omelete..
Alhamdulillah Hazeeq makan sampai 3 kali..
agaknye die tau ibu tak larat..so makan je la ape yang ade..
semalam memang aku da tak leh blah da ngan bau peti ais tu..
nak cuci aku tak larat nak keluarkan sume barang..
then nk cuci 1 1 tingkat..masukkan balik barang..
last-last semalam oleh kerana terlebih cerdik and terpengaruh iklan TV..
aku sembur je Fabreze dalam peti ais..
sila jangan tiru aksi kurang bijak ini..
bukan sahaje bau tak hilang makin busuk pulak jadik nye..
pagi ni Alhamdulillah..bangun je terus set mind nak kemas rumah..
nak basuh baju and yang penting nak nyah kan itu bau busuk..
so Google..dapat la jawapan nya..
banyak yang suggest gune soda bikarbonat..
bancuh dengan air..lap peti ais..buat ganti air sabun..
sebenarnye memang tak leh basuh peti ais dengan air sabun..^__^
sebelom suami pergi keja..kirim dia soda bikarbonat..
dapat je barang terus la mengemas..
dibantu oleh dak Hazeeq yang sibuk bawak plastik buah epal jalan-jalan..
dapat epal sebijik senyap..
sekarang da boleh senyum..sebab peti ais da bersih..
aku cek sume barang..banyak jugak yang rosak..
susu pekat..susu cair..cili kering yang aku blend da neik kulat..
yang mane jenis cecair tu kompom la busuk same..
and air sejuk dalam botol tu pun sume aku buang..cucu bali botol..
refill air baru...baru leh nafas dengan tenang..
even still ade muntah-muntah hari ni..tapi mood ok..
so hati pun ok la..
bukak peti ais kejap tadi bau pun da ansur kurang..
so pada sesape yang ditimpa nasib sebegini..
boleh la try..
sangat di sarankan sebab keberkesanannya memang terbukti..
kali ni nak share petua..
petua ni aku dapat dari hasil menGoogle jugak..=]
hari tu balik kampung kan sampai seminggu..
tak tau bile yang ribut kuat kat sini sampai fius utama tu tendang..
sampai depan rumah tengok rumah gelap je..
padahal memang da standby da pasang lampu luar..
depan belakang..
tak bimbang sebab memang suami da pasang sensor siap-siap..
matahari keluar je otomatik lampu tu padam..
malam je baru bukak..
masuk rumah memand tak suspek pun ade sesuatu menanti..
suami bukak balik suis utama..
hidupkan econ and sambung tidokan dak Hazeeq..
aku pun start kemas-kemas barang..
yang penting nye makanan nak kena masuk peti ais..
sekali bukak peti ais..
Ya Allah !..bau bangkai..aku cium sana-sini cek itu ini tapi otak masih gagal mencari punca nye..
suami masuk aku pun ngadu yang peti ais bau busuk giler.
die pun gitau..punca da elektrik padam..
ofcos la peti ais pun turut same padam..
bukak freezer bawah..nak pengsan..
tengok sume stok daging..ikan..ayam da kembung..nasib tak berulat je..
sebab lalat tak lej nak masuk..
membasuh peti ais la memalam bute tu..
kalau bau-bau biase tu letak kayu manis pun da hilang bau nye..
ni bau daging busuk..
memang tak hilang..
Kelmarin pulak aku memang stok tak larat nak bangun..muntah je..
Hazeeq pun aku bagi makan cereal dengan roti je..
semalam pun same jugak..tp larat la masak nasi dengan buat omelete..
Alhamdulillah Hazeeq makan sampai 3 kali..
agaknye die tau ibu tak larat..so makan je la ape yang ade..
semalam memang aku da tak leh blah da ngan bau peti ais tu..
nak cuci aku tak larat nak keluarkan sume barang..
then nk cuci 1 1 tingkat..masukkan balik barang..
last-last semalam oleh kerana terlebih cerdik and terpengaruh iklan TV..
aku sembur je Fabreze dalam peti ais..
sila jangan tiru aksi kurang bijak ini..
bukan sahaje bau tak hilang makin busuk pulak jadik nye..
pagi ni Alhamdulillah..bangun je terus set mind nak kemas rumah..
nak basuh baju and yang penting nak nyah kan itu bau busuk..
so Google..dapat la jawapan nya..
banyak yang suggest gune soda bikarbonat..
bancuh dengan air..lap peti ais..buat ganti air sabun..
sebenarnye memang tak leh basuh peti ais dengan air sabun..^__^
sebelom suami pergi keja..kirim dia soda bikarbonat..
dapat je barang terus la mengemas..
dibantu oleh dak Hazeeq yang sibuk bawak plastik buah epal jalan-jalan..
dapat epal sebijik senyap..
sekarang da boleh senyum..sebab peti ais da bersih..
aku cek sume barang..banyak jugak yang rosak..
susu pekat..susu cair..cili kering yang aku blend da neik kulat..
yang mane jenis cecair tu kompom la busuk same..
and air sejuk dalam botol tu pun sume aku buang..cucu bali botol..
refill air baru...baru leh nafas dengan tenang..
even still ade muntah-muntah hari ni..tapi mood ok..
so hati pun ok la..
bukak peti ais kejap tadi bau pun da ansur kurang..
so pada sesape yang ditimpa nasib sebegini..
boleh la try..
sangat di sarankan sebab keberkesanannya memang terbukti..
Friday, September 23, 2011
Petua Hilangkan Selsema pada Bayi
salam..
da lame sangat blog terabai..ade je menjengah..tapi kerajinan nak update tu tak mari..ni amek kesempatan anak tido..aku taip la dulu..sok kot bu publish..la ni dok landing baik tepi baby..die bu je tido..skng ni memang die tido sendiri..tapi syarat nye aku kena bawak die masuk bilik..padam lampu..on kipas no 1..then die akan golek-golek pastu terlelap..
tapi len la cite kalau kat umah orang..mane nak cari bau tilam busuk die ni..die nak jugak tido atas katil die..bu la die selesa..kalau berubah tempat kadang tu memang susah la nak tido..meragam la dulu 2 3 biji bu nak lelap..tu pun lelap sambil mate berlinang ngan air..sian baby bucuk ni..
semenjak akhir ni pun die dok meragam jugak..sebab nye tak selesa hidung tersumbat..oo..bile aku taip ni bu aku teringat pasal breath rite for kids tu..sok nak mintak hubby cari la kat 7e..tadi tak teringat pun..da dekat seminggu da ni hidung die tersumbat..puas da aku sedut hingus die..tetap jugak tak mo hilang..
so decide petang tadi nak bawak pegi klinik..belom sempat balik lagi hubbt tepon gitau Umi suh try letak kunyit dekat hidung baby and dahi sekali..aku memula macam takmo la letak nanti kuning la kan hidung baby ni..berkeras la jugak nak gi klinik..even da tau da kalau gi klinik pun bukan boleh elok..paling-paling pun doc sedut je la..gune gas tu..silap hari bulan balik umah jadi balik..tak kan nak ulang alik klinik kan..
baby ni tetime je die tersumbat..mostly meleleh je..tapi bile nak nyusu tersumbat memang dia nangis la..ni pun die da pandai dok hembus sedut hembus sedut hingus tu..sampai gigil-gigil tadi tangan die..jadi akupun try la google petua nak hilangkan selsema baby ni..see memang mostly sapu kunyit tu la petua nye..
pesan kat hubby suh beli kunyit hidup bile balik keje..tapi bile baby da tido bu aku letak..senang je..amek kunyit tu then asah la kat bawah buntut pasu atau aku guna je anak lesung..kan batang die tu menggerutu..so asah je kat situ..campo sikit kapur sireh tu..pastu tempek kat batang hidung baby..letak sikit kat ubun-ubun..
Alhamdulillah..sepanjang aku dok taip entry ni..die nafas ok je..smooth je..da takde bunyi srooot sroooot tu..hopefully esok baby kembali ceria..post ni aku letak dalam draft dulu ..sok pagi aku try upload pic cemane muka baby di lumur kunyit...=]..
bubye for now !!
tak bape nak nampak kuning nye..da la camera henpon ibu ni cap cikai je..baby pulak nak gegar excited dapat dok dalam walker baru..hasilnye gambo pun gegar-gegar..
hah..ok yang ni nampak jelas sikit kan..hidung baby kaler kuning..malam tadi aku merapu takde gambo..ni pagi-pagi sebelum mandikan aku amek dulu gambo nye..pas mandi ni pun still de lagi kesan kuning tu tapi tak berape nampak da..mujur gune kunyit muda..kalau kunyit yang da cukup matang tu mesti nampak oren hidung die..^____________^

da lame sangat blog terabai..ade je menjengah..tapi kerajinan nak update tu tak mari..ni amek kesempatan anak tido..aku taip la dulu..sok kot bu publish..la ni dok landing baik tepi baby..die bu je tido..skng ni memang die tido sendiri..tapi syarat nye aku kena bawak die masuk bilik..padam lampu..on kipas no 1..then die akan golek-golek pastu terlelap..
tapi len la cite kalau kat umah orang..mane nak cari bau tilam busuk die ni..die nak jugak tido atas katil die..bu la die selesa..kalau berubah tempat kadang tu memang susah la nak tido..meragam la dulu 2 3 biji bu nak lelap..tu pun lelap sambil mate berlinang ngan air..sian baby bucuk ni..
semenjak akhir ni pun die dok meragam jugak..sebab nye tak selesa hidung tersumbat..oo..bile aku taip ni bu aku teringat pasal breath rite for kids tu..sok nak mintak hubby cari la kat 7e..tadi tak teringat pun..da dekat seminggu da ni hidung die tersumbat..puas da aku sedut hingus die..tetap jugak tak mo hilang..
so decide petang tadi nak bawak pegi klinik..belom sempat balik lagi hubbt tepon gitau Umi suh try letak kunyit dekat hidung baby and dahi sekali..aku memula macam takmo la letak nanti kuning la kan hidung baby ni..berkeras la jugak nak gi klinik..even da tau da kalau gi klinik pun bukan boleh elok..paling-paling pun doc sedut je la..gune gas tu..silap hari bulan balik umah jadi balik..tak kan nak ulang alik klinik kan..
baby ni tetime je die tersumbat..mostly meleleh je..tapi bile nak nyusu tersumbat memang dia nangis la..ni pun die da pandai dok hembus sedut hembus sedut hingus tu..sampai gigil-gigil tadi tangan die..jadi akupun try la google petua nak hilangkan selsema baby ni..see memang mostly sapu kunyit tu la petua nye..
pesan kat hubby suh beli kunyit hidup bile balik keje..tapi bile baby da tido bu aku letak..senang je..amek kunyit tu then asah la kat bawah buntut pasu atau aku guna je anak lesung..kan batang die tu menggerutu..so asah je kat situ..campo sikit kapur sireh tu..pastu tempek kat batang hidung baby..letak sikit kat ubun-ubun..
Alhamdulillah..sepanjang aku dok taip entry ni..die nafas ok je..smooth je..da takde bunyi srooot sroooot tu..hopefully esok baby kembali ceria..post ni aku letak dalam draft dulu ..sok pagi aku try upload pic cemane muka baby di lumur kunyit...=]..
bubye for now !!
***************************************************************
ok..sambung balik..meh nak tempek gambo baby hidung kuning dulu..



kat ubun-ubun juga..abaikan ye rambut baby yang tak bape nak tumbuh tu..dari awal cukur memang di tumbuh area tu je..belakang kepala ade tumbuh..tapi lambat..macam second batch la kirenye..tapi rambut second batch ni lawa..lembut da halus..rambut 1st tumbuh da rupe bulu kaki ayah da..^__^..jangan marah ye ayah..
ok..itu je la..ni update paling lame..dari malam tadi..
Subscribe to:
Posts (Atom)