:: ^_^ ::

Friday, September 23, 2011

Petua Hilangkan Selsema pada Bayi

salam..

da lame sangat blog terabai..ade je menjengah..tapi kerajinan nak update tu tak mari..ni amek kesempatan anak tido..aku taip la dulu..sok kot bu publish..la ni dok landing baik tepi baby..die bu je tido..skng ni memang die tido sendiri..tapi syarat nye aku kena bawak die masuk bilik..padam lampu..on kipas no 1..then die akan golek-golek pastu terlelap..

tapi len la cite kalau kat umah orang..mane nak cari bau tilam busuk die ni..die nak jugak tido atas katil die..bu la die selesa..kalau berubah tempat kadang tu memang susah la nak tido..meragam la dulu 2 3 biji bu nak lelap..tu pun lelap sambil mate berlinang ngan air..sian baby bucuk ni..

semenjak akhir ni pun die dok meragam jugak..sebab nye tak selesa hidung tersumbat..oo..bile aku taip ni bu aku teringat pasal breath rite for kids tu..sok nak mintak hubby cari la kat 7e..tadi tak teringat pun..da dekat seminggu da ni hidung die tersumbat..puas da aku sedut hingus die..tetap jugak tak mo hilang..

so decide petang tadi nak bawak pegi klinik..belom sempat balik lagi hubbt tepon gitau Umi suh try letak kunyit dekat hidung baby and dahi sekali..aku memula macam takmo la letak nanti kuning la kan hidung baby ni..berkeras la jugak nak gi klinik..even da tau da kalau gi klinik pun bukan boleh elok..paling-paling pun doc sedut je la..gune gas tu..silap hari bulan balik umah jadi balik..tak kan nak ulang alik klinik kan..

baby ni tetime je die tersumbat..mostly meleleh je..tapi bile nak nyusu tersumbat memang dia nangis la..ni pun die da pandai dok hembus sedut hembus sedut hingus tu..sampai gigil-gigil tadi tangan die..jadi akupun try la google petua nak hilangkan selsema baby ni..see memang mostly sapu kunyit tu la petua nye..

pesan kat hubby suh beli kunyit hidup bile balik keje..tapi bile baby da tido bu aku letak..senang je..amek kunyit tu then asah la kat bawah buntut pasu atau aku guna je anak lesung..kan batang die tu menggerutu..so asah je kat situ..campo sikit kapur sireh tu..pastu tempek kat batang hidung baby..letak sikit kat ubun-ubun..

Alhamdulillah..sepanjang aku dok taip entry ni..die nafas ok je..smooth je..da takde bunyi srooot sroooot tu..hopefully esok baby kembali ceria..post ni aku letak dalam draft dulu ..sok pagi aku try upload pic cemane muka baby di lumur kunyit...=]..

bubye for now !!

***************************************************************

ok..sambung balik..meh nak tempek gambo baby hidung kuning dulu..
 tak bape nak nampak kuning nye..da la camera henpon ibu ni cap cikai je..baby pulak nak gegar excited dapat dok dalam walker baru..hasilnye gambo pun gegar-gegar..
 hah..ok yang ni nampak jelas sikit kan..hidung baby kaler kuning..malam tadi aku merapu takde gambo..ni pagi-pagi sebelum mandikan aku amek dulu gambo nye..pas mandi ni pun still de lagi kesan kuning tu tapi tak berape nampak da..mujur gune kunyit muda..kalau kunyit yang da cukup matang tu mesti nampak oren hidung die..^____________^
kat ubun-ubun juga..abaikan ye rambut baby yang tak bape nak tumbuh tu..dari awal cukur memang di tumbuh area tu je..belakang kepala ade tumbuh..tapi lambat..macam second batch la kirenye..tapi rambut second batch ni lawa..lembut da halus..rambut 1st tumbuh da rupe bulu kaki ayah da..^__^..jangan marah ye ayah..

ok..itu je la..ni update paling lame..dari malam tadi..

1 comment:

Unknown said...

Saya ada cara nk hilangkan selsema dgn cepat dn pantas tanpa side effect... baca blog saya.. :) Tq

http://amninaeim2011.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...