:: ^_^ ::

Thursday, May 30, 2013

Cuba untuk Ikhlaskan Hati

Assalamualaikum..

da dekat pukul 2:00 pagi da..
still awake sebab nye memang sekarang ni fasa susah untuk tido malam..
suami da sejam tido..
and Hazeeq mengadap TV lagi..
da habis bateri Note and Tab ibu..

malam ni die kompem akan berjage lame..
sebabnya die baru je terbangun dari tido..
tido awal sangat..now da bangun tak tau la pukul baru nak tido balik..

erm..sebanarnye ade 1 perasaan tak best..
terlebih sensitif lepas membace 1 post dekat FB..

secara ringkas nye cerita itu..

seorang ibu yang sebelom ini hanya la seorang suri rumah..
baru mendapat kerja kerajaan..
and now die bertugas jauh dari suami dan anak..
menyewa bilik bujang sahaje di tempat kerja sekarang..
die menggambarkan kerja kerajaan itu sebagai kerja idaman die sebelom die berkahwin lagi..
and now..sebab jauh dari family..suami die cadangkan die berhenti kerja..
dan kembali mengurus keluarga seperti sebelomnya..
tapi die lebih memilih berpisah dengan suami dan anak..
andai die diminta berhenti kerja..

mase aku bace post die..yang meminta pendapat dan nasihat rakan FB..
dalam hati aku terasa nak bagi die penyepak !

ya !..aku emosi melampau dan sangat sensitif..
aku juga surirumah..yang hanya menyimpan degree dalm fail..
yang sekarang ni tersusun bersama dokumen penting lain..

siapa kate hati ini tak memberontak untuk kerja ?
siapa tahu hati ini..?
tapi tiap kali terpandang wajah anak..aku jadi longlai..
langkah terhenti..sekarang ni dengan seorang lagi insan comel yang bakal lahir..
niat aku untuk ade kerjaya masih utuh..
tapi naluri aku sebagai ibu lebih kuat dari itu..

hanya suami dan BFF aku yang tahu..
betapa aku sengsara mentali..
bila orang mecemuh..bila orang mempersoalkan status aku sebagai surirumah..
bila jiran-jiran bertanya..

dan hanya suami dan BFF aku yang selalu menasihati..
sekurangnya untuk seketika aku kembali sedar..
tugas sebagai seorang ibu dan isteri di rumah itu jauh lebih mulia..

tu belom masuk bila soal duit kewangan yang di topik utamakan..
orang akan memandang aku sebagai LOSER..
perhabiskan duit laki..

yang memberi cadangan bekerja sana sini..
yang mengajar aku untuk hantar anak ke tempat itu dan ini..
macam sebelom ini aku ni bodoh sangat sebab tak penah fikirkan itu semua..

tahu ke mereka..aku kadang menangis sendiri..
bila ma di kampung susah bekerja nak tanggung adik-adik sekolah..
bila adik mengadu keperluan itu ini berkurangan..
Ya !..aku hidup bahagia di sini..di sisi suami..
makan pakai tak pernah tak cukup..
sebut aja ape yang terlintas dihati..
petang aku kirim..malam dapat la..
suami sediakan semuanya..

tapi bukan jenis aku meminta duit laki..
aku usaha cari pendapatan dari rumah..
bukan untuk keprluan aku..bukan sebab aku tak cukup makan pakai..
sebab aku tak nak family aku terasa beban dengan keputusan aku..
 keputusan untuk berada di sisi suami..
uruskan anak dan rumah tangga..

suami sejujurnya lebih suka aku dirumah..
anak terjaga..
tapi kadang mungkin die kesian..tiap kali orang pertikaikan..
tiap kali muncul soal duit untuk family..
aku menangis..tersedu di bahu die..

die pernah kate "kalau sayang dapat kerja..sayang kerja la..anak-anak nanti kite ikhtiarkan yang terbaik..tu pun kalau memang sayang nak kerja"

and bukan sebab suami tak nak tolong hal kewangan family aku..
tapi aku rasa tak patut aku susah kan suami..
family aku tanggungjawab aku..
sekali balik kampung kalau suami hulur kepada mentua die..
tu hal die..ikhlas and pahala tu milik die..
tak pernah datang dari desakan aku..

tapi pandangan orang luar yang kite tak boleh nak halang..nak tapis..
orang pandang aku sebagai tukang kikis..
tak cukup dengan tak kerja..habis kan duet laki pulak kan family aku..

walau macam mane perit pun tuduhan tu..
aku tak mampu nak betolkan..hadap sorang-sorang yang kepochi tu..
dan bodoh la aku untuk berbuat begitu..
endup nya bile stress aku akan menangis..
Ya Allah..betapa nikmatnya bahagia rumah tangga..dapat jaga anak dan suami..

hampir 3 tahun aku menyandang title itu..
tak pernah lagi rase bosan yang menjadi punca untuk aku terfikir kembali bekerja..

rezeki itu rahsia Allah..andai disuratkan aku bekerja kembali..
aku akan bekerja..tapi mungkin tidak kalau pilihan itu adalah denag mengabaikan kebajikan anak-anak..

kami bukan la mewah..bukan la terlebih mampu..
kami cuba berkompromi..
aku respek pada ibu-ibu yang bekerjaya..
kebajikan anak terjaga..suami terbelai..rumah tangga tersusun rapi..
sebab aku juga berimpian begitu..
menjadi seorang yang berjaya..
cume aku belom diberikan kekuatan untuk berbuat begitu..
hati kau terlalu rapuh nak hadapi berpisah dengan anak..

sekarang ape yang mampu aku buat..
aku cuba sedaye mungkin..ikhlaskan hati..
menjalankan tanggungjawab aku..
harapnya jalan yang aku pilih membawa aku kepada 1 jaminan yang kekal di sana nanti !

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...