:: ^_^ ::

Showing posts with label demam. Show all posts
Showing posts with label demam. Show all posts

Monday, October 17, 2011

Checkup Baby Hazeeq 5 month = Demam Panas

salam..

ni cite start dari hari Khamis 6hb hari tu lagi..pastu peram dulu bu la ibu nak update..

plan nak balik kampung on 7hb so decide nak gi checkup monthly Hazeeq on 6hb la..kalau sume pun kumpul nak buat 7hb tu memang tak balik kampung la kan..

macam biase bangun pagi pergi UMRA..daftar and tunggu turn sebab ade la few babies yang datang on dat day jugak..

kali ni same cam bulan lepas..minum Rota..ni untuk cirit birit..bulan lepas aku ade mention yang ubat ni RM30..silap yo..ubat ni rege nye RM170..sekian terima kaseh..

seb baik la untuk bulan ni baby takde nak muntah kan ubat ni..elok je die telan sampai habis..
muke gelabah cari ibu takde..datu nurse da de 2 orang kot..doc lagi..takkan aku nak menempel jugak..kacau keje doc je..kang silap-silap aku pun kena inject same..=]
ni da time kena inject..kali ni Hazeeq nanges kuat sampai kuar air mate..sebab ibu tak pegang pun tangan die..alahai anak ibu ni manje mengada la..ibu pegang je terus senyum balik..even tadi air mate berjuraian da..
pastu Hazeeq and ayah teman kan ibu gi renew lesen ibu yang expired 5 6 bulan lepas da..gini la kalau ade lesen tapi tak digunakan nak drive mane-mane..tau-tau da expired..kali ni alang-alang renew tu aku renew untuk tempoh 5 tahun..kena caj 2 ringgit sebab buat kat Pos Malaysia..malas nak ke JPJ kata hubby..takpe la..ape la sangat 2 ringgit tu kan..

and then macam biase balik umah..aku tak sangka langsung baby nak demam..sedar2 mase nak mandikan petang tu badan die panas..cek suhu da 38.2..so try bagi ubat minum..die muntah la pulak..muntah yag over..aku tak sangka die nak demam kuat pun..sebab biase inject die demam manje-manje je..sekali bile suhu da 38 lebih tu aku tepon la hubby gitau aku nak gune ubat buntut tu..seem last die demam pun doc da bekalkan ubat tu..

bile masuk ubat tu..30 minit je terus suhu turun mendadak..selamba je Hazeeq men lompat-lompat macam langsung tak deman la..aku da lega da..ingat demam nye da elok la kan..sekali tengah malam tu panas badan die nek balik..bangun pagi tu aku masuk lagi sekali ubat...tapi tahan sampai petang je...kire-kire cukup 8-10 jam je mesti suhu nek balik..abes ubat je demam datang balik.

ni  kire da masuk Jumaat la..plan nak gerak balik Dungun pas Asar kan..curi-curi packing baju sume while die tido..nampak die penat even suhu da turun..tapi petang dalam dekat-dekat Asar tu panas die membahang balik..aku masukkan dos yang ke-3..

suhu turun..so kitorg gerak balik Dungun..singgah Jengka amek adik aku...elok sampai Jengka around 8:00 malam tu demam die da naik balik..aku da rase tak sedap hati da..cam pelik je kan asyik la demam balik..sebab bimbang nak travel jauh lagi ni..aku masukkan lagi sekali ubat ikut buntut tu..selamat sampai la umah Ma..

dok ralit sembang ngan Ma sume..Hazeeq tertido sendiri..senang je..baring-baring peluk aku..pastu tido..aku sembang ngan Ma sampai pukul 3:15 pagi..bu je nak lelap..cek badan die..terase die da start demam balik..aku da tak tau nak buat ape da..time ni die elok lagi tido..ubat bontot tu de last sebiji..tapi aki da pk banyak kali nak gune..sebab memang macam takde effect pun..

abes kesan ubat deman balik dengan suhu yang lebih tinggi..aku pun da tak cek bape suhu die..ingat around 38 something la kan..ngan kepala nenong tak tido..aku bangun..basahkan towel..lap badan die..ma pun bangun temankan aku..start pukul 4:00 pagi tu la die start merengek sedih..aku tau mesti die rase sakit dalam badan..tak selesa..ak tak tau..so aku selimutkan die sebab rase tangan and kaki die sejuk beku..even kepala and badan panas..

sementara nak tunggu cerah hubby suh masukkan last ubat tu bagi die tahan..then hubby bangun pukul 5:00 pagi..solat then tunggu suboh..aku da mengalir air mate tengok anak lemah je..after dapat ubat die tido lena..bangun pagi muke senyum balik..nak tunggu siap-siap ke klinik suhu die da start panas balik..

around pukul 11:00 pagi bu gerak gi Dungun..die tido je..nampak sangat penat..bile terjage kompem die merengek..susu pun tak bape nak..hangin betol la klinik kat Dungun doc takde siang hari..petang kan bu doc masuk..rase nak bako je klinik kat situ..pastu teringat yang dekat Paka pun ade klinik..so pecut la ke sane..jumpe klinik terus benti..

masuk daftar then sekejapan je doc panggil..terkejut aku bile cek suhu baby da 39.8..aku rase bersalah gile..doc buka sume baju..doc tak bagi aku selimutkan..time tu kaki tangan baby ni da biru..tapi doc tetap jugak basahkan dengan air..1 badan die..doc bekalkan ubat..and if ubat tu tak berkesan in 6 hours after consume tu kena la rujuk hospital..sebab baby adalah muntah and cirit birit juga..

balik rumah hati da tak tenang..baby merengek..aku da takde kire da penat ke ngantuk tak tido ke..tak sempat tunggu 6 jam pun..bile suhu baby da cecah 40 aku ajak ma and hubby gerak gi hospital..tapi sampai kat hospital suhu die turun cantek je 37.6..tapi die cirit birit..tak warded cume doc bekalkan ubat len and aku dinasihatkan tak amek ubat yang klinik swasta bagi..suppose tak boleh bagi antibiotik untuk baby..

takpe la..mane-mane pun..janji baby sihat and tak demam lagi..on da way balik rumah suhu die naik lagi..tapi kali ni aku kuatkan hati..nak try dulu bagi ubat tu..tengok sepanjang malam ni cmne kan..bertahan ke tak dengan ubat tu..if sok pagi demam lagi memang akan mintak warded then postpone balik Shah Alam..aku ngan Ma berjage malam dok tunggu baby..salin pampers die every 30 minit..bagi ubat every 6 hours..monitor suhu..basah kan badan die..basah kan kepala..makesure badan die sejuk..

pukul 3:00 pagi Ahad..suhu mencanak naik da cecah 40.4..yang aku tau menangis je la..bile nyusu baby muntah..berak lagi..aku tanggalkan baju  suar die..angkat die bawak ke sinki pastu mandikan die bawah air sejuk 3:00 pagi tu..sedih tengok die sejuk..tapi badan die panas sangat..aku pun da tak mampu nak pk da ape aku patut buat..

pas mandikan bagi ubat..peluk die..terlena dalam towel je..aku terus jugak basahkan badn die..aku tau ma pun da penat..aku yang da masuk hari ke-2 tak tido memang tak de rase penat..gile ko nak pk tido ko lagi sedang anak dok sakit gitu..aku tak sanggup tengok die gigil sejuk..sedang aku tak dapat nak selimutkan die..

bangun solat hajat..mintak suhu baby da tak naik..Allah tu Maha Besar..Maha Mendengar..after pukul 3:00 pagi yang syahdu tu..baby nampak da boleh tido dengan tenang..sampai la ke cerah..suhu die da tak naik..around 37.5..tunggu jugak..tak nak amek risiko travel balik jauh-jauh ngan keadaan baby yang tak sihat..

after Zohor bu la gerak balik..tu pun nak kena ke Johor dulu..bu balik Shah Alam..Alhamdulillah..perjalanan 12 jam yang panjang tu berjalan takde masalah..every 6 hours..time baby kena makan ubat..kitorang akan benti bagi die ubat..salin pampers..then continue..sampai umah Shah Alam pukul 2:00 pagi..suhu nye da normal balik 36 something..bu la lega boleh senyum..boleh la pk nak tido..

tu pun esok nye aku still monitor any changes..takut die penat ke ape kan..aku adalah sangat cuak bila anak sakit..mungkin sebab tak penah nak hadap anak sakitkan..tu yang nebes semacam..ni cite panjang-panjang sok besar Hazeeq tau la ibu die tak tido malam sebab jage die demam..hehehe..

ok..da la ye..ni sambung progress baby untuk checkup 5 bulan ni


WEIGHT : 6.5 KG
HEAD CIRCUMCISE : 41 CM
LENGTH : 61 CM

seems berat die tak naik pun..2 minggu sebelom checkup tu kan baby de demam jugak..time tu berat da nek da sikit..ni turun balik sebab demam tu la kot..tinggi and ukur lilit kepale de la tambah sikit-skit..

secare ringkas nye perkembangan Muhammad Hazeeq Darwisy pada usia 5 bulan :

  • masih menyusu susu ibu
  • da start makan makanan pejal pertama..bijirin nestum beras merah cerelac
  • pakai lampin Dypers size M lagi
  • baju size 3-6 bulan
  • tido siang yang lebih lame dan senang tido malam
  • da mule mnyusur ke depan dan agak cepat jugak bergerak
  • sudah laju bergerak dengan walker
  • sudah pandai membentak if die tak suke kan sesuatu
  • hobi menjerit dan membebel
  • kenal sangat ibu and ayah
  • suke berkepit dengan ibu 24/7
  • takutkan orang yang die tak penah jumpe
  • memilih aweks yg comel je bu die senyum

tu je la kot yang aku nak repekkan kali ni..tetibe loye pening-pening la pulak..



Tuesday, September 6, 2011

Heroes kesayangan demam : (

salam..

actually da 2 hari aku dok melepak je kat rumah ni..since Ahad pagi da sampai Shah Alam..busy mensetlekan rumah yang berhabuk..kemas barang-barang..unpack baju-baju..basuh baju..kemas dapor sume..

bile free senggang 2 3 jam aku curi time nak tido pulak..then bile nak update feeling mood raya da lari pun ade jugak..ni bu je mood update datang menjengah..tetibe 2 buah hati kesayangan tak sihat..

sian both of my heroes ni..hubby demam baby pun nak demam jugak..hubby panas melampau..baby bu je nak de bunga-bunga cinta..eh bunga-bunga demam la..then semalam hubby muntah terok..baby pun muntah banyak jugak semalam..plus pagi ni baby muntah lagi..pastu takmo susu..
 with achik iera on 1st raya day..

kalau ikutkan da 6 hari lewat dari tarikh appoinment checkup 4 bulan baby..ni tunggu mase hubby free tapi tak free jugak..nak beraye pun tak dapat..asyik la kena masuk keje..

hari tu da tersadai kat kampung aku sampai raya ke-5 sebab nak repair kete punye pasal..merasa la balik Shah Alam merempuh jam yang hamat menyiksa jiwa..ngan baby yang da start tak sihat..ngan cuace skang ni memang cepat la nak kena demam..mintak la dijauhkan aku dari demam ni..melepek nanti takde sape nak handle baby..

erm..pic raye sume aku da asingkan..malas nak edit letak watermark ke ape..tinggal nak upload then baut entry je..cite raye tahun ni kurang semangat sikit..sebab sume pun tergesa-gesa..takde mase kot nak prepare...janji anak beraye da la..pic pun tak banyak..de la 2 3 ketol je..yang lebihnye pic baby la..sume camera da pic die..kire centre of attraction la that day..

sume pun pakat geram-geram nak dukung-dukung die..so boleh la ibu melantak dengan selesa..ooo..raya dat day baby tak poo poo sampai la petang raye ke-4..aku ni da memang tahap kerisauan sangat-sangat da..baby seem ok je..cume tak poo poo..die tak de meragam..menangis ke ape..ingat nak gi klinik da..tapi klinik area Dungun ni pun sume tutup sibok beraya..malas nak pi spital..takut nanti kena check in sane kan..menangis la nanti aku..


tabahkan hati..contact memember..terpakse batalkan reunion..ni memang aku kena maki la ni..aku yang bukan men lagi nak buat..last minute aku yang kena cancel sebab anak tak sihat..tak tau la tu dorang caye ke tak..boleh dikatakan sume plan raya musnah sebab aku terlebih emosional anak tak poo poo..so believe in aku kan fully bf so harapkan takde la sembelit ke ape..

elok raye ke-4 tu die start berak sikit..bukan men suka aku sampai berlinang air mate..then later nak dekar Maghrib tu bukan men banyak lagi die berak..siap muke dok teran-teran sume...sian anak ibu..sakit perut ye sayang...

hah..niat nak update pendek je..tapi terpanjang jugak..ok la..baby da bangun..time to mandi..then later if aku de mase luang lagi hari ni aku update cite rase pulak..cite la sikit-sikit dari takde kan..plus ni memori 1st raye ngan baby Hazeeq...^___^

ok sekian..bubye my dearest diary..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...