:: ^_^ ::

Wednesday, July 13, 2011

Gian..!!

salam..

adeh..gigil-gigil jari ni..gian weh!!..gian nak update..eeeheeee...^__^..lame betol tak update..jengah tu jengah la..tapi bile nak menaip je terus macam ala..men baby best jugak ni..gile poyo kan..

bese la..orang de anak..muehehehe...ok sila la muntahkan diri sendiri sekarang..pejam celik pejam celik..kejap je semiggu berlalu..well..minggu ni pun aku agak la membizikan diri..siapkan mane-mane tempahan manik..makanye memang kurang berkesempatan nak update..tapi tetap de mase nak jalan-jalan jengah blog orang..

da tengahari camni..baby bu tido..tu pun nampak cam tak bape nak lena..tapi sempat ala aku basuh baju sidai baju and makan..kalau tak mau curi-curi je makan..ni kire ok la dapat makan ngan aman..da 2 bulan lebih da anak ibu ni temankan ibu..sangat memahami ibu..tau bile ibu sedih..tau bile ibu sibuk..so die takde meragam..selame ni pun die takde meragam..cume manje mengade tu la..

semalam pun die ralit je dok bawah tengok and temankan ibu  jahit manik..so somey..sampaikan aku pulak yang rase kesian,..tgok muke bam bam die ni..cepat je rase rindu..padahal baby adalah 24 jam depan mate..yang best bile malam dapat hug die...padat je badan die..suke sangat kalau ayah ibu hug die..suke dok tengah-tengah..

sekarang ni die sangat pandai borak ngan ayah..even mate da layu nak tutup tetap nak borak-borak sembang-sembang lagi..bile lame sangat ayah die tak peduli..nanti majuk..ayah tegor pun die wat derk je..

sembang ngan Tok Ma dalam tepon baby da pandai..pastu cari-cari mane datang suare Tok Ma..Tok Ma takde pun..terus wat muke cebik-cebik manje nak nanes..hehehe..kelako la anak ibu ni..

 ooo..wajah kesayangan ibu ni..!!..camne la tak rindu kan..hai lah anak..ibu sanggup tak pi mane-mane..dok umah jage baby lagi best..
 muka bu pas mandi..ari ni ibu pakaikan baju yang Tok De baby bagi..besar baju ni..baby pun nampak bam bam je kan..ehehehehehe..
 dok diam diam ye..men leklok..ibu nak wat keje..itu la yang aku selalu pesan kat die..
 da mule buat muke borink bile die panggil-panggil takde orang yang layan die sembang..
 tetido after mandi..tak sempat nenen pun..sian die...nantok sangat da..
da tak yah buai-buai da..letak atas towel camtu pun tertido..oo..aku alas baby ngan towel so that kurang la rase panas..kalau tilam die tu kejap je da berpeluh-peluh..atas towel ni ok je..serap haba and peluh pun takde..

ok la..da bangun da dak tecit ni..jeles la tu tau ibu nak update..

jumpe lagi..!!

Friday, July 8, 2011

Tersentap..bile diuji..

salam..

ni bukan ujian memandu k ujian lisan..bertulis mahu pun Uji Rashid..maksud aku adalah..ujian yang bile Allah menduga..then kite sentap..erm..pastu bu ingat nak redha..and sedar yang tu sume adalah dugaan semate..

Ya Allah..sesungguhnye hati ni terase gundah..knape??..aku ni kan benti keje since pregnant kn Hazeeq 5 bulan..now ni da ura-ura nk keje balik..bukan ape..da panas jugak telinga bile terdengar suare sumbing yang aku ni dok membesarkn bontot je dok umah..makan duet laki j..padahal tu memang da tanggungjawab ape..takde la sampai kau mintak segunung intan ke ape..mintak makan je kot..mueheehehehe..

balik pantang ari tu..dapat offer untuk post lecturer..skang ni tunggu di panggil untuk interview..swasta ni rase takde nak bimbang sangat..of rase cam tak leh nak handle..aku  tolak je awal-awal..pastu try mintak kt UKM..tu pun aku tak mengharap..

last few days..uncle belah hubby de inform nak tolong untuk 1 keje kat gomen..yang ni pun aku tak mengharap..tak kisah la ko de cable besar mane kn..so ape yang aku dok gundah gulana sgt??..oo hati ni terase de duri dok cucuk..bile tengok wajah baby..and bile pk aku nak keje..mane la aku mau tinggalkan die nnt..aku ni mmg susah nk percayekan orang..orang tak tau camne perangai die..orang nampak cam senang je nak handle die..

tapi len baby kan len care die..contohnye tadi..tetibe tengah tido die terjage..tu bukan sebab die nak susu..sebab tadi die terjage sambil wat muke cebek-cebek manje..tu tandenye die ngigau takut and rase takde ibu die dekat ngan die..

bile aku pandang je wajah cembeng die tu terus rase macam bersalah giler nak tinggalkan die..aku syg weh anak aku..

hubby ngan konfiden je jawab nanti tinggalkan je ngan die..aku suh belajar tukar pampers pun geli-geli..bile baby poo poo je dok geli nak tukar..kalau gitu sampai aku balik keje la bu leh tukar..mau la melecet vontot bam bam tu..sian die..

2 3 ari ni lagi la..asyik susah je die nak tido..aku ingat kan bile die da siang hari asyik nak main-main je..malam nanti nak la die tido lame kan..idok nye gitu..malam pun asyik la die dok nak ajal orang sembang..tido 2 3 minit pastu bukak mate terus nak sembang-sembang..sambil wat mulut muncung-muncung..seb baik comey..mate ibu yang ngantuk ni pun jadi segar layan karenah die..

 

hah..ni gambo lame..da seminggu lebih..mase inject yang 2 bulan ari tu..sian die..dapat sakit..tapi baby ibu ni kuat..sikit tak nanges..=]..comey je nurse tampal plaster katun katun ni..next month pulak kite pi cucuk lagi ye..
oo ari ni da Jumaat kan..sat gi mesti hubby balik..erm ari ni cuti la masak..mintak hubby beli lauk da siap..^__^..nge..de mase senggang nanti nak siapkan projek baju orang tu..de la lagi 2 3 lai..before sambung untuk baju sendiri and baju family pulak..

fuh..fuh..anak ibu tido lame sikit ye..tido la 2 jam ke..sok nanti ibu ajak ayah gi jalan-jalan ye..wink2..ape ko ingat dak tecit tau ke nak jalan-jalan...hahahaha..xde la..saje nak bagi die kenal dunia..

da da la tu..update adalah ringkas je..ni nak curi mase nak wat keje len pulak..=]..

Thursday, July 7, 2011

Ce cite ce cite Waktu Berpantang

salam..

huish..bile anak tido je..lelaju on lappy nak online...kini bu aku merase cmne kelam kabut nak siapkan keje umah..pantang anak tido je mesti ade la keje nak kena siapkan tadi..

awal pagi tadi..bile die tido je aku terus marathon gi basuh baju..lom siap basuh die da bangun..nak nenen pulak..nenen 2 3 minit da pejam balik mate..tapi bila aku bangun j tinggalkn die mula la bukak mate cari-cari ibu..kalau tak nampak sesape..mula la wat muke cebek-cebek..hai..ikut sape la manje-manje sgt ni...^___^..
sebelom aku sambung cite..meh layan seketol gambo dak debab ni..aku saje letak die meniarap..sebab senang die sendawa..hehehe..ni lom mandi lagi ni..aku gomol dulu die pepuas..bile nampak mate da layu bu aku mandikan..so pas mandi..senang j die tido..^_^

da berhari hari entry ni tersadai dalam draft..bu je de mood nak update..si tecit ni da mintak nak manje-manje..alala..anak ibu ni..nanti kalau tak dilayan kurang kasih sayang pulak..tu belom lagi kire ngan ayah baby sekali..mueheheheheh..

di kesempatan baby da tido ni..and ayah baby pun da sampai Morocco..so ingat nak cite la sikit-sikit pengalaman aku dalam pantang yang memang tak feel pantang langsung..sampaikan hari hari aku kena bebel ngan Tok Ma..garang ok nenek itu..!!

minggu pertama aku pantang kat umah je..aku ingat mudah ke pantang ni..sekali hamek ko..memang ala-ala kem askar da..aku kan cesear..jadi tak bape feel pantang cam orang normal..yg aku buat betol-betol adalah pantang makan je..

memula kuar spital tu ade la lagi aku pakai stokin..ate skang ni musim panas..memang tak do eh aku nak pakai all the time..tahan seminggu mase kat Shah Alam je la..balik je Dungun memang stokin terus hilang entah ke mane..

bab pilis pilis tu pulak memang belah-belah aku takde pilis ni..bengkung tu pun aku start pakai bile Dr.Ummul suh pakai..katenye..after cesear ni lagi elok kalau pakai bengkung..so that kite nak jalan pun senang..takde la rase nak pegang perut je..aku beli bengkung modern yang strap tu..sap sap soi..senang je nak pakai..

aku mase 1st week tu nak dukung baby pun tak mampu ok..kalu baby nanes..ngan aku sekali rase nak nanes..ye la..aku nak amek die tak boleh..nak kena mintak orang tolong angkat baby bagi kat aku..da tu pulak aku tak leh nk dok bawah..nanti susah nak bangun..rase nak putus urat perut bile ko cube nak bangun..

aku cume mampu dok atas sofa and atas katil..senang nak turun naik..aku tak suke nak susah kn orang..bu aku tau rupenye kalau kite dalam pantang ni kaki takleh nak biarkan terjuntai..nanti kaki akan jd sembap..ni pun aku degil..konon tak caye la ngan ape yang ma aku larang tu..sekali nah!!..sembap gile kaki aku..

after tu la bu aku jage betol-betol..kalau dok kat sofa pun aku naik kan kaki keatas..kire dok belunjur la atas sofa tu..sehari je aku ikut..terus kaki kembali normal..da takde kembang da..bab mandi sume aku wat sendiri..aku jenis yang tak suke nak suh orang wat keje untuk aku..ape tah lagi nak suh orang mandikan aku..before buka jahit tu memang doc tak bagi mandi..pagi-pagi aku mintak adik aku tolong lapkan badan aku ngn dettol..

mase takleh mandi ni..feeling adik badik ngan kambing gurun da..malu bile hubby datang dekat..sebab busuk gile kot..aku pun kadang-kadang terbau hanyir..bile dapat mandi..gile hepi..balik dari spital terus terjah bilik air..

sakit tu adat la..da name pun bersalin kan..tapi takleh lawan la sakit niples..melecet siap nampak isi lagi niples aku..tahan jela..tiap kali baby bangun nak susu aku da terase sakit da..nk mandi nak kena air pun pedih..tambahan pulak bile malam dak tecit ni nak niple tu dok dalam mulut die 24 jam..aku try la petua yg doc and kak Intan ajar..memang la mujarab..after 2 3 ari tu da ok..tapi nk tunggu 2 3 ari tu la yang seksa..

aku sabar je..sebab sakit cmne pun..tak sampai hati nak bagi baby nyonyot botol..rase kesian..baik la aku sakit pun..atleast aku tau baby kenyang...

ni aku cite lintang pukang..takde nak ikut susunan ke ape..aku taip je ape aku ingat..heee..name pun update curi-curi kan..1 entry ni pun makan 2 3 ari bu siap..bersawang la blog ni..=]

ooo..bab makan pulak..aku pantang secare ketat bab makan ni selame 28 ari..memang ikan panggang ngn sup sawi then lada hitam je la..air pulak air madu Khaula..menu malam biase la..susu panas ngn biskut..sampai muak..kalau ikutkan misi yang datang jenguk aku kat umah..die kate 20 hari tu da boleh da makan ayam..tapi Hitler tak bagi okey!!..tensen je aku..air sejuk lagi la tak leh nak sentuh..

after hari yang ke 28 tu aku da kurang makan nasi..sampaikan 2 3 ari tak makan nasi..tekak da tak lalu nak jamah nasi..tu belom cite lagi bab kena minum air kunyit..Ya rabbi die punye tak sedap tu..seb baik la 3 hari je kena minum..pastu mam jelly gamat sume..abes jelly gamat..hubby belikan pati haruan..6 botol je..means 6 hari la kan kena togok benda tu..tu pun Nauzubillah jugak...die punye hanyir..terbaik!!

yang bestnye bile da masuk 40 hari..ma masak stim ikan..best gile..ni menu ni jiran ma yang chinese ajar..mase ma kecik-kecik lagi..senang and simpe..tapi mabelos ko!!..

cume ketuk  halia and bawang putih bebanyak..then tumis..sampai garing..masuk air..masuk ikan..asam keping sikit..garam n perase secukupnye..da siap..tadaaa....

tapi kalau ko bukan dalam pantang..tambah la cili bebanyak..ketuk serai sikit..pastu kurangkn minyak mase tumis tu..tak kire la ko pantang ke tak..sebab orang dalam pantang ni tak leh makan minyak-minyak..
ala..tersenget benget pulak gambo ni..takpe la..ni aku masak sendiri..aku letak sekali peria..sedap..de rase bitter skit..aku masak time ni aku dok ngan baby je kat umah..ma pegi majlis kawen anak kawan die..so ape lagi..masak la sendiri kan..mentang-mentang Hitler takde..aku kasi letak cili pepedas gtu..hahahha..balik die aku tahan telinge je la kena bebel..
lawan ngan nasi panas-panas..seb bek ingat nak snap kan..tu pun da half way masuk mulut..^___^..tapi tak rugi ikut berpantang ketat ni..macam aku ni bab bertungku aku malas la sikit..asyik kena marah je..sebab tu buncit tak hilang..berurut pulak..ala ala je..takleh la nk urut best-best..cesear la katekan..hasil berpantang secare ketatnye berat aku turun 11kg lebih..tu pun lom abes pantang lagi da timbang..

skang ni berat adelah same sebab bile abes pantang je..aku merdeka makan macam-macam..ibarat tak jumpe makanan setahun..amek ko..berat maintain 60kg..takmo turun-turun..waaaaaaaaaaaaaaa....nak raye ni tak leh la pakai baju cantik..:((
 
after aku abes pantang 2 3 ari je..sepupu aku kawen..aku ni pegi wat syarat je..nak makan lebih-lebih pun tak leh lagi..tapi abes jugak la sepinggang nasi ngn gulai daging aku bedal..hahahaha..camne ko nak kurus??.sendiri mau ingat la..

ok la..chow cin cau..chow kit road..dak debab da geliat tu..tande-tande nak bangun la tu...

see u when i see u..^__^..LOL..wink2!!

Saturday, July 2, 2011

Susah ke Nak Kuar Jenjalan Bile Da De Baby..??

salam..

ooo..ari ni ari Sabtu..hari orang bekerja cuti dok umah or kuar jenjalan..patut la bising je block ari ni..sian baby mau tido pun tak aman..Hari ni hubby keje..tu la yang tak bape nak feel cuti..aku ni memang da lame cuti..^__^..

soon kalau dapat keje tak tau la cam mane..ni bu je mohon keje..aku da  nebes-nebes..panik sume ade..bile pk mane mau ku cari orang yang boleh jage Hazeeq sebaik aku jage die..tau la dak tecit ni kengkadang kite kena concern lebih sikit..jangan pulak bile die tido je ko bantai tinggal die..aku ni bile baby tido je..aku melekat la tepi die..tak tinggalkan die..takut la tetibe die nak terbatuk ke kan..

mandi pun aku here buai baby depan pintu toilet..nak solat memang solat tepi die tido la..kalau die terjage pun die nampak ibu die ade...bile masak kat dapo..selang 5 minit aku akan jenguk die dalam bilik..

erm..seem hari ni die da sehat da..Alhamdullillah..cume tu la..aku pun runsing bile pk..aku ni jenis susah nk percaye sesape..lagi la susah bile ni melibatkan nyawa jantung aku ni..tido malam pun termimpi-mimpi..haish..Hazeeq..ibu kamu ni paranoid!!..

oo..bercakap sal hari cuti..erm plan nak bawak Hazeeq kuar shopink baju baru belom lagi tercapai..Hazeeq da makin bam-bam..so banyak baju yang da agak fit-fit ngan badan die..plus mau shopink kan almari wardrobe die sekali..bilik tengah ni jadi bilik baby la..

hari hujung minggu ni jugak la banyak undangan kawen rite??..lom abes lagi aura musim kawen..hari ni pun suppose de 1 majlis..my ex-kolig kawen..tapi tak dapat la nak attend..takde la jauh sgt..area Kuala Selangor tu je..tapi memandang baby tak sehat..maka takmo la pakse diri pergi..pls hubby pun kena keje hari ni..since aku berpantang hari tu memang die banyak kali cuti weekend..skang ni die nak kena keje..xkan nk suh die abaikan keje pulak..

pk-pk nk bawak baby kuar ni..kengkadang tu rase..ala leceh la..nanti cmne kalu die nak nenen??tak kan nak lari masuk kete balik kan..macam2 da aku dok pk ni..skang ni dok prektis nenen kasi cover..incase kena nenen depan org,.so far aku suke gune shawl time nak cover nenen..ok je..bby pun takde la rase rimas if kne cover ngan shawl..

bawak baby kuar pi checkup..=]

de jugak aku bace tips dari blogger2 len..susukan bby hingge die kenyang mase dalam perjalanan..so bile da samapai destinasi..baby akan behave lame sikit..before die rase lapar balik..tp Hazeeq ni style die len..die kenkadang tu setengah jam sekali nk nenen,.kadang-kadang tido sampai 5 6 jam..haish..

takpe..walau camne pun ibu ngan ayah akan cube jugak..kalau tak cube cmne nak tau susah ke tak kan..??xkan la nak biar baby dok umah je..baby pun nak kenal dunia luar jugak kan..ye dok..

memandangkan hari ni ayah keje..maka hari ni baby dok umah nagn ibu je la..petang nnt ibu bawak bby turun pi kat playground ye..^___^..

Friday, July 1, 2011

Checkup Hazeeq 2 Bulan

salam..

sehari da berlalu..ni bu de peluang nak update story checkup semalam..klu ikutkan malam tadi free je memanjang..baby pun behave je..tido sampai 6 7 jam..terpakse bangun kan untuk bagi susu and tukar lampin..sian die..tak bape nak sehat..

awal pagi da bangun mandikan Hazeeq..belom pukul 8:00 pagi aku da pun mandikan die..tapi air kasi lebih suam la..sejuk pulak die nanti..yang bestnye..mandikan Hazeeq ni sonok..die tak penah nanges..kecuali kalau ko mandikan die waktu die ngah lapar..suppose before mandi bagi die nenen dulu..then bu leh mandikan die..siap2 pakai comey..aku susukan die lagi sekali..kali ni sambil susu tu sambil pakai kn die losyen..sat gi mau masuk kete..kena econ takut kulit die kering..hahaha..sayang anak maa!!..

bile anak da siap somey2..aku letak die atas katil kt bilik tengah ngan ayah die..aku pulak yang gi masuk mandi..iron baju sume..siap mandi tengok die da pun lena ngn ayah die..siap pakai baju pakai tudung bu aku kejutkan hubby..turn die pulak..

by 9:00 pagi kitorang da siap nak pegi..ni 1st pengalaman nak bawak babu kuar..sebelom ni bawak baby kuar pun mesti de yang tolong..mesti de Tok Ma or Achik Ira yang temankan..kali ni hanye both of us..with our sweety pie..sume ok..
Hazeeq with ibu

dak tecit ni masuk kete je terus terjage..tengok kiri kanan..nak lompat-lompat..biase die bukan men lagi lena tido..xpela..bukan jauh pun UMRA..sampai UMRA mmg manusia ngah ramai..even hari orang bekerja..tapi sebab aku gi chekup baby..so menunggu adalah sangat cepat..dalam 10 minit gitu la..

bulan lepas mase Hazeeq genap sebulan aku gi amek injection kt KK..kerajaan..sume free..sebab time tu kt kampung..now ni genap 2 bulan kite try kt swasta pulak..masuk je..nurse amek baby dari aku..timbang..ukur panjang..ukur lilit kepala sume..len sungguh beza nye ngn kerajaan nye style..sume pun ibu yg kena tolong wat..kt cni aku dok tercongok j kat kerusi..

then doc pulak yang amek Hazeeq..bukak baju die..cek birdy die..then cek pusat..Alhamdulillah..Allah kurniakan kami anak yang sihat..sepanjang 2 bulan ni die sgt sihat..takde kuning pink merah kelabu hijau sume takde..tali pusat pun cepat tanggal..

doc bagi tau..inject 2 bulan ni kemungkinan besar baby akan demam..so die akan bekalkan ubat demam sekali..balik umah terus bagi..or boleh bagi bile die demam..

Hazeeq sangat cool bile doc nak inject die..yang tak cool ni ibu die ni..cuak seh!!..aku doc tepi doc..nurse ngan doc yang handle..last month nurse KK inject Hazeeq mase aku dok dukung die..die tak nanges pun mase jarum masuk..bile da tarik kuar tu bu la die buar muke sedih..cebik-cebik manje..aku dukung je die diam..wiso da aku takut die melalak pulak..gelabah jugak la nak nenenkan die..very the good boy la anak ibu ni..

then doc explain all about his progress..so far die adalah cepat response.kepala since dalam hari lagi da boleh angkat..da pandai tenung orang then gelak2..de mase nanti aku upload video die dok gelak-gelak ngan hubby..=]..

explain jugak pasal next imunisasi..sumenye mahal hokey!!..almost RM200 untuk setiap 1 injection..kerajaan nye free je..hahaha..kopak la ayah nanti Hazeeq..checkup ibu dulu pun takde sampai mahal cenggitu..tapi takpe la..ni sume untuk kebaikan..

kejap j rasenye gi UMRA semalam..tak sampai setengah jam pun..yang bestnye..staff UMRA suke men ngn Hazeeq...kami da mesraaaaa...suppose bulan ni kena 2 injection..tapi aku pilih nak amek yang 2nd tu mase baby umo 4 bulan..then takde la baby kena sakit 2 kali bulan ni..

niat dihati nak jalan-jalan JJ tak jadi..aku takut baby demam..sian hubby da semangat pakai lelawo..takpe..next time..dalam kete Hazeeq da tido..sampai umah...bagi nenen then bagi ubat sekali..ingat die nak tido la..sekali mate die elok je kebil-kebil..dok lawan ayah die borak..after Asar bu la die nyenyak tido..tu yang tido sampai 6 7 jam..

PROGRESS CHECKUP HAZEEQ - 2 MONTHS OLD

WEIGHT : 5.21 KG ~ sebulan Hazeeq gained sekilo ^_^
HEAD CIRCUM : 38 CM
LENGHT : 55.5 CM ~ tinggi anak ibu ni..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...