:: ^_^ ::

Thursday, August 4, 2011

Checkup Hazeeq 3rd Month - sopim stroller baby ^__^

salam...

mornink..!!..pagi khamis yang agak membahang..panas lor malam tadi..tido pun awal malam tadi sebab pale ting tong..bu je mood nak jahit manik marii..pale pulak tak bape nak centre..rase nak tumbang pun ade..so tido je la..

bangun sahur tadi pun still rase bengong je kepale ni..serius cam mabuk laut..macam dok atas bot yang teroleng-oleng tu..tak suke!!..ni da siap mandi sume..bu pukul 6:00 pagi..so setle basuh kain..sat gi sidai sume baju..nak tido pun tak sempat da ni..bu je mate nak lelap nanti kompem dak tecit tu bangun..ni memang waktu die bangun..die tak bangun tengahari..

nanti after die da mandi bu la die nak lelap mate balik..tu pun tak tau la bape saat je die nak lelap..ingat hari ni nak vacuum umah..dah 2 hari tak vacuum..habuk sudah bermaharajalela..

ok da cukup panjang intro..ni kite sambung update cite checkup baby semalam..semalam kan 3rd Ramadhan..hehehe..pi checkup bulan pose..best jugak..tak ramai orang..sampai kat UMRA pun awal..jem la kejap kat simpang 13 tu..pastu da smooth da..area UMRA semalam ramai gile kot PATI..dok sibuk register ape ntah..ala..yang dok kecoh-kecoh dalam berita tu la..diorang berkampung kat situ kot..sebab dorang berurusan kat Dewan MBSA..tepi UMRA..selamba badak makan minum sume..dalam reramai tu aku terpandang la sorang minah melayu bertudung lepak kedai mamak..tak sure pulak lepak ngan lelaki melayu k tak..tapi yang sure atas table dorang de gelas teh tarik sume..haish..


so ni mase kena timbang..somey je..see..berat baby tak naik banyak pun..6.1kg je this month..tapi nape ibu rase baby berat je..kalau kena dukung lelame mau cramp tangan ibu ni..


baby takmo takut tau..meh sini pegang tangan ibu..kalau sakit baby genggam tangan ibu kuat-kuat ye..hehehe..feeling baby paham la tu ape yang aku gitau..relaks je muke die ok..


baby takmo tengok la jarum ibu..tutup mate..tutup mate..


isk...sakit la..tak dapat nak tahan!!..hehehe..ni bukan die nangis..ni muke die tahan sakit...see muke die merah gile..doc ngna nurse tu pun puji kate baby ni kuat la..tak nanges pun..die tahan sakit sampai muke merah-merah then pejam mate rapat-rapat..inject kali ni pun mungkin la akan demam..tapi so far baby ok je..Alhamdulillah..

ni perkembangan baby bulan ni..

WEIGHT : 6.1 KG
HEAD CIRCUM : 40 CM
LENGHT : 57.5 CM


weee..pic ni da jadi profile pic fb aku..somey je baby..muke mintak orang cium ni..ngah tunggu nak bayar je time ni..takde orang so sangat cepat..within 10 minutes je kot..sume da setle..ooo semalam baby di usung kulu kilir oleh nurse yang geram dengan ketembanan baby bam bam ni..sonop die kan..


then headed to JUSCO..kali ni ke Bukit Raja je..malas nak pi Bukit Tinggi..baby pun da tetido dalam keta..tujuan nye nak beli benda ni la..senang nak bawak die jalan-jalan..ni proses pemasangan..sebab kitorang beli yang die tak pamer..harge OMG la..boleh beli Samsung Galaxy SII..tapi takpe..selesa kot..sekali ngan car seat and base..

 

bagus jugak kitorang pegi Bukit Raja je..sebab sini barang baby nye lagi banyak choice compared to Bukit Tinggi..nyesal hari tu beli kat Bukit Tinggi..sini lagi somey-somey..sementara tunggu siap pasang..baby sempat muntah..sempat nyusu..and sempat tido..then nanges-nanges sebab tak selesa..panas gila kot dalam JUSCO tu..kate pun bu bukak kan..so aircond belom betol-betol sejuk lagi..aku pun peluh-peluh..
hahaha..selamba je aku dok situ nyusu kan baby..orang lalu lalang pandang aku..aku wat tak kisah je..aku pandang balik dorang ngan rase bangge..bangga sebab dalam ape jua keadaan di mana saje aku berade..still can bf baby..^__^...Alhamdulillah..sepanjang da 3 hari puase ni..susu memang banyak..melimpah ruah la..sampai da tak terminum da baby..

so next month..after raye la kot bu pi checkup..next month pun inject lagi..ni injection pilihan..yang parent need to decide..nak amek mase umo baby bape bulan..tak silap aku injection ni untuk elakkan cirit birit if baby terdedah pade persekitaran..better amek awal for babies yang di hantar ke nursery..

itu je la kot..nak sambung jahit manik..bubye amigos!!


Wednesday, August 3, 2011

Menu berbuka 3rd Ramadhan ^__^

salam..

da selesai sudah 3 hari berpuase..27 days to go..tadi buke puase aku makan kuih and air kosong je..kurma yilek..hubby asyik la lupe nak bawak balik..berbuka mase kat rumah ma je la ade kurma..

2 hari berbuka kat umah ni aku makan kuih manis je la..buat ganti kurma..ni tak rase lapar lagi..so decide nak makan ngan hubby nanti la..tunggu die balik kerja..boleh makan same-same..kalau tak memang tak de peluang la aku nak makan ngan die..asyik sibuk memanjang..

sahur pulak die da sahur awal-awal..sebab die berjage malam..tahajud after main game..then bu turn aku pulak bangun makan..so kalau tak cari peluang nak makan ngan die..memanga alamat nye sebulan ni kitorang makan sendiri-sendiri la..

Alhamdulillah..untill 3rd Ramadhan tahun ni..still lagi aku tak de pi berbelanja kat bazaar..hubby of cos la..da terpakse..tu pu semalam katenya die makan karipap je..sampai rumah bu die makan nasi..bagus jugak..besides jimat..nasi kat rumah ni tak la di bazirkan..kalau last year aku lebih banyak beli dari masak..padahal kalau lauk beli kadang-kadang tu kena yang da basi pun ade..da tu penat kerja..then alahan sebab bu lekat baby..

tahun ni aku ingatkan aku tak mampu jugak nak masak..ye la..ngan baby sume kan..tapi tu la..sempat jugak..kena pandai-pandai la curi mase..sebab biase nye time die mandi pukul 5:00 petang and he will awake..untill la after insya' bu die nak tido balik...so waktu nak masak and waktu berbuka tu memang kena layan die la..


ok..enough membebel la makcik!!..orait..orait..kite continue sharing menu berbuka hari ni..


 memula meh nak cite kueh homemade ari ni..ni je la yang aku telan mase berbuka tadi..plus air kosong..name nye puteri mandi..tapi in this case..kuih puteri mandi berendam..sebab sos nye pekat likat lencun..sedap..!!


next..masak lemak pucuk paku with udang kecik..aku pun tak tau ape name udang ni..tapi udang ni kecik-kecik kaler putih..pucuk paku ni hasil tuaian kat kedai bawah tadi..balik dari klinik..singgah sat kedai sebab nak beli lauk stock up for 2 3 days ni..


ni pulak sambal udang malam tadi..panaskan je..gatai weh hidung aku ni..baby pun asyik la dok bersin je..agaknye die pun gatala hidung..ibu asyik dok makan udang je..da la dalam sambalnye tu ade belacan..terbaiiiiikk!!


and last sekali..ayam with daun kari..goreng garing..sume da siap hidang da..tunggu hubby balik je la..ooo ari ni pi checkup Hazeeq..nanti if sempat aku update later..

ok la..di sini saje buat kali ni..feeling pengacare jap..sy nak memaniki baju..peluang baby tido ni..^__^..

see you peeps..eh..peep ke peeps..perlu ke 's'..hahahahaha

Tuesday, August 2, 2011

Menu Berbuka Ramadhan2011 Day#2

salam..

aduhai..penat travel lom hilang lagi..balik kampung kali ni sungguh mencabar sebab baby takmo dok diam..asyik nak bergerak sane sini..ni bahu aku 2 2 belah sakit..rase bengkak dalam muscle ni..macam bu turun mendaki gunung je..adeh la..

ni baru pas masak untuk berbuka nanti..sedih woooo..woooo.woooo..ari ni berbuka sorang-sorang je..baby of cos la ade kan..tapi hubby tak de..hubby keje balik malam..sok pun hubby balik malam jugak..alamat nye sepanjang Ramadhan kali ni merase la ko berbuka sorang-sorang kan..

sampai Shah Alam tadi da 11:45 pagi..naik umah kemas-kemas ape yang patut..after Zohor aku sempat la jugak tido..thanx tu baby sebab tido lena..dapat la ibu rehat..kepale berdenyut-denyut da 2 hari..tapi malas nak layan kan je..dapat tido sampai pukul 4:00 petang tadi..heaven..bangun pun badan da segar..

men-men ngan baby sat..tunggu pukul 5:00 petang..mandikan die..after mandikan die..tinggalkan je dia tengok TV sorang-sorang kat hall..sempat la aku ke dapo nak cincang bawang sume..pastu nenen die sebab die nak tido..then bu la berkesempatan nak masak..ala masak biase-biase je pun..name pun berbuke sorang..plus rase tak lapa pun..amazing kan..da la menyusu lagi..tapi takde rase lapar pun..hehehe..

even takde rase lapar..makan sat gi kompem sepinggan tatap licin ok..!!


1st tadi masak udang with sambal bunge kantan..goreng dulu udang sampai masak..then buat la sambalnye..ni ngan nasi panas-panas ni sedap ni..erm takkan nak makan ngan 1 lauk je kan..sayur pun da tak de dalam fridge..


so masak telur dadar versi bungkus..dalam tu de bawang ngan cili..bungkus ni saje je..sebab nak bagi yang tengah tu half cook..sedap sebab de cair-cair...

air cume sirap bandung je..hehehehe..ok la..da bangun pulak dak tecit somey tu..nak temankan ibu berbuka la tu..=]

Sunday, July 31, 2011

Menu 1st sahur kali ni

salam..

da tibe!!..malam pertama Terawikh kat rumah je..hubby pun menjelang pukul 9:00 malam bu sampai rumah..Alhamdullillah..setelah 1/2 jam berkungfu panda di dapor..hidangan untuk dinner merangkap hidangan sahur nanti da pun siap..

penat jugak..hubby balik je terus aku start masak..turn hubby jage baby..sebenarnye elok je baby bu nak pejam mate..hubby ketuk pintu...ape lagi dak tecit tu..terus segar balik la mate die..puas la hubby dukung sane sini nak bagi die tido..tetap takmo tido..

aku cepat-cepat nak siapkan masak sebab nak tido kan dak tecit tu..da dekat nak siap masak..aku perasan yang kat hall sangat sunyi..da takde da bunyi hubby cakap-cakap ngan baby..dalam hati aku ingatkan hubby da berjaya la tido kan baby..rupe-rupenya..hubby yang berjaye tido..baby elok je mate terbuntang lagi..bu ade feel sikit-sikit mamai..sian die..penat sangat agaknye hari ni..

so ni la menu untuk 1st sahur sok pagi..hehehe..biase la..1st sahur ni semangat tu mariii lagi..nanti da tengah-tengah hujung-hujung nanti de yang bangun minum air je..

ni ayam masak kurma..sedap!!..kompem sat gi pekena dulu sepinggan..sok pagi lagi sepinggan..gemok pun gemok la..eleh..pasrah konon..nanti tengok lelemak berleluase mule la nak emo terjun bangunan sekolah tadika..eh tak de..tak kisah pun..da nak gemok..selera ngah ade ni memang tak leh nak tahan-tahan..

 

ni pulak sotong dried chili super hot..pedas kaw-kaw nye..sok mau sakit perut ni..aku tahan lagi..takut hubby tak tahan..cili kering yang aku blend tu memang pedas yang amat la..tak dapat nak dimaafkan..letak sikit je kot..muehehehehe..memang dasar suke makan pedas..nak alasan-alasan pulak kan..
kailan and telur sok pagi la bu masak..bu fresh kan..actually..sok pagi after subuh nak gerak balik Dungun..sambut 1st Ramadhan kat sane..lagi pun ni je kot peluang nak balik buke pose kat sane..pastu raye la pulak bu balik..plus nak balik amek baju raye untuk di jahit manik..banyak gak  ni..baju adik badik..baju ma..baju sendiri..baju cust lagi..insyaAllah sempat kot..if aku kurangkan bermain game online..sempat je..ekekeke..

k la..mau mintak izin dulu..nak blah ke dapo..mecekik!!..sekali lagi..selamat berpuase..jangan lupe bangun sahur nanti..then sok jangan terbuat-buat lupe korek hidung ke hape..kome-kome sume da beso..kang nanti kena bako!!..kena bako!!..kena bako!!..

mesej untuk diri sendiri juga..cos im ain't perfect!!..^__^

Saturday, July 30, 2011

Di ambang Ramadhan..Syahdu mengetuk pintu hati

salam..

sane sini sudah mulai terase akan ketibaan Ramadhan yang memang dirindui..yang dinantikan setelah setahun tidak bersua..


Alhamdullilah..masih diberikan kesempatan lagi untuk menempuh Ramadhan kali ini..kalau tahun lepas menyambut Ramadhan berdua..ditemani suami..actually..my lil baby already dalam tummy..baru berusia 6 weeks..but tahun ni in real kami sambut Ramadhan bertiga..bersama si kecik ni..


dan sudah genap 3 bulan juga usia anak ibu hari ni..30 Julai 2011..da besar..lampin saiz S da agak muat-muat je..nampaknye Isnin ni kena la sopim lampin baby yang baru..lagi pun berbaki beberapa keping je lagi..sempat la menunggu hari Isnin ni..


eh, kenapa nak kena tunggu Isnin..well suppose hari ni hari checkup baby untuk 3 months..tapi hubby tak dapat nak tinggal kedai..same goes to tomorrow..hubby kena kerja jugak..so tak pe la..bukan dia sengaja pun..


decide nak pegi UMRA on Isnin la..and kalau dihitung kira..Isnin ni merupakan our 1st Ramadhan..wee..^__^..seronok..sebab bercadang nak jalan-jalan ngan baby..tu pun if after inject baby ok and tak demam..


ooo..since seminggu kebelakangan ni weather kat Malaysia ni..i mean kat Shah Alam specifically agak sejuk..mendung..and hujan membasahi bumi bila menjelang dinihari..da 2 malam aku terjage waktu nak salin lampin baby..hujan maha lebat..Alhamdullillah..sejuk terase bila siang hari..tak ade lagi rase meronta nak minta aircond..hehehe..budget mampu nak pakai aircond..

ape yang aku harapkan Ramadhan kali ni??


1.aku harap sangat aku mampu puase penuh tanpa memudaratkan keperluan susu baby..mungkin need to minum susu time sahur..

2.nak cuba banyakkan ibadah..solat sunat..mengaji..curi mase time baby da tido..instead aku still kena jahit manik!!

3.even tak dapat tunaikan solat Terawikh kat surau/masjid..but will try to perform it at home..

4.cuba untuk sediakan hidangan berbuka setiap hari untuk suami..so tak perlu die nak kena beli lauk dari bazaar..if kueh tu better beli than buat..if buat terbanyak takde sape nak makan..tak kan nak buat doh karipap untuk 5 biji je kan..paling kurang kalau buat dapat 15 biji..banyak tu..if kampung..boleh bagi jiran-jiran..kat sini aku tak sure nak bagi sape..ye..silap aku!!

5.ok..yang seterusnya..nak balik berbuke kat rumah ma kat Dungun dan rumah Umi kat Seremban..berbuka dan bersahur sekali..


ok tu je kot..yang penting..semoga kehadiran Ramadhan kali ini memberi 1000 juta erti dan makna buat aku dan keluarga..dan seluruh umat islam di seluruh dunia..same-same la kita manfaatkan Ramadhan kali ni..


treat la Ramadhan kali ni umpama Ramadhan kita yang terakhir..mungkin..mungkin tahun depan kite tak berpeluang untuk bersua dengan nya lagi..jangan terlalu taksubkan Syawal..usahakan Ramadhan..cintai Ramadhan..then..Syawal akan datang sebagai ganjaran nye..^___^


ok..mode ustazah sekolah petang kejap..!!


ni aku nak share doa-doa harian sepanjang 30 hari puase..selain niat puase..dan doa berbuka..meh kita same-same amalkan..sumber adalah hasil carian google

DOA HARIAN DI BULAN RAMADHAN

Doa Hari Pertama

Yaa Allah! Jadikanlah Puasa Ku Sebagai Puasa Orang-Orang Yang Benar- Benar Berpuasa. Dan Ibadah Malam Ku Sebagai Ibadah Orang-Orang Yang Benar-Benar Melakukan Ibadah Malam. Dan Jagalah Aku Dan Tidurnya Orang-Orang Yang Lalai. Hapuskanlah Dosa Ku ... Wahai Tuhan Sekalian Alam!! Dan Ampunilah Aku, Wahai Pengampun Para Pembuat Dosa.

Doa Hari ke-2

Yaa Allah! Dekatkanlah Aku Kepada Keridhoan-Mu Dan Jauhkanlah Aku Dan Kemurkaan Serta Balasan-Mu. Berilah Aku Kemampuan Untuk Membaca Ayat-Ayat-Mu Dengan Rahmat-Mu, Wahai Maha Pengasih Dad Semua Pengasih!!

Doa Hari ke-3

Yaa Allah! Berikanlah Aku Rezki Akal Dan Kewaspadaan Dan Jauhkanlah Aku Dari Kebodohan Dan Kesesatan. Sediakanlah Bagian Untuk Ku Dari Segala Kebaikan Yang Kau Turunkan, Demi Kemurahan-Mu, Wahai Dzat Yang Maha Dermawan Dari Semua Dermawan!

Doa Hari ke-4

Yaa Allah! Berikanlah Kekuatan Kepada Ku, Untuk Menegakkan Perintah- Perintah-Mu, Dan Berilah Aku Manisnya Berdzikir Mengingat-Mu. Berilah Aku Kekuatan Untuk Menunaikan Syukur Kepada-Mu, Dengan Kemuliaan-Mu. Dan Jagalah Aku Dengan Penjagaan-Mu Dan Perlindungan- Mu, Wahai Dzat Yang Maha Melihat.

Doa Hari ke-5

Yaa Allah! Jadikanlah Aku Diantara Orang-Orang Yang Memohon Ampunan, Dan Jadikanlah Aku Sebagai Hamba-Mu Yang Sholeh Dan Setia Serta Jadikanlah Aku Diantara Auliya'-Mu Yang Dekat Disisi-Mu, Dengan Kelembutan-Mu, Wahai Dzat Yang Maha Pengasih Di Antara Semua Pengasih.

Doa Hari ke-6

Yaa Allah! Janganlah Engkau Hinakan Aku Karena Perbuatan Maksiat Terhadap-Mu, Dan Janganlah Engkau Pukul Aku Dengan Cambuk Balasan- Mu. Jauhkanlah Aku Dari Hal-Hal Yang Dapat Menyebabkan Kemurkaan-Mu, Dengan Anugerah Dan Bantuan-Mu, Wahai Puncak Keinginan Orang-Orang Yang Berkeinginan!

Doa Hari ke-7

Yaa Allah! Bantulah Aku Untuk Melaksanakan Puasanya, Dan Ibadah Malamnya. Jauhkanlah Aku Dari Kelalaian Dan Dosa-Dosa Nya. Dan Berikanlah Aku Dzikir Berupa Dzikir Mengingat-Mu Secara Berkesinambungan, Dengan Taufiq- Mu, Wahai Pemberi Petunjuk Orang- Orang Yang Sesat.

Doa Hari ke-8

Yaa Allah! Berilah Aku Rezki Berupa Kasih Sayang Terhadap Anak-Anak Yatim Dan Pemberian Makan, Serta Penyebaran Salam, Dan Pergaulan Dengan Orang-Orang Mulia, Dengan Kemuliaan-Mu, Wahai Tempat Berlindung Bagi Orang-Orang Yang Berharap

Doa Hari ke-9

Yaa Allah! Sediakanlah Untuk Ku Sebagian Dari Rahmat-Mu Yang Luas, Dan Berikanlah Aku Petunjuk Kepada Ajaran-Ajaran-Mu Yang Terang, Dan Bimbinglah Aku Menuju Kepada Kerelaan-Mu Yang Penuh Dengan Kecintaan- Mu, Wahai Harapan Orang-Orang Yang Rindu.

Doa Hari ke-10

Yaa Allah! Jadikanlah Aku Diantara Orang-Orang Yang Bertawakkal Kepada-Mu, Dan Jadikanlah Aku Diantara Orang- Orang Yang Menang Disisi-Mu, Dan Jadikanlah Aku Diantara Orang-Orang Yang Dekat Kepada- Mu Dengan Ihsan-Mu, Wahai Tujuan Orang-Orang Yang Memohon.

Doa Hari
ke-11

Yaa Allah! Tanamkanlah Dalam Diriku Kecintaan Kepada Perbuatan Baik, Dan Tanamkanlah Dalam Diriku Kebencian Terhadap Kemaksiatan Dan Kefasikan. Jauhkanlah Dariku Kemurkaan-Mu Dan Api Neraka Dengan Pertolongan-Mu, Wahai Penolong Orang-Orang Yang Meminta Pertolongan.

Doa Hari ke-12

Yaa Allah! Hiasilah Diriku Dengan Penutup Dan Kesucian. Tutupilah Diriku Dengan Pakaian Qana'ah Dan Kerelaan. Tempatkanlah Aku Di Atas Jalan Keadilan Dan Sikap Tulus. Amankanlah Diriku Dari Setiap Yang Aku Takuti Dengan Penjagaan-Mu, Wahai Penjaga Orang-Orang Yang Takut.

Doa Hari ke-13

Yaa Allah! Sucikanlah Diriku Dari Kekotoran Dan Kejelekan. Berilah Kesabaran Padaku Untuk Menerima Segala Ketentuan. Dan Berilah Kemampuan Kepadaku Untuk Bertaqwa, Dan Bergaul Dengan Orang-Orang Yang Baik Dengan Bantuan-Mu, Wahai Dambaan Orang-Orang Miskin.

Doa Hari ke-14

Yaa Allah! Janganlah. Engkau Hukum Aku, Karena Kekeliruan Yang Ku lakukan. Dan Ampunilah Aku Dari Kesalahan-Kesalahan Dan Kebodohan. Janganlah Engkau Jadikan Diriku Sebagai Sasaran Bala' Dan Malapetaka Dengan Kemuliaan-Mu, Wahai Kemuliaan Kaum Muslimin.

Doa Hari ke-15

Yaa Allah! Berilah Aku Rezki Berupa Ketaatan Orang-Orang Yang Khusyu'. Dan Lapangkanlah Dadaku Dengan Taubatnya Orang-Orang Yang Menyesal, Dengan Keamanan-Mu, Wahai Keamanan Untuk Orang-Orang Yang Takut.

Doa Hari ke-16

Yaa Allah! Berilah Aku Kemampuan Untuk Hidup Sebagaimana Kehidupan Orang-Orang Yang Baik. Dan Jauhkanlah Aku Dari Kehidupan Bersama Orang-Orang Yang Jahat. Dan Naungilah Aku Dengan Rahmat-Mu Hingga Sampai Kepada Alam Akhirat. Demi Ketuhanan-Mu Wahai Tuhan Seru Sekalian Alam.

Doa Hari ke-17

Yaa Allah! Tunjukkanlah Aku Kepada Amal Kebajikan Dan Penuhilah Hajat Serta Cita-Cita Ku. Wahai Yang Maha Mengetahui Keperluan, Tanpa Pengungkapan Permohonan. Wahai Yang Maha Mengetahui Segala Yang Ada Didalam Hati Seluruh Isi Alam. Sholawat Atas Mohammad Dan Keluarganya Yang Suci.

Doa Hari ke-18

Yaa Allah! Sedarkanlah Aku Akan Berkah-Berkah Yang Terdapat Di Saat Saharnya. Dan Sinarilah Hatiku Dengan Terang Cahayanya Dan Bimbinglah Aku Dan Seluruh Anggota Tubuhku Untuk Dapat Mengikuti Ajaran-Ajarannya, Demi Cahaya-Mu Wahai Penerang Hati Para Arifin.

Doa Hari ke-19

Yaa Allah! Penuhilah Bagianku Dengan Berkah-Berkahnya, Dan Mudahkanlah Jalanku Menuju Kebaikan-Kebaikannya. Janganlah Kau Jauhkan Aku Dari Ketertedmaan Kebaikan- Kebaikannya, Wahai Pembed Petunjuk Kepada Kebenaran Yang Terang.

Doa Hari ke-20

Yaa Allah! Bukakanlah Bagiku Pintu-Pintu Sorga Dan Tutupkanlah Bagiku Pintu-Pintu Neraka, Dan Berikanlah Kemampuan Padaku Untuk Membaca Ai-Quran Wahai Penurun Ketenangan Di Dalam Hati Orang-Orang Mu'min.

Doa Hari ke-21

Yaa Allah! Berilah Aku Petunjuk Menuju Kepada Keridhoan- Mu. Dan Janganlah Engkau Bed Jalan Kepada Setan Untuk Menguasaiku. Jadikanlah Sorga Bagiku Sebagai Tempat Tinggal Dan Peristirahatan, Wahai Pemenuh Keperluan Orang- Orang Yang Meminta.

Doa Hari ke-22


Yaa Allah! Bukakanlah Bagiku Pintu-Pintu Karunia-Mu, Turunkan Untuk ku Berkah-Berkah Mu. Berilah Kemampuan Untuk ku Kepada Penyebab- Penyebab Keridhoan-Mu, Dan Tempatkanlah Aku Di Dalam Sorga-Mu Yang Luas, Wahai Penjawab Doa Orang-Orang Yang Dalam Kesempitan.

Doa Hari ke-23

Yaa Allah! Sucikanlah Aku Dari Dosa-Dosa, Dan Bersihkanlah Diriku Dari Segala Aib. Tanamkanlah Ketaqwaan Di Dalam Hatiku, Wahai Penghapus Kesalahan Orang-Orang Yang Berdosa.

Doa Hari ke-24

Yaa Allah! Aku Memohon Kepada-Mu Hal-Hal Yang Mendatangkan Keridhoan- Mu, Dan Aku Berlindung Dengan- Mu Dan Hal-Hal Yang Mendatangkan Kemarahan-Mu, Dan Aku Memohon Kepada-Mu Kemampuan Untuk Mentaati-Mu Serta Menghindari Kemaksiatan Terhadap-Mu, Wahai Pemberi Para Peminta.

Doa Hari ke-25

Yaa Allah! Jadikanlah Aku Orang-.Orang Yang Menyintai Auliya-Mu Dan Memusuhi Musuh-Musuh Mu. Jadikanlah Aku Pengikut Sunnah-Sunnah Penutup Nabi-Mu, Wahai Penjaga Hati Para Nabi.

Doa Hari ke-26

Yaa Allah! Jadikanlah Usaha ku Sebagai Usaha Yang Di syukuri, Dan Dosa-Dosa ku Di ampuni, Amal Perbuatan Ku Diterima, Dan Seluruh Aib ku Di tutupi, Wahai Maha Pendengar Dan Semua Yang Mendengar.

Doa Hari ke-27

Yaa Allah! Rizkikanlah Kepadaku Keutamaan Lailatul Qadr, Dan Ubahlah Perkara-Perkara ku Yang Sulit Menjadi Mudah. Terimalah Permintaan Maafku, Dan Hapuskanlah Dosa Dan Keslahanku, Wahai Yang Maha Penyayang Terhadap Hamba- HambaNya Yang Sholeh.

Doa Hari ke-28

Yaa Allah! Penuhkanlah Hidupku Dengan Amalan-Amalan Sunnah, Dan Muliakanlah Aku Dengan Terkabulnya Semua Permintaan. Dekatkanlah Perantaraanku Kepada-Mu Diantara Semua Perantara, Wahai Yang Tidak Tersibukkan Oleh Permintaan Orang-Orang Yang Meminta.

Doa Hari ke-29

Yaa Allah! Liputilah Aku Dengan Rahmat Dan Berikanlah Kepadaku Taufiq Dan Penjagaan. Sucikanlah Hatiku Dan Noda-Noda Fitnah Wahai Pengasih Terhadap Hamba- HambaNya Yang Mu'min.

Doa Hari ke-30

Yaa Allah! Jadikanlah Puasa ku Disertai Dengan Syukur Dan Penerima Di Atas Jalan Keridhoan-Mu Dan Keridhoan Rasul. Cabang-Cabangnya Kokoh Dan Kuat Berkat Pokok-Pokoknya, Demi Kenabian Mohammad Dan Keluarganya Yang Suci, Dan Segala Puji Bagi Allah Tuhan Sekalian 



---------------------------------------------------------------------
SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK
^____^
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...