:: ^_^ ::

Monday, May 25, 2015

Once in a while, We need a PERUBAHAN

Assalamualaikum..

its been 2 years since the last time aku tukar header blog ni..
if yang singgah dalam 5 6 hari lepas,
mesti perasan yang blog ni bertukar menjadi biru tekois..

pastu rasa sakit mata dengan kaler tu..
so hari ni  mase lunch time tadi sempat edit-edit sikit..
and tukar buat theme yang terang..
macam simple dah sedap mate nak tengok..


biasa buat header ni guna CS je pun..
size header tu kalau nak bagi ngam dengan blog kena guna ukuran yang same
yang kite setting dekat template..

let say gune entire blog width tu 1220px
so new layer CS nanti setting siap exactly the same width..
tinggi tu aku guna 450px..yang ni aku agak je..
sedang-sedang la..kang amek tinggi sangat nanti separuh blog tu show ko punya header je..

lain orang lain care..so ni care aku..senang untuk aku paham..

masihkan relevan utk tukar-tukar header wallpaper, theme segala bagai ?
mungkin tidak bagi orang.,.and YES bagi aku..

kalau kite perlukan perubahan..
rumah kite boleh renovate..boleh deco-deco bersama Eric..
kalau blog ni je lah yang mampu aku buat..

kalau rambut boleh potong pendek..
kalau gemok kena lah usaha kurus..tak pun gemokkan lagi..hahahaha !

Monday, May 11, 2015

Pengalaman Temuduga Perangkawan E41 - 2nd Time

Assalamualaikum..

almost sebulan baru berkesempatan nak update..
terperam dalam draft je..

aku pun tak sangke dah lanjut usia ni dapat lagi panggilan untuk temuduga gomen ni..
ikut hati dah lame tawar dah..dah tak bernafsu dah nak mengharapkan ape-ape..

bukan mudah..kena korban masa nak study dengan harapan akan lulus cemerlang..
lepas tu kena korbankan perasaan..nervous nak tunggu result keluar..
lepas tu GAGAL..kena korban perasaan lagi..

nak kembalikan balik bersemangat selepas terima perkataan tu GAGAL tu..sakit !
tapi untuk kali ni result akan diumumkan lagi 2 3 minggu..
kali ni aku langsung malas nak fikir..malas nak mengharap..
even rasa dah buat yang terbaik..

terbaik bagi aku la..sebab mane sempat nak study or hafal-hafal sangat..
sebabnya sekarang dah kerja..balik kerja lewat..
kena pulak sehari sebelom temuduga kena meeting sampai ke Utara sana..
sampai rumah dah malam..instead of hafal nota..aku memilih untuk tido..
mata aku yang pilih sebenarnya..^_^

ringkasan nya..kali ni lebih cepat..
aku sampai dekat pusat temuduga dekat bangunan SPA tu awal..
dalam pukul 7:30 pagi..
terus masuk letak surat and tunggu dipanggil untuk diberikan angka giliran..
sebab awal maka dapat lah No.2..sebenarnya No.1.
entah ade mamat dari mane sesat entah urgue kate die sampai dulu..

aku tak kisah pun No.1 k No.2 ok aje..
dapat tahu jugak nanti akan dipanggil ke bilik mane..aku kali ni dapat bilik P..

and dalam proses nak tunggu ni dapat tahu yang panel nanti one of them will be chinese..
lepas tu dengar la gossip bertebaran sekeliling aku yang memomokkna betapa zalim nya panel chinese..

aku buat rileks je..malas nak layan sembang..orang tegur aku cuma jawab sepatah ape yang ditegur,,
selebihnya aku senyum..tak larat nak dengar sorang budak tepi aku dok potpet..
katenye die dah 3 kali temuduga tak lepas..tapi untuk something jawatan gred 27
tak silap aku on dat day die temuduga untuk Pen.Pegawai Antidadah kot..

kalau dengar ape yang die cerita dengan kita sekali akan rase cuak..
so better jauhkan diri dari orang macam tu..
tak guna dah time last minute tu nak selak nota tebal 4 inci..sebesar kertas A4..
aku cuma duduk selawat & zikir semoga aku tenang and tak gugup..

dalam 8:30 baru turn aku..

ketuk pintu tak sempat 2 kali dah dengar suara suruh masuk..

aku kuakkan daun pintu terpancul 2 orang panel lelaki..
dorang hadiahkan senyuman paling manis lah aku rasa..
mesra ! ..yang memang aku tak expect..

panel melayu dari JPM and chinese dari SPA..
mula-mula je terus dorang sapa aku in English..
tak sempat duduk..and kali ni aku rase tiada pun formality..
macam sambut tetamu datang rumah je..

siap mintak maaf sebab keep me waiting for so long after the 1st candidate keluar..
aku tak kisah pun sebenarnya..
die kate sebab die notis aku dari awal pagi dah sampai..

macam biase kena perkenal kan diri..basic thing..in English sebab dah die start in English kan..
so ext question aku da aim da die akan tanya pasal jabatan..meleset !
sia-sia la bagi sesiapa yang tak tido hafal semua fakta tu..

dorang pun dah boleh agak akan menerima jawapan skema sebijik macam dalam website kalau dorang insist jugak nak tnye soalan tu..

bila dah maca susah nak converse in English..die tnya aku selesa in English or Malay..
of course la in melayu..hahaha..lepas tu die kate nak jawab mix pun tak pe..

1 soalan dari JPM die tanye basic stats..populasi..banci and all..cara pengumpulan data terbaik..
beza persampelam kebarangkalian & bukan kebarangkalian..and provide contoh..

yg Panel JPM tu 'puji' aku..which aku tak tahu nak described tu puji or sindir or ape..
sebab die kate lepas bertahun lama tinggalkan bidang statistic..aku masih ingat all that terms..different between the two terms..tapi aku ambik tu sebagai pujian..which buatkan aku termotivated..hilang sikit gugup..

then..die bagi 1 situasi dan permasalahan..and mintak kite bagi cadangan je..macam aku die mintak pendapat macam mane nak buat bancian yang lebih efektif & menyeluruh dalam dunia yang sudah meluas dengan pendedahan penggunaan IT..aku goreng je la jawapan..jawapan yang ikhlas dan logik akal je la.. ^__^

panel chinese dari SPA cuma tanya..'are you ready if nanti akan ditempatkan jauh?'
aku pun jawab secara jujur...ready secara terpaksa sebab aku nak jawatan tu ^_^..
dorang gelak..

selain dari soalan tu, banyak mase between tu borak santai je..macam tu bukan temuduga..
dorang kate tak nak bagi candidate nervous..

singkat je sesi untuk aku..dalam 20 minit gitu je..sebab mase intro tu sibuk die tanye pengalam kerja..
dari lepas belajar..and semua kerja aku tak related pun dengan statistic..which aku rase die nak tengok pengalaman..so aku memang tak de pengalaman..and dari situ aku rasa aku macam takde harapan..

sebab candidates lain aku tengok bukan main hebat..bukan setakat dengan nota tebal 4 inci saiz A4..
dengan coat & blazer..name tag and all..rase down..

tapi tak guna pun nak nanges..terima je lah..sebab rezeki tu Allah dah tentukan..hehe
usaha..aku dah usaha dah sedaya yang aku mampu..

oh..bagi yang dok kalut hafal and fahami GST..non of them pun tanya soalan fakta gitu..

makanya nasib sesi temuduga ni memang aku tak dapat nak jangka atau ramal.nasib lah..dapat panel yang nampak baik senyum-senyum kambing tapi strict bab nak bagi lulus..or dapat yang muke ketat tapi senang nak lulus..

dalam  pukul 10:00 pagi dah siap semua and dah boleh gerak balik..rupenya suami ade tunggu betol-betol depan pintu tu je..and dia dah siap pergi makan dengan sorang pakcik yang tunggu anaknya..

so tu je lah pengalaman kali ni..habis je terus kuar senyum happy sebab rasa segala beban dah tak de..
boleh balik layan Korea dengan aman dan tenteram tanpa rasa bersalah..boleh tido malam tapa igauan..

p/s: nak scheduled kan post ni on the same date result keluar ...^_-..wink !


Thursday, April 30, 2015

Hazeeq turn 4 today !

Assalamualaikum..

Yes..my dear anak bujang dah turns 4 hari ni..
clap..clap..clap..Sharing the buLAN birthday yang same..kalau ikut EDD dulu Hazeeq suppose 29th April..same dgn Ibu..konon nak tunggu keluar normal..lastnya Kot tingkap juga takdir my lil prince charming ni keluar

means aku pun dah 4 tahun jadi ibu..phewww~~ 





HAZEEQ TURNS 4 in bullets

  • berat dah 14kg last week timbang ^_^
  • masih menyusu FM - coklat campur tasty plain
  • lampin masih lagi pakai - size XXL Whoopee - masih belom pandai nak bagi tahu kencing or berak..kadang terberak pun boleh tak sedar..aduhai anak !
  • mood makan on off - makan semua kecuali nasi dengan lauk.
  • hebat on gadget, phone PC - blame it on me !
  • hebat juga bab panjat memanjat - dah berape kali excident sampai terkoyak dalam mulut
  • dah boleh solat - almost 75%..dah boleh baca al-Fatihah sikit
  • count in English, Malay - expert..and also can count in Arabic up to 'asyara'
  • ABC's expert - dah boleh baca tulisan without mengeja..nampak perkataan terus boleh sebut tapi ade jugak kekadang tu bunyi tak kena - konfius bile font nye berbelit bunga-bunga
  • Alhamdulillah..Alif BaTa sampai ya dah kenal..even kedudukan berterabur pun die dah boleh kenal which one is..baru 2 minggu ni..
  • tantrum mengamuk melalak dah kurang - proud of you lah my dear
  • setiap pagi wajib kena dengar order dari dia - beli aiskrim & air kotak mostly - kalau terus masuk kereta tanpa dengar adalah yang nangis nanti - tak beli pun takpe..nanti die sendiri akan jawab "ok.ok..takpe,,nanti ibu beli"
  • pandai nyanyi few Nursery rhymes..complete..Twinkle Little Star, Baba Black Sheep, Itsy Bitsy Spider, Daddy Fingers, The Wheels on the Bus, pastu lagu Korea pun hebat..lagu birthday Korea pun dah hafal..^_^
  • dah boleh converse dah boleh ajak gaduh cume kena perhatikan betol-betol words die sebab die akan mix English & Malay
  • sangat mengikut arahan..rajin nak tolong masak tumbuk bawang
  • last few weeks die start mintak nak sekolah..nanti ibu & ayah discuss sebab plan asal nak bagi sekolah bila dah turns 6..and of course Hazeeq kena pandai gitau nak ke toilet dulu,,takde sapa sanggup nak cebok orang dah besar ni..
Our wish for Muhammad Hazeeq Darwisy

of course yang pertama dan utama nya Ibu Ayah bersyukur sebab dapat Abang Hazeeq..sempurna cukup sifat...sehat tubuh badan..cerdas akal nya..

harapan Ibu & Ayah, 
  • supaya Hazeeq dikurniakan kesihatan yang baik..sihat tubuh badan, selera makan and jangan jadi picky eater.
  • supaya Hazeeq selalu menjadi anak yang dengar cakap dan tak menyusahkan sesiapa..
  • supaya Hazeeq sentiasa ingat Allah, Ibu Ayah and adik..
  • supaya Hazeeq membesar dengan terang hati, mudah menerima pelajaran.
  • supaya Hazeeq kekal dan suka solat sama-sama dengan Ibu Ayah & adik
  • supaya Hazeeq besar nanti jadi manusia yang berguna..pada semua
and last but not least, Ibu nak Hazeeq selalu tahu kami sayangkan Hazeeq sangat-sangat..!

Wednesday, April 29, 2015

Me..officially turns 29th today !

Assalamualaikum..



yeah !..happy birthday to me...
I'm officially 29 years old hari ni..
Alhamdulillah..syukur pada Allah sebab masih lagi diberi kesempatan..
da tua da..another year nak masuk 3 series..

pertama sekali :

terima kasih yang tak terhingga untuk my beautiful mom..
sebab da lahirkan Angoh yang degil ni ke dunia..
terima kasih sebab bagi kasih sayang yang tak berbelah bahagi sehingga la ke hari ni..
terima kasih sebab tak putus-putus mendoakan yang terbaik untuk Angoh..
terima kasih tak terhingga sebab sanggup datang sini semata-mata nak jaga cucu..
terima kasih dunia akhirat sebab sayang & jaga kami sesempurna mungkin


terima kasih pada kawan-kawan yg wish dekat Whatsapp..
ni mesti tahu birthday aku sebab dapat noti dari FB.. ^_^
kawan-kawan kat FB juga..tenkiu for spending those 1-2 minit untuk taip 'HB'
really appreciated it !
terima kasih yang sudi edit gamba lepas tu post kt wall..
yang download gamba cakes sedap-sedap..
terima kasih for your kind thought..muchas gracias for all of those warm wishes..
hari je la yang aku leh enjoy nak tengok notification FB yang banyak pun..
wuhuuuu..

terima kasih untuk my loving sibling juge..
my aunties uncles and cuzzies..
penuh dekat Whatsapp family..
siap sudi nak text wish sume..even online FB..hehehe..
nak hadiah ! will tuntut it next weekend..
tahun ni cecah umor 29 dengan 2 orang buah hati, suami yang terlebih baik, keluarga yang awesome,

selama 29 tahun ni..kedatangan 29 April ni aku selalu nanti kan..
selalu terfikir..sempat ke aku nak jumpa 29 April tahun depan..
panjatkan syukur pada Allah sebab masih diberi peluang untuk bernafas saat ini

ape yang terjadi sepanjang berusia 28 tahun

1. kembali bekerja
2. dah terlebih konfiden drive kembali..meeting ke Penang pun aku boleh drive pergi balik
3. berat makin bertambah..tiap-tiap hari lepas makan aku niat nak diet tapi failed..^_^
4. dah 4 tahun menjadi ibu kepada 2 of most beautiful angels
5. interview SPA Perangkawan E41 utk kali yg ke-2 ..result dah keluar dah pukul 4:00 petang tadi dapat email..
6. operate buang 4 wisdom teeth - now im free of those on off pain..

tu je kot..macam tak de sangat la even yang besar jadi dalam tahun lepas..wish this year banyak lagi yang aku boleh achieve..

semoga dengan bertambah usia ni..

akan bertambah jugak keimanan ku
akan bertambah jugak kesabaran ku
akan bertambah jugak kesihatan ku..
akan bertambah jugak rezeki ku..
akan bertambah jugak kasih sayang antare kami
akan bertambah jugak limpah rahmat dari Nya..
akan bertambah jugak rasa syukur di atas segala nikmat yang aku kecapi kini..


p/s : doakan yang terbaik untuk aku tahun ni..!..amiiiiin..^__^

p/s1: tahun ni hadiahkan diri sendiri dengan usaha lebih kuat lagi untuk dapat yang sendiri nak..^___^

p/s2 : hati dah lama kat kampung..instead of counting days for my birthday..im happily counting days nak balik kampung..a week more to go !

Tuesday, April 28, 2015

Our Wishlist

Assalamulaikum..

both me and suami ni jenis giler suka vacuum rumah..
kat rumah dah ade 2 jenis vacuum..1 yang Panasonic..
1 yang cordless brand Electrolux..

tapi macam lately ni dah tak berape power nak menyedut..
and both vacuum tu bukan yang jenis stick boleh masuk bawah katil tu..
so hari tu jalan-jalan cuci mate..

terpandang ni..
Brand Karcher .. yang n jenis heavy duty nye..t
ak yah nak beria sangat segala habuk tersedut dengan jayanya..
belek-belek harga almost RM400..tapi hari tu ade sale boleh dalam RM350..

sekarang ni menabung sebab aim lepas raya tong-tong nak jugak beli benda ni..
so lepas ni makin rajin nak vacuum..rumah bebas habuk..!

yeay !!..lagi sekali..

ok..tu je nak update..
tak perlu motip yang gempak utk update.. ^__^


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...