:: ^_^ ::

Tuesday, February 15, 2011

Cerita Kenduri Doa Selamat - 7 Bulan Pregnant

salam..

hehehehe..bu de peluang nak cite..da seminggu lebih da balik dari Dungun..bukan pe..xde sape nak tolong upload gambo2nye...alasan la tu kan..

since mule2 tau pregnant dulu memang da niat da nak wat kenduri sikit..tanda syukur sebab akhirnye aku di berikan peluang untuk jadi ibu..lagi pun memang da niat parent aku nak wat kenduri doa selamat..solat hajat sikit..mintak moga2 dipermudahkan proses nak sambut orang baru..

if 30 tahun dulu memang la de lagi manusia kolot yang jahil buat lenggang perut sume..yang men golek2 buah kelape..tapi now ni mane de da sume tu..even aku dok kampung yang agak kedalam hutan tapi sume tu memang da lame tak di amalkan..walau jauh dalm hutan sekali pun..seruan azan di masjid2 jelas buleh kite dengar..so takde sebab nak terus hidup dalam kejahilan..msing-masing da buleh celik mate..buke pintu hati..terima mane bek n tinggal yang menyesatkan..

even ma gitau..zaman ma pregnantkn abang aku yang sulong memang orang da tak amalkan benda camtu..

Alhamdulillah..walaupun sume persiapan wat last minute..tapi sume nye run smoothly..dats y la aku kena balik awal2..sebab sume urusan pun banyak aku ngan hubby yang buat..nak gi bandar sume memang harapkan aku..abah da tak bape sihat..nak kena pulak pegi nek moto..lagi la susah..

RENTETAN CORETAN SEPANJANG MAJLIS

31 Jan 2011
  • gerak balik Dungun n tengahari da sampai..ari  ni rehat-rehat je kat umah..
  • pas maghrib gi Dungun..beli periuk besar and all the stuff nak masak
1 Feb 2011
  • pas breakfast..gerak ke Dungun..misi ari ni mau beli pinggan mangkuk sume..biase la..1st time nak wat majlis..kalu majlis kawen memang pinjam yang balai raya punye je..lagi pun better di yang sendiri punye..puas hati nak serve tetamu..
  • gerak gi Mydin..beli tissue and other
2 Feb 2011
  • hari ni memang totally dok umah..my BFF da janji nak datang umah..awal pagi lagi da dengar ma dok tung tang tung tang bersilat kungfu kat dapo..awal2 lagi aku da mintak ma tolong masakkn nasi dagang untuk kawan aku..beside memang aku dari awl pregnant lagi nak mam nasi dagang yang ma buat..nak wat sendiri memang aku da tak larat..
  • so aku pun bangun awal jugak..hubby awal2 lagi da bangun..dok basuh kete sume..aku bangun awal2 kejut adik2 sume..nak ajak kemas umah sikit..erm kemas kasi ubah susun atur bilik aku..yep..bilik aku dulu la..now ni memang da jadi bilik adik aku..since dok ctu da setahun lebih..tak penah ubah pun kedudukan katil sume..aku tengok pun da bosan..
  • pastu da plan nk kemas ruang tamu..esok da majlis..kalu esok bu nak start kemas memang buleh collapse la..tu pun da pas Zohor bu siap..thanx tu adik-adik aku yang memang betol2 ringan tulang tolong sume..siap rajin nak vacuum sume..da tu dorang kesian tengok aku boyot2 nak wat keje tu sume
  • siap kemas sume..mandi and mate pun da start da mintak diulit..tapi tak leh nak layan sangat sebab BFF da nak sampai umah..Alhamdullilah..tercapai gak hajat mau jumpe dak Hanna ni..sampai jugak die kt umah kite..even die singgah jap..tapi tu pun da cukup bermakne..masing2 cm malu2 kucing gitu..gatal kan..muehehehehe..
3 Feb 2011
  • hari yang di tunggu da tibe..cam biase awal pagi la ma da sibuk kat dapo prepare breakfast sume..hubby pun da bangun..pas solat subuh..aku terus siap..aim hari ni ke pasar awal pagi..mau beli barang basah sume..hunting for ayam..ingat mau terjah pasar pagi..sebab kat sane biase buleh dapat ngan harge borong..
  • pas jamah keuw tiaw sket terus gerak ke Pasar Dungun..mesti kembali ke rumah dalam pukul 10 pagi..sebab ma da janji ngan Mok n Mok Long..pukul 10 da de kat umah..so dorang leh datang tolong pe yang patut..
  • harapan hampa..sebab kat pasor harge memang nak bagi aku fitam kat situ..ingat gi pepagi leh la dapat harge best kan..tapi rezeki tu de..dalam monyok2 nak gi kat kedai len..tetibe nampak satu kedai jual ayam yang memang super best la harge die..kalu kat pasar paling murah pun dornag buleh bagi RM7.80 sekilo..tapi kedai ni memang die bagi RM6.50 sekilo..kalu runcit oun RM6.90 je..see see banyak mane da buleh save kan..Alhamdulillah..kalu niat kite bek Allah mesti akan tolong bagi jalan..
  • tengok jam da lebih kul s10..ma da cam panas buntuit da..die ni cam gelabah sikit..kalu buleh nak suh sume benda ready awal2..takut nanti tetamu sampai lauk nye lom masak..da la lame tunggu ayam siap potong..pastu ingat buleh la terus speed balik umah..tengah jaln bu perasan yang santan memang tak de sape pun ingat nak beli kat paso..masalah ingatan betol la..seb bek driver ni jenis ok..nak patah balik pat puloh kali pun die senyum je..masing2 buleh gelak2 lagi..if de pape lagi yang tertinggal pasni memang kena hubby runner gi Dungun la..
  • balik umah..ganti pakai tudung hitam..terus gi belaknag umah..bersihkan ayam sume..Mok n Mok Long pun bu je sampai..Alhamdullillah..sume pun rajin anf ringan tulang nak tolong kan..dorang da suh aku masuk dalam umah..wat keje yang senang2 je..tapi aku takmo la nanti orang pk aku nak wat keje yang senang j..keje busuk sume bagi orang tue..sedar tak sedar..bile da siap bersih ayam sume..aku da tak buleh nak berdiri..kaki da kejang..memang amek mase nak berdiri la..
  • ooo..sepanjang aku dok bersihkan ayam tu..hubby adalah sangat sibukwat bangsal letak atap sume..sebab bini die ni dok tengah panas..tak mo bini die hitam agaknye..thanx abang..you are so sweet..sume pun dok puji2 die..auwww...bangge tau..
  • seb bek before g paso da mam kan..kalu tak mau kebulur..bile da buleh jalan..masuk la umah pulak..ma and Mok Cik Ani da siap kukus 10kg pulut..da siapkan kari ikan tongkol..skang ni tinggal nak wat sup..perap ayam then masak nasi je..
  • even untuk solat hajat tahlil nye malam..tapi ma de jemput gak kaum ibu datang makan pas Asar..so better sume buleh settle before pukul 4..
  • hehehe..korang notice tak aku lom mandi pun lagi..

pukul 4 petang lebih kurang..sume da pun get ready..sume nanti leh layan diri..orang pun selesa nak makan,.takde la segan nak makan ..bile tuan umah asyik dok pantau je ko makan ape kan..
mase ni..ayam bu 1 bekas siap potong..still kat dapo ngah proses cincang ayam..
salad..ulaman yang segar n fresh..aku letak ais kiub..so smp petang remain fresh lagi..1 yang mengejutkan..tak sangke orang kampung aku ni jenis gile ulam kan..aku da budget lebih dari cukup.tapi endupnye kul 5 petang aku ngan hubby kena pi kedai kg sebelah cari ulam and cili..sebabnye,..sambal lada tu pun da sold out..gile laku..ni kalu bisnes nasi ayam ma ni mau untung riban sehari..=]
ayam yang direbus..perap..then deep fried..then dituang pulak kicap pedas..marvellous..bile tengok ni terase nak je..tapi time tu badan penat nye pasal..memang takde nye aku nak makan..paling puas hati tengok hubby mam ayam..mau 2 ekor die ngap sorang..thihiiihihiii

pulut kuning@nasi kunyit..lawan ngan kari ikan tongkol..kalu belah aku memang gini la..tapi hubby cam pelik je..sebab die besa mam pulut kuning lawan ngan rendang kan..lupe pulak aku..tapi even gitu pun..sepinggang penuh gak pulut masuk mulut die..
all the mangkuk pinggang..layan diri ye..
dak botak ni ngap ayam cam gtu je..ngan muke tak bersalah g mintak ngan ma..takpe menantu kesayangan..ma n abah will do anything 4 you la..
ni orang kuat kat dapo..kuat ape tu??kuat ngap la..tiap kali ko snap gambo dorang ni memang dok ngunyah je..memang untung sape rajin dok apo ni..
oo..memang kali ni xyah nak masak kt luar umah,..even dapo sempit tapi better masak dalam umah..memang sepah la sikit..tapi takpe..buleh lap2 kan..kalu kt luar..lagi banyak songeh nanti..
ruang tamu depan ni memang da clear..tunggu pas maghrib bu letak karpet n sejadah sume..siang ni tak yah la lagi..buatnye dak2 kecik yang datang makan ni tumpahkan makanan..tak ke haru ko nak basuh sume kan..
see..budak botak..bu pas cukur..kepalenye sensitip..sket2 nak de kuping2..buka setakat bapak dandruff da..atok dandruf pun ade..tu pasal..kena kasi licin..xpe..licin pun somey je..cayang lebih jugak.
along cakap..da cam Castello and Big Show..acare lawan makan..

hehehe..maafkan la keadaan dapo yang agak berterabur sane sini..kabinet dapo lom siap lagi..tambah lagi ngan sume keje masak pun kat dapo..see mak buyong ngah sibok ni..nak kena cek ape yang xcukup..mau runner gi beli jap..
mase ni penuh 1 umah..kat luar de ramai lagi yang bu sampai..ma da kelam kabut..sambal da nak abes la..ulan pun da yilek pocik..sume orang da mandi..aku je lom mandi lagi..tapi xde sape tau pun..hehehe..saye tetap wangi!!
ni da pas maghrib..da siap mandi..badan da rase segar sket..get ready topup sume lauk pauk..get ready tunggu jemaah masjid tibe..


 
 ni je peluang nak snap pic berdua..hohohoh..hidung aku obvious gile kembang..dulu bule feeling2 kiut..skng ni memang da jadi kembang semangkuk..oo..pengorbanan..

adeh..da malas da nak naip lagi..sile layan gambo la pulak..ni je yang mampu..soon de rezeki dapat sambo DLSR sebijik pun ok gak kan..mane tau de rezeki baby..tak gitu incik somi tercenta??





budak yang banyak tolong bab kemas2..ngan minah kecik yang suke nyebok..rase nak pang pang je kan..geget la sket!!
 

Alhamdullillah..akhirnye..da settle satu bab..soon if de rezeki..leh wat lagi..tande kesyukuran..kongsi nikmat yang Allah bagi same2..penat tu memang penat la..nakkena kemas satu umah lagi skali..penat badan prepare sume ni pun lom hilang lagi..
malam tu aku memang tak dapat nak tido..mau nanges pun ade..tak sangke die nye effect lenguh tu betol2 buleh wat aku gile..nak mintak tolong ma urutkan..tapi sian pulak..ma pun tentu penat..die pun bukan sihat sangat..da la keje masak sume die yang wat sorang..tapi tu la kasih sorang ibu..dengo aku dok ngadu-ngadu ngn hubby..die yang offer diri nak tolong urutkan..lega sket..ingat buleh la tido lena..tup2 kul 4 aku masih dok kelip2..sakit seluruh badan..mase tu kejut hubby pun xgune..die pun da sampai kutub selatan..da falat abes..sume pun penat kan..bangun cari2 minyak urut..seb bek teringat yang aku de bawak balik ammelz yoko yoko tu..sapu satu bdn..Alhamdulillah..tak sampai setengah jam pun..da lena diulit mimpi da..

tapi pape pun..aku berterima kasih sangat2 pada adik2 aku..even 2 orang ni je yang de kat umah..tapi 2 orang ni la yang banyak membantu..biasenye adik aku yg bongsu ni mane maulekat kat umah..de je xtvt ngn kawan2..biase la dak laki kan..tapi ni elok j die dok umah..tolong kakak die kemas sume..pagi2 lagi die 2 orang da mop2 ruang depan..vacuum lagi skali..susun balik kerusi..ma pulak dok bersihkan dapo..cuci periuk kuali sume..pinggang mangkuk gelas cawan sume malam tu da di settlekn oleh adik2 aku..aku jadi mandur je la..urat belikat ni pun lom kendur abes lagi..

hubby sibuk cuci kete sume...sebab ikut plan nak gerak balik pas Zohor..tapi oleh sebab penat sume..kul 11 mlm bu gerak balik..baek nye ikut plan kan..kan..selalu pun memang gitu..tak penah pun nak sharp ikut schedule..ape yang penting sume da selamat..penat pun tetap enjoy!!

Sambutan Maulidur Rasul..say NO..NO..NO to V-days..

salam..

12 RabiulAwal..20 April tahun Gajah..lahirnye junjungan besar Nabi Muhammad saw..erm..Alhamdulillah..makin lame makin ramai yang sedar..sedar dan amalkan..termasuklah aku..takde pun aku tengok blog2 feveret aku cite sal Vday..or dengar mane2 orang yang kenal dok sambut ritual Nasrani ni..ni satu perubahan besar..sebab memang ramai da yang tau..kite sebagai muslim xleh sambut Vday..or any ritual yang bukan menggambarkan Islam..dan harus jugak bangge sebab ramai yang sedar and cube belajar menanamkan rase cinta pada Rasullullah.


ramai jugak yang excited mau sambutan Maulidur Rasul..bagus la gitu kan..jangan sampai de pembaziran dan unsur2 yang xelok sudah..bak kate ustaz..jangan sampai xsolat zohor sebab nak berarak..yang penting..kite kena belajar tanam rase cinta pada Rasullulah..sampai ke tahap..kite buleh cinta Rasullulah lebih dari cinta kite pada suami..isteri..anak2..ibu-bapa..atau sume unsur duniawi ni..

nak sharing sket..sambil bagi peringatan pade diri sendiri..biase la..mak buyong memang cepat lupe skang ni..

awal pagi semalam...bangun terus on TV sambil-sambil kemas umah..terase la de yang teman..pepagi ni memang best tengok TV9..pepagi kite layan Halaqah..semalam kan 14hb Feb..even Halaqah pagi semalam cume ulangan yang minggu lepas tapi tajuk nye memang best dan bertepatan ngan sambutan ynag mude mudi taksub sangat..tajuk nye if tak silap aku..BUNGA CINTA..something gitu la..

memang banyak info aku dapat..info yang aku tak penah pun tau sebelom ni..kebetulan pula usatz yang di jemput tu memang 1 of aku nye feveret ustaz..ustaz syed ape ntah..cet..kate minat tapi tak tau name kan..hehehe..

ala..aku minat dengar kuliah die..tapi bukan la sampai nak kena tau sape name die..kaye k..da kawen k belom sume..yang aku tau die ni salah sorang penasihat mase program Iman Muda musim yang pertama dulu..memang ensem pun..orang Tganu jugak..

so pasal Vday ni..memang banyak versi..aku sendiri pun de banyak bace..macam2 versi..tapi satu je yang same..name sambutan Vday tu memang diambil sempena name sorang paderi yang bername St.Valentino..yang konon nye mati memperjuangkan CINTA..

ropenye..since 7hb lagi memang orang2 ni da de macam2 sambutan sementare nak tunggu kemuncaknye sambutan Vday..
  • Rose Day
  • Propose Day
  • Teddy Day
  • Choc Day
  • Hug Day
  • Declare Day
  • Kiss Day
and endup dengan kemuncak Vday..siap de declaration Day without Panties..bodoh la kalu kite masih xtau ape maksudnye kan..da sah2 nak suh bermaksiat..Making Love..membuat cinta..to istilah having sex bagi golongan itu..so maksudnye jelas..CINTA yang dimaksudkan to equal to SEX...LOVE = SEX..

pastu berita tengahari and malam tadi pun de siarkan..bape ramai yang kena cekup..sempena hari Vday ni la..Nauzubillah..takut pe de..pastu pulak..yang aku bu tau..Vday da pun difatwakan haram..akhir tahun lepas tak silap aku..

berdasarkan terjemahan dari 1 ayat surah Al-baqarah..lupe da ayat yg ke 100 berape..tapi maksudnye lebih kurang gini la..
 "jangan la kite sengaje campakkan diri kite..atau jeremuskan diri kite ke lembah kebinasaan.."

contohnye..kalu kop sengaje bawak kete sampai 200kmj..then ko memang da tau sume tu bahaye..makanye if ko excident n mati..then dikire ko bunuh diri..
jelasnye..bile kite da tau something tu memang perbuatan tak elok..kalu kite buat jugak..memang kompom kite tempah dose..free-free j..

Ya Allah..semoga Kau lindungi kami..lindungi keturunan kami..kaum kerabat kami sedare seluruh umat Islam dari segale kemaksiatan dan kebinasaan..Amin..

camne pulak kalu nak sambut ngan laki bini..ala..sesaje je nak sambut hari kasih sayang..???..jawapannye tetap No ok..ustaz tu da jelaskan..kite bile da kawen ni..hari2 pun hari kasih sayang..nape nak tunggu 14 Feb jugak bu nak sambutkan..gitu la sebab len..sambut la hari laen..time anniversary ke..tak pun sambut je hari2..hari2 ucap kate cinta..gitu..ni pesan untuk diri sendiri jugak..

Alhamdullillah..kite terselamat dari terjerumus dalam sume tu..so say NO..with the very BIG 'N' to any or pape pun sambutan or ritual nasrani n yahudi ni..sebab dorang tak kan penah puas hati selagi kite xterjeremus ngan jerat dorang..gitu...

p/s :: kalu orang tu ikut budaye sesuatu kaum..make die pun tergolong dalam kaum tu jugak.,.ustaz tu gitau la..

Monday, February 14, 2011

jom penuh kan waktu lapang..^__^

salam..

entry makan-makan lagi..since bangun pagi ni sume keje pun da beres..nak layan pale tido malas pulak nak panjat katil..dok lepak-lepak layan StarMovie ni..terase tekak ni nak makan biskut..

kat dapo stok biskut memang menimbun pun..da tu nak wat camne..mak buyong ni memang habit lapo malam..tapi doc tak bagi mam berat so biskut la jadi mangse..

selongkar punye selongkar..jumpe beskut meri cap tiger..rase cam da lame aku beli..tapi lom bukak pun lagi..erm..elok lagi..crunchy..terus teringat Kek Batik Beskut Meri yg sedap..hehehe..

tadaaaaaaaaaaaa...make jadi la dak hitam coreng2 putih aka kek batik beskut merri cap tiger..sedap di makan sejuk2..hohoho..konyang da ea..maaf gambo xdapat nak di kongsi..abes masuk mulut sudah..mueheheheh..

ni men campak-campak je..janji biar kena rase cekelat tu ngan selera..xmo rase cekelati sgt..gune je Milo..anda jadi sihat dan kuat..^_*..wink2..

aktiviti Ahad yang padat

salam..

semalam memang hari yang memenatkan bagi aku..bukan kena wat keje berat pun..tapi memang penat la sebab travel jauh kan..jauh la sangat gitu..

balik dari checkup tu memang da malam sangat pun..hubby da gitau awal-awal..nak ajak balik Johor malam tu jugak..aku cadangkan balik pagi je sebab memang da lewat pun kan..balik umah bukan terus gerak pun..aku da siap sume da packing baju-baju..die buleh pulak nak tunggu along balik..on lappy baru la..muehehehe...layan cite dulu la..

almost pukul 1 bu gerak dari Shah Alam..hubby memang gitu memang susah la die nak gerak on time..umi and adik2 kompom da tido..gilo la nk tunggu.da pagi kot..sampai umah Seremban da dekat pukul 2..buleh je die g kejut umi..kompom la umi da tido..penat da..adik2 pun sume da tido..makanye memang esok la bu gerak..transit la kami kat umah Seremban dulu..

oo..lupe..balik Johor ni sebab sedare dekat-dekat belah umi de kenduri..umi ajak hubby sekali sebab xtau jalan..beside umi tak larat nak drive..betol2 pas Suboh sume pun da siap..driver biase la..hegeh-hegeh je die..umi pun da tak larat nak layan..ikut je la kan..dak oren kena tinggal..hubby bawak Naza..since Abi pun da de Estima baru kan..leh la bagi kitorang pinjam nanti..ekekeke..

memula aku memang belah bagi nak ikut sebab penat lately ni makin jadi-jadi..tapi bubby gtau..its gonna be fun..make tak nak la terlepas kan..beside..aku nak pelok sape kalu hubby takdop..Alhamdulillah..memang perjalanan yang best...selesa and riuh rendah..jap je da sampai umah Atok..

atok seems tak la bape sehat..sampai Bakri..cari kedai beli sarapan..then sarapan same2 kt umah atok..pastu siap2 la tukar baju sume..aku tanye hubby lame/jauh k nak gi tempat kenduri tu..selambe je die jawab dalam 2 jam..so memang sempat lapar balik la kan..dalam pale otak aku..'ooo..patut la umi nak gerak awal kan'..

rupenye,,memang dekat je pun..ade la dlm 30 minit je..kat area Parit Bulat..macam2 parit de kt Johor kan..tok sah kate nak lapo..bfast pun lom hadam lagi..sampai kat tempat kenduri tu lom pun pukul 11 pagi..memang xde sape2 datang lagi la..so masuk2 jumpe tuan umah dulu..tengok orang karok sume..
adik-adik n umi

hidung kembang..badan kembang..sume pun nak kembang2..

pelamin tengah padang..pergh panas gile..


pukul 11 j terus g ngap..menu nye nasi jagung..ayam goreng ala KFC..daging kurma..acar buah..paceri nenas..buah tembikai..memang kalu orang ngah lapo..tu sume heaven la kn..tp bg aku yg perut da full and sume tu pulak bukan la kegemaran aku..make tengok pun kelip2 mate gtu je..setakat cubit2 rase je la..oo..hubby tak makan pun..sian die kena selsema terok..nak demam sume..

air pulak..memang tak hengat la..air bandung cincau ngan asam boi..tapi die punye pekat melekat manis tu memang takleh blah la..sampai oren bibir aku minum asam boi tu..tu pun da campo ait mineral sume..makan laju2 sebab sume pun cam nak cepat..

then terus gerak balik..dalam kete onda way nak balik umah atok..aku memang da tak larat..xpaham..sebab aku xmakan banyak pun..de la dalam 2 suap je..tapi perot rase nak meletup..rase nak tercabut pinggang..orang dok gelak2..aku kat depan ni rase sket lagi nak meletop..hubby pun riso2 da..dok tanye aku sakit sangat k..memang time tu sakit la..nak nafas pun susah..pastu lame2 cam ok sket..banyak selawat..pastu gosok2 perut..Alhamdulillah..sebelom sampai umah hubby benti beli panadol..beli aiskrim sume..

sampai umah atok..cousin hubby yang same pegi kenduri tadi da terbongkang da sampai afrika da..dorg balik awal lagi..pastu sume pun dok mam aiskrim..hubby bu nak makan,..pastu makan ubat..since awal lagi..belom pun masuk waktu Zohor..sume decide nak tido..hubby lagi la..die memang tak larat..aku takleh nak tido even pun mate ngantok..da 2 3 ari tido lewat..pastu siang hari tak dapat nak qada tido..pale da ting tong..tapi tak dapat nak tido..panas ya Rabbi..membahang..ikut hati mau je gi berendam..tapi aku tak bawak baju lebih..aku bawak jubah tu je..da le tebal..adeh..memang sengsare la..

endup..kul 3:30 gtu kejut hubby bangun mandi solat sume..umi da nak ajak balik..takut nanti lambat sampai..penat pulak nak gerak balik Shah Alam..

on da way balik..singgah beli pau yang besar dan sedap..sangat sonok..even penat badan sume..Pak Long bagi buah2 yang banyak..sape la mau abeskan ni..

sebenarnye..takde la penat pun kan..bukan pikul balak pun..hubby yang demam then kena drive pun relax je..hehehehe..nak wat camne mak buyong memang manje..mueheheh..sampa Shah Alam da kul 630 petang..singgah SACC amek kunci ngn along then sempat gi Giant soping barang sket..

Maghrib bu sampai umah..time tu bateri tinggal nyawa2 ikan lagi..nak kena recharge cepat2 ni..da bak collapse da rase..siap punggah barang..mandi solat..2 2 pun start la recharge bateri memasing..hubby lagi la..bateri da flat abes..letak belakang je terus tak sedar diri da..aku pun xyah nak men game nak bagi mate ngantuk..kul 10 tu memasing da sampai kutub selatan da..

gitu la cite ari Ahad semalam..ingat len kali mau ajak hubby gi picnic ramai2 la..mesti lagi best kan..

checkup 7 bulan

salam..

seperti yang da di war-war kan..(ececey..cam jabatan penerangan pulak)..ari Sabtu petang aku suppose de appointment untuk repeat detail scan..nak tengaok kidney baby lagi sekali..last 2 month bengkak..then last month scan biase tapi leh nampak bengkak nye...

sepatutnye hubby balik pukul 5..aku da pat puloh kali tepon die..nak remind die..kang nanti klu lambat..aku ngan die gak yang berpeluh ketiak nak tunggu.

pukul 5 die tepon..ingatkan da nak balik..rope2nye nak gitau die nak beli laptop..pastu tanye aku nak yang camne..yang tecit ke besor ke..acer k hp ke..nk kaler ape sume..aku da la mamai..sebab mate nantok tapi pale tak bagi tido..rase cam mimpi la pulak..tetibe hubby mau belikan lappy baru kan..muehehehehe..

make oleh sebab kegatalan die nak soping lappy di petanag hari..terpakse call UMRA nak gitau yang kitorg lambat gi appointment..kalu ari biase mau aku ngamuk da sebab memang aku da siap awal2 kan..tapi oleh sebab nak dapat lappy baru yg somey..make haruslah aku xleh marah-marah kan..nanti hubby tarik balik..cmne???mau nanges..

jom kite usha same-same ape yang jadi mase checkup last 2 days...

KRONOLOGI CHECKUP 7 BULAN

 ~7:45malam 
  • sampai UMRA..ropenye ramai lagi orang yang bu sampai..ingatkan doc tunggu aku sorang je..cait!!!

~7:50malam 
  • terus masuk timbang-timbang berat..amek BP..then bg urine

~8:00malam 
  • menunggu yang sangat lame..sebab detail scan memang lame sorang- sorang nak siap..almost 1/2 jam sorang la

~9:00malam
  • bu dapat masuk jumpe doc..doc detail scan ni sangat somey n sweet..hati xsabo mau tau perkembangan bby..sadly..kidney baby still bengkak..tapi doc kate tu bukan 1 kerisauan..cam yang die da gitau before..kidney ok sebab ketuban cukup..means die tencing la tu kan..yang len sume ok..sex memang boy la kan..xpat nak tengok muke die sebab tangan doc tutup muke je kan..doc nak scan kidney and heart die pun die tak bagi..dok tendang-tendang je kan..so Alhamdulillah sume ok..harapkan sume akan ok bile sampai waktu nye nanti..ooo..baby da kembali kepale ke atas time checkup tu..still dok pusing2 lagi..huh..active kan anak ibu ni..

~9:45malam
  • jumpe Dr.Razif..ni 1st time jumpe die..ni pun sebab die nak explain more pasal  result MGTT n sal baby..hemoglobin xcukup..darah pucat katenye..aku pun xpaham..tapi yang jelasnye die kate aku kurang zat besi..make dapat la ubat tambahan bulan ni..pasal baby pulak..memang nothing to worry la..make sure jage diri sepanjang 2 bulan ni..if nnti lahir de simptom pape..akan terus forward pakar kanak-kanak..hopefully anak ibu sehat n akan terus sehat kan..see see..die tendang2...^_^..oo 1 more thing..next 2 weeks nak kena repeat MGTT pulak..sebab abah penah kena kencing manis..make aku maybe still de kemungkinan nak kne..since ari tu da wat mase 24 weeks..doc saran kan repeat lagi..sebab ni anak 1st..ade la rekod pape sal kesihatan aku..dari amek risiko bek la aku ikut je kan pe yang doc suh..

so on 25 Feb ni akan terpakse la aku lalui sekali lagi fasa kena cucuk..minum air gule..and yang payah nye nak kena pose..oooo..ngigau nak makan la pas ni..hoh!!..xbest..

ni antare bape pic baby..da besar anak ibu dalam pewot ibu..=]

tulang bahagian kaki baby


yang bulat lonjong hitam tu la kidney kiri baby yang bengkak


blood flow dalam heart baby


pic kali ni sume nye focus organ baby je..ukuran perut...tulang kaki..tulang belakang..ukuran kepala..jantung sume la..

hehehe..bset je rase update kali ni...smooth je kan bile gune lappy baru..tapi tak suke la window 7 ni sebab aku mmg tak reti gune pun..muehehehehe..

pape pun..thanx to hubby..belikan lappy baru ni..somey..luv u more la..muahx!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...