salam..
sebenarnye tak sedar pun hari ni hari minggu..semalam pun macam hari biase je..cume perasan la blok aku ni riuh rendah...name pun budak-budak tak sekolah semalam kan..dapat la dengar dorang riuh rendah dok kejar bola..
kadang-kadang suke jugak bunyi bising ni..means ade orang kat blok aku..so takde la aku rase takut..oooo..minggu ni hubby keje 7 hari..so memang takde cuti la..keje pagi..petang nanti bu de kat umah..tapi semalam hubby balik tengahari..biase die balik sebab aku masak for lunch..
tapi semalam hubby balik sebab aku yang lapar then memang tak larat nak bangun dari katil..perut menegang je..rase nak aleh buntut pun susah..semput nafas..rase loya nak muntah sume ade..
hubby balik bawak balik lauk..nasi da de kat umah..tapi sudahnye aku makan megi je..tengok lauk cam tak kena ngan tekak..lately ni pulak selang sejam je nak makan..berat pun naik mencanak ni..takpe la..da tak lame kan..lagi 12 hari je lagi..
12 hari???erm...still aku lom ade rase pape lagi kecuali rase tegang dan perut mngeras tu je la..hati rase tak sabar..rase gundah tiap malam nak tido..terbayang rase nak push baby kuar..ibu da tak sabar mau jumpe kamu sayang..
da berbulan tak lena tido..seb bek la dok umah je..tu pun hubby selalu kate mate aku lebam..die suh tid and rehat la siang hari da malam aku memang tak leh nak tido..tapi siang hari pun same jugak..mate takmo pejam jugak..even kalau ngantuk sangat pun tetap tak leh nak tido bile perut rase tak selesa..
aku betol-betol confuse camne nak tau rase sakit kat perut tu adalah contraction..cume skang ni harap-harap de kuar tande dalam bentuk lendir ke blood stain ke..tak pun klu ketuban pecah lagi senang kot..
then bile sampai hospital nanti bu rase contraction..da banyak tempat banyak orang aku cube bertanye..tapi still tak dapat nak paham camne rasenye..
ade yang describe macam period pain..sakit pinggang..lenguh pinggang..rase tertarik kt pinggang..then de yang kate macam sembelit...sembelit???erm..aku memang selalu sembelit pun..period pain pulak..dulu before kawen memang selalu la period pain..penah sampai pengsan and demam..
Ya Allah..ko permudahkan lah perjalanan hambaMu untuk lahirkan seorang lagi umatMu..moga segalanye berjalan lancar..dipermudahkan dan berikan aku kekuatan untuk hadapi kesakitan yang bermakna ini...Amiiiiin...
nebes..nebes...^_________________^..!!
:: ^_^ ::
:: o u r j o u r n e y ::
Sunday, April 17, 2011
Friday, April 15, 2011
Checkup 38 Minggu = Dapat Tengok Muka Baby ^___^ + Pakej Bersalin
salam..
fresh update ni!!
bu je balik dari checkup..minggu ni checkup untuk minggu yang ke-38..and bu je had lunch ngan hubby..biase kalau hari Jumaat memang lauk tapaw je la..senang kan..Alhamdulillah kenyang la jugak kan..
hari ni dalam sejarah la jugak sebab awal gile bangun siap-siap nak pi checkup..ye la minggu ni pun kena wat CTG lagi..so kalau lambat-lambat lagi mau jadi cam minggu lepas la..sian hubby nak gi solat lagi..
so bangun adalah awal..siap-siap mandi..sempat lagi makan pulut and pengat durian yang semalam punye..sebelom gi mandi da panaskan dulu..da siap pakai tudung bu kejutkan hubby bangun mandi..sian pulak nak kejut awal-awal..tau die penat..
da siap nak kuar umah tetibe hubby tegor.."sayang..nape baju sayang koyak??"..
hah amek ko..sekali aku rase bawah ketiak bukan men besar lagi koyak nye..seb bek la hubby perasan..camne la ku leh tak perasan..takde pulak rase sejuk angin masuk ke hape..rugi da mase kat situ..kena tukar baju..da tukar baju..tudung pun tukar la jugak kan..kalau tak kerana baju koyak tu mungkin awal lagi aku sampai UMRA..
sampai UMRA dalam kul 9:20 pagi..still de yang lebih awal dari kitorang..gi register cam biase..tapi boleh pulak die kate record aku takde..ingat kan aku 1st time datang la ni..cube banyak kali bu la jumpe record aku..biase la skng ni gune techno pun bukan sume leh pakai kan..
bu je dok 2 3 minit da kena panggil timbang..mek BP and bagi urine..aku memang da tak tahan dari dalam kete lagi nak shi-shi..kuar toilet tak sempat duduk pun terus di bawa ke labour room untuk CTG pulak..
ari ni merase la ku jadi bahan uji kaji..bukan uji pape pun..kire nurse yang buat CTG tu ngajar nurse praktikal camne nak wat CTG..camne bacaan nye..ngan aku sekali la boleh belajar..ape sebab heart beat baby naik..or turun dari normal..normal HB baby adalah between 120 - 160..tu yang aku dengar die gitau la..kalau salah tu kire salah pendengaran aku la..biase la nurse Indian..BI die pun de lenggok Tamill..tapi die sangat baik ok..cume part die gerak-gerak kan perut aku tu terase sakit sikit la..kuku die panjang ok..memand terasa calar kat perut aku..*_____*
ada la dalam 20 minit nak tunggu siap print sume..seb baik hubby awal-awal da beli paper..so takde la sangap die nk tunggu aku..actually masuk bilik tu memang best la..da feeling nak bersalin sangat da tadi..
turun balik ke level G..dok 5 minit borak-borak ngan hubby..terus dipanggil masuk bilik jumpe doc..muke aku da len macam..kenape masuk bilik doc yang sebelah kanan pulak..biase yang belah kiri kan..rupenye hari ni adalah takde doc pompuan..sume doc lelaki..so nak tak nak ko tak leh memilih la..setakat nak scan aku redha je..tapi muke hubby len macam la..
aku respect doc ni..sebab die memang jage la tak sentuh-sentuh aku..cume sentuh gune scanner tu je la..die ni peramah and suke nak kongsi info..kire pandai tackle hati patient and coach..dari muke kelat hubby pun boleh gelak..penerangan die lagi detail la..aku suke...
yang paling best sebab scan ari ni leh tgok muke baby..last week Dr.Ummul kate tak leh nk tengok muke baby sebab kepale baby kat bawah..die macam nyorok kan..tapi hari ni memang rezeki aku la nak tengok..siap doc tu pulak yang excited printkan 2 keping pic untuk aku..Alhamdulillah..sonok sangat..rase nak nanges je..!!
see..kalau sape-sape yang reti tengok memang nampak la..mate hidung mulut and pipi bam bam die..geram je..kalau gini la..aku memang semangat la nak push-push nanti..sakit pun berbaloi ok dapat baby sihat sempurna...Alhamdulillah..terase besar nikmat Allah bagi..
aku nye EDD still same lagi la..28/4 beza 1 hari je dari EDD asal..biase la tu kan..and Dr.Patrick yang serve aku tadi bday nye pulak on 30/4..hahahahha..memang dok gelak je la ngan doc tadi..
doc pun de tanye if aku de pilih tarikh nak beranak bile..tu bermaksud IOL la kot..induce..takmo la aku..even aku harap baby kuar on 29/4..tapi if lewat ke ape ke..aku tak kisah..biar la lalui normal process kan..
ooo..ari ni jugak aku and hubby de tanye doc sal bilik nad cost labour nanti..mane la tau de cost tersembunyi ke hape kan..
syukur sangat-sangat la..ni aku detailkan pakej yang ditawarkan kt UMRA..so pade sape-sape yang nak bersalin kat UMRA boleh la rujuk sini ye..
1)PAKEJ BERSALIN NORMAL - RM 999
- bersalin normal
- 2 hari 1 malam - bilik 2/3/4 katil
- bayi akan diperiksa oleh pakar kanak-kanak
- suntikan imunisasi bayi - hepB, vit K, BCG
- jahitan & ubat tahan sakit secara suntikan
- pemeriksaan darah bayi - TSH/G6 PD/BI GP
2)PAKEJ BERSALIN PEMBEDAHAN LSCS - RM 2999
- pembedahan LSCS
- 2 hari 1 malam - bilik 2/3/4 katil
- dikendali oleh pakar perbidanan & sakit puan
- perkhidmatan Anaesthesia oleh pakar bius
- bayi akan diperiksa oleh pakar kanak-kanak
- suntikan imunisasi bayi - hepB, vit K, BCG
- pemeriksaan darah bayi - TSH/G6 PD/BI GP
ni la antara pakej yang ditawarkan..so berbaloi kan..but hubby prefer nak suh amek bilik single..privacy la sikit kan..aku pun selesa..katanye boleh je nak bilik single..cost nye lebih mahal sikit la..lebih tu takde lebih banyak mane pun..setakat RM100 - RM200 je la..
tapi tak leh nak book la..if de rezeki tak full house boleh la..hopefully time aku bersalin nanti takde la orang ramai nak bilik single kan..lagi 2 minggu je ni...tak sabor mau jumpe dak tecit lam wot ibu...
^__________^...auuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuumm!!
Thursday, April 14, 2011
Nak try masak sardine goreng..^___^
salam..
da petang bu hapdate kan..kalau ikut kan mase bangun Suboh tu aku da nak update..tapi macam .... ala tak yah la lagi...ha gitu..
bila da cerah..mata pulak mintak nak tido..kejap je after hubby kuar gi keje aku pun terlena elok depan tv siap berselimut lagi..haip!..sonang pulak ko nak tido kan..biase kate ko susah mau lelap..
gini cecite-cecite..malam tadi opkos la tak leh nak tido..boleh lelap dalam sejam lebih sikit camtu je..pundi kencing no rase nk terkencing je..da tu pulak belakang sakit denyut-denyut..lenguh pesen baru memang gitu la..
awal malam sebelom tido hubby da tolong urut da..ingat memang nak die urut lame-lame..tapi paham die tak larat..keje pagi balik malam..pastu pas solat kuar beli makanan untuk aku pulak..so kena la jadi bini yang reti bahase sikit kan..laki ko bukan balaci ok!!
malam sebelom tu aku memang lena la..katenye tampal tiger balm kat belakang sampai 2 ketol..maka pagi tadi pun mintak la hubby tampal jugak..tu yang senang je acik ni tertido..bayangkan mate memang da ngantuk..bile segala male sakit belakang da hilang memang sorgaa la nak tido kan..pukul 12 gitu bu mate terbukak..bangun sebab belom makan pape lagi..perut takde rase lapo pun..cume takut if tak makan then petang bu nak makan..akan jadi la nak muntah sume tu..
makan ape je???..makan pengat durian with pulut..tu je..cadang nak wat nasi goreng dari petang td tapi tak berjaye..bile da petang ni macam rase nak makan datang..hubby da tepon tanye jap gi nak die bawak balik pape tak..tapi still tak leh nak decide nak makan ape..
tetibe tak tau kenapa rase nak makan sardine goreng..aku tak reti ok nak masak sardine goreng..dulu mase bujang-bujang dok umah opis..membe aku selalu masak..die memang rajin and memang terer la masak sardine goreng ni..
sebab nye die takleh nak makan kalau sardine masak terus dari tin gitu..still mentah katanye..kalau goreng bu sedap..pelik kan..da tu sosej goreng pun tak makan..makan sosej rebus je..lagi la pelik..
hahaha..ok..now ni turn aku da pi try wat..aku da mesej die kat FB tadi mintak die aja..senang sajork katenye..tapi tak tau la aku buat jadi ke tak kn...
kite pause jap ye..tunggu aku kembali with sardine goreng!!........................................................

da petang bu hapdate kan..kalau ikut kan mase bangun Suboh tu aku da nak update..tapi macam .... ala tak yah la lagi...ha gitu..
bila da cerah..mata pulak mintak nak tido..kejap je after hubby kuar gi keje aku pun terlena elok depan tv siap berselimut lagi..haip!..sonang pulak ko nak tido kan..biase kate ko susah mau lelap..
gini cecite-cecite..malam tadi opkos la tak leh nak tido..boleh lelap dalam sejam lebih sikit camtu je..pundi kencing no rase nk terkencing je..da tu pulak belakang sakit denyut-denyut..lenguh pesen baru memang gitu la..
awal malam sebelom tido hubby da tolong urut da..ingat memang nak die urut lame-lame..tapi paham die tak larat..keje pagi balik malam..pastu pas solat kuar beli makanan untuk aku pulak..so kena la jadi bini yang reti bahase sikit kan..laki ko bukan balaci ok!!
malam sebelom tu aku memang lena la..katenye tampal tiger balm kat belakang sampai 2 ketol..maka pagi tadi pun mintak la hubby tampal jugak..tu yang senang je acik ni tertido..bayangkan mate memang da ngantuk..bile segala male sakit belakang da hilang memang sorgaa la nak tido kan..pukul 12 gitu bu mate terbukak..bangun sebab belom makan pape lagi..perut takde rase lapo pun..cume takut if tak makan then petang bu nak makan..akan jadi la nak muntah sume tu..
makan ape je???..makan pengat durian with pulut..tu je..cadang nak wat nasi goreng dari petang td tapi tak berjaye..bile da petang ni macam rase nak makan datang..hubby da tepon tanye jap gi nak die bawak balik pape tak..tapi still tak leh nak decide nak makan ape..
tetibe tak tau kenapa rase nak makan sardine goreng..aku tak reti ok nak masak sardine goreng..dulu mase bujang-bujang dok umah opis..membe aku selalu masak..die memang rajin and memang terer la masak sardine goreng ni..
sebab nye die takleh nak makan kalau sardine masak terus dari tin gitu..still mentah katanye..kalau goreng bu sedap..pelik kan..da tu sosej goreng pun tak makan..makan sosej rebus je..lagi la pelik..
hahaha..ok..now ni turn aku da pi try wat..aku da mesej die kat FB tadi mintak die aja..senang sajork katenye..tapi tak tau la aku buat jadi ke tak kn...
kite pause jap ye..tunggu aku kembali with sardine goreng!!........................................................
************************************************************
ok..after 20 minit bersilat gayung di dapor..tadaaaaaaaaaaaaaa....boleh la..not exactly rase macam yang kawan aku buat...tapi boleh la nak isi tekak kan..nak mam nagn nasi panas-panas jap gi..now ni nak kena pi mandi dulu..bdan melekit..panas membahang ni..

ni la hasilnye..memang senang je la kan..cume nak dapat yang sodap tu kena tengok la tangan sape yang buat..muehehehehehe..ok..ready for dinner je la nanti..jom pi men air..
^_______^
Wednesday, April 13, 2011
Orang Ke-3 aka Perampas aka Pencuri Kebahagiaan *___*
salam...
penah ke jadi perampas???
secare jujurnye aku nak jawab..PENAH..sila rase jahat sekarang..
setiap perbuatan jahat tu akan dapat balik balasan jahatnye..
aku ni time balasan siap ngan bunga interest sume la..
lagi dasyat dari ape yang aku penah buat kat orang..

tiap orang de kisah silam masing-masing..
aku nk kate merampas tu bukan la merampas sangat..
da jantan keparat tu kate die single..
bile da siyes gile ngan aku bu aku tau die da de steady gurl..
da almost setahun bersama..
so aku ni kirenye memperjuangkan hak aku..
BODOH aku..memang bodoh pun..
kalau aku cerdik..patut aku tinggal je jantan gitu.
ni siap bagi peluang lagi nak pilih sape..
bile jadi kat diri aku..
bu aku paham ape perasaan pompuan tu dulu..
maafkan la aku..aku memang da mintak maaf pun dengan die..
tak tau la die ikhlas ke tak maafkan aku..
tapi sebenarnye die kire beruntung terselamat dari jantan buaya gitu..
same la ngan aku jugak..
kire terselamatla..
tak tau la bape ramai pulak mangse selepas aku.
yang pasti tu bukan la masalah aku kan..
aku pun bersyukur sangat-sangat..
dapat suami yang sangat baik..
yang mampu dari segi kewangan..
sampaikan aku boleh goyang kaki goyang buntuit kat umah..
lalalalalalalalalaa....
sume tu takdir yang da tersurat untuk kite..
sebab setiap MUSIBAH yang ALLAH turunkan pada kite akan disusuli NIKMAT..
cume antara lambat ngan cepat je la..
antara mampu or tidak mampu untuk kite hadapi..
so kena la kuat..
kalau dulu aku selalu doakan keburukan untuk orang..
means kalau ko buat jahat ngan aku..
aku akan doakan yang buruk-buruk akan menimpa ko..
penah la jugak ade sorang kawan Along penah fitnah aku macam-macam..
sampaikan Along aku balik umah tampar aku tanpa tanye pape pun..
aku doa je die mampus kena langgar lori..
tup-tup kazen die tepon kate die kena barah otak..
mintak aku ampunkan die..
memang tak hingin la aku nak maaf kan orang camtu..
tapi bile da masuk peringkat usia dewasa ni..
aku lebih suke doakan orang yang sakitkan hati aku yang baik-baik..
takde la baik sangat..
cume doakan moga orang yang rase nak jatuhkan aku tu supaya hati die dilembutkan..
maafkan la orang camtu..
mungkin die tak suke aku sebab aku de salah ngan die..
moga-moga kalau hati deme lembut..
dema maafkan aku pulak..
gitu la..
same la jugak pada sape-sape yang rase nak ganggu gugat umah tangge aku..
mesti dorang kecewa sebab aku makin bahagia..
negara kite de undang-undang..
aku tak teragak-agak akan gi report polis je..
aku tetap doakan agar orang-orang camni akan berubah dan sedar..
perbuatan mereka ni takkan bawak kebahagiaan..
takkan ade kebahagiaan yang abadi kalau dibina atas penderitaan orang lain..
sooner or later ko akan rase bersalah..
tak pun ape yang ko buat tu akan timpa ko balik.
kan da lumrah alam..
what u give..u'll get back..
sekian, ceramah di petang hari..renung-renungkan dan selamat beramal..
^________________^..wink2..!!
penah ke jadi perampas???
secare jujurnye aku nak jawab..PENAH..sila rase jahat sekarang..
setiap perbuatan jahat tu akan dapat balik balasan jahatnye..
aku ni time balasan siap ngan bunga interest sume la..
lagi dasyat dari ape yang aku penah buat kat orang..
tiap orang de kisah silam masing-masing..
aku nk kate merampas tu bukan la merampas sangat..
da jantan keparat tu kate die single..
bile da siyes gile ngan aku bu aku tau die da de steady gurl..
da almost setahun bersama..
so aku ni kirenye memperjuangkan hak aku..
BODOH aku..memang bodoh pun..
kalau aku cerdik..patut aku tinggal je jantan gitu.
ni siap bagi peluang lagi nak pilih sape..
bile jadi kat diri aku..
bu aku paham ape perasaan pompuan tu dulu..
maafkan la aku..aku memang da mintak maaf pun dengan die..
tak tau la die ikhlas ke tak maafkan aku..
tapi sebenarnye die kire beruntung terselamat dari jantan buaya gitu..
same la ngan aku jugak..
kire terselamatla..
tak tau la bape ramai pulak mangse selepas aku.
yang pasti tu bukan la masalah aku kan..
aku pun bersyukur sangat-sangat..
dapat suami yang sangat baik..
yang mampu dari segi kewangan..
sampaikan aku boleh goyang kaki goyang buntuit kat umah..
lalalalalalalalalaa....
sume tu takdir yang da tersurat untuk kite..
sebab setiap MUSIBAH yang ALLAH turunkan pada kite akan disusuli NIKMAT..
cume antara lambat ngan cepat je la..
antara mampu or tidak mampu untuk kite hadapi..
so kena la kuat..
kalau dulu aku selalu doakan keburukan untuk orang..
means kalau ko buat jahat ngan aku..
aku akan doakan yang buruk-buruk akan menimpa ko..
penah la jugak ade sorang kawan Along penah fitnah aku macam-macam..
sampaikan Along aku balik umah tampar aku tanpa tanye pape pun..
aku doa je die mampus kena langgar lori..
tup-tup kazen die tepon kate die kena barah otak..
mintak aku ampunkan die..
memang tak hingin la aku nak maaf kan orang camtu..
tapi bile da masuk peringkat usia dewasa ni..
aku lebih suke doakan orang yang sakitkan hati aku yang baik-baik..
takde la baik sangat..
cume doakan moga orang yang rase nak jatuhkan aku tu supaya hati die dilembutkan..
maafkan la orang camtu..
mungkin die tak suke aku sebab aku de salah ngan die..
moga-moga kalau hati deme lembut..
dema maafkan aku pulak..
gitu la..
same la jugak pada sape-sape yang rase nak ganggu gugat umah tangge aku..
mesti dorang kecewa sebab aku makin bahagia..
negara kite de undang-undang..
aku tak teragak-agak akan gi report polis je..
aku tetap doakan agar orang-orang camni akan berubah dan sedar..
perbuatan mereka ni takkan bawak kebahagiaan..
takkan ade kebahagiaan yang abadi kalau dibina atas penderitaan orang lain..
sooner or later ko akan rase bersalah..
tak pun ape yang ko buat tu akan timpa ko balik.
kan da lumrah alam..
what u give..u'll get back..
sekian, ceramah di petang hari..renung-renungkan dan selamat beramal..
^________________^..wink2..!!
Tuesday, April 12, 2011
In progress..half way to go..=]
salam...
da almost nak abes petang..da nak masuk Maghrib da..sat gi nak gi mandi then siap-siap solat jemaah ngan hubby..InsyaAllah pas solat da plan nak gi mencari Roti Boy..ye..Roti Boy idaman kalbu belom lagi ku temui..sedih kan..hopefully malam ni dapat la lepas hajat nak makan kan..da niat nak beli 10 biji..stockup nak makan sampai da takmo..heheheh..
kena doa banyak-banyak sat gi..fuh..fuh..
hari ni cubaan menyiapkan sehelai baju..tapi misi tak berapa nak berjaye..sebab nye start jahit manik pun da kul 11:00 pagi camtu..menjelang Zohor je da tak larat nak dok congok..belakang adalah sakit..mintak diurut..
masuk bilik..pas solat terus niat mau beradu..eceh!..tapi tu sume angan semate la..angan yang musnah sebab sakit belakang ini bukan la sakit macam hari-hari biase..da sapu almez yoko-yoko pun totap tak mau jalan nye..terkebil-kebil la aku atas katil..lame-lame mate yang layu kuyu ngantuk tadi terus tak jadi nak tido da..
sambung mesej-mesej manje ngan hubby..ngadu lenguh sume..then die gitau nak balik awal sikit..awal kate die la..tapi still sampai umah pukul 6:30 petang jugak..takpe la..
ni kirenye da siap kena urut la..ingat mau je suh lagi..tapi kena la paham..hubby pun penat tak hilang lagi..balik umah aku pulak yang nak tambahkan penat die..
oleh kerana tu la maka misi aku adalah mustahil untuk siapkan selai baju ari ni..ni kire siap halfway pun da cukup bangge da..maksudnye dalam 2 hari boleh la siapkan..ni last da aku nak jahit manik before due..
actually de sorang kawan zaman KMPP dulu mintak tolong jahitkan manik..aku pun tak tau baju camne die mintak tolong jahitkan tu..sebab setau aku 1hb May ni die nikah..aku bukan sengaje takmo amek baju die..
tu la rase tak elok hampe kan orang..kawan pulak tu..da tu time die call je aku memang tak dengar..dan dan tu pulak no die aku tak save..aku pulak jenis fobia nak angkat tepon..aku tak suke bile no aku tak kenal call..mula rase nebes..rase aorta jantung aku tersumbat..aku mesej die tak reply..die call..terus cuak..gile kan..hehehehehe...
tapi takpe la..mungkin takde rezeki aku..lagi pun da dekat nak due ni..takut jugak bile aku amek baju die nanti tup-tup aku pulak da nak terberanak..tak ke naya kan..
memang la if takde keje 2 3 ari je aku leh siapkan selai baju..
takmo bebel panjang-panjang la..hubby da tunggu nak solat same..die kate kalau lambat die nak tinggal..hehehehhe..
layan la seketol due gambo ni..separuh siap je ni..sebelah je sempat siap..da hubby balik aku stop la jahit..nak kena layan die pulak..buat air sume..
pas dapat Roto Boy nanti mesti semangat nak siapkan tu tinggi..hehehe...goyang buntuit..sambil nari-nari..nak pi jalan-jalan ni..^______________^
Subscribe to:
Posts (Atom)
