:: ^_^ ::

Friday, August 5, 2011

Malam Jumaat di bulan Ramadhan = baby demam !!

salam..

malam ni malam Jumaat..yet belom lagi masuk pagi Jumaat since aku dok ketik ketik keypad ni..malam malam Jumaat di bulan yang mulia ni memang elok bebenor kalau nak wat amal ibadat banyak sikit..tapi mungkin bukan peluang aku malam ni..isk..isk..sedih..baby adalah tak sihat..sian die..melepek je tido..

semalam balik dari kena inject tu elok je sehat..cergas sume la..macam biase behave je time aku berbuka..tak de masalah pun..somey je..pagi tadi die bangun awal..dalam kul 6:00 pagi da bangun da..so main-main untill kul 9:30 pagi lebih kurang..then time to mandi manda..siap mandi pun aku tengok die ok lagi..suhu badan ok je..nenen sikit je..then die nak tido..so aku buaikan die..

tapi tido kejap je..around 20 minit..da bangun..merengek lain macam je bunyi nye..bila aku angkat die..terkejut sebab rase badan die membahang..terus pangku..peluk-peluk..bagi die rase aku ade ngan die..then capai termometer..check suhu..oh my..almost 37 degree..patut la die merengek..capai selimut..balut die tebal..peluk die lagi..tampal cool fever..then bagi makan ubat demam..still merengek manje..tak boleh jauh dari aku sikit..susu pun tak berapa nak je..

dok peluk-peluk die..sedar-sedar die da tertido..bu je aku cuba nak letak die da merengek balik..nak tak nak..aku bawak die naik katil..peluk die..tertido la ngan aku-aku sekali..pergh baik punye alasan nak tido siang kan..weee...takde la..tak de aku tido pun..temankan baby je..siang die..

bila da petang..suhu die da turun sikit..so decide nak basuh je badan..tak leh mandikan takut makin larat demam nye..tukar lampin sume..pakaikan baju tido..aku letak die kat sofa..sementare die elok dok diam senyum-senyum men ngan tangan die..aku mek peluang nak vacuum hall..elok aku abes vacuum aku tgok die da tertido sendiri..


ni la buah hati aku yang tak bape nak sihat..sian die..demam ni die behave je..kalau terjage je la die nak de orang ngan die..

atas alasan baby demam ni jugak la aku tak sempat nak masak untuk berbuka..cuma sempat masak nasi..goreng ayam yang memang da sedia perap..then masak lemak pucuk paku balance sahur pagi tadi masih elok..so tu je la santapan berbuka tadi..

dats why jugak ari ni tak de ape aku nak update untuk berbuka..plus tadi hubby belikan murtabak and samosa ayam 2 ketul..enough la seketol sorang..sahur nanti rase macam nak masak sotong je..tapi kalau hubby tak mo makan nasi..aku pun malas la jugak nak buat lauk..nanti membazir..

kenape pose kali ni kurang feel nak makan ye??air pun kurang jugak..prefer air kosong je..tak pun air sirap..before tido minum milo suam..kasi bekalan susu baby full untuk esok..incase tak terbangun sahur..

ok la guys..baby da geliat-geliat tu..da lapo la tu..da tu tido tak minum susu pun..

Thursday, August 4, 2011

Checkup Hazeeq 3rd Month - sopim stroller baby ^__^

salam...

mornink..!!..pagi khamis yang agak membahang..panas lor malam tadi..tido pun awal malam tadi sebab pale ting tong..bu je mood nak jahit manik marii..pale pulak tak bape nak centre..rase nak tumbang pun ade..so tido je la..

bangun sahur tadi pun still rase bengong je kepale ni..serius cam mabuk laut..macam dok atas bot yang teroleng-oleng tu..tak suke!!..ni da siap mandi sume..bu pukul 6:00 pagi..so setle basuh kain..sat gi sidai sume baju..nak tido pun tak sempat da ni..bu je mate nak lelap nanti kompem dak tecit tu bangun..ni memang waktu die bangun..die tak bangun tengahari..

nanti after die da mandi bu la die nak lelap mate balik..tu pun tak tau la bape saat je die nak lelap..ingat hari ni nak vacuum umah..dah 2 hari tak vacuum..habuk sudah bermaharajalela..

ok da cukup panjang intro..ni kite sambung update cite checkup baby semalam..semalam kan 3rd Ramadhan..hehehe..pi checkup bulan pose..best jugak..tak ramai orang..sampai kat UMRA pun awal..jem la kejap kat simpang 13 tu..pastu da smooth da..area UMRA semalam ramai gile kot PATI..dok sibuk register ape ntah..ala..yang dok kecoh-kecoh dalam berita tu la..diorang berkampung kat situ kot..sebab dorang berurusan kat Dewan MBSA..tepi UMRA..selamba badak makan minum sume..dalam reramai tu aku terpandang la sorang minah melayu bertudung lepak kedai mamak..tak sure pulak lepak ngan lelaki melayu k tak..tapi yang sure atas table dorang de gelas teh tarik sume..haish..


so ni mase kena timbang..somey je..see..berat baby tak naik banyak pun..6.1kg je this month..tapi nape ibu rase baby berat je..kalau kena dukung lelame mau cramp tangan ibu ni..


baby takmo takut tau..meh sini pegang tangan ibu..kalau sakit baby genggam tangan ibu kuat-kuat ye..hehehe..feeling baby paham la tu ape yang aku gitau..relaks je muke die ok..


baby takmo tengok la jarum ibu..tutup mate..tutup mate..


isk...sakit la..tak dapat nak tahan!!..hehehe..ni bukan die nangis..ni muke die tahan sakit...see muke die merah gile..doc ngna nurse tu pun puji kate baby ni kuat la..tak nanges pun..die tahan sakit sampai muke merah-merah then pejam mate rapat-rapat..inject kali ni pun mungkin la akan demam..tapi so far baby ok je..Alhamdulillah..

ni perkembangan baby bulan ni..

WEIGHT : 6.1 KG
HEAD CIRCUM : 40 CM
LENGHT : 57.5 CM


weee..pic ni da jadi profile pic fb aku..somey je baby..muke mintak orang cium ni..ngah tunggu nak bayar je time ni..takde orang so sangat cepat..within 10 minutes je kot..sume da setle..ooo semalam baby di usung kulu kilir oleh nurse yang geram dengan ketembanan baby bam bam ni..sonop die kan..


then headed to JUSCO..kali ni ke Bukit Raja je..malas nak pi Bukit Tinggi..baby pun da tetido dalam keta..tujuan nye nak beli benda ni la..senang nak bawak die jalan-jalan..ni proses pemasangan..sebab kitorang beli yang die tak pamer..harge OMG la..boleh beli Samsung Galaxy SII..tapi takpe..selesa kot..sekali ngan car seat and base..

 

bagus jugak kitorang pegi Bukit Raja je..sebab sini barang baby nye lagi banyak choice compared to Bukit Tinggi..nyesal hari tu beli kat Bukit Tinggi..sini lagi somey-somey..sementara tunggu siap pasang..baby sempat muntah..sempat nyusu..and sempat tido..then nanges-nanges sebab tak selesa..panas gila kot dalam JUSCO tu..kate pun bu bukak kan..so aircond belom betol-betol sejuk lagi..aku pun peluh-peluh..
hahaha..selamba je aku dok situ nyusu kan baby..orang lalu lalang pandang aku..aku wat tak kisah je..aku pandang balik dorang ngan rase bangge..bangga sebab dalam ape jua keadaan di mana saje aku berade..still can bf baby..^__^...Alhamdulillah..sepanjang da 3 hari puase ni..susu memang banyak..melimpah ruah la..sampai da tak terminum da baby..

so next month..after raye la kot bu pi checkup..next month pun inject lagi..ni injection pilihan..yang parent need to decide..nak amek mase umo baby bape bulan..tak silap aku injection ni untuk elakkan cirit birit if baby terdedah pade persekitaran..better amek awal for babies yang di hantar ke nursery..

itu je la kot..nak sambung jahit manik..bubye amigos!!


Wednesday, August 3, 2011

Menu berbuka 3rd Ramadhan ^__^

salam..

da selesai sudah 3 hari berpuase..27 days to go..tadi buke puase aku makan kuih and air kosong je..kurma yilek..hubby asyik la lupe nak bawak balik..berbuka mase kat rumah ma je la ade kurma..

2 hari berbuka kat umah ni aku makan kuih manis je la..buat ganti kurma..ni tak rase lapar lagi..so decide nak makan ngan hubby nanti la..tunggu die balik kerja..boleh makan same-same..kalau tak memang tak de peluang la aku nak makan ngan die..asyik sibuk memanjang..

sahur pulak die da sahur awal-awal..sebab die berjage malam..tahajud after main game..then bu turn aku pulak bangun makan..so kalau tak cari peluang nak makan ngan die..memanga alamat nye sebulan ni kitorang makan sendiri-sendiri la..

Alhamdulillah..untill 3rd Ramadhan tahun ni..still lagi aku tak de pi berbelanja kat bazaar..hubby of cos la..da terpakse..tu pu semalam katenya die makan karipap je..sampai rumah bu die makan nasi..bagus jugak..besides jimat..nasi kat rumah ni tak la di bazirkan..kalau last year aku lebih banyak beli dari masak..padahal kalau lauk beli kadang-kadang tu kena yang da basi pun ade..da tu penat kerja..then alahan sebab bu lekat baby..

tahun ni aku ingatkan aku tak mampu jugak nak masak..ye la..ngan baby sume kan..tapi tu la..sempat jugak..kena pandai-pandai la curi mase..sebab biase nye time die mandi pukul 5:00 petang and he will awake..untill la after insya' bu die nak tido balik...so waktu nak masak and waktu berbuka tu memang kena layan die la..


ok..enough membebel la makcik!!..orait..orait..kite continue sharing menu berbuka hari ni..


 memula meh nak cite kueh homemade ari ni..ni je la yang aku telan mase berbuka tadi..plus air kosong..name nye puteri mandi..tapi in this case..kuih puteri mandi berendam..sebab sos nye pekat likat lencun..sedap..!!


next..masak lemak pucuk paku with udang kecik..aku pun tak tau ape name udang ni..tapi udang ni kecik-kecik kaler putih..pucuk paku ni hasil tuaian kat kedai bawah tadi..balik dari klinik..singgah sat kedai sebab nak beli lauk stock up for 2 3 days ni..


ni pulak sambal udang malam tadi..panaskan je..gatai weh hidung aku ni..baby pun asyik la dok bersin je..agaknye die pun gatala hidung..ibu asyik dok makan udang je..da la dalam sambalnye tu ade belacan..terbaiiiiikk!!


and last sekali..ayam with daun kari..goreng garing..sume da siap hidang da..tunggu hubby balik je la..ooo ari ni pi checkup Hazeeq..nanti if sempat aku update later..

ok la..di sini saje buat kali ni..feeling pengacare jap..sy nak memaniki baju..peluang baby tido ni..^__^..

see you peeps..eh..peep ke peeps..perlu ke 's'..hahahahaha

Tuesday, August 2, 2011

Menu Berbuka Ramadhan2011 Day#2

salam..

aduhai..penat travel lom hilang lagi..balik kampung kali ni sungguh mencabar sebab baby takmo dok diam..asyik nak bergerak sane sini..ni bahu aku 2 2 belah sakit..rase bengkak dalam muscle ni..macam bu turun mendaki gunung je..adeh la..

ni baru pas masak untuk berbuka nanti..sedih woooo..woooo.woooo..ari ni berbuka sorang-sorang je..baby of cos la ade kan..tapi hubby tak de..hubby keje balik malam..sok pun hubby balik malam jugak..alamat nye sepanjang Ramadhan kali ni merase la ko berbuka sorang-sorang kan..

sampai Shah Alam tadi da 11:45 pagi..naik umah kemas-kemas ape yang patut..after Zohor aku sempat la jugak tido..thanx tu baby sebab tido lena..dapat la ibu rehat..kepale berdenyut-denyut da 2 hari..tapi malas nak layan kan je..dapat tido sampai pukul 4:00 petang tadi..heaven..bangun pun badan da segar..

men-men ngan baby sat..tunggu pukul 5:00 petang..mandikan die..after mandikan die..tinggalkan je dia tengok TV sorang-sorang kat hall..sempat la aku ke dapo nak cincang bawang sume..pastu nenen die sebab die nak tido..then bu la berkesempatan nak masak..ala masak biase-biase je pun..name pun berbuke sorang..plus rase tak lapa pun..amazing kan..da la menyusu lagi..tapi takde rase lapar pun..hehehe..

even takde rase lapar..makan sat gi kompem sepinggan tatap licin ok..!!


1st tadi masak udang with sambal bunge kantan..goreng dulu udang sampai masak..then buat la sambalnye..ni ngan nasi panas-panas ni sedap ni..erm takkan nak makan ngan 1 lauk je kan..sayur pun da tak de dalam fridge..


so masak telur dadar versi bungkus..dalam tu de bawang ngan cili..bungkus ni saje je..sebab nak bagi yang tengah tu half cook..sedap sebab de cair-cair...

air cume sirap bandung je..hehehehe..ok la..da bangun pulak dak tecit somey tu..nak temankan ibu berbuka la tu..=]

Sunday, July 31, 2011

Menu 1st sahur kali ni

salam..

da tibe!!..malam pertama Terawikh kat rumah je..hubby pun menjelang pukul 9:00 malam bu sampai rumah..Alhamdullillah..setelah 1/2 jam berkungfu panda di dapor..hidangan untuk dinner merangkap hidangan sahur nanti da pun siap..

penat jugak..hubby balik je terus aku start masak..turn hubby jage baby..sebenarnye elok je baby bu nak pejam mate..hubby ketuk pintu...ape lagi dak tecit tu..terus segar balik la mate die..puas la hubby dukung sane sini nak bagi die tido..tetap takmo tido..

aku cepat-cepat nak siapkan masak sebab nak tido kan dak tecit tu..da dekat nak siap masak..aku perasan yang kat hall sangat sunyi..da takde da bunyi hubby cakap-cakap ngan baby..dalam hati aku ingatkan hubby da berjaya la tido kan baby..rupe-rupenya..hubby yang berjaye tido..baby elok je mate terbuntang lagi..bu ade feel sikit-sikit mamai..sian die..penat sangat agaknye hari ni..

so ni la menu untuk 1st sahur sok pagi..hehehe..biase la..1st sahur ni semangat tu mariii lagi..nanti da tengah-tengah hujung-hujung nanti de yang bangun minum air je..

ni ayam masak kurma..sedap!!..kompem sat gi pekena dulu sepinggan..sok pagi lagi sepinggan..gemok pun gemok la..eleh..pasrah konon..nanti tengok lelemak berleluase mule la nak emo terjun bangunan sekolah tadika..eh tak de..tak kisah pun..da nak gemok..selera ngah ade ni memang tak leh nak tahan-tahan..

 

ni pulak sotong dried chili super hot..pedas kaw-kaw nye..sok mau sakit perut ni..aku tahan lagi..takut hubby tak tahan..cili kering yang aku blend tu memang pedas yang amat la..tak dapat nak dimaafkan..letak sikit je kot..muehehehehe..memang dasar suke makan pedas..nak alasan-alasan pulak kan..
kailan and telur sok pagi la bu masak..bu fresh kan..actually..sok pagi after subuh nak gerak balik Dungun..sambut 1st Ramadhan kat sane..lagi pun ni je kot peluang nak balik buke pose kat sane..pastu raye la pulak bu balik..plus nak balik amek baju raye untuk di jahit manik..banyak gak  ni..baju adik badik..baju ma..baju sendiri..baju cust lagi..insyaAllah sempat kot..if aku kurangkan bermain game online..sempat je..ekekeke..

k la..mau mintak izin dulu..nak blah ke dapo..mecekik!!..sekali lagi..selamat berpuase..jangan lupe bangun sahur nanti..then sok jangan terbuat-buat lupe korek hidung ke hape..kome-kome sume da beso..kang nanti kena bako!!..kena bako!!..kena bako!!..

mesej untuk diri sendiri juga..cos im ain't perfect!!..^__^
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...