:: ^_^ ::

Friday, February 17, 2012

Berurut selepas da lame bersalin..

salam..

pheww..!!
da masuk pagi Jumaat..
malam ni nampak gaya nye nak kena stay up lagi.
banyak lagi yang nak kena buat..
nak siap kan proposal suami..
nak lipat baju juga..

penat sangat sebab da hampir seminggu kot aku stay up..
heheh selebih nye bukan nye aku wat proposal pun..
lebih kepada men game dan ngadap cite korea..
sambil cari ilham nak siapkan proposal..

susah rupenye..ade yang amek upah 2 3 ribu untuk siapkan proposal..
tapi tak tau la kompem lulus ke tak loan tu nanti..
skang ni aku try dulu buat..
dengan hati yang ikhlas dengan niat nak bantu suami sendiri..
harap nye dapat la membantu..

oleh kerana penat yang amat sangat lately ni..
terasa nak pergi spa pun ade..
tapi susah jugak dengan Hazeeq yang asyik nak berkepit je..
nak ajak suami temankan gi ngurut kaki kat Giant tu pun macam malas..
30 minit RM30..tapi macam tak best je..

tetibe ting !!..
datang idea nak panggil tukang urut datang rumah..
google punye google..
jumpe satu profile FB yang selalu share kat group ibu mengandung..
die offer buat urutan and all stuff yang berkaitan dengan penjagaan ibu bersalin..

aku memang da lame nak ngurut..
mase dalam pantang tu dulu memang la aku ade ngurut..
tapi urut gitu-gitu je la..
katenye pun bidan kampung lame ni die takut nak urut kalau orang operate..
tak biase kate nye..
jadinye sakit badan tu ade lagi..

termasuk ngn petang tadi..
da 2 hari da berurut..
ok la bagi aku..sakit tu adat la ngurut..
tapi sakit yang aku boleh bear lagi..

aku amek sekali ngan pakej bertungku..
urut belah malam n petang..
so malam tu memang rase segar sangat..
makenye boleh la nak stay up lame sikit..
siang hari tak dapat nak tido pun tak pe..
still ade lagi tenage..

sok last day ngurut..
esok pun urut belah petang..
sebab malam InsyaAllah aku plan nak balik Dungun jap..
jenguk ma..

tu je la kot..
malas da..

^________________________________^

Monday, February 13, 2012

Aku, Dia dan FACEBOOK II

salam..

lena betol Hazeeq tido..ni da dekat Maghrib ni..
kalau jadi malam ni ayah nye nak ajak gi Harvey Norman nak survey econ..
mandi pun belom lagi anak ibu ni..
kesian pulak nak kejutkan..

ish tu la..1 hari ni asyik dok main ngan bola gergasi..
hasil beli kat booth Satay Kajang malam tadi..
sebut pasal Satay Kajang ni memang buat aku panas..
habes terbantot selera aku nak lahap satay banyak-banyak..

and last year pun aku ade post 1 entry pasal minah senget FACEBOOK ni..
tapi skang ni bu puas hati..muehehehehehe..
aku tunggu jugak kot-kot la nak lahir rase menyesal ke ngan ape yang aku da buat..
but so far aku tak nyesal lagi la..

selame ni kalau ade yang menggatal kat fb suami aku diam j..
paling kuat pun aku meroyan ngan suami je la..
la ni ko jangan nak main-main ngan aku..
da la skang ni memang angin moody aku tak bape nak stabil..

aku akan sound direct je kena batang hidung sape yang  nak sangat menggatal tu..
menggatal ok la lagi..
kadang-kadang da tak leh nak wat pe..
kalau da lahir dari keturunan gedik ni..
aku saje je bangkit asal usul keturunan..
biase terase panas sikit bontot tu..

tak paham aku nape anak dare zaman sekarang ni nak cari laki orang jugak..
bukan laki aku je..laki orang lain juga jadi mangsa..
sorang sahabat juga mengadu benda yang same..

pantang ade update dari suami..
mesti berdert yang nak like..
ok like tu fineeeeeeeeeeeeee la lagi kan..
nak tanye khabar makan minum tido pun okkkkkkkkkkkkkk la lagi..

nak concern sehat ke..makan ubat ke belom pun aku tak kisah la lagi..
yang aku kesah bile update hal aku laki bini..
gamba aku and anak..
ade yang sibuk nak komen..

komen yang macam ko bagus sangat la..
komen yang macam hanjing konon aku ni macam ibu sial la..
ngong!!...

ko tau je hal orang laki bini macam mane..
aku memang la pantang..
hahaha..siot je betine tu..budget ko kurus selim melim ko lawa sangat la..
kalo lawa gi la cari laki sendiri sane..
nak jugak sebuk hal orang..ikut aku la kalu betol aku nak melantak banyak mane pun..
ikut aku la kalau aku tak nak bagi anak aku makan pun..

and hello budak yang tak tau pape..
baby 9 bulan bukan boleh makan makanan orang dewasa..
ooo..lupe..ko bukan ade anak..sebab tu ko tak tau..
kesian..ko ingat dengan berbuat begitu..
laki aku suke la ngan ko..kesian kat ko kan..

jap gi kalau aku gi melantak lagi..aku suh laki aku post kat fb..
kalau ko tak puas hati lagi meh aku gitau..
aku memang gemok..
same besar ngan ibu gajah da..
so sile la komen nanti ye..

kenape remove komen yunk..
komen la lagi..
like la lagi..
ko dari tahun lepas memang saje nak bagi aku panas..

Thursday, February 9, 2012

Roti Jala VS Kari Ayam

salam...
 
da berhari niat nk update tapi selalu je bile nak taip mesti Hazeeq akan sibuk nak taip same..

ni die takde..pergi ikut ayah die gi kedai depan..
denda kena bawak Hazeeq jalan-jalan sebab petang tadi janji ngan Hazeeq..
bukan main lagi mesej suruh tunggu depan gate..
sampai ke Maghrib tak sampai-sampai..

endup nye pukul 9:00 malam bu la muncul depan gate..
sian baby kan..penat tunggu..
tu belom lagi kire ibu yang penat dukung baby..

ok..ni roti jalan da lame aku nak try buat..
dulu zaman single mingle selalu jugak buat..
da kawen ni bu la pes time buat..

acuan nye pun bulan lepas bu beli nye..
ok la..not bad..sedap di tekak sendiri..
2 keping untuk suami..
tetap tak cukup kate nye..^____^

len kali la aku buat lagi..hari tu buat sikit je kot sebab nye aku ingat nak makan sorang je..
ala..buat untuk breakfast je kot..

RESEPI ROTI JALA
2 cawan tepung
1 biji telur
3/4 cawan susu cair@fresh milk
secubit garam
sedikit pewarna kuning telur (nak kaler hijo pink pun takpe)
1 cawan air

p/s : agak-agak aliran dari acuan tu tak lancar boleh la tambah lagi air..
p/s 1 : ni untuk catatan diri sendiri..len kali nak buat search je dalam blog sendiri


RESEPI KARI AYAM
1/2 ekor ayam - potong ikut suke nak besar mane
2-3 biji kentang - potong ikut suke la
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 sudu kecik ketumbar
1/2 inci halia
7 biji cili padi - ni bagi yang nak pedas
1 kuntum bunge lawang
1 batang kayu manis
1 sudu kecik serbuk kari ayam
1 sudu kecik serbuk kunyit
2 tangkai daun kari
1 cawan santan - sederhana cair
1 kiub ayam - depend nak letak ke tak
garam dan gula sesedap tekak la
minyak untuk menumis

CARA-CARA
1.tumbuk bawang ketumbar cili halia - campur sekali serbuk kunyit dan serbuk kari ayam
2.tumis bahan yang ditumbuk sekali dengan bunge lawang dan kayu manis - sampai naik bau
3.masuk kan sedikit air dan ayam dan kentang
4.agak-agak da sebati rempah bergaul dengan ayam - masukkan santan
5.masukkan air ikut kepekatan yang anda nak
6.masukkan daun kari

da siap...senang je..ni bukan kari betol kari mamak..
ni kari resepi mak nenek aku..
wee...

ok tu je la..nak makan mee goreng basah..
and big apple donut jugak menanti..^___^

Monday, February 6, 2012

Macam mane nak KURUS ?

salam..

nasi lemak di malam hari..
suami balik keje da tengah malam..
tak silap da lebih pukul 10:00 malam.

sebenarnye plan nak ajak suami makan kat luar..
tengok die pun penat..
anak pun da nak tido..
lagi pun da lewat..
perut takde la lapo mane..
tapi nafsu makan tu yang memberontak..
 makanye tanye suami..

aku: abang nak makan nasi lemak tak?

suami: masak la..abang makan je..

aku: yela nak makan tak (dengan nada nak marah sebab tak dapat keluar) ^___^

suami: takpe masak je la..
 heheh..masak kat dapo pun ibarat nak gaduh..
sebab nye hati masih sebal sebab suami da janji 2 kali..
tapi die ade keje..balik lambat..2 kali jugak la hampa kecewa..

ni kirenye nafsu makan sebab nak redakan marah..
see..macam mane nak kurus kan..
siang kemain lagi berpose..
tak nak makan la konon..

bile malam menjelma..
habis segala yang lemak-lemak tu la yang nak di telan..
kalau lagu gini..pakai koset harge 5k pun tak jadi..
ye..koset tu 5k ok !!..
malas nak ingat..rase nyesal gile..

ok tu je..

p/s: da masuk Feb..berat aku tak turun pun lagi..azam ke laut la nampak gaye nye..

Sunday, February 5, 2012

Bercuti di Kebun Getah Aboh ^__^

salam..

kejadian ni terjadi 25 Januari lalu..
suppose menghala ke Timur untuk hantar budak tudung pink balik Jengka je..
tapi tergerak hati nak balik Dungun kejap..
nak jenguk ma yang tak bape nak sehat..
dengar nye demam..
deman rindu cucu sebenarnye..
sikit lagi nak warded..
bukan la kejam sangat anak menantu tak nak balik..

tapi suami sangat la sibuk..
sampai kan anak bini kat umah ni pun jumpe suami hanya pada waktu malam sahaja..
merajuk hempas kaki guling-guling pun tak jalan nye..
da memang die sibuk..
lagi pun sibuk suami buat mencari rezeki..
tak pe la kan..^___^..

makanye balik tu gerak after Asar..
lebih tepat pukul 6:00 petang..
singgah solat kat Temerloh..
dan sampai Dungun da dekat pukul 11:00 malam..
 after breakfast..gi jenguk baby baru..
anak Che De yang kecik nonet..
then headed to kampung lame..
rumah lame..rumah pondok takde dinding..
niat nak gi jenguk Aboh.
ape cite orag tue tu..
lepas kuar wad ari tu lom lagi tengok keadaan die..
dengar khabar pun melalui ma je la..
 Aboh bermalam kat sini..
siang je die balik rumah..
untuk makan..
ooo..bukan da berpisah..
cinta mereka masih kekal utuh..
after 29 years bersama..
gaduh manje tu biase la ..adat la suami isteri..
a
 lagi pun kat sini la sumber Aboh nak cari sesuap dua rezeki untuk tampung hidup sehari-hari..
and Ma pulak menjahit untuk tolong Aboh..
since Aboh sakit ni..banyak beban kat bahu Ma..

and aku rase sangat tak gune sebab hanye goyang kaki kat rumah..
baring guling-guling ngan Hazeeq layan Astro..
langsung tak menyumbang pape..
isk..isk..
cepat la gomen amek aku keje !!
 best sangat sebab kebun getah Aboh bersih..
boleh kutip biji getah tanpa perlu risaukan pacat..
sayang nye..Aboh takde..so jalan-jalan kejap je..lagi pun da nak balik KL..
pokok durian kembar kesayangan..
kenape kamoo da tak berbuah ye!!..
kamu sedih ke kena tinggal ??

pukul 1:00 tengahari kami pun gerak balik KL..
singgah Jengka buang budak baju pink tu..
then balik..penat..
8 jam on the road..
14 jam je kat Dungun..

sampai KL awal..tapi jam kat Jalan Duta..
dengan hujan lebat ibarat orang curah air atas keta..
Alhamdulillah..selamat sampai..
suami lepas kuarkan barang terus pecut ke Shah Alam..
sambung tugas nye..

ok..see..camne kami nak berehat bercuti..??
hari cuti pun die keje..
hari orang keje memang kompen la die keje..
9:00 pagi kuar rumah..pukul 8:00 malam bu sampai rumah..
hari Isnin sampai la Ahad..
seronok kan !!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...