:: ^_^ ::

Wednesday, July 3, 2013

Checkup 33 Minggu - 2nd Pregnancy - Repeat MGTT & Hb

Assalamualaikum..

update cerita checkup semalam..
balik semalam tak sempat nak terus update..
sampai rumah da dekat Asar..kejarkan nak solat Zohor..
dan flat melepek depan TV..kebetulan petang semalam orang kesihatan datang sembur nyamuk..

Alhamdulillah..baru je kelmarin tu aku dok mengumpat..
sebab nyamuk punya la bersimpang siur terbang sejak jerebu melanda ni..
then malam tadi lepas Maghrib ke pasar malam...
da tak larat nak masak..so ke pasar mencari makan malam..
plus nak tapaw buah and sayur fresh sekali..

on the way ke pasar malam tu isnggah kat Farmasi Sahabat depan tu beli benda alah ni..
later aku story..

Checkup 2nd Pregnancy 33 weeks
  • pagi semalam di Umra sorang diri je..suami kena ke PKNS bukak kedai..so mintak die bawak Hazeeq sekali..sebab nya if Hazeeq dengan aku..agak renyah aku nak kencing..nak cucuk sume tu nanti..melalak la jugak die bila ibu kuar tinggalkan die..alahai anak...camne la ibu nak keja kalau gini ragam kamu... ^__^
  • dijadualkan untuk amek darah and minum air gula seawal jam 8:00 pagi..so gerak awal da dari rumah..memandangkan semalam adaah hari bekerja..so stucked in trafic almost 30 minit jugak..
  • sampai Umra takde patient pun lagi..nurse pun tak dak kat bawah..memasing sibuk kat atas..kat wad bersalin or maybe kat nursery..terus inform nak kena MGTT..sebab aku nak siap cepat..
  • terus gi timbang amek BP and urine macam biase..lepas je serah urine..amek darah 1 tiub..untuk cek Hb sekali..and secoit di calit untuk MGTT..
  • bacaan setelah berpuase dari jam 10:00 malam = 5.7 mmol..gulp !..tinggi la kan untuk pregnant woman..and nurse inform..perlu ada lagi 2 jam kt Umra untuk test..means in between 2 hours tu aku tak perlu jumpe doc..terus call suami gitau..kebetulan die memang nak datang pickup aku..
  • melepak di PKNS sampai la pukul 11:00 pagi..sempat jalan-jalan ngan Hazeeq pusing keliling booth jual baju raye.. - sempat belikan butang baju melayu untuk adik-adik
  • 5 minit kul 11:00 pagi tu baru la kalut gerak ke Umra..ala dekat je pun..sampai je terus gi serah diri kat bilik BP..
  • senang je sap sap soi..cucuk dengan glucometer tu je pun dekat jari..
  • bacaan after 2 jam minum air gula = 5.2 mmol..border line... !..then proceed jumpa doc..
  • comey je doc kali ni..doc melayu..tapi rupe ala mamak sikit..and she also pregnant..tu yang proper and detail sikit die cek semalam..sembang pun macam kawan-kawan je..she suprised sebab kaki aku tak sembap..cume Hb makin turun..last cek tu 10.6..semalam punye 10.2..takpe..still above 9..heheh..nak jugak..kuasa da aku nak kena cucuk amek darah lagi..even takde la sakit pun..tapi seram jugak..
  • hari ni tak proper scan..tapi scan la jugak sebab aku gitau tulang miss V aku sakit..doc takut baby da engage..memang kepale die da kesane..tp tak de la da masuk dalam laluan..doc kate mungkin sebab ligamen aku nak terbukak..ready untuk vaginal birth kan..sebab sebelom ni kan tak pernah kuar ikut situ lagi..Hazeeq pun last minute engage..pastu boleh pulak tersasar balik dari landasan..da jadi oblique..
  • MGTT ofcos la..border line doc kate..tpi biasenye 7.9 mmol and above tu baru la die considerkan GDM..aku pun tak sure sangat..aku pun tak dikategorikan GDM pun lagi..cume sebabkan arwah abah ade kencing manis..so better be safe la doc kate..aku ok je..jadi doc gitau die nak tengok progress sugar level aku untuk 3 hari..
  • nurse bagi 1 sheet yang aku kena isikan sugar level aku before and after every meal..untuk 3 hari berturut-turut..aku ingatkan die bagi la sekali glucometer ni..so aku kena tunggu bayar je la jap gi..sekali die bagi choice..whether aku datang ke Umra buat..or buat kat klinik terdekat..gila ok nak ulang alik ke klinik 6 kali sehari..aku ni kalau drive keluar beli lauk pun da cukup ohsem da..
  • setel bil..RM112 je hari ni..pastu terus aku google..nak cari glucometer ni ade jual ke tak..sebab bagi aku..nak ulang alik amek darah dengan nak bawak Hazeeq tu adalah sangat renyah..cari-cari rupenya takde la mahal sangat..bincang-bincang dengan suami nak beli je..die kate nanti die nak tolong belikan dekat Guardian..
  • tapi kebetulan malam tadi keluar ke pasar malam tu..terus la singgah tanye farmasi ade jual tak..sebab most article yang aku baca tu dorang kate beli dekat farmasi je..so kite survey harge..kalau mahal terlampau kena tunggu suami belikan kat Guardian la - tu pun dengar harge jat Guardian RM215..aku berjaya beli jenama OneTouch complete set dengan harge RM125.00..alcohol swab beli asing..RM6.50 untuk 100 pieces..ok la tu..
  • so itu la sebabnye kenapa benda di dalam gambar di atas itu wujud..da macam orang betol-betol ade diebetes kan..
checkup kali ni takde sangat cerita pasal baby..in next 3 days..
which is hari Sabtu..aku kena pergi hantar result sugar reading ni..
pastu baru la proper scan baby..
cant wait nak tau sangat berat budak kecik ni da berapa... ^__^

P/S : kalau rajin nanti nak buat entry cara penggunaan glucometer ni..yang sangat sonang yo !

Sunday, June 30, 2013

Kurang Sihat

Assalamualaikum..

ni baru la dapat online..means online proper gun apc..
pagi tadi nak on lappy tak berjaya..lappy asyik rosak je..
suami kate sebab panas..mungkin..and aku kate la sebab aku da mengidam lappy baru..^__^

pagi tadi geledah kotak and pasang meja pc baru..
kema situ ini and on pc dengan hajat nak berkebun..
hampa kecewa..baru 1 minit log in FB..da stuck..
not responding..refresh and restart 4 5 kali..akhirye give up and terus off pc..

online je la guna tab or note..tu pun setakat bace update gitu je la..
plus hari ni muntah horror giler..
nasib baik la die punye menggile muntah tu lepas da siap kemas sume..

gigil-gigil kaki..sampai bibir teketar-ketar..
sakit perut tok sah cite la..
ape sebab??
bukan alahan da..sebab aku elok je makan 2 3 hari ni..

ape yang aku notis..awal pagi tadi aku bangun dengan perut yang pedih..
means lapo da datang..tapi aku tak makan lagi..
aku hold dulu sebab nak buat keje..
plus tak yah susah nak masak pun..nasi panaskan je..
ayam golek belen malam tadi pun panaskan je..
tinggal nak masak sayur je la..

so rileks-rileks kemas sane-sini..pasang meja sume..
sekali terajin pulak terus makan ubat..
obimin pluz dengan iberet folic tu..
dalam sejam lepas tu..mule terase angin dalam badan..
rase loya..nak tumbang..rase semput..

kebetulan Hazeeq pun da bangun..
siap kemas..ajak die mandi..kebetulan dalam bilik air tu..
melambak muntah..muntah yang horror sebab aku lom makan pape lagi..
melainkan ubat 2 biji tu je la..
sakit die punye tarik nak muntah tu sampai tak cukup nafas..
Hazeeq kesian kot tengok ibu..die gosok-gosok punggung ibu..
da tu tu je tempat die sampai nak sentuh..
aku berdiri muntah kat sinki dalam bilik air tu..

lepas da muntah semua..datang memulas nak berak..
so berak..siap mandikan Hazeeq..da lega da.
cume rase gigil sebab lapar nad perut kosong..

sapu planta and jem pada roti..ajak Hazeeq makan..
Hazeeq habis sekeping..
aku makan 2 3 gigit da tak lalu..
die punye rase ubat muntah tadi..pergh !
macam rase selut hanyir campor rase darah yang busuk..
sume ade la..

dan dengan bijak nye aku boleh pulak minum susu..
padahal da banyak kali kena da..
jangan minum susu lepas muntah..
nanti lagi terok muntah nye..
so rasekan..lepas habiskan susu..aku rase penat nak tido..
baring..and biarkan Hazeeq bebas sepahkan bilik die..

tak sampai 30 minit rase rumah berpusing..
aku bangun and dok sandar dekat sofa..
tak de warning takde ape..
terus menimbun muntah atas karpet..
belari ke toilet..muntah la lagi dengan banyak..sampai lembik..

habis muntah rase lega..da tak de loya pening mual sume..
cume rase gigil and kosong..da tak berani nak makan pape..
suapkan Hazeeq makan nasi..Alhamdulillah die makan..
aku je la dok togok air masak je berbotol-botol..

pukul 5:00 petang tadi baru la berani nak makan..
tu pun makan biskut sayur rendam air masak je..
suami nak balik katenye nak belikan sup and bubur..
tapi da petang tu aku pun da rase sihat..
so tak yah susahkan die..

cume pesan nanti malam balik singgah pasar malam..
aku nak tepung pelita..
tapi rezeki..Alhamdulillah..tepung pelita dapat..
mihun sup utara yang sedap pun dapat..

da lebih 5 jam aku makan..da tak de kuar pape..
means perut da adapt..da ok..
so..peringatan..len kali makan dulu sebelom consume any ubat.. ^__^..

aku da sehat..tapi notis suami gerak macam siput..
nampak die buka peti ais makan panadol..
bile tanye die kate sihat..sekali rase badan nye..mak aih panas melampau..
terus bimbang..plus kesian..seems die keje pun da macam robot da..
mana ade cuti pun..

lepas die makan sup tadi..peluh-peluh..
minum banyak air..layan bola pun 15 minit je..
terus tumbang..now suhu die da turun da.
aku da gitau da..kalau panas die tak turun..aku lap je badan die dengan ais nanti..

aku tak sihat bukan men agi ngadu ngan suami..
suami kalau sakit selalu die diam je..
bukan jenis merengek..kena aku yang pesan..
abang if nak pape..just let me know..kejutkan je aku kalau tetibe nak air ke ape..

tapi ni aku da standby ubat and air da..if die terbangun tengah malam dahaga ke ape..
so..suami tido awal tadi..makanya tinggal la aku melayan hero yang baru lena..

mate aku belom rase nak katup lagi..
nak men game nak online..both note and tab da abes bateri..Z10 suami pun..
tetibe ting! datang idea..on pc tapi try gune search engine yang lain..
try gune explorer..same jugak sengal..

and last choice..gune google chrome..
Alhamdulillah..dapat la jengah kebun..and dapat la update sikit..

p/s : harap suami sehat da esok..sebab esok pun die keje..maybe selase ni die nak cuti temankan aku check HB and MGTT lagi sekali..

Thursday, June 27, 2013

99% Done

Assalamualaikum...

Alhamdulillah..da almost 100% done..
preparation nak sambut orang baru lepas raya da pun siap..

macam yang penah aku blog out kan sebelom ni..
tak de ape sangat pun yang perlu..
so takde la kalut seperti anak sulong dulu..
da ade pengalaman sikit sebanyak..
kite hanya perlu beli ape yang perlu sahaja..

baju NB pun beli 6 helai je..
tu pun suami nak suruh amek baju yang besar sikit..
takut nanti pakai nye kejap je..
macam Hazeeq dulu..baju new born kejap je da tak muat..

and segale barang NB untuk adik baby ni pun aku beli cap Giant je..
tak perlu kot nak beli branded..
beli 1 set lagi kain lampin..
sebab lampin yang Hazeeq nye da lusuh bebenor..
biase lampin aku buat alas je pun..

changing matt pun beli baru..sebab yang dulu da koyak rabak..
diapers beg beli baru..Hazeeq still gune beg die if travel..
lagi senang 2 anak 2 beg..
ade orang kate membazir..senang pack 1 beg je..
tak pe la..bagi aku senang asing-asing..
kalau balik kampung biase beg Hazeeq pun sendat pakaian die je..
aku suke pack baju lebih..
buat nya jadi pape..tak de la tak cukup baju ke ape..

sekarang ni cume tunggu nak basuh je..
tapi lagi feeling basuh bile bakul bayi tu sampai..
terus boleh lipat and susun dalam bakul baru..
and boleh cover and simpan elok-elok..

tak lama da pun..between 6-8 weeks je lagi..
bulan puase nanti nak fokus puasa..jahit manik baju sndiri..
and kalau larat nak buat jugak cookies sendiri..
nak tunjuk sume tak mampu la..
banyak nak pakai duet lepas raya nanti..

harapnya 6-8 minggu ni akan berjalan sebaik mungkin..
and berat..plis jangan naik banyak sangat ye..
mulut juga harus bekerja sama...jangan nak makan je tau..
tak mo mintak nasi lagi pepagi buta hari ni..
^__^

Tuesday, June 25, 2013

Checkup Adik Baby 32 weeks - 2nd Pregnancy

Assalamualaikum..

da selamat sampai rumah..tukar baju bersihkan badan..
da tak perlu fikir nak masak..
tadi da selamat brunch pizza..and siap tapaw sekali pizza..
malam da tak payah keluar da suami kate..
tak tahan..tadi keluar sekejap pun da berair hidung ni..
balik ni da start bersin-bersin da..

suami pergi cuci kereta..Hazeeq terbungkang dalam bilik..
bukan penat sangt pun..cume tadi bangun awal kan..
harus la tido tak cukup..biase 2 3 hari die bangun da cecah tengahari..
tapi tadi pukul 8:00 pagi aku bogelkan and mandikan die time die tido..
nasib baik la die tak meragam..

macam biase..checkup hari ni..adalah rutin biase..
sebab da nak masuk 8 bulan so checkup adalah sekerap 2 minggu sekali..
ok la..aku ni jenis suke je pergi jumpa doc..
ikutkan hari ni appointment untuk amek darah lagi sekali untuk check HB..
last HB reading dalam 10 gitu je..so dorang nak HB tu naik 11.25 something gitu la..

aku culas makan ubat..bile doc tanye aku cakap je la ubat ade lagi..
tapi hari ni doc main bagi je lagi ubat..malas nye la aku nak makan..
tak de hal pun nak telan..kadang miss sebab tak ingat..da letak depan mate da tu..

hari ni geral dari rumah seawal jam 9:10 pagi..
tu pun feeling pukul 7:00 pagi sebab nampak berkabus kan..
padahal jerebu !

sampai je aku adalah patient yang ke-3..
tak sempat duduk da kena timbang amek BP and urine test..
duduk bu je kejap da dipanggil masuk jumpe doc..
so aku adalah memotong lagi 2 orang patient awal tu..
biase memang gitu..kalau mak yong yang da 8 bulan akan diserve dulu..
biase ibu yang awal-awal preggy ni kena bagi laluan..
dorang ade doc khas yang handle..

Progress Adik Baby 32 weeks
  •  duduk je doc tanye baby gerak ke tak..SANGAT ACTIVE ok..semalam memang da plan da nak tanye doc kenapa la anak saya kali ni bergerak nya active sangat kan..
  • so naik scan..ukur kepale..kaki tangan.. tulang peha..perut..sume normal according tu umur die la..
  • jantung ok..sound jantung ok..flow darah pun ok..
  • tali pusat pun ok..aliran oksigen dalam tali pusat pun ok..
  • ketuban pun cukup..
  • doc lame giler dok godek-godek perut aku..biase dalam 5 6 minit je da siap scan kan..ni da dekat 20 minit..rupenya doc bimbang tali pusat terbelit..sebab da dekat sangat dengan muka die..so bila air ketuban ok..no need to worry la..kalau ketuban terlebih bimbang jugak..
  • biase la adik baby kan suke jalan-jalan dalam ni..nampak muke die tadi..masam je tak nak senyum pun..
  • kepala da menghala ke bawah..tapi tak tau la tahan berapa lame..sebab dalam 20 minit doc scan tu pun bukan main lagi die lari..
  • uri pun elok je la naik dok atas kat bahagian awah sikit dari tetek belah kiri..setambun uri dok situ..if takde masalah ade progress aku maybe boleh normal..
so tadi doc tanye la..da ade belom doc bagitau yang kemungkinan besar aku akan czer jugak kali ni..memang da ade pun beberape doc yang bagitau sebelom ni..memandangkan history Hazeequ baby breech..sampai la da dekat hari bu la die turn ke bawah..tp tu pun die lambat engage..

poor progress during labour..then ikut ketinggian aku..ngan besor baby memang agak susah la..
plus aku ade tulang pelvic yang kecik..kali ni pun aku da redha da ni..

suami pun da siap menabung da..tapi kami takde la pasrah..we still akan tunggu sampai la ke 37 minggu nanti..and see ape progress die pulak..ade lebih kurang sebulan lagi..pape pun kaedah beranak kali ni aku da tak kisah..mane-mane pun sakit..

cume kali ni berpantang mungkin akan kena leboh berdikari..dengan nak handle Hazeeq lagi..harap dapat la hapuskan lemak tepu ni..

tu je aim lepas beranak aku !

Monday, June 24, 2013

Jerebu dah Sampai !

Assalamualaikum..

since semalam nampaknya jerebu dari Johor da sampai sini da..
2 3 hari lepas memang takde la terok sangat..
still leh nampak cahaya matahari..
tapi sejak semalam memang takde nampak cahaye matahari..
means panas terik yang direct nye bahang tu..
rase kedap je..

macam udara tak bergerak pun..
even kat luar berangin..
kalau gatal jugak bukak sliding door memang berjerebu sekali dalam rumah la..

bila malam je memang sadis la aku nak tido..
nafas tak selesa..bau asap..
memula 3 4 hari lepas aku dok menyumpah je dalam hati..
ingat kan jiran mane la yang merokok pepagi butakan..
then bu la realize yang  bau asap tu hasil dari jerebu tu la..
memang kalau siang tak berapa nak bau sangat kan..
tapi malam memang takleh blah !

aku yang da tua ni tak tertahan bau..semput je..
alternative yang aku buat..aku lapik hidung dengan sapu tangan..
tak berape nak jalan..
so ade bace suruh lapik hidung dengan kain lembap..
sebab dalam air tu ade unsur oksigen..
so its help la..

bile terpandang muka anak..lagi la rase kesian..
die pun selsema je..
hidung keep on berair je..nasib baik la malam takde tersumbat ke hape kan..
tahik hidung pun da lain macam da..
aku kerapkan sikit mandikan die..
and air masak pun tak payah dipakse..
agaknye die pun tau hauskan..so die kerap minum air..
susu jugak 3-4 botol sehari..kena bekal air masak and susu waktu tido..

even tido dalam econ dalam bilik yang tak berape nak luas..
tetap bau asap tu tak pergi..
aku dengan cerdiknya dok sembur febreze la sembur pewangi la..
nak bagi bau asap tu pergi kan..
tetap takde nye die nak nyah..

sejak-sejak jerebu terok ni aku memang tak kuar langsung rumah..
sampah pun aku ikat and aku letak ke tepi grill kat luar tu..
nanti suami akan buang bile die balik keje..
kain baju sume aku sidai dekat grill je..
da rupe setinggan je..
kain baju anak sume sidai dalam bilik die je..
seb baik la dalam die ade penyidai tu kan..

kain mak pak nye ni..elok wangi basuh pagi tu..
time angkat petang tadi berbau asap..
da feeling kampung sangat tau..
semalam takde la sampai bau asap baju..

even aku ni jenis suke bau asap bakar daun kering kat dalam kebun..
tapi asap yang ni memang boleh buat aku sakit tekak..
and hidung aku pedih-pedih..
aku jolok ngan tisu tengok berdarah hidung aku..
2 2 belah pulak tu.. pedih nak nafas..
rase nak sumbat ais je dalam lubang hidung..
nasib baik hidung anak takde pape..

suami pun balik keje tadi dok batuk-batuk..
so kena banyak kan minum air masak..

erm..da la esok nak pergi checkup baby..
gini pulak jadinye..esok lepas checkup tak leh nak merayau sangat la..
dengar nya dalam kompleks pun tak kurang hebat die nye jerebu..
aku ngan suami mungkin leh la pakai mask..
Hazeeq tu bukan nya jenis suka ade benda-benda asing kat badan die..

so esok sebagai precaution steps..
ibu kena la bawak bekal air masak bebanyak..and sediakan towel lembap..
incase rase macam tak best nak nafas tu boleh la tekup hidung..

ok la..nak gi gosok baju sume..esok gerak awal-awal..
harap tak payah la nak menunggu lame esok..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...