:: ^_^ ::

Monday, October 24, 2011

Baby First Solid Food

salam..

ikutkan memang tak leh bagi makan lagi..hujung bulan ni..lagi 6 hari bu baby genap 6 bulan..but aku da slow-slow bagi die rase makanan since 4 bulan lebih hari tu..kire da sebulan la die makan..

memula dulu bagi baby makan Nestum Cerelac yang beras merah tu..suke die..beli tin kecik tahan la sebulan..tu pun bancuh cair je..bagi makan 2 kali sehari..memang sikit je die makan..then bile da habis tu..susah pulak nak dapat yang beras merah tu..hari tu hubby belikan yang beras biase sekali ngan biskut Rusk..

endup nye die langsung tak nak makan..memula suap tu die nganga la..pastu da tak mo da..siap luahkan balik..tapi kalau tengok ibu ayah die makan bukan main lagi menjilat bibir sume..so nak kena usaha la jugak cari makanan yang die nak makan kan..nak beli yang beras merah lagi takut membazir..sebab yang beras biase tu hubby belik tin besar..sape nak habeskan tu..ngan susu lagi..silap-silap nanti jadi bahan biskut ibu la tu..

ikut plan asal memang aku nak buat bubur untuk baby..but nak tunggu die da masuk 6 bulan..tapi oleh sebab tak de ape nak suap dak tecit tu..so aku try la buat..1st time buat..ikut sukatan sendiri je..aku gune 1/4 cawan beras dan 1/2 batang lobak merah..lobak tu memang kupas kulit die bersih-bersih..masukkan sekali dengan beras dan jerang dengan air..air lebih kurang dalam 2-3 cawan..

aku masak sampai beras tu kembang and pecah..lobak pun masak betol-betol..tak de la bimbang baby kembung nanti..

 
pastu biarkan sejuk kejap..suam-suam tu aku blend da..ni aku plan nak beli blend khas untuk bubur baby..tak de la nak campur blend cili..takut pedas pulak bubur baby..memang la basuh..but untuk lebih yakin kan..hehehe..periuk pun aku gune periuk khas jugak untuk bubur baby je..
Alhamdulillaj..masuk hari ni da 4 hari baby makan bubur nasi with lobak ni..suke tengok die makan..selera sungguh..nampak sudu je terus bukak mulut..makan sampai habis 3 sudu..belen tu aku masukkan dalam peti ais..setiap kali nak makan bu aku panas kan..but aku buat untuk 2 hari je..tak di galakkan untuk store lame-lame..even dalam bekas tertutup..ikutkan hari-hari nak masak baru j..tapi takkan nak masak beras 10 biji kan..tak berbaloi nak masak..

harapnye takde masalah la..seem die poo poo pun ok..sehari kadang-kadang 2 kali..kadang-kadang tu 2 hari bu poo poo..tak pe la..yang penting sihat..doc pun da gitau mase checkup 5 bulan hari tu yang baby da ready untuk solid food..dari dok biar orang suap kan die benda merapu bek la aku bagi die mam bubur..

banyak lagi cabaran yang aku bakal hadapi dalam nak besarkan anak ni..mudahan kuat la aku nanti..bukan senang nak didik anak..nak mencorak die moga jadi manusia sempurna..dunia dan akhirat kelak..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...