:: ^_^ ::

Wednesday, July 10, 2013

Suspected GDM in 34 weeks - 2nd Pregnancy

Assalamualaikum..

Salam 1 Ramadhan..Alhamdulillah..
masih lagi dipanjangkan umur dan diberikan kesempatan untuk bertemu dengan Ramadhan kali ni..

 2 3 hari no mood agak swing ke laut..
nak update..tapi macam sedih je nak update..
postpone punye postpone akhir nye hari Isnin malam tu baru la dapat pergi UMRA..
tu pun da pukul 9:00 malam baru reti nak sampai UMRA..
dok tunggu pengumuman puasa dulu la ape la..

ingatkan nak pergi serah je la kertas tercatat bacaan gula tu kan..
sekali doc nak jumpe..so stay..endup dekat 10:30 bu dapat jumpe doc..
jumpe Dr.Neeraj kali ni..pakar yang hensem tu..
masuk je terus kena serbu..
doc tanye la kenapa bacaan after dinner aku terok sangat..
before dalam 4-5 mmol je..lepas makan kompem 8.5 mmol gitu..
tapi tak cecah la 9 mmol..
terus terang aku gitau la aku makan nasi goreng..
hamek !..memang kena la..
so far ni..doc suh aku kontrol makan je la..
bu aku makan nasi pun sesenduk gitu je..
ade ke doc kate aku makan nasi 2 pinggan..ni mesti sebab aku gemuk die kate gitu !! grrrr...

so hari Khamis malam..means malam esok aku akan bertangga lagi la di UMRa..
nak bagi reading blood sugar tu..
bacaan sebelom sahur and after sahur nanti..
then bacaan selepas berbuka and after berbuka esok..
lepas insya la kot baru gerak dari rumah sebabnye nak terus gerak balik Dungun..

plan nak berbuke di Dungun Jumaat lusa..
harap keputusan darah ok..sebab nak makan sedap-sedap yang Ma masak kan..

and if die nakkate aku GDM..and kena amek insulin pun..
aku redha je la..setakat nak momokkan aku dengan kelahiran 38 minggu and czer..
aku da tak takut..sebabnya if aku tak GDM pun aku akan dijaduakan bersalin czer..
lebih kurang 2 minggu awal dari tarikh jangka..means dalam minggu ke-38 jugak la kan..

dari malam tadi aku tak lena nak tido..
google sane sini cari maklumat and info..
pastu terbaca 1 blog..owner nye muda setahun dari aku..
kena GDM mase awal pregnant lagi..
and on insulin until labour la..cucuk sendiri tang perut 3 kali sehari sampai la bersalin..
ok je aku tengok die..

aku ni dapat berita gitu je da macam doc gitau nak kena amputed kan..
biasa la bile da keluarga ade history..
kebarangkalian kite nak kena tu tinggi la..
ok la ni aku da masuk 8 bulan bu nak kena..

tapi kalau boleh takmo la..
aku nak sihat..nak makan macam-macam tanpa halangan..

suppose start monitor darah sahur nanti kan..
tapi sahur tadi pun aku da buat da..
reading before 5 mmol..aku minum segelas susu low fat and 2 keping roti wholemeal..
1 hour later reading aku da 6.5 mmol..
doc nak bacaan yang 1 hour after..suppose bukan kena amek bacaan 2-3 hour after k??

nanti la esok malam aku nak urgue ngan doc..
wah berani ko ???
demi nafsu makan ku yang membuak-buak ni akan ku tanya doc habis-habisan esok malam..

oo..sape yang tak tau GDM tu ape..google je la ye..
orang kampung kadang nanti aku kena la explain 10 kali..tu pun belom tentu deme paham..
pastu dok tuduh la aku gemok makan banyak..makan manis-manis..
esok balik kampung banyak sangat yang soal aku cucuk la ngn glucometer tu..
tengok dorang nye bacaan pulak berape..berani kaww !!!

p/s : Nak jugak buat cheesecake malam ni..lantak la.. ^_^

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...