:: ^_^ ::

Wednesday, September 14, 2011

Baby Hazeeq da tumbuh gigi pertama - 4 bulan 10 = 19 minggu

salam..

been a while ni aku memang tak berape nak ade kerajinan..masih mood kucar kacir..Isnin pagi bu sampai Shah Alam..pastu sibok dok kemas baju-baju sume..mane yang kotor nak cuci..nak lipat sume..then later hari Isnin tu jugak la aku menerima kunjungan tetamu yang tak diundang..sungguh aku tak ajak pun die datang umah aku..jauh sekali nak bersekongkol buat dosa..erm takpe la..tu aku cite later la ye..tu pun kalau terbukak pintu hati ni nak share kat sini..

hari Ahad ari tu berkesempatan la pergi jengok kawan lame yang dok kat Melaka..gerak dari Seremban pun da lewat..da almost pukul 3:00 petang bu la gerak..patut nye janji sampai Melaka pukul 3:00..takpe la..ni pun da besar rahmat dah hubby sanggup bawak gi Melaka..bukan senang nak kena dengan mood die..pukul 4:00 da sampai kat bandar Melaka..then tunggu kawan datang jemput..

mood happy gile dapat jumpe..macam-macam cite kuar..ye la..da 8 tahun kot tak jumpe..skang ni jumpe memasing da ade anak..tapi tu la..mase memang mencemburui betol..sedar-sedar da pukul 6:00 lebih..hubby pun da ajak balik..sebab nak gerak balik Shah Alam lagi..but have to singgah kat umah Umi Semban sebab Umi suh amek biskut..

pas Maghrib hubby cadang nak gerak balik Shah Alam..pastu tengok die cam tak sehat je..so tangguh la balik pagi..maka tido la kami semalam lagi kat Seremban..nice !!

oo mase kat Melaka tu la aku hubby discovered yang baby da ade gigi..die kate de nampak putih cam gigi..aku yang tak berapa nak yakin ni terus masukkan jari dalam mulut baby..rase kat gusi bawah tu betol ade gigi !!..terus macam..wah !..advance nye baby..patut la 2 3 ari kebelakangan ni aku nye nipples luka..tak tau la camne die nyonyot sampai luka..ni pun sangat la sakit lagi..rase ngeri je tiap kali nak susukan baby..

gambar gigi baby masih lom berjaye di snap lagi sebab sangat susah ok die nak bagi tengok gigi kecik die tu..takpe la..soon nanti dapat aku pulish kat sini..an of cos la akan tempek kat FB juge...
ni time checkup last week..mase ni doc da inject die boleh rileks je lagi..aku tunggu jugak bile die nak nanges ni..sebab tengok jarum da masuk dalam peha die...
da kuar jarum tu bu la dengar die nanges..ade la 5 saat nanges..tak yah amek dukung pun..aku gosok-gosok je die..terus die..nurse pun tampal plaster..pakai balik suar die..hehehe..comey je..tiap kali inject aku memang tunggu nak dengar die nanges kuat-kuat..minggu lepas jugak baby minum ubat yang untuk cirit birit tu..tu pun choice la..depends la pade mak pak nak bagi ke idak..gitu..

so perkembangan terbaru baby ialah sudah berjaye menumbuhkan gigi pertama...

^__________________^

Friday, September 9, 2011

Esok nak balik beraye ke Johor..

salam..

tak sabar-sabar ni nak tunggu sok pagi..baju sume da iron..tinggal nak packing barang-barang masuk beg..then nak kemas dapo..sok awal pagi da nak gerak..memula plan sok nak singgah Somban dulu..if de yang nak ngikut kite angkut le sekali..

then bu menuju ke Johor..or specifically nye di Simpang Renggam umah nenek belah abi..ni je la moyang baby yang masih ade.atok belah umi meninggal mase aku dalam pantang..mase tu baby bu 25 hari..kire die tak sempat jumpe la cicit nye ni..

ikut plan jugak..sok or luse nak menyinggah umah bestfren zaman SPM dulu kat Melaka...tu pun kalau takde aral melintang pukang la..hubby pun janji nak bawak baby beli toys kat ToyRus kat Senawang..tak tau la tu..maybe janji tinggal janji lagi nanti..

ni update cecepat sebab nak kemas-kemas..hehehe..tata titi tutu..

p/s: thanx hubby belikan tudung baru..mane mau cari hubby yang sanggup terjah kedai-kedap PKNS carikan tudung untuk wife die..siap 3G lagi tunjuk kaler kat aku..thanx jugak sebab belanja Kepsi..abes diet seminggu musnah dalam sesaat..ooh kepsi..kau menggoda !!

Thursday, September 8, 2011

Cerita Aidilfitri 2011 ^_______^

 salam..

belom terlambat lagi aku kire kalau nak update cite raye kan..biase la tertangguh je keje..same goes to kerja umah ni..biase yang tertangguh ade lah kerja mendobi baju..seminggu 2 kali mesti mendobi..kadang-kadang terlewat jugak..biase la..sibok melayan dak tecit ni..ceh !! alasan baik punya..

ok..takmo cite kisah umah tangge bertingkat-tingkat ni..kite continue ke jalan yang benar..cite raye..

start from malam raye tu..siap packing sume barang da almost nak berbuka puase..memang tak masak ape pun last puase tu..minum milo dan makan kek buah yang jiran sebelah bagi je..ingatkan by 9:00 malam dah boleh gerak..tapi meleset sangkaan ku..ma kat umah da tepon tanye aku jadi balik ke tak..ni la kali pertama nak sambut gema takbir pagi raye pertama dengan family aku...since aku da kawen ni..

later tunggu hubby balik dari kedai..masukkan barang dalam kete sume..kul 11:00 malam jugak la baru gerak balik..Alhamdulillah..perjalanan malam raye ni smooth je..tak de jam pun..agaknye sume makhluk pun da balik awal-awal lagi kan..hubby pun drive 120km/j j..selesa aku nak lelap sambil pangku baby yang berbungkus..sampai umah Dungun da pukul 3:00 pagi..

1st time bawak perdana drive jauh..banyak songeh jugak la..sampai umah aku kemas meja..susun biskut and kerepek dalam tabung..adik lelaki aku menolong..adik pompuan aku da selamat tido..penat sangat ma kate..hubby pulak..sampai pukul 5:00 pagi dok membetolkan econ kete..

by pukul 5:30 pagi ma da bangun nak siapkan juadah pagi raye..nasi ayam sedap !!..pukul 6:30 hubby bangun solat suboh..pastu tertido balik..dekat nak solat raye bu bangun..memang ting tong la pagi raye tu..kalut nak iron baju hubby lagi..merase la memasing pegi solat asing-asing..cet !!..memula plan baik punye nak gi saing kan..

aku, baby and Iera stay kat umah..kemas ape yang patut..plus aku tak leh nak gi solat..sape nak pegang baby..sambil kemas bentang karpet sume..elok baby bangun..mandikan baby..siap-siapkan pakaikan die baju melayu..elok siap pakai,.dapat susu terus lena balik..
 tahun ni tak membeli songkok lagi untuk baby..takde saiz..ingat nak cari kopiah hitam pun takde saiz jugak..takpe la..baby pakai topi je la ye..
lena baby tido sementara tunggu yang lain balik solat..aku pun sesiap mandi pakai tudung sume..elok aku siap..hubby pun balik..dan-dan tu jugak baby pun bangun..cantek..jom kite beraye sayang..

tak stay lame kat umah sebab kena bergegas pegi umah Mok pulak..kang lelambat nanti die takde kat umah pulak..menuju la ke umah Mok..sempat beraya kat luar umah je..die da selamat kena kidnap ngan Pok Long..

next destination umah Ayah De..ni pun antare umah wajib la..kat umah tadi memasing belom makan lagi..sebab nak save perut makan kat umah orang..merase makan nasi jagung vs kari ayam kampung yang very marvelous..sedap kari nye..meletop dalam mulut ni..
 along and hubby menjamu tekak..sambil borak..see ade tapai and ketupat palas juge..
 act aku da upload pic raye seketol 2 kat fb..tapi pic ni aku tak upload..ko tengok la sendiri saiz aku skng ni..malu seh..with 60 kg of weight..
yang ni lagi tak leh blah..dan macam ibu king kong da..Che De yang pregnant 5 bulan..ayahde..and anak die..Ma and baby Hazeeq..

oo ye..our theme this year..biru firus..sayang tahun ni tak sempat nak bergambar dengan whole family..pastu aku cek balik camera..pic aku with my litle family pun takde..ni gare-gare hubby la ni..balik je beraye..terus salin uniform sibok nak betolkan kereta..

ok sambung lagi beraye..then headed to kubur pulak..tahun ni ziarah kubur arwah toki belah ma..toki and tok belah abah..
 kat kubur arwah toki belah ma..pokok bunge cine ni da besar panjang da..tapi sekitar kubur ni memang bersih..ramai jugak sedare mare yang datang ziarah kubur famili memasing..ade kubur yang masih merah tanahnye..meninggal 5 hari before raye..kena langgar kat simpang nak masuk kampung..pack kawasan parking sekitar kubur ni..dapat tengok macam-macam orang dengan fesyen raye memasing..
 senang hati balik beraye..baby Hazeeq Tok Ma yang handle..ibu melenggang bawak lemak je la..
aku tak lame kat kubur..baby da nak menyusu..plus cuace panas menggila..nampak dalam pic ni macam redup kan..walhal berpeluh serupa mandi da..

eh perasan tak de bidak kecik pompuan pakai baju sebijik macam aku..tu la anak Che De..anak buah yang ma dok jage..selalu ade je baju raye yang ma buat untuk die..tahun ni kain baju aku ade lebih..so jadi la baju untuk die..dengan kain duyung lagi you alls..jeles aku..

tak lame kar kubur..memasing pakat nak ke umah Pok Long pulak..
 ni da selamat sampai..ala dekat je kot dengan kubur tadi..dalam 5 minit je naik kete da sampai..baby Hazeeq tak tido pun..sonok je sume orang berebut nak dukung die..menyusu jap..then ade lagi yang nak dukung..collection pun banyak..muehehehehe..untung de baby kecik ni..simpan ye sayang..
 kat sini aku da tak larat nak makan..layan sembang je..riuh rendah macam pasar da..hubby layan sepinggan nasi minyak pulak kat sini..
see..penuh sampai ke pintu dapo..memang ramai la..meriah !!..around pukul 12:00 tengahari da gerak balik umah..baby da nak tido..hubby pulak sampai je umah terus salin baju nak betolkan kete..hangin je aku..tak sempat nak bergambar pun..

later pukul 2:00 petang plan nak ke Paka tak jadi..tetamu datang tak putus-putus..time ni hubby abah and the cucu tecit ni da tido..sampai la lepas Asar pun lom ade tande-tande nak reda..tetamu still ade..kitorang tuan rumah ni pun da dekat nak Maghrib bu makan..saing ngan Mok Su yang bu sampai dari Wakaf Tapai..eh betol k??entah..area situ la kot umah Ayah Su..

malam bu la sempat menjenguk sedare di Paka..tu pun boleh sesat..nampak sangat da lame tak pegi kan..then pukul 10:00 malam gerak balik..singgah sat kat Kampung Nyior umah bekas mak sedare..mak sedare la jugak..cume die da bercerai dengan Ayoh Ngoh..but still be our favorite Mok Ngoh...adeh la..aku taip ni pun penat..bayangkan la betape penat jugak beraye hari 1st tu..memasing pukul 11:00 malam tu da collapse

ni aku update cincai je..malas nak detail..ni bu cite raye 1st..raye 2nd 3rd and 4th pun ade..cume pic nye je la yang tak de..

da la ye..penat la..weee..

Wednesday, September 7, 2011

Checkup baby Hazeeq 4th month

salam..

tangguh lagi nak update cite raye..takpe-takpe..masih dalam bulan raya kan..ingat nak kumpul lagi pic raya banyak..nak gi open house..eh ade ke jemputan open house kamu ni?? ade je..cume tak tau la buleh pergi ke tak..bimbang nanti time sedap ibu and ayah nak melantak..baby pulak nak tido..len la kalu umah sedare mare kan..

ikut plan hujung minggu ni nak balik Seremban then shut ke Johor umah atok belah abi..die rindu nak tengok cicit die..sepatutnye raya ke-3 lagi aku da balik beraye umah MIL pulak..da tu entah camne atas sebab kete nak rosak..i mean bukan rosak pun..hubby nak service je memula tu..sekali sparepart yang die beli tu kena tipu..tokey tu terbagi barang yang da dipakai..so nak tunggu refund balik susah la..tunggu nak dapat barang baru len pun susah jugak..driver lori pun beraya jugak kate ko..

so ni memang aku belom balik beraya lagi la umah MIL aku..

ok..sebenarnye ari ni nak update cite bawak Hazeeq pi checkup hari ni..tak sangke orang ramai gile ari ni..merase la dok menunggu almost 1 hour..biase hari biase ni takde orang kan..ke kome sume masih mood cuti raye lagi??

 layan la ibu yang ngengade ni..sementara tunggu ayah naik atas amek kan topi baby..tertinggal..
ni aku update dulu..pic mase kena inject sume dok dalam samsung hubby..Alhamdulillah sume ok..pasal poo poo tu biase la..if baby kentut then perut die takde kembung..takde buncit tu kire ok la..biase terjadi..then now ni da masuk hari ke-2 baby tak poo poo..so takde da bimbang..


ni perkembangan baby untuk bulan ni..

WEIGHT : 6.5 KG
HEAD CIRCUM : 40 CM
LENGHT : 59 CM

berat baby tambah 400gram je dari last month..ok la..not bad..graft berat masih lagi cantek..tinggi pun..ukur lilit kepala stay tak berubah..

lain-lain progress untuk 4th month ni
  • da sangat terer sembur air liur..
  • sangat suke menjerit-jerit if aku tinggal kan die sorang
  • lebih suka aku pegangkan die berdiri..or duduk beriba then meniarap..
  • expert jugak bab meniarap..pandai pusing telentang balik..cume malas nak meniarap
  • da ade tande mau menyusur ke depan..bontot terangkat-angkat..comey je !!
  • ohh da pandai jugak main-main dengan kaki sendiri..

ok itu je yang mampu ibu fikirkan for now..soon ade lagi nanti aku tambah-tambah ye..hai la anak ibu..moga membesar dengan sihat ye sayang..!! we love u dear..

cume tadi doc ajar la how to urut-urut bahagian abdomen baby..ni untuk membantu baby berak..utur kat bahagian belah kiri..bawah sikit dari pusat..i mean ketepi la..tak paham??aku pun tak paham how to explain..eh..tak tau nak explain la..weee...^___^

nanti hubby balik aku tempek pic baby kena inject ye..plus ari ni kena makan ubat anti cirit birit sekali..total fee ari ni omakaih !!..1/3 gaji aku dulu..seb bek la bankers ade untuk membayo..harapkan aku..gigit kuku je la...

ok bubye..
wasalam..^_______________^

Tuesday, September 6, 2011

Heroes kesayangan demam : (

salam..

actually da 2 hari aku dok melepak je kat rumah ni..since Ahad pagi da sampai Shah Alam..busy mensetlekan rumah yang berhabuk..kemas barang-barang..unpack baju-baju..basuh baju..kemas dapor sume..

bile free senggang 2 3 jam aku curi time nak tido pulak..then bile nak update feeling mood raya da lari pun ade jugak..ni bu je mood update datang menjengah..tetibe 2 buah hati kesayangan tak sihat..

sian both of my heroes ni..hubby demam baby pun nak demam jugak..hubby panas melampau..baby bu je nak de bunga-bunga cinta..eh bunga-bunga demam la..then semalam hubby muntah terok..baby pun muntah banyak jugak semalam..plus pagi ni baby muntah lagi..pastu takmo susu..
 with achik iera on 1st raya day..

kalau ikutkan da 6 hari lewat dari tarikh appoinment checkup 4 bulan baby..ni tunggu mase hubby free tapi tak free jugak..nak beraye pun tak dapat..asyik la kena masuk keje..

hari tu da tersadai kat kampung aku sampai raya ke-5 sebab nak repair kete punye pasal..merasa la balik Shah Alam merempuh jam yang hamat menyiksa jiwa..ngan baby yang da start tak sihat..ngan cuace skang ni memang cepat la nak kena demam..mintak la dijauhkan aku dari demam ni..melepek nanti takde sape nak handle baby..

erm..pic raye sume aku da asingkan..malas nak edit letak watermark ke ape..tinggal nak upload then baut entry je..cite raye tahun ni kurang semangat sikit..sebab sume pun tergesa-gesa..takde mase kot nak prepare...janji anak beraye da la..pic pun tak banyak..de la 2 3 ketol je..yang lebihnye pic baby la..sume camera da pic die..kire centre of attraction la that day..

sume pun pakat geram-geram nak dukung-dukung die..so boleh la ibu melantak dengan selesa..ooo..raya dat day baby tak poo poo sampai la petang raye ke-4..aku ni da memang tahap kerisauan sangat-sangat da..baby seem ok je..cume tak poo poo..die tak de meragam..menangis ke ape..ingat nak gi klinik da..tapi klinik area Dungun ni pun sume tutup sibok beraya..malas nak pi spital..takut nanti kena check in sane kan..menangis la nanti aku..


tabahkan hati..contact memember..terpakse batalkan reunion..ni memang aku kena maki la ni..aku yang bukan men lagi nak buat..last minute aku yang kena cancel sebab anak tak sihat..tak tau la tu dorang caye ke tak..boleh dikatakan sume plan raya musnah sebab aku terlebih emosional anak tak poo poo..so believe in aku kan fully bf so harapkan takde la sembelit ke ape..

elok raye ke-4 tu die start berak sikit..bukan men suka aku sampai berlinang air mate..then later nak dekar Maghrib tu bukan men banyak lagi die berak..siap muke dok teran-teran sume...sian anak ibu..sakit perut ye sayang...

hah..niat nak update pendek je..tapi terpanjang jugak..ok la..baby da bangun..time to mandi..then later if aku de mase luang lagi hari ni aku update cite rase pulak..cite la sikit-sikit dari takde kan..plus ni memori 1st raye ngan baby Hazeeq...^___^

ok sekian..bubye my dearest diary..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...