:: ^_^ ::

Thursday, November 1, 2012

Green & Pinkish Patch Lace | BEADS & SEQUINS

Assalamualaikum..

Shawl Mayraa kaler green with pinkish detailing

my baju raya haji =]
ni antara last beadwork aku..sekarang ni mood berehat dari memanik..
rase betol-betol nak rehat lame sekarang  ni..
projek dari butik tudung pun kite hold dulu..
ade lagi  4 helai baju yang menanti mood kembali..
seb baik la tuan punya baju tengah pregnant..
so die tak harapkan nak pakai baju tu dalam waktu terdekat ni..

belom berkesempatan jugak nak buat tutorial buat bunga tu..
bukan la kedekut ilmu..sebab bagi aku rezeki ade di mane-mane..
yang penting usaha..kalau da memang orang nak caras idea kite.
biar la..tu da memang rezeki die..bahagian die..
first nye memang aku tak de mase..nak buat..nak snap..
biase bunga aku buat malam hari..
bila Hazeeq da tido..sebab nya nak buat bunge bermain ngan api..
kena lilin dulu..
and 2ndly..benda ni mudah je pun..
segan aku nak ajar..aku pun belajar dalam utube je pun..

tapi kena rajin try and practice make perfect !..
kalau aku rajin and tergerak hati aku buat ye..
yang nak beli bunge tu pun aku tak jual..
buat malu je..
bek la pi beli bunge kat kedai..lagi murah..
semeter ade 20-30 kuntum.
tak sampai RM 20 pun..

Wednesday, October 31, 2012

Pengalaman Temuduga SPA :: Perangkawan Gred E41

Assalamualaikum..

ni sambungan kepada entry Pengalaman PAC..
masih fresh lagi..tapi takde la segar dari ladang..
temuduga ni berlaku minggu lepas..
22 October 2012..
aku antara calon-calon untuk hari ke-2 terakhir..
dan temuduga ni bertempat di bangunan SPA kompleks D Putrajaya..
eh kompleks D ke C ea??

aku dapat tau penjadualan temuduga ni melalui kawan 1 group PAC dulu..
die wassup aku katenye die dapat on 17hb and tempatnye di Jalan Cenderasari KL..
aku pulak kat KL..memula ingatkan panel nye berbeza la kan..
sekali panel sume same je..
die antara calon-calon yang kena pada hari pertama temuduga..
so banyak jugak la tips yang die bagi..

aku ni name je tahu awal..
bukan nya banyak masa nak study ke hape..
kena pulak time tengah sibuk memanik..
tak tenteram jiwa aku ni..
nak memanik kan rase bersalah pulak sebab lom study ape lagi.
nak stop manik kang da janji ngan owner nya nak before raya haji..
mana 1 aku nak kejar ni..
last-last aku buat 2 2..bila aku da penat memanik..
aku belek sikit nota..
bahananya aku sakit belakang yang amat sangat..
plus cik hormon pulak tak stabil..
dapat la full pakej nak emo and amukan puaka..
seb bek la dapat laki yang sangat sabar..

antara ape yang aku baca..
isu semase..of cos la kan..
pastu pulak jangan la nak penuhkan memory baca and hafal sume isu semasa tu..
baca yang related ngan post yang bakal aku temuduga tu je la..
so aku focus on ekonomi..
kebetulan pulak isu Budget yang baru je diumumkan..
so focus pada yang tu je la..

then..panel masa PAC dulu penah la ingatkan..
kalau lepas ke peringkat temuduga..
sila penuhkan ilmu tentang Jabatan Perangkaan..
and kalau post lain..
kena la tahu pasal jabatan memasing..
then kena la tahu basic Stats sebab aku dulu major stats..
sape yang major eco..
kena la tahu ape basic eco..

tu ape yang aku da start bace before kawan aku bagi tips..
bila da dapat tips tu lagi la senang nak narrow down ape yang perlu difokuskan..
tapi sama je bagi aku..sebab memang tak dak banyak mase pun nak ngadap study ke hape..
time anak tido aku kena la jugak kemas rumah basuh baju masak sume tu.
time die da bangun..
nak kena layan die pulak..
sebab nya 2 3 hari tu die asyik la merengek dok berkepit.
aku punya tensen sampai nanges-nanges ngadu ngan suami yang aku tak mampu..
aku takut aku kecewa kan orang yang mengharapkan aku dapat..

aku pun mengharap jugak sebab aku da bagi 200% usaha..
gila la kan..da usaha sampai tak tido malam pastu tak nak pulak..

awal pagi Isnin tu aku ditemani suami , Hazeeq and adik aku..
kitorang gerak dari BSP da lewat da..dalam pukul 6:45 pagi..
lalu ikut SKVE..memang lengang je jalan..
sampai sana pukul 7:00 pagi..
suami teman naik atas..ingatkan belom ade yang sampai..
aku  tunggu je la kat pintu masuk sebab nampak ramai jugak yang berloggok depan pintu masuk tu..
sekali tengok ade calon lain masuk pastu da tak keluar da..
da cuak da aku bila aku jenguk dalam bilik menunggu tu da penuh ngan manusia..

rupa nya memang da boleh masuk da..
masuk and serahkan surat panggilan dalam kotak..
duduk dulu sementara tunggu untuk pendaftaran..
amek no giliran and tau bilik mane yang kita bakal masuk nanti..

aku kena sekali ngan kawan yang major economy.
die ni memang aku yakin sangat la akan dapat..
sebab dulu aku penah sekali dalan group discussion ngn die..
masa PAC..result gempak jugak die ni..
atas aku setahun..and now keje gaji pun da almost RM3k..
memang jauh la kalau nak bandingkan dengan loser macam aku ni kan..

die antara calon terawal sampai..
die dapat n0.2 bilik G..
aku pulak no.5 bilik H.
die nye turn..lame gile kot die dalam tu...almost 40 minutes..
aku pulak dalam 20 minutes je..

so aku rasa peluang aku tipis..
eventho aku masih lagi harapkan ade sinar untuk aku mula bekerja..
tapi still rase gelisah nak tinggalkan anak..
hari tu kejap pun aku siap import adik aku untuk tolong jagakan Hazeeq.
kenapa tak harapkan laki??

laki den ni sejak ade anak ni die kan mane penah pegang lame-lame anak..
pegang seminit 2 boleh la..
die tak tahu ragam Hazeeq macam mane..
sibuk kerja je...
hari Hazeeq lahir dulu pun sempat lagi die masuk keje..
gitu la pengorbanan die keje..jage kedai bapak die..
tapi nasib la kalau orang tetap nak buat die gini..
sob..sob..
sempat tau nk sedih kejap !

antara soalan yang ditanye..
  1. sila ceritakan latar belakang diri puan..kami nak lebih mengenali puan..
  2. oo..puan dulu major Statistik..sila terangkan ape itu Statistik..
  3. Method terbaik untuk pengumpulan data..
  4. beza data dengan statistik..
  5. latar belakang JPM..
  6. isu semasa - puan penag dengar mengenai Program Transformasi?
  7. sila terangkan mengenai Program Transformasi.. - ETP n GTP
  8. produk yang dikeluarkan oleh JPM - 2 kategori - aku bagi 2 contoh untuk setiap bidang
  9. pilih salah 1 produk yang puan sebut  tadi dan elaborate lebih detail lagi..- aku pilih pasal housing and population census..yang ni kena dalam BI..sebab memang die soal dalam BI..
  10. kenapa result sem 2 aku jatuh..? aku ni minat tak Statistik sebenarnya?
  11. aku sanggup tak keluar kalau ditugaskan buat kerja luar.?
panel yang soal aku 2 2 adalah dari JPM..and sorang tu adalah Ketua Pengarah sendiri..
aku rase die tak suke aku sebab die dok la soalkan aku tak layak sebab result aku tak gempak..

aku pasrah je..keluar tu aku da nak nanges da..
tapi aku tahan je lagi..buat-buat gelak depan member..
aku terus terang aku memang tak dapat bagi yang terbaik..
bila suami jemput..masuk je kereta..terburai air mata ni..
air hidung sume..
dekat pukul 11:30 pagi jugak la baru siap sume..
da boleh balik makan and rehatkan otak..

seriusly die punye penat tu ibarat berenang merentasi Selat Inggeris..
even aku tak penah pun berenang and tak tahu pun nak berenang
then 2 3 hari tu aku asyik da di hantui mimpi ngeri muka KP..
sekarang ni pun tetap rase rama-rama terbang dalam perut..
nebes nak tunggu reslut 23hb November ni..

pape pun aku tetap doakan yang terbaik..
andai ini yang ditetapkan untuk aku..
aku tetap bersyukur..
memandangkan kita tak tahu nasib kita nanti macam mane..
adalah sangat penting untuk kite prepare pape yang patut..
kerja and simpan duet..bawak mak ayah pergi Mekah dulu !

p/s:pada sape yang bakal lalui ape yang aku da lalui ni..
jangan nebes ye..yang penting jawab dengan tenang dan yakin..kontrol diri anda..
jangan sampai nebes menguasai anda..aku doakan yang terbaik untuk korang jugak..
and opkos untuk sahabat yang sama-same berjuang untuk temuduga hari tu..

Tuesday, October 30, 2012

Menu untuk Baby Hazeeq : Linguini with Mushroom Cream Sauce

Assalamualaikum..

huish..hujan lebat bebenor after Zohor tadi..membawak la ke petang..
Hazeeq bu je lelap..and aku pun tumpang kaki same nak lelapkan mate..
tetibe hujan turun dengan lebat..
tadi bukan main lagi panas terik !
so aku pun mendobi la tadi..penuh sampai pagar pun jadi ampaian jugak..
bergegas bukak pintu bukak mangge sume..
angkat kain baju..elok masuk rumah Hazeeq da pun celik mate..
alahai sayang..ibu bu je nak tumpang tido..meh la kita sambung tido lagi..
hujan ni best tido..
tapi takde nye..elok je die dok ngadap luar tengok hujan..
pakej sekali dengan angin..

erm..oleh kerana die memang tak tido langsung siang tadi..
elok pas Maghrib tadi die da pun tido..
tak tau la tu tahan bape lame..
semalam pun tido awal..
pastu pukul 9 :00 malam elok je die terjaga balik..
harapnya malam ni die tido la lame sikit..
since perut pun da kenyang..

hari ni masak menu ni untu Hazeeq..
linguini ni nampak macam spageti jugak..
cume die lebih lebar lagi..lagi senang nak suapkan Hazeeq..
tadi die makan dengan penuh selera nya..
tak tau la esok ape pulak aku nak masak untuk die..
since die punye alergik seafood tu da de balik kan..
so aku da stop la bagi ikan..
yang boleh cume ayam..telur and daging..
which aku sendiri pun da bosan nak masak..
susah sangat esok kite kari ayam..and buat roti jala..
tu pun Hazeeq suke..roti jala letak susu ibu..faveret Hazeeq..

Hazeeq Genap 18 bulan
hari ni 30hb October..genap la usia Hazeeq 18 bulan..
da 1 tahun 1/2 da aku ade anak..jadi ibu..
sedikit perkembangan Hazeeq menginjak usia 18 bulan hari ni..

  • masih menyusu susu ibu..campo jugak dengan Anmun..sehari tu aku bancuh sekali..dalam 90-100ml je..Alhamdulillah..kebanyakkan nye habis la..tak leh bancuh kerap sangat nanti die cepat boring..susu aku campor incase kalau aku terpakse tinggalkan die..
  • Lampin aku guna yang pants nye..antara brand Huggies or Drypers..tak mampu yang mahal..since Hazeeq pun ok je guna brand tu..saiz L..sehari max 3 keping je pun..sangat jimat la..
  • makan 3-4 kali sehari depend pada kerajinan ibunya menyuap..kudapan tu always la..selagi mata die tak tutup..tak tido..aku suap je die makan ape pun..amakn biskut..roti cicah susu..paling die suke kopok keping..kopok ikan imported dari Terengganu..tapi aku tak bagi sangat memandangkan die adalah alah kepada makanan laut ni..tak kira la ikan ke..ikan bilis ke..shellfish ke..
  • berat pun naik sikit-sikit je..which selalu je buatkan aku risau..but bila tengok progress die makan pun da makin ok..so aku kirangkan sikit la rase cuak tu..harapnye die terus berselera makan..
  • gigi atas baru je 4 batang keluar..gigi bawah pulak 3 batang..sikit punya liat la gigi bawah tu nak keluar..sebelom ni die tak meragam pun bile nak tumbuh gigi..tapi gigi yang ke-7 yang bawah tu..aku perasan die merengek 3 4 malam jugak la..then baru la gigi tu muncul..
  • Hazeeq bagus sebab walaupun die banyak da gigi die tak mengigit..kalau tergigit time die da terlelap tu ade la..tido malam biase nenen dalam mulut je la..lenguh ibu !
  • berjalan berlari..sepak bola tu memang da expert sangat..
  • panjat tangge pun da macam orang besar..berpaut pada palang tangga je sekarang ni..da tak naik merangkak macam dulu..dan die memang takmo ayah or ibu pimpin die..
  • sangat suke kalau dapat pergi taman men gelongsor..men buaian..
  • mandi pun aku biarkan die mandi sendiri..tapi pantau la..
  • gigi yang 7 batang tu aku gosok setiap kali mandi..aku ade bace yang anak umor 3 tahun bu berus gigi..tapi aku tengok gigi Hazeeq da de kerak susu..tak best pulak nak biarkan..so aku berus la..berus yang aku gune tu berus khas untuk baby la..lembut je..and tak gune ubat gigi pun..memula aku try gosok gune towel basah..tapi tak berapa nak tanggal..so aku berus..and now die pun da terbiase dengan rutin berus gigi tiap kali mandi..kalau paling lame pun selang sehari la..
  • da pandai mintak kalau nak air or nak makan..cakap nye belom berbijik lagi..so bunyi bahase die je la..yang pasti tiap kali nak air atau nak makan die akan pergi kat meja makan..
  • tinggi kepala pun da nak same dengan meja makan da..so segala benda atas meja da mampu die capai..
  • suke men dengan peti ais..kalau aku bukak peti ais memang die tak bagi tutup balik..sebab nye die suke nak makan ais..tapi aku tak bagi..
  • minum susu tak pakai botol yang de puting..minum dalam cawan biase..atau cawan yang ade straw..
  • makan antara nasi..bubur..any type of mee or pasta..cekodok..roti..biskut kureng sikit..
  • dalam seminggu ni die suke membaca..aku da belikan die 6 buah buku..1 buku cerita..3 buku abc and alif ba ta..1 buku abc sekali dengan mewarna 1 lagi buku cerita sekali dengan action..yang ni Hazeeq tak pandai lagi la..kalau aku suruh die lompat pun die tak berapa nak reti lagi la..paham tu paham la kot sikit-sikit..
  • die suke buku alif ba ta..petang ni je da lebih 10 kali die suruh aku ulang bace..sambil die dok ikut-ikut..bile aku bagi die buku tu dan kate aku da penat..die amek tangan aku and suruh jugak aku belek lagi buku tu..aduhai..rajin sangat..
  • bab menulis lagi la terer..pantang nampak aku pegang pen..mesti die datang rebut..aku bagi die pensel and kertas A4..sampai meleleh air liur dok conteng..yang keluar kat mulut die cume.."bi..shi..bi..shi"..agak nya die nak sebut a b c la kot..mengira pulak "tu we pat pam"
  • kalau nampak mangkuk makanan yang berasap mulut akan sebut "anash..anash" then dok tiup tiup tangan die..
  • suke dengar nasyid..suke dengar lagu korea jugak..ni sume salah aku la ni !pasti joget joget..
  • kalau nampak camera da pandai posing..pandang je camera..
  • tab aku ni kunci letak kunci yang jenis pattern tu pun die mampu bukak..tau kat mane aku letak game..tau mane menu..tau mane folder game..folder Hazeeq..folder Hazeeq ni folder yang ade sume game khas untuk die..segala apps utk die la..flashcard sume..
  • oo..baju pulak sekarang pakai yang saiz 18 bulan atau 24 bulan..tapi longgar la sikit..
erm..tu je la kot yang aku ingat..sekarang ni die dok tido..sempat la nak update sikit..weee..pasni nak layan Masterchef pulak..

Monday, October 29, 2012

Pengalaman PAC - Program Assesment Centre

Assalamualaikum..

da lame da tersimpan dalam draft..
hampir 6 bulan lamenya..
hajat hati tu konon nya nak terus update bila balik dari PAC..
tapi balik je jadual harian da penuh dengan kerja memanik..
Alhamdulillah..sejak dari bulan 5 hingga la ke raya hari tu rezeki tak putus-putus..

buat waktu terdekat  ni ingat aku nak stop memanik..
kalau memanik pun untuk baju sendiri je dulu..
nak rehat puas-puas..memandangkan sejak setahun ni sakit belakang aku makin hari makin terok..
hampir setiap malam nak kena mintak tolong suami urutkan..
kalau agak-agak kesian tu aku sapu je la yoko-yoko..

ok berbali pada PAC..aku dapat tahu penjadualan PAC ni dalam bulan April..
bulan birthday aku..and birthdah Hazeeq jugak of cos..
so buat la sedikit persediaan dan research..
baca ape yang patut..
prepared pakaian mengikut yang telah ditetapkan..
sebelom tu..amaran kepada yang tak suke baca entry panjang-panjang..
entry ni adalah sangat membosankan..
biase la aku ni kan jenis sume benda pun nak cite..makanya entry PAC yang 2 hari da jadi macam 2 minggu.. ^____^

_________________________________________________________________________

PAC PERANGKAWAN GRED E41

12-13 MEI 2012 - ILSM Sungkai Perak..

11 Mei 2012
  • bergerak dari BSP ditemani suami..anak..ma and adik-adik after Solat Jumaat..ingatkan jauh sangat la kan..rupenya dalam 45 minit je dari Shah Alam..memula sesat jugak sebab tempat tu baru dan memang takde dalam maps lagi..google pun keluar gambar je la..
  • lokasi nye betol-betol di sangat dekat dengan exit tol Sungkai..dari Shah Alam..exit tol Sungkai..belok kekiri..dalam 100 meter da nampak da bangunan baru..belom ade any landskap lagi..dengan padang yang luas..dan obviously depan gate tertera ILSM..sangat dekat..
pandangan luar pintu masuk ILSM
  • memandangkan sampai awal..terus gerak mencari tempat penginapan..suami memula palan nak dok homestay..tapi bile tahu yang homestay itu adalah tersangat jauh..maka tukar plan..cari tempat lain..bernasib sangat baik..tak sampai 1km dari ILSM tu ade Felda Residence Resort..tengok dari luar pun da tau..ni bukan la tempat yang mewah..tapi da cukup bagus da ade jugak tempat untuk menginap..
  • terus daftar untuk checkin..memandangkan memang dorang takde family room..terpakse la amek 2 bilik..dengan rate RM110 semalam..2 bilik untuk 2 malam..total untuk bili RM440 including breakfast for 2 for each room..
di depan pintu bilik FRR
Tok Ma, Achik Iera and Bay Hazeeq baru balik dari breakfast
  • malam tu keluar dinner..badan memasing da penat..aku pulak penat otak plus sangat la cuak nak hadapi hari esok..dinner pun ala kadar je..sebab masakan nye adalah sangat tak best..
12 Mei 2012 - Hari Pertama
  • mengikut jadual yang aku da download..registration bermula dari pukul 8:00 pagi - 9:00 pagi..so decide takmo pergi awal-awal..takut nanti lame pulak menunggu orang lain settle daftar..maka gerak dari FRR dalam pukul 8:20 pagi..muka aku da pucat lesi..tangan da sejuk beku..aku pun tak tau ape yang aku takutkan sangat..tapi ape yang aku tau aku memang berdarah gemuruh..silap hari bulan boleh pengsan sebab terlampau nebes..
  • sampai ILSM..tengok ramai yang baru sampai..dok tarik beg sume..ngan bawak baju dengan hanger lagi..sepatutnya kami para peserta kena stay di tempat yang disediakan..asrama yang serupa hotel 4 bintang secara percuma..jauh lebih hebat dan cantek dari FRR..tak pe la..aku ade anak yang menyusu badan..nak tak nak..hati ibu ni memang tak sanggup nak tinggal anak aku memalam..
bangunan asrama penginapan peserta
  • urusetia da menanti untuk guide peserta ke tingkat atas untuk register..once register da tak boleh turun da..salam suami siap-siap..and mintak die doakn yang terbaik untuk aku..sepanjang nak ke tempat register..aku tengok ramai je perserta yang berpakaian tidak seperti yang telah ditetapkan..bagi perempuan..kami ditetapkan berpakaian kebangsaan yang sopan..kalau pakai skirt haruslan di bawah paras lutut..berkasut hitam bertutup depan dan belakang..which aku terpaksa round 2 3 bijik JUSCO untuk cari kasut hitam bersaiz 4..yang jumpe dan yang dibeli bersaiz 5..kena sumbat tisu dan pakai stokin..huh !
  • selepas daftar dapat tag no sebesar A4 dilipat 2..aku dapat no badan 31..kami diminta bergambar dengan no badan..then masuk ke dalam bilik kuliah untuk mendengar taklimat urusetia..kami diberitahu..kami akan dinilai sepanjang tempoh PAC ni..kami bukan sahaja dinilai dari segi pencapai semase akticiti dijalankan nanti..tapi kami juga akan dinilai dari segi penampilan..cara bercakap..cara bergaul..cara berjalan..dengan selambe nye pegawai urusetia yang merupakan pegawau PTD tu kata..paparazzi and cctv ade di mana-mana..
  • peserta jugak diberitahu..bilik penginapan da diatur..da mereka diminta untuk cek name masing-masing..kami dilepaskan untuk  minum pagi dan daftar masuk ke bilik penginapan..
  • untuk tidak menarik perhatian..aku tak de la angkat tangan mase urusetia tanya if ade ape pertanyaan..aku personally jumpa dengan Pegawai yang bagi taklimat tu and bagi tahu yang kalau boleh aku nak mintak untuk duduk di luar dari ILSM..sebabnya Hazeeq demam..and baby aku masih menyusu badan sepenuhnya..Puan tu kata die kena tanya pihak atasan dulu sebelom bagi ape-ape keputusan..sebabnya..once da masuk pagar ILSM..kami da tak dibenarkan keluar dari situ..hingga la hari terakhir..keselamatan diutamakn !
  • Alhamdulillah selepas minum pagi di kafeteria..Puan tu panggil aku da maklumkan yang aku dibenarkan stay kat FRR..dengan syarat aku kena datang untuk setiap aktiviti tepat pada waktunya..and if anything happen kena cepat-cepat call urusetia dan maklomkan dorang..lega..
  • seterusnya UJIAN PSIKOLOGI..ni senang kacang kuda celah gigi je..jawab tanpa berfikir panjang pun..soalan nya repeat yang same je 2 3 4 kali..kena sangat jujur dengan diri sendiri..
  • bila da siap kami diminta untuk cek group untuk aktiviti seterusnya..aku dapat Bilik Kuliah 2.
  • AKTIVITI 1 - 11:00 pagi - 12:00 tghari - PERBINCANGAN KUMPULAN (BM) - kami diminta berbincang dalam kumpulan mengenai isu semasa yang akan diketengahkan oleh panel..ade 2 panel..then 5 minit terakhir kami kena bentangkan..mase perbincangan tu kena la outspoken..kena bercakap dan nampak yang kite ni menyumbang idea..kalau senyap je kompem panel tu akan panggil no badan dan minta kita bagi pendapat kita..dan jagan terkejut if dalam kumpulan tu ade yang sangat la talkative..and ade jugak yang uh..ah..uh..ah.. je..even da diberi laluan oleh panel..
  • AKTIVITI 2 - 12:00 tghari - 1:00 petang - GROUP DISCUSSION (BI) - same sebijik dengan aktiviti 1..cume tukar ke English..jangan ade 1 perkataan dalam BM pun..aku bab ni fail la..memang terketar gigil gigit lidah sume ade..
  • REHAT - 1:00 petang - 2:30 petang - aku terus call suami pickup aku..tak pergi lunch pun..dalam kepala dok ingat kat anak je..memandangkan susu da membengkak ni..tapau lunch untuk ma and adik sekali..ma and adik aku import dr Dungun semate-mate untuk jage Hazeeq dan siapkan keprluan aku..gosok baju aku..carikan info untuk aku..balik makan and solat je..then terus pakai tudung and gerak balik ke ILSM
  • AKTIVITI 3 - 2:30 petang - 3:30 petang - KAJIAN KES (BM) - da tukar ke group len..aku da lupe da group ape..same lebih kurang macam AKTIVITI 1..aku dapat tajuk KEMPIMPINAN MELALUI TAULADAN..pastu bincangkan and bentangkan..dalam kumpulan jugak...yang ni aku agak banyak mulut..agaknya sebab enjin da panas..anak pun da susu..aku tengok die pun happy je dok ngan Tok Ma..cume of cos la die cranky bila die nak tido..
  • AKTIVITI 4 - 3:30 petang - 4:30 petang - KAJIAN KES (BI) - same sebijik macam yang kat atas..group bilik Kuliah 1..dengan tajuk NATIONAL DEVELOPMENT POLICY
  • MINUM PETANG - 4:30 petang - 5:00 petang - aku tak balik..hanya tumpang untuk tukar pakaian kat bilik member..
  • RIADAH - 5:00 petang - 7:00 petang - agaknya rezeki untuk group PAC aku..time riadah ni hujan..makanya kami dilepaskan awal..Alhamdulillah..masing-masing lega..sebab dapat spend lebih mase untuk prepare for pengucapan awam malam nanti..kalau tak haru jugak...dengan nak menghafal lagi..nak cari point lagi..
riadah cancel sebab hujan..boleh balik jumpe anak !
  • suami jemput dan terus gerak balik..susukan anak and tidokan die..supaya aku ade lebih mase untuk cari point dan menghafal..nasib baik la ade tab..boleh la online cari maklumat ape yang patut..
  • AKTIVITI 5 - 8:30 malam - 10:30 malam - PENGUCAPAN AWAM - yang ni kami dibagikan kepada kumpulan besar..aku ditempatkan di Dewan Kuliah 2..aku sampai waktu tu sume orang da masuk bilik..cuak plus nebes..aku pilih tajuk STATISTIK..banyak lagi tajuk..tapi aku kan suke play safe..amek je mane yang kite rase boleh goreng kan..tajuk di tampal di ruangan notis seawal petang hari pertama lagi..so memang peserta ada mase la untuk cari point..isi..and prepare untuk present nanti..lebih kurang 30 orang untuk setiap bilik..dan aku adalah peserta ke-2 terakhir..aku sendiri pun daripada cuak da jadi penat menunggu..peserta lain pun da lesu..penat dan mengantuk..
  • Alhamdulillah..90% ucapan aku lancar..even pun aku sendiri dapat rase getar suara aku..mase ondaway turun nak ke kereta suami..ade sorang peserta yang same group pengucapan awam ngan aku tepuk bahu and kate..ucapan aku best..buatkan diri die tak ngantuk..and buatkan orang yang tak paham statistik jadi mudah untuk paham ape itu statistik..maka malam tu aku pulang ke FRR dengan hati yang tenang dan senang..
  • seterusnya bersedia pulak untuk menghafal teks public speaking keesokkan pagi nya..which took my whole nite spent on memorizing..aku tido pukul 4:00 pagi..bangun seawal pukul 5:00 pagi untuk sambung menhafal..mandi solat..baju sume adik aku da siap tolong iron..aku tinggal sarungkan je..
13 Mei 2012 - Hari Kedua
  • AKTIVITI 6 - 8:30 pagi - 10:30 pagi - PUBLIC SPEAKING - untuk public speaking aku pilih tajuk LEADERSHIP..kali ni aku antara yang terawal jugak la dipanggil..tak silap aku..aku yang ke-5..ok la jugak..daripada malam sebelom nye tu..atleast..point yang aku hafal tu masih panas lagi..best jugak bila da siap awl.pastu dengan selambe dok perhatikan orang..macam ragam dan style ucapan..tapi ade jugak yang tampil kedepan dengan selamba bagitau die tak dapat nak present ape-ape sebab die ade masalah jantung..and die da 4 hari tak amik any ubat yang sepatutnya die amik..which means die tak leh nk kontrol nebes die..tapi elok je boleh keluar bgtau die tak leh buat ape ucapan..for me..baik terus balik je..sebab die da tunjukkan sikap die yang tak bertanggungjawab pada diri sendiri..tak payah da tunggu lagi terus je balik..biase la..aku kan jahat..harus la terus pandang serongkan..walhal ini jugak 1 anugerah..peluang untuk dapat tu da makin cerah..dengan kurang lagi seorang persaing..
  • REHAT - 10:30 pagi - 11:00 pagi - minum pagi - sembang dengan kengkawan..getting more closer..even bu je jumpe pun..aku kan mulut becok..memula ke nampak macam budak nk terkencing dalam kain..eh!..budak ke..??bukan mak budak ?? well bukan nak berlagak la kan..even aku da macam tong dram ni..kawan-kawan sume tak sangka yang aku da kawen and ade anak..sebab nya dorg kate aku tak pakai cincin..memang aku tak pakai cincin kawen sebabnya jari aku da gemok..da tak muat pun..
  • AKTIVITI 7 - 11:00 pagi - 1:00 tengahari - SIMULASI - aktiviti ni pun same dalam group jugak..kitorang dibagi watak..dan berlakon ikut watak tu la..aku dapat situasi dalam bilik mesyuarat..meeting antara orang penting negara..aku pegang watak KETUA PERANCANG EKONOMI if im not mistaken..lupe da..tapi memang bab ekonomi la yang aku handle..yang ni pun best..aku men boh je..sebab da fikir nak balik..nak jumpe anak..aku kuar tinggalkan die pagi tu pun die still tido lagi..
  • habis je aktiviti..terus salam dengan panel..and aku gerak balik..tak sempat nak jumpa kawan and say bye-bye..cume aku pesan dekat cosmet aku mase kt UPM tolong pass no aku ke kawan yang len..boleh keep intouch..
Hazeeq da hensem-hensem..siap sedia tunggu ibu nak balik Shah Alam da..
  • then terus gerak balik..aku langsung tak mengharap ape-ape pun..tapi Alhamdulillah..bulan puasa hari tu..kawan aku mesej bagitau die da lulus..aku mintak cek kan sekali aku punya..sebab tenet rumah ni siput sedut sangat..and aku LULUS..weeeehuuuu !Alhamdulillah..

p/s : soon aku update macam mane pulak aku hadap temuduga..^______^

I'm Still Here

Assalamualaikum..

huh..! tak best langsung update tak bergambar ni..
sendiri nak bace pun naik jemu..
maaf la ye sayam sayam..
tab ni mengong,.
tak tau la ape yang tak kena..

sekarang ni ngah layan Masterchef US ulangan yang pukul 8:00 malam tadi..
masih lagi tersangkut kat rumah ma Dungun..
cadangnya siap suami repair belting aircons tu..
nak terus gerak balik..
sebab da petanh siap repair and cuci..
maka decided nak gerak after Maghrib..
try tanye kawan kawan FB keadaan trafik..
malangnya..ade yang travel dari 8:30 pagi pun still on the road..

means depa da on the road for almost 10 hours..
gilo..tak sanggup la aku..kalau aku ngan suami je..
boleh la lagi redah..ni bawak si kecik ni..
ngan die pulak agak crancky sesangat hari ni..

ikut hati nak gerak balik cecepat..
fikirkan keadaan suami sekarang ni..
masalah je yang menimpa die..
kalau sampai awl..
die pun boleh rehat..esok boleh la die terus berusaha cari rezeki..
untuk bagi makan anak isteri die ni..

later if aku rase aku ni cukup jahat aku akan cerita..
kalau aku baik..maka aku simpan sendiri rahsia itu..
tapi ingatlah manusia..
hidup ni singkat je..
hidup bukan bergantung pada duet..
rezeki Allah da tentukan..
ade di mane mane..murah untuk orang yang cukup berusaha..
berdoa dan memohon padanya,.

rezeki kami bukan kamu yang tentukan,.
dengan cara kamu menutup lubang rezeki kami..
tanpa sedikit pun kamu fikirkan masalah yang bakal kami hadapi sebab kamu..
walau macam mane pun..
manusia ni kalau mati nanti..mayat tak bergolek sendiri ke kubur..
ingatlah..sampai kita da takde nyawa pun..
kita still perlukan orang untuk usung jenazah kita..
perlukan orang untuk mengingati n sedekah amal pada kita..

p/s: masing-masing ada salah..mungkin ni sume dugaan..ataupun ni satu anugerah Allah untuk bagi peluang aku lebih kusyuk beribadah..redha untuk dapat lebih nikmat..lwbih rezeki and lebih rahmatNya...amin !
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...