:: ^_^ ::

Sunday, February 16, 2014

Last Day

Assalamualaikum..

hari ni last day aku bersenang lenang dok rumah goyang kaki jadi full time housewife..
esok akan bermula la episode baru..setelah lebih 3 tahun..

nak kate bersenang lenang tu tak la jugak..
ke hulur hilir lagi settlekan bayar bil hutang sewa rumah bagai..
beli keperluan anak-anak..beli barang basah barang dapor..
stock seminggu..senang la nanti Tok Ma nak uruskan hal rumah..

harapnya anak-anak akan kekal behave dok dengan Tok Ma..
dan harap jugak 1st day aku esok best-best je..

da lame tak keje dengan orang ni..for sure la akan kekok..
cuma sekarang ni nak dikatekan nebes tu..takde la nebes sangat..
perasaan biasa je lah..perasaan nak hadapi benda baru dan tempat baru..

harapnye kuat lah ketahanan mental aku nak hadap cabaran baru ni..
harapnye ade kawan yang baik..harapnye ade yang tak kedekut ilmu nak mengajar aku..

Friday, February 7, 2014

Cerita Anak

Assalamualaikum...

lambat sikit rasenye hari ni berlalu..
tak tahu da nak buat ape..tunggu petang angkat kain baju then lipat je lah kot..
masak da tak perlu..masing-masing da gemok..
and ade kesedaran tak nak makan malam..

padahal tetengah malam kang bedal Maggi BIG kari cap Aron Ajiz..mihmihmih..
ok tak kelakar..kena fokus buat sikit lemak ni..

hari ni banyak masa sebab laptop adalah rosak..so dah tak leh layan Korea..
biasa lepas siap sume kemas rumah..memang ngadap Korea je lah kerja nya..
ade 7 set Kdrama yang aku belom transfer ke external..
kalau la dibuatnye bios rosak macam hari tu..
memang saje je la penat aku download sume tu..burn!

sebenarnye nak cerita..Hanees aku da start bagi dia makan da.
da seminggu da pun..padahal lagi seminggu bu genap umur die 6 bulan..
biasa la..bukan reti nak sabar kan..
makanya pada umur die 5 bulan 2 minggu aku da start bagi dia makan..

untuk permulaan aku bagi die makan puree Apple..
belajar recipe thru utube je..steam then blend..
lepas tu banana..simple..lecek je bile tibe time nak bagi die makan..
coming soon esok luse ni nak try puree lobak and avacado pulak..
berkorban jugak beli buah yang mahal itu..2 bijik avacado tu da dekat RM10..pitam !..

sekali sekala tak pe la kot..lepas ni kite puree sayur-sayur la pulak..
nanti next month bu intro bubur nasi..

Hanees da almost 6 months kan..tapi berat cume la 6.7kg gitu je..
badan je nampak semangat..timbang tak de la berat..
tengokkan peha tu ingatkan berat cecah la 8kg kan..
da la meniarap malas..sehari ade lah sekali je die meniarap sendiri..
kalau tak golek-golek gitu je la..
kalau abang Hazeeq dulu..6 bulan da laju da meluncur ke depan..
da abes tawaf 1 rumah da..

Hazeeq agak lambat tumbuh gigi..8 bulan kot baru kuar gigi bawahnya..
ni Hanees gigi geraham bawah belah kanan da tersembul keluar..
gusi gigi depan ni..bayang gigi pun takde..bengkak pun tak lagi..
tak sabar nak tengok Hanees pandai gerak..

kalau da pandai jalan nanti mesti lagi kecoh rumah ni..
ni Hazeeq sorang pun da macam tak cukup ruang je..
maklom la rumah sempit kan..
sekali die angkut segala mak nenek lori beskal motor die keluar..
kita nak lalu pun da tak boleh..
Hazeeq pulak lagi 2 bulan lebih da nak masuk 3 tahun kan..
tapi masih tak pandai lagi cakap dengan ayat penuh..
tapi vocab da banyak da..even most vocab die in BI..
pengaruh Pocoyo la ni..
nak kate aku tak sembang dengan die..rasa da cukup bersembang da..

paling banyak perkataan dalam 1 ayat die cakap pun 2 je la..
"nak susu"
"ibu berak"
tu pun pelat-pelat lagi..erm pujuk hati dan doa moga Hazeeq cepat pandai sembang..

yang lain hebat da..
counting da nak start 2 digits pulak..
ABC da cair sangat da..siap dengan contoh lagi..
A for apple..
R rainbow
F fish
G goat
U umbrella
O octopus tapi die pronounce opocus

26 alphabet lintang pukang pun die kenal..
baring dalam bilik nampak lampu kalimatang kat siling..
terus sebut I iglu..

sekarang ni ape tak kena entah..
kadang-kadang tersasul panggil aku sayang..sayang..
ni terikut ayah nye la ni..
and aku notis ade jugak die terpanggil ayah nye abang..abang
tapi bile tanye aku ni sape..memang die kenal la ni ibu die..
kenal ayah die..gambar besar kelingking pun die kenal..

die sangat mudah cam ejaan..
contoh ejaan meletop..die tau tu meletop..
primadona..samsung..nama kumpulan kpop..macam EXO ke..
die cam..

sekarang ni kalau die nak cari video Monster Inc kat utube da pandai taip sendiri da..
die taip je m..o..n..so nanti akan keluar banyak pilihan bawah tu..dia tahu which one untuk monster..
aku ingat kebetulan je..
so aku try pulak suruh die bukak pocoyo..
berjaya jugak..

oooh..ye..nampak banyak banyak sangat bad parentingkan..
dedahkan anak dengan gadjet..utube la kpop la..
untuk maklumam..Hazeeq bukan la jenis budak yang 24/7 dengan gadjet even aku ngan suami memang bagi die kelonggaran pun..

paling lame die ngadap pun dalam 30 minit je..
die lebih suka aktiviti fizikal..
die banyak mainan..lepas main lori..kemas..
angkut lego..then da jemu..angkut block kayu..
bola..datang hari dia malas memang kena jerit la baru die kemas..
kalau paksa-paksa sangat nanti die main campak je..
datang hati putih die..tak payah suruh tak payah ape..
segala menan die elok tersusun cantek macam aku susun..

bila anak behave ni rase tenang sangat..
tapi bile time die mengamok..dengan aku sekali masuk hantu..

sekarang ni wish aku nak sangat dengar Hazeeq sembang..
nak banyak kan aktiviti luar..main pasir ke ape..
Hazeeq ni pembersih melampau..sambil makan pun tangan dengan mulut tak boleh comot..
silap aku k??

bab melompat berlari menari tak perlu risau..sangat expert...
memanjat tu die suke..cume aku notis kalau kt playground bile da panjat tinggi sikit die gayat..
kena la lepas ni bagi die panjat hari-hari..
pastu nak ajar die main pasir..pasir pantai best..ade rezeki boleh ajak suami gi PD..

p/s : perkembangan anak-anak ni berbeza..adik beradik seibu seayah ni pun banyak beza perkembangan nye..ni kan pulak yang memang lain mak ayah nya..

pp/s : jadi jangan la nak compare..gemilang anak-anak masa kecik ni bukan bermakna gemilang la sampai ke tua..lempab mase kecik tak bermakna gelap mase depan die..

pp/s : tu je.. ^___^



Tuesday, January 28, 2014

Perlukan Perubahan..

Assalamualaikum..

sebenarnya dah berniat nak tido da pun tadi..
da siap bawak Hanees masuk bilik..
tetiba panas..mandi then solat..

lepas tu terus terasa nak update blog..
sesambil meneruskan sesi menghantar resume..
hantar je la mane yang rase munasabah dengan kelayakan aku kan..
mane la tahu rezeki Allah tu rahsia die yang paling indah untuk kita..
sangkut mane-mane 1 pun ok da..

sekarang ni bukan soal status dan jawatan yang jadi ukuran pun..
dulu tak pernah pun aku sangka semua ni akan aku lalui..
dulu da macam tak terfikir da akan kembali hantar resume dan mintak kerja..

bukan la soalnya dulu sudah cukup selesa..
entah la..sebab memang tak pernah terfikir..cukup makan pakai anak beranak..
sekarang ni bukan la tak cukup..
tapi hidup ini perlukan perubahan..
sekarang ni hari-hari aku bangun dengan harapan..semangat dan azam baru..
kalau dulu aku da macam nampak mase depan aku sampai ke tua aku akan terperok kat rumah je..

buat sebulan yang pertama ni masih belom nampak lagi rezeki untuk aku..
kalau ade pun rezeki kerja jauh-jauh dari rumah..
aku bukan memilih..tapi biar la berpada..
aku tak demand pun nak gaji besar..cukup lepas duet minyak tol..
lepas duet lampin susu anak-anak da la..
buleh tolong suami sikit-sikit cukup la..
walaupun aku tahu..sesusah mane die..die takkan susahkan aku..
Alhamdulillah sebab suami jenis yang tahu tanggungjawab die..

aku nak kerja pun bukan atas desakan die..
tapi atas keinginan sendiri..selepas doa dan mintak Allah tunjukkan mane jalan yang tebaik..
sekarang ni aku  cuma mampu usaha je la..
pepagi bangun online..cari vancancy post..send cv..berdoa..
semuanya kuasa Allah..jangan pernah berputus asa je dah la.

mungkin die tak bagi ape yang kita mintak..
and dia bagi ape yang kite lebih perlukan...
mungkin sebab ape yang kita mintak tu akan datangkan mudarat pada kita..
sesungguhnya Allah tu kan Maha Mengetahui..Maha Penyayang lagi Maha Pemurah..
insha Allah..tangan yang menadah takkan dibiarkan hampa kosong..

update anak-anak pun da lame tak cite..
Hanees da nak masuk 6 bulan..
Hazeeq da nak masuk 2 tahun 10 bulan..
nanti la kalau rajin dan timbul rase kerinduan nak menaip tu datang lagi..

buat mase ni..jemari ni terasa perlukan exercise untuk kurangkan sikit stress..
dengan sakit gusi yang da berminggu aku tahan..
sabar gitu je la..bile sakit da rase macam nak demam..aku telan panadol 2 bijik..
maks..2 biji je sehari..aku kan menyusukan Hanees lagi..
ni pun da terfikir nak start buat stock susu..
mana lah tahu nanti kerja kan..

Alhamdulillah..anak-anak nanti Tok Ma nye akan jage..
so sangat la relief di situ dari segi keselamatan anak-anak..
bukan soal duet..yang penting kebajikan anak-anak terjamin..
tak de la pergi kerja dengan hati yang tak tenang..in sha Allah..

and kalau da kerja nanti..and anak pun da ade orang buleh tengokkan..
aku nak sangat pergi buat minor surgeri and buang semua gigi wisdom aku ni..
aku da niat nak buang ke semua 4 batang..

suppose lepas pantang aku kena pergi buat temujanji untuk tetapkan tarikh..
sebab fikirkan kebajikan anak la..maka ibu ni sanggup tahan sakit..
aku da macam tak kisah..and da tak takut da nak jumpe dentist..
seronok ape..lepas jumpa..masalah setel..gigi bersih dan cantik..
sebabkan kena admit wad..paling koman 1 malam..tu yang buat aku fikir juta-juta kali..

lepas ni..kalau keadaan da stabil sikit memang aku akan pergi buat..
and aku pun memang nak sangat mintak 3rd opinion doktor pakar pasal gusi aku..
betol ke aku kena buat major operation potong geraham aku..
sebab makin lame makin jongos..gigi makin jarang..braces bukan la jawapan..
da 2 dentist private da aku jumpe..
2 2 bagi jawapan yang same..and dorang da standby nak buat refer letter untuk aku jumpe pakar..
kena kopak mulut potong geraham baru la gigi aku akan duduk betol..

sekarang ni..gigi depan aku memang takde fungsi langsung..
katup pun tetap tak rapat..

in sha Allah..antara perubahan yang aku nak buat tahun ni..

nak baiki diri jadi hamba Allah yang lebih baik..
nak bayar hutang dengan Allah..solat biar lebih sempurna..aurat biar lebih terjaga..
nak jadi anak, isteri and ibu yang lebih sempurna
nak kerja..
nak bayar hutang dengan bank..
nak bayar PTPTN..
nak operate gigi..
....
....
....
nak kumpul harta..rumah..mpv..
nak kurus..^__^

p/s : doakan aku ye !!

Wednesday, January 8, 2014

Da sampai waktunya..

Assalamualaikum..

11:30 malam...

da siap terbaring preparekan diri nak tido awal niatnya..mental penat giler..emosi tak berape nak sihat..badan pun same la..sakit belakang aku lately ni makin menjadi-jadi pulak..lenguh nyer Allah je tahu..nak suruh orang urutkan pun..erm..sapa je la yang nak layankan...sapu almetz yoko yoko sakit tak hilang pun..tambah dengan pedih kulit sebab panas ubat tu yang melampau..

da 2 biji panadol aku telan sebelom Maghrib tadi..hilang sakit kepala..cuba happykan diri..layankan tengok cerita..cerita ke mane..aku ke mane..cuba bersembang..tapi rasa macam kera sumbang..rasa macam diri ni bercakap sorang..

sedang berkira-kira nak kerja...resume da hantar..tapi dapat k kerja yang aku nak..yang dapat offer semua kerja jauh-jauh..kadang terfikir..sebab diri ni da berusia..mungkin orang da tak mahu hire..

da sampai waktu perlu kerja...in sha Allah anak-anak Tok Ma willingly nak datang sini tolong jaga..kalau bukan kerana terpaksa..demi Allah..aku tolak kemewahan..aku lebih pilih untuk besarkan anak-anak..sekurang-kurangnya sampai Hanees cukup 3 tahun..da pandai bercakap..da boleh ke sekolah...andai ade orang cubit..mulut die boleh bagi tahu...

perancangan manusia semata...andai ade rezeki anak-anak dapat la kerja...kalau kena terus jage anak-anak pun aku redha..pilihan yang betol-betol membahagikan 2 hati ini...

Wednesday, January 1, 2014

2014 akhirnya tiba..

Assalamualaikum...

12:20 pagi..

2014 sudah pun menjelang..
luar sane manusia bergembira..bawak anak bini tengok percikan bunga api..

untuk aku..akhir 2013 terase dingin..sangat dingin..
its been 4 months already..tapi kami masih mampu survive..
kadang kerana da tak mampu menanggung beban mentally..
akan di luah secara fizik nye..

kadang tertengking anak yang masih kecik..kerana stress..
takut akan hilang kewarasan..lalu anak menjadi mangsa..

konklusi nya..untuk 2014 ni..
aku berazam..sesungguh nya beazam..
untuk menjadi a better me..
menjadi jauh lebih baik dari sekarang..

menjadi baik sebagai seorang hamba Allah..
menjadi baik sebagai seorang anak kepada Ma, Ummi and Abi..
menjadi lebih baik sebagai seorang isteri kepada Muhammad Muzakkir..
menjadi lebih baik sebagai seorang ibu kepada MHD dan NHD..
menjadi lebih baik untuk diri sendiri..

tiada lagi aku rasa penting untuk menanam azam untuk cantik..
cantik dunia yang aku rasa tak kan mampu membawa bahagia pun di kala hati aku dihiris sengsara begini..

aku hanya mampu mengeluh..tanpa sedar yang beban orang lain lagi hebat dari aku..
aku lupe..aku rasa beban itu hanya jatuh dibahu ni sahaja..
belom aku hitung timbang dan ukur betapa berat bebanan dan tekanan yang suami hadapi sekarang..

walau sekarang hati rase terguris..
tapi dengan relanya aku tak kan cari salah itu pada orang lain..
kerana dari awal tiap masalah itu aku rasa datang dan berpunca dari diri aku sendiri..
kini sesal bukan la penyelesaian..

andai bergantung pada manusia..akan dihampakan..
maka bergantunglah pada Allah..
merayu dan meminta la pada sang Pencipta yang Maha Agung itu..
Dia tidak penah biarkan tangan hambaNya yang menadah kosong..

and aku yakin..jentikan dugaan ni adalah nak membawa aku sedar..
kembali ke jalan Nya..

Ya Allah..Kau permudahkan lah perjalanan kami..
tuntunlah kami ke jalan Mu..

berikan aku seribu kekuatan berbanding sekarang..
semoga aku cukup tabah..cukup kuat..untuk terus sokong orang disekeliling aku..
terima kasih ya Allah..kerana menganugerahkan dugaan ini..

p/s : da diambang late 2-series da...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...