:: ^_^ ::

Thursday, January 27, 2011

selamat hari lahir ma !!

27 Januari 1965

ari ni genap la umo ma 46 tahun..soon ma da nak jadi nenek..ma memang terlebih excited bile nak timang cucu sulong ni..tadi pagi sempat tepon ma..wish selamat hari lahir..tapi hadiah belom beli lagi..belom de idea nak hadiahkan ma ape..

sempena birthday ma ni..anak-anak ma nak ucapkan selamat panjang umo..semoga kitorang sempat bawak ma gi Tanah Suci..semoga ma selalu sehat..da tak sakit-sakit lagi..and last but not least..semoga ma akan kekal menjadi wanita tabah yang menjadi sumber inspirasi kami..

time kaseh sebab banyak berkorban besarkan kami..we all luv you very strong la !!! muaaaaaaaaaaaaaaax!!!

Tuesday, January 25, 2011

kenapa nak sakit hati..

salam..
ye aku memang da almost 2 bulan xkeje..da almosr 2 bulan dok umah..tapi kenapa ade orang yang nak rase sakit hati??

xpaham aku..tak senang tengok orang len senang agaknye..ingatkan bile da benti ni boleh la hidup aman..ni tak aman jugak..nak de jugak manusia-manusia pendengki..agak-agak tak puas ahati benti la keje jugak..dok umah goyang kaki cam aku ni..tengok laki ko bagi ke tak..agaknye sebab tu la kot die nak menjeles..

aku benti kej pun bukan sebab nak susahkan laki aku..kalau laki aku pun tak tahan tengok aku kena turun naik tangge..aku yang lalui ni memang lagi la tak tahan..da la bu pregnant..kena pulak turun naik tangge..bukan de orang nak timbang rase pun..nak tolong jauh sekali..before pregnant pun aku da xlarat nak turun gi bank acap kali..ni bile time pregnant menjadi-jadi pulak orang suruh turun naik tangge..nenek dia ajar agaknye..

ngan tempat keje cam haram gitu..gaji xberbaloi.baik la aku dok umah..atleast aku dapat la jage kesihatan..dapat jage baby..laki aku pun suke..dan aku bukan jenis yang suke kuar umah..ye memang dulu aku meroyan nak keje..pasni pun aku maybe keje..tp for me family fisrt..da kalau laki da bagi dok umah..lebih dari mampu nak tanggung aku..nak kuar keje watpe lagi..dok umah diam-diam sudah..bagi orang rase lagi sakit hati..

gini la nak gitau..aku dok umah aku takde mintak duet laki aku..aku tetap ade duet aku sendiri..aku penah keje sebelum kawen..pas kawen pun aku sempat keje..aku pun bukan jenis yang suke belanje sume duet gaji..so skng ni nak gitau..ak still boleh tanggung family aku kat kampung..duet aku simpan memang untuk family aku pun..

hah kan da tercite sume hal dalam kain..agak tak puas hati lagi meh cini datang jumpe aku..aku boleh cite detail lagi..

xpasal-pasal da teremosional pulak pepagi ni..jangan nanti datang nak promote MLM ke nak suh jadi agent jualan langsung ke..memang ake cepuk sekor-sekor..aku halau je nanti..

Monday, January 24, 2011

Kuew Tiaw Kung Fu

nah..amek ko..da kenyang ting-ting perut ni..kite kasi update cecepat sementare masih bersemangat..punye la aku teringin nak makan sesangat..akhirnye dapat jugak..

sgt puas hati sebab dapat masak sendiri..kebersihan terjamin..boleh letak sayur bebanyak..then yang paling penting xde ajinomoto..jadi rambut pun da tak gugur..

skang ni memang sangat kenyang..tapi kalu ikutkan selera mulut ni mau je aku sumbat lagi..ala bukan payah pun..kuah nye aku da masak lebih..nanti hubby balik tinggal panaskan je..and goreng kuew tiaw..tapi tu la..takmo da sampai jadi cam hari tu..kenyang sangat sampai nak duduk baring pun tak selesa..kite tunggu perut da loose sket nanti bu kite sambung makan lagi..

tak pun nanti hubby balik leh makan same-same ngan hubby..

meh nak kongsi sket resepi nye..mane la tau ade yg craving cam ak..hehehehe..

KUEW TIAW KUNGFU / HONG KONG

kuew tiaw (untuk 4 orang makan)
kuew tiaw 1 bungkus
3 biji telur grade A
2 sudu minyak untuk menggoreng

kuah yang sedap (untuk 4 orang makan)
1/4 bahagian ayam - direbus & dipotong kecik
6 ulas bawang putih - ditumbuk kasar
10 biji cili - ditumbuk kasar
1/2 biji carrot - dipotong
4 ketul jagung muda - dipotong
1 pohon sawi bak choy
1/8 kubis
1/8 bunga kubis
1 kiub ayam MAGGI
2 sudu besar sos tiram
garam sesedap tekak
gula secukup manis - optional
minyak untuk menumis
3 cawan air bersih
2 sudu tepung jagung - bancuh dengan 1 cawan air

cara-cara (alahai sonang yo)
>>ceraikan kuew tiaw supaye xmelekat antare each layer
>>gaulkan kuew tiaw dengan telur
>>if untuk 4 orang makan..bahagikan kuew tiaw yang digaul tadi menjadi 4 bahagian
>>gorengkan setiap bahagian berasingan - goreng macam telur dadar
>>da agak garing..hidang dalam pinggan

>>untuk kuah nye..mula-mula panaskan minyak
>>tumiskan bawang puting bersama cili tadi sehingga naik bau and sedikit keperangan
>>masukkan isi ayam yang da direbus
>>masukkan kiub ayam
>>bile da sebati..masukkan carrot, bunge kubis and putik jagung
>>bile sayur da agak layu..masukkan air and sos tiram
>>masukkan sawi and kubis
>>masukkan garam and gula
>>bila rase da menepati taste anda..maka masukkan air bancuhan tepung jagung tadi sikit
>>kacau supaya tak berketul
>>tuang atas kuew tiaw tadi
>>sedia dihidang ketika panas

..ha..xde la payah benau pun kan..sekejapan ke da buleh masuk perut..ngap2..pada yang ingin mencube..selamat mencube and selamat menikmati juadah air tangan anda..since perut da longgar ni..buleh la nak gi ngap lagi..tata titi tutu ^_^

meleleh air liur..

..salam..
boleh j malam  tadi xdapat nak tido..meleleh air liur..adakah aku mengidam??
lebih kurang gitu la..xtau la ape puncenye tetibe tekak ni terase sangat nak makan Kuew Tiaw Kung Fu..
hasilnye pukul 2 pagi pun mate aku dok terkebil-kebil lagi..rase xlogik nak kejutkan hubby yg da lena dibuai mimpi semata-mata nak makan..

..kesian pulak die..da la ari ni nak kena masuk keje pagi..so nak xnak aku sabarkan hati..cube pejam mate..tapi boleh pulak die dok bermain-main diruang mata..last-last xtau la pukul berapa aku tetido..

..subuh macam biase..hubby kejutkan solat same2..dalam kepale otak ni xsabar mau bagi tau hubby aku nak makan Kuew Tiaw Kung Fu..da siap solat..itu dulu yang aku bagi tau..hehehe..so skang ni..bahan-bahan nye da ade..tunggu time nak pegi bersilat kat dapo..before tu nak langsaikan hutang vacuum umah yang tertangguh since semalam aku and hubby masing-masing collapse..penat sangat..hari minggu di isi dengan membuta and menternak lemak.

..k la for now..nak gi langsaikan hutang then boleh la kite penuhi nafsu makan..

Friday, January 21, 2011

xde pape ari ni..

xde pape nk update ari ni aka MALAS..biase la sume org pun de penyakit malas ni..ekekeke...tpak xde la malas sgt..cea nk putar alam belit2 lagi..sebenarnye da plan nk update byk2..tup2 time ngadap j pc..or lappy ni mood xde plak..nk dok pc lame sakit pinggang plak..nk ngadap lapy ni mmg best..skali keyboard plak cm haram..'e' nye kena la dok tekan byk kali bu kuar..xbest la..xleh feeling nk taip laju2..

..lagi pun ari ni penat yg hamat..mlm td smp pindah2 tmpt tido..sbbnye mate xleh nk lelap..pastu bleh plak tgah mlm ak peluh2 smp peluh bleh leleh baek punye masuk dlm telinga,,kepal sama rambut da basah cm mandi xlap..bdn pun brpeluh tp xde rase panas k bahang k..gil xbest..malas la nk fling2 seram k mistik k..da la ak mmg ari2 dok umah sorg2..mlm bu hubby balik..klu dok layan sgt seram2 ni ak jugak yg xselesa nnt..

..pastu plak mmbe jnji nk dtg umah ari ni..tp smp saat ni lom nmpk btg hidung lg..die da sound awl2 mybe xdpt nk dtg..jgn harap sgt..die takot die sesat..aku cm xkisah..if smp de la rezeki jumpe die.klu x len kali je la..nk masak pun takut die xsmp..nnt sape nk makan..xpe la..if di smp bu masak pun sempat j..hehehhe..

..kate xd pape..tp meleret jugak kn..nk wat cmne ak..da bleh taip laju tnpe nk tgok keyboard da..tu g cm syok je..hehehehe..tp bile part huruf 'e' ni mmg bleh wat aku sawan la..hubby..nk lappy baru plisss!!!..sambil wat muke ayu menggode..silap hubby muntah..die bukan suk org dok tergedik2 ni..nk harap de lappy sendiri mmg xmampu..da lappy ak dulu kena rembat baek punye..bagi adik aku pakai xsmp 2 minggu..terus arwah..xpe la..xde rezeki..ni dok numpang lappy hubby..bukan asal lappy die pun..lappy adik die..yg da bape kali repair ntah..xpe la..harapkn cik kitty ni la..klu x mmg malas ak nk mgupdate klu kna ngdap pc..sengal vontot saye nnt..^_^..

..sebelom terlupe..de jugak yg tersalah paham sal entry emo2 smlm..entry tu bukan same skali ditujukn pd en.suami tecinta..amboi2..mentang2 la ak kt umah dok ngn hubby j..pastu plak pasal basuh baju..terus org ingat ak dok ngate suami sendiri..gile hape..hubby ni bukan men baek lg..xde nye die nk dera bini di..die tolong lg dde..lg pun situasi tu cume gambaran j..bukan situasi sebenarnye..gambaran nk bg org yg bace tu paham bahawase nye ak mmg xleh blah ngn org budget pandai nk ngajo ak...gitu la cite nye..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...