salam..
tajuk entry da memang boleh agak ape aku nak citekan..aku skip dulu cite sal bersalin..kite update yang terkini dulu ye..
dari malam tadi lagi aku dok gelisah..tanye sane sini pasal nak bukak jahitan after cesear ..gile takut sampai rase nak demam..masuk labour room ari tu takde la rase cam gini sebab tak tau sakit nye..hehehehehe..ni da ngah sakit memang trauma la kan..
so awal-awal pagi lagi aku da bersiap da nak gi UMRA..lebih kurang pukul 8:10 pagi kitorang pun gerak la..memandangkan ari ni hari Khamis..ari orang bekerja..haruslah jam kat trafiic lite Giant seksyen 13 sinun..
maka sampai UMRA da dekat kul 9:00 pagi..bu je nak kuar keta bu pasan yang appoinment pukul 10:00 pagi..kalau masuk haruslah menunggu lame..lagi pun baby ni kejap-kejap je nak susu..so hubby decide nak gi register name baby dulu..sambil-sambil renew mykad die..
menghala la kami ke seksyen 9..Plaza Masalam sane..aku ngan ma menjadi penunggu setia dalam keta..seb bek baby takde meragam pape..ade lah jugak sekali nak susu..1st time bf baby dalam kete..takde masalah sangat..sebab pakai jubah yang de butang kt depan..then cover ngan pashmina pulak..
tunggu punye tunggu..pukul 10:15 bu la hubby muncul..terus berdesup ke UMRA..memang ramai orang..tapi aku kan de appointment so tak de lame mane nak menunggu..jap je..aku masuk amek BP..ma and hubby bawak baby pi jumpe pakar kanak-kanak..nak check if de kuning..Alhamdulillah sume ok..
cume aku je yang tak ok..2 3 kali nurse tu amek BP aku..asyik la dok tinggi je kan,..rupenye BP tinggi sebab aku nebes..takut sangat nak kena buka jahit jap gi..bile nurse tu suh relaks bu la BP aku normal..boleh pulak gitu kan..=]..checkup hari ni pun best..nurse sume excited tengok bby aku..tengok aku yang da bersalin..ye la..dari 6 minggu baby dalam womb ni lagi aku dok ulang alik sane kan..haruslah mersa tu ade..
dorang set kan Dr.Rafi untuk bersihkan luka aku..tapi Dr.Ummul yang buat..bagus la gitu..lagi selesa..hubby pun masuk temankan..mase doc buke balut tu de melecet bekas plaster tu..memang malam tadi aku da notice da..tapi takut nak sapu pape..da tu sok kan da nak gi checkup..tahan je la aku..
doc cakap takde pape..doc bersihkan luka..sedar-sedar je die men tarik-tarik benang kat perut aku..oooo..ngilu..sebenarnye ditambah dengan aku yang penakut..padahal takde sakit pun..mueheheheh..cececeec..dan dan je tak sakit..pas doc sembur ubat sejuk tu terus setle..
aku tanye la doc sal niple melecet.doc tu pun ajar la aku..siap tolong demo lagi..habis cik 'B' aku di picit-picit kasi kuar susu..sekali terpancut kuar..hahaha..doc ajar suh sapu kt nipple and bagi kering camtu je..sebab tu la cream semula jadi untuk hilangkan melecet tu sume..
ok da setle..cume before balik dungun ni doc mau jumpe nak tengok how aku pakai bengkung..and how luke aku nanti..hehehhe..ok..ari sabtu ni aku balik kampung..tak tau la lagi dapat update pape ke tak nanti..
ni da melalut kelaut..cepat-cepat taip sebab bby da mangun la..mau susu pulak die..=]
:: ^_^ ::
:: o u r j o u r n e y ::
Thursday, May 5, 2011
Wednesday, May 4, 2011
Entry kehidupan baru..presenting my new baby boy..^______^
salam..
Alhamdulillah berkat doa suami..ma abah..umi abi sume ahli kuarge n kengkawan..akhirnye aku da selamat lahirkan sorang baby boy somey..walaupun kuar ikut tingkap..=]..
sedar tak sedar ari ni da masuk ari ke-5 aku jadi ibu..masih terasa janggal..masih terase seolah baby masih de dalam womb..tidor malam memang tak cukup..pergerakkan terbatas..makan berpantang..tapi yang best sume tu hilang bile pandang mate baby..
dapat tengok mate die renung kite time bf memang satu nikmat yang tak terhingga..seem lom de mase lagi nak update cite detail pengalaman bersalinkan Muhammad Hazeeq Darwisy bin Muhammad Muzakkir..
untuk ari ni aku kasi tempek 1 gambo ni dulu ye..detail lelain nanti au update..panjang nak cite ni...

dulu selalu pikir ade mase nak update bile dalam pantang nanti...la ni bile da kena kat aku bu tau satu hari berlalu tu kejap je..tau-tau je da malam..pastu masuk tido pulak da tengah malam..ingat awal lagi la kan..tengok jam da pukul 12:00 malam..
tu belom lagi cite yang nak kena bangun bagi susu..oo baby tido tepi aku tiap-tiap malam..memula tido belah kanan..bile da tengah malam kena tukar letak belah kiri pulak..kasi tukar posisi nak bf die..bu la die dapat 2 2..baby ni jenis yang takmo bf sebelah je..die nak kenyang tu dari 2 2 belah..memang penat la ibu ni..da la nak bangun duduk tu susah..
1st day balik umah memang macam tak caya yang aku ni dalam pantang..ye la..da kat bawah sinun takde sakit macam orang len..kalau sakit pun sikit je..bengkak sebab doc nak tolong kasi jalan bukak..tapi mane boleh lawan luke yang kat bawah pusat ni..
hahaha..lawak je bile hubby 1st time tengok tu die rase ngeri gile..takut nak tengok katenye..die la yang pepagi kena tolong aku tukar pad..kasi lap badan sume..
sok pagi bu pegi buka jahitan nad review jaundice baby..baby kan memang sihat takde pape..cume doc nak check if dalam tempoh 6 hari aku bawak baby balik ni kot-kot la de kuning..harap-harap la pas da bukak jahit sok..senang la sikit nak gerak..cepat sembuh and cepat hilang rase sakit ni..
sakit tang tu rase leh compromise lagi la..tapi sakit nipples yang melecet ni memang tak leh tahan la..since dari 1st day lagi memang aku bf baby..dari susu tak bape nak ade sampai la da memancut ni..baby sedut kuat sangat time susu tak bape nak ade..tu yang melecet jadi nye..melecet yang da tahap ko boleh nampak la isi kaler pink..tiap kali dengar baby merengek nak susu je aku da ngeri-ngeri da..da terasa sengal dan pedih je..hahahahha..
ooo..ok la..konon nak update pendek kan..gian nak menaip la kate ko..peluang ni..baby bu je pas nyonyot..now ni Tok Ma la yang dok melayan buaikan dia..hehehe..time nak mam beskut ngan susu..malam nanti mam nasi ngn sup ikan plus lada hitam plus air madu Khaula..
see you when i see you..^____^
Alhamdulillah berkat doa suami..ma abah..umi abi sume ahli kuarge n kengkawan..akhirnye aku da selamat lahirkan sorang baby boy somey..walaupun kuar ikut tingkap..=]..
sedar tak sedar ari ni da masuk ari ke-5 aku jadi ibu..masih terasa janggal..masih terase seolah baby masih de dalam womb..tidor malam memang tak cukup..pergerakkan terbatas..makan berpantang..tapi yang best sume tu hilang bile pandang mate baby..
dapat tengok mate die renung kite time bf memang satu nikmat yang tak terhingga..seem lom de mase lagi nak update cite detail pengalaman bersalinkan Muhammad Hazeeq Darwisy bin Muhammad Muzakkir..
untuk ari ni aku kasi tempek 1 gambo ni dulu ye..detail lelain nanti au update..panjang nak cite ni...

MUHAMMAD HAZEEQ DARWISY BIN MUHAMMAD MUZAKKIR
MUHAMMAD ~ NAMA JUNJUNGAN BESAR RASULLULLAH SAW
HAZEEQ ~ YANG BIJAK PANDAI
DARWISY ~ YANG WARAK
DOB : 30 APRIL 2011 @ 2:52 PM ~ LSCS
WEIGHT : 3.21 KG
HEAD CIRCUM : 34 CM
LENGHT : 47 CM
MUHAMMAD ~ NAMA JUNJUNGAN BESAR RASULLULLAH SAW
HAZEEQ ~ YANG BIJAK PANDAI
DARWISY ~ YANG WARAK
DOB : 30 APRIL 2011 @ 2:52 PM ~ LSCS
WEIGHT : 3.21 KG
HEAD CIRCUM : 34 CM
LENGHT : 47 CM
tu belom lagi cite yang nak kena bangun bagi susu..oo baby tido tepi aku tiap-tiap malam..memula tido belah kanan..bile da tengah malam kena tukar letak belah kiri pulak..kasi tukar posisi nak bf die..bu la die dapat 2 2..baby ni jenis yang takmo bf sebelah je..die nak kenyang tu dari 2 2 belah..memang penat la ibu ni..da la nak bangun duduk tu susah..
1st day balik umah memang macam tak caya yang aku ni dalam pantang..ye la..da kat bawah sinun takde sakit macam orang len..kalau sakit pun sikit je..bengkak sebab doc nak tolong kasi jalan bukak..tapi mane boleh lawan luke yang kat bawah pusat ni..
hahaha..lawak je bile hubby 1st time tengok tu die rase ngeri gile..takut nak tengok katenye..die la yang pepagi kena tolong aku tukar pad..kasi lap badan sume..
sok pagi bu pegi buka jahitan nad review jaundice baby..baby kan memang sihat takde pape..cume doc nak check if dalam tempoh 6 hari aku bawak baby balik ni kot-kot la de kuning..harap-harap la pas da bukak jahit sok..senang la sikit nak gerak..cepat sembuh and cepat hilang rase sakit ni..
sakit tang tu rase leh compromise lagi la..tapi sakit nipples yang melecet ni memang tak leh tahan la..since dari 1st day lagi memang aku bf baby..dari susu tak bape nak ade sampai la da memancut ni..baby sedut kuat sangat time susu tak bape nak ade..tu yang melecet jadi nye..melecet yang da tahap ko boleh nampak la isi kaler pink..tiap kali dengar baby merengek nak susu je aku da ngeri-ngeri da..da terasa sengal dan pedih je..hahahahha..
ooo..ok la..konon nak update pendek kan..gian nak menaip la kate ko..peluang ni..baby bu je pas nyonyot..now ni Tok Ma la yang dok melayan buaikan dia..hehehe..time nak mam beskut ngan susu..malam nanti mam nasi ngn sup ikan plus lada hitam plus air madu Khaula..
see you when i see you..^____^
Friday, April 29, 2011
Happy Birthday to Me..^_^..= real contraction
salam..
(^_^)..hepi besday to me..hari ni genap da umur aku 25 tahun..da masuk suku abad da..
hadiah tahun ni??..ni hah yang de dalam tummy ni...ni la hadiah yang paling bermakna untuk aku..hopefully akan kuar ari ni..
sekarang ni still kat umah..tunggu untuk admit ward petang ni..shud be around 6:00 nanti da kena pergi..tapi aku ingat nak tunggu after Maghrib..harap-harap dapat la aku bertahan..contraction da makin kuat..mujor la ade ma yang sanggup dok urut pinggang aku ni..seb bek ade ma yang lebih feeling sakit dari aku..ma pulak yang dok sian-sian kan aku..padahal aku rase aku leh cube tahan lagi walaupun da gigil-gigil..atleast kehadiran ma and hubby memang bagi aku kekuatan nak hadapi sakit ni..
my 1st ever contraction yang aku sure itu adalah contraction adalah pada pukul 4:00 pagi tadi..sakit nye berulang dalam jangke mase yang singkat..around 10 minutes je da rase lagi..and konsisten..sampai la pukul 6:00 pagi..then lame-lame makin kerap..but aku rase mild lagi..memang de rase sakit..tapi bile kite kontrol breathing kite..boleh la tahan lagi..
bangun solat Suboh..solat Taubat..n solat Hajat..mintak dipermudahkan sume urusan..dok ngadap lappy jap..tapi blank..membe-membe FB ramai yang wish besday sume..tapi belom berkesempatan lagi nk reply..besday kali ni rase len..hati lebih nebes nak hadapi pagi ni..
ingatkan serah diri pagi ni memang kena tahan la..Alhamdulillah..diberi lagi kesempatan untuk beribadah..pukul 9:00 pagi bu gerak pi UMRA..tak dapat nak pi awal..dari Suboh tadi memang hujan lebat menggila..nak tak nak bile nampak da agak reda tu kitorang redah la sebab aku memang da sakit..da rase contraction..hopefully de perkembangan..
sampai UMRA memang ramai orang..hujan pun da reda..dorang memang da expect aku datang pagi ni..aku tak tau pun yang doc suh aku datang malam tadi lagi..kali terus masuk bilik doc untuk wat VE..adeh..kena seluk lagi..kali ni pun sakit lebih lagi sebab time die seluk tu la aku tengah sakit menahan cntraction..walau pun mild kate ko..totap sakit hokey..mau putus nafas aku rase..
lepas 5 6 minit digodek-godeknye..then die kate da de progress..da de bukaan..im now in labour..Ya Allah..ni la hadiah paling berharge buat aku..betol-betol rase mau nanges ok..dok kuar je dari tirai hubby terus terkam soal doc..how??..memang lapang la dada kitorang..then kuar for CTG pulak..if heartbeat baby tak berapa ok then aku akan terus kena tahan la..but if heartbeat baby ok..aku boleh la balik dulu..
kalu dok tunggu kat ward pun lagi tensen pastu dok kena tahan sakit ni sorang..len la kalau memang aku pergi pagi tadi memang langsung takde bukaan..memang kena induce la..hopefully petang ni de la progress dan perkembangan..and by tonite boleh la dak tecit ni lihat dunia..

setakat ni memang aku amek peluang nak update awal-awal..nanti bile aku da takde peluang nak update susah la..da lupe sume cite..aku kan pelupa..hehehhe..
nah amek seketol gambo mase wat ctg..muke da kembang sesangat da..
doakan aku ye..doakan kami...^___^..
Thursday, April 28, 2011
Update tanpa bicara = Jalan-jalan @ OU
salam..
nampak sangat takde keje kan..dari stress-stress..lebih baik kite happy-happy kan diri menikmati saat-saat terakhir bawak my little caliph dalam womb ni..sambil layan sakit kite kasi upload pic tengahari tadi..

muka tahan sakit..kembang memang tak dapat nak maafkan..(^_^)

walau kengkang pun tetap ku gagahi jua..baju ulang-ulangan..ni je yang mampu muat ngan kapasiti body aku skang..^__________^..

eeee..kecik je tapak kaki die kan..

oo..ok..camera da ready..jom kite cari autopay then balik..kaki da tak larat..rase mau tumbang da ni..
*___*..
Masih diberikan kesempatan..peluang..
salam..
im still here..masih menanti dan menunggu..Allah itu Maha Besar..ade lagi ujian untuk aku and hubby..walaupun da kuar tande malam tadi..tapi nampaknye baby still belom on his way..kepale baby tergelincir dari mulut rahim..ade contraction kuat tapi belom tetap lagi..
pukul 4:00 pagi terase de benda kuar..panas..pekat..and agak banyak..mate memang da boleh nak lelap da..sakit makin kerap..then jam-jam berikutnye cairan pekat panas tu masih lagi kuar..malas nak bangun..terase nak buang air..nak poo-poo..tapi malas nak masuk toilet..da terase ngeri nak buang air..sebab terase sangat berat kat bahagian bawah..
azan Suboh..gagahkan diri bangun..nak bersihkan diri..nak solat..pastu nak cek ape yang kuar..malas nak expect pape da sebab biase nye macam lendir biase je yang kuar..sekali tengok kat kain batik bukan men banyak lagi darah campor lendir..
hubby yang silau..buka mate..aku pun gitau die..'abg..syg da kuar darah ni..'..terus die terbangun macam spring toing-toing..terus nak ajak gi UMRA..aku kate la aku nak bersihkan diri dulu..kite pegi la pas breakfast ke..pukul 10:00 pagi ke..
hubby da bangun siap-siap mandi sume da..aku gi dapo..wat breakfast..kejut ma gitau..kemas dapo sume..da get ready nak pi UMRA..lebih kurang pukul 8:00 pagi kitorang la pegi..tu pun hubby da tak sabor-sabor doh nak pegi..aku da rase susah hati..rase tak sedap hati..
sampai UMRA memang takde sape pun lagi..nurse kat sane da senyum-senyum tengok aku..bile aku gitau aku da bleeding dorang pulak yang semyum lebih..da tu sehari je lagi before due date..pulak tu same ngan birthday aku..
terus nek wat CTG sementara die panggil doc..doc sampai..sambil tunggu keputusan CTG..doc pun nak seluk la..nak cek bukaan..memula memang la da tak sakit VE kali ni..tapi jadi sakit bile die usik-usik nak tau mane kepala baby..
kecewa sangat..rase nak nanges pun ade bile doc gitau jalan belom ade lagi sebab kepale baby macam tergelincir dari mulut rahim..so contraction tu ade tapi push kepale baby ke arah len la..
doc bagi pilihan..nak dok ward or nak balik dulu..so decide nak balik dulu..nak jalan-jalan la dulu..time ni nafsu makan aku da takde..da hilang da..
hubby bbawak balik umah dulu..salin baju then bawak aku jalan-jalan..mane je tempat boleh pegi kan..so kitorang gi One Utama..pusing-pusing kat sane..aku da penat..da tu mood takde..terus ajak hubby balik..before balik ajak singgah Giant dulu pusing-pusing sambil cari barang dapo sikit..
pukul 2:00 petang jugak la bu sampai umah..hari ni masak..so dapat la lagi aku makan masakan ma..petang..hubby kena gak pegi kedai..sebab takde sape-sape yang bole harap..aku pun rase ok je..cume penat..sakit tu memang la de sakit..tapi malas nak layan sangat..
now ni..dok ngadap lappy ni..menaip ape yang patut..hati tetap gelisah..rase cepat nak emosional..jap gi hubby balik..hubby ajak jaln-jalan gi i-city..pusing-pusing sampai penat..
layan la seketol muke kembang aku ni..pic jalan-jalan ari ni lom transfer lagi..yang malam ni tak tau la bile pulak leh aku update kan..
well..doakan aku ye..doakan baby mau turun dok bebetol..aminnnn...!!
Subscribe to:
Posts (Atom)