:: ^_^ ::

Tuesday, March 27, 2012

Hari Minggu di PD Ostrich Show Farm

Salam...

cerita weekend baru-baru ni..
cerita hari Sabtu lepas..
memang la aku ada ajak suami pergi bawak baby jenjalan..
memandangkan da 3 minggu baby hanya la terperap kat rumah..
baby da besar..da nak masuk 1 tahun da..
mana je yang die penah pergi..
paling jauh pun pergi Giant beli barang dapor je la..

so suami yang buat janji dengan anak die nak bawak anak pergi jalan-jalan..
aku iye kan je la..anak dapat jalan-jalan..ibu leh tumpang sekali..
hari Sabtu tu pun suami sebenarnye kena kerja jugak..
sementara tunggu tengahari suami balik dari kedai..
aku siapkan la ape yang patut..
kemas rumah basuh baju..

siapkan pakaian baby..
siapkan bekal baby..
pukul 12:00 tengahari suami da balik..elok dan dan tu jugak aku pun bu siap mandi..
siap-siap terus gerak..plan nya nak pergi ke PD OSTRICH FARM..
aku da siap google da alamat nye..teruskan set kan dalam phone suami..
senang nanti nak search map ke sane..

pukul 3:40 petang bu la sampai tempat di tuju..
jam dekat highway dekat dengan Seremban..
tu saje da makan 1 jam mase..
hal nya loriu ais terbalik je..
bukan ade yang mati putus kepala pun..
tapi tu la orang Malaysia ni..
lori terbalik gitu pun bukan main lagi ramai yang nak tengok..
tengok je la..tolong haram !..

da sampai PD..boleh pulak sesat tak jumpe tempat di tuju..
alamat nye takde dalam PAPAGO..
rupenye tempatnye menghala ke Teluk Kemang..
memang da salah tuju la..sebab aku menghala ke arah bertentangan..
 memula sampai kat pagar tu agak terkilan jugak..
sebab tempat ni indah khabar dari rupe.
aku tau tempat ni dari NLKO..
ade la dorang buat segmen riadah..
katenye tempat ni best untuk riadah and bawak anak jenjalan..
tempat ni da buruk gile kot..

fee masuk pun agak mencekik jugak..
sebab tempat ni private kot..
dewasa 1 kepala da kena RM8...
kanak-kanak aku tak sure la pulak..
sekangkang baby je pun luas nye..pusing 5 minit je da abes tempat nak tawaf..
yang lain nye sebab sini ade ostrich..
serius agak terkilan la jugak..
kebersihan pun ala-ala je..
kena jalan hati-hati takut terpijak najis..
ade haiwan yang dorang lepas gitu je..

memula masuk jumpe donkey sepasang..
aku takut nak dekat sebab die macam nak terkam..
melalak lapar..ish tak cukup makan gamak nye..
pastu kandang ke-2 ade ostrich..pun same jugak..kelaparan..
da la panas membahang kan..
nak amek gambar dekat pun takut sebab die julurkan kepala kuar dari kandang nye..
memang sesenang die je la nak patut kepala aku..
if aku berdegil jugak nak amek  gambar dekat..
 ni burung puyuh belanda tak silap aku..kaler putih..
tepi sangkar puyuh ni ade sangkar ular sawa beso..
pun same..kelaparan..kesian binatang ni..
 mase kitorang kat sini ade few families with kids jugak..
muke dorang pun macam tak puas hati jugak..
 sebelah ni track untuk tunggang ostrich..
time pagi-pagi je kot..
tak sure pulak bape hengget..
kalu horse riding RM5 untuk kid..
pusing 5 minit je pun..
and takde safety..ye la kuda ni bukan leh caye sangat..
buat nye die naik minyak..ish Nauzubillah !
 tapi yang best nye sebab berangin..
and gile la suasana kampung..
siap ade bakar-bakar daun kering..
teringat suasana kat chalet aboh..rindu nak bau asap gini..
agaknye kalau petang lagi mesti best kan..
tapi tempat ni pukul 5:30 petang da tutup da..
open as early pukul 9:00 pagi..
 see..kuda ni di tambat dekat ngan track orang jalan kaki..
aku takut gile nak lalu..
elok da lepas lalu depan kuda ni..ade pulak sekor lagi kuda ni..
ni lagi best..kuda kaler oren..
punya la jinak..and memang totally terlepas..
da macam lembu kat kampung da..
memula die pergi kat suami..die hidu sane sini..
pastu menonong datang kat aku ngan baby..
terus je die nk gi hidu jilat baby..
aku yang trauma jerit-jerit..
tu jerit sambil cover..padahal da gigil-gigil da..
aku tak leh nak lari sebab track kat situ berbonggol..
nak gerakkan kete baby pun susah..
 ibu jerit-jerit..tapi Hazeeq bukan main lagi kagum tengok binatang..
die memang suke tengok..paling suka ayam serama..
ligat mate die ngekor ayam tu gerak..
 lagi ostrich..aku pun tak tau la kenapa die asing-asingkan sampai 8 9 sarang..
agaknye nk hybrid lain-lain kot..
 still agak panas time ni..
sweat all over..basah lenjun..
seb baik ABC kan..
 tak puas tengok ayam..
terteleng-teleng lagi..
 ni ayam ape entah..bulu die comey..
kecik comey je bulunye..
ayam ni lepas bebas..badan je besar..
tapi sore alahai cute sangat ^___^
me and baby kat sangkar ayam serama..
suka Hazeeq..kejap je pun kami kat sane..
menjelang Asar da gerak nak balik..
sebab da takde ape pun..
nak beli souvenier pun tak lalu..
maca, cap Mydin pun ade..
sape yang nak makan telur burung unta boleh la..
tapi aku tak lalu..sebab tempat makan situ da serupa kedai makan cine tepi jalan tu..
musykil aku halal haram nye..
kebersihan lagi la..

so tu je la trip ke ostrich farm yang hampeh..
aku tertipu dengan NLKO..
konon best la sangat..
ingat memang mau ke zoo..
tapi zoo kan jauh..
nanti la..plan len kali ke Zoo Negara la..
lagi best..bayar RM15 jalan la sampai ko da tak larat..

later ke pasar malam PD...gile crowded..
macam tak de space langsung between gerai tu..
tapaw char koew tiaw..
udang and pedal goreng berempah..
then headed to Somban..balik makan kat rumah Umi.

syukur la suami nak bawak jenjalan..even separuh mase bazir kat atas jalan je..
harapnye ade la lagi rezeki nak bawak anak jenjalan pasni..

Monday, March 26, 2012

Progress baby Hazeeq 10 months 3 weeks

 Salam...
ni kira progress baby Hazeeq yang terkini..
mase genap 10 bulan ibu tak berkesempatan nak update pape cite..
takpe..janji ade ibu catat sikit-sikit ni...
ok..kite go through point-point la dengan harapan entry ni takkan membosankan mate..

sedikit progress Hazeeq since menginjak da 10 bulan 3 minggu

1.80% bergantung kepada susu ibu - stail memang da tahap advance sambil berdiri pun jalan je..janji susu masuk mulut.

2.makan nasi lembek with ayam and bayam - ni feveret die sekarang la..soon tak tau la resepi ape pulak yang kena ibu cuba..makan 3 kali sehari..makan pagi biskut Rusk sekeping..lunch pukul 12:00 tengahari - 2:00 petang bergantung waktu tido die jugak..dinner sebelom mandi petang biase nya around 6:30 petang - 7:00 petang..

 
3.tido yang agak teratur - tido after mandi pagi dan breakfast up until 10:00 pagi..bangun main sampai waktu lunch..bersihkan badan tukar baju then tido balik..bangun biase da petang..nearly waktu Asar..then berjae la main sampai lewat malam..paling awak tido pun pukul 11:00 malam..if die da tertido awal..maka akan bangun la die berjage di tengah malam same naik dengan aku memanik baju..(rasa bersalah sebab aku berjage maka waktu tido anak pun turut terganggu..sob...s0b)




4.Saiz lampin pakai buang sekarang ni adalah L dengan berat Hazeeq yang terbaru ni nearly 10kg..rasenye la..brand Huggies..merah or biru will do


5.da super laju berjalan aka berlari anak - since last 2 weeks die da start menapak even die still perlukan bantuan untuk berdiri..die masih tak mampu berdiri on his own..kalau dapat pegang bantal pun ok da..da boleh berdiri..bile da berdiri mula la nak berjalan kejar orang..agak berani..jatuh tidak menghalang die dari terus cube lagi..hasilnye lebam sane sini..
 
6.sangat suke mandi - mandi kadang-kadang je 3 kali sehari..tu pun kalau cuace panas melampau atau pun bile die poo poo di tengahari..da pandai kedip-kedip mate bile air lalu muke die..untuk elak air masuk mate..

 
7.poo poo still problem lagi..2 3 hari baru nak poo poo..tapi stool die ok..takde masalah so far..


8.sejak seminggu ni da pandai mengamuk if tak dapat ape yang di hajati..tapi ibu ngan ayah boo layan je..


9.pandai jugak merajuk sekarang ni..kalau ibu marah die akan lari nanges cari ayah..kalau ayah marah die datang kat ibu..kalau hanya ade ibu kat rumah die akan lari ke ceruk dinding sambil nanges buat-buat mintak ibu pujuk..if ibu still boo layan die akan slow-slow datang..mule-mule datang dekat sikit..sambil masih menangis..pastu terus menuju keriba wat muke comey mintak susu..

10.gigi depan da nak masuk 2 batang..now ni suke gigit tangan sendiri agaknye gatal gusi..Alhamdulillah..die agak kurang menggigit nenen..mase mule-mule dulu ade la jugak die tergigit..tapi aku tak tergamak nak lempang mau pun sembam muke die ke nenen..sebab biase nye die tergigit bile die da nak terlelap..paling kuat pun tahan air mata sambil ketap gigi..lunyai la jugak nipples..pastu aku selalu cakap dengan die..jangan gigit..nanti nenen sakit baby tak dapat susu..until now ni Alhamdulillah la..da takde gigit..

11.pantang dengar bunyi orang bukak pintu mesti die dulu yang sampai kat pintu..kesian budak biase kena kurung dalam rumah..pantang bukak pintu mesti nak keluar..paling-paling pun still jugak aku bawak die kuar..kuar sidai baju..kuar petang..and kuar time gi kedai..setiap pagi before gi keje pun suami mesti bawak die pusing taman dulu..

12.panjat tangga sampai ke bilik - ni memang pantang lepa sikit..kalau aku ralit je sikit kat dapo..sedar-sedar die da sampai ke bilik atas..ayah masih lagi belom berkesempatan nak pasang pagar pada tangge..

13.da pandai keluarkan bunyi-bunyi lain selain dari baba tata dada..die akan rancak bersembang if dengar ibu and ayah sembang..

14.da pandai nak tiru ape yang orang dewasa buat..tepuk tangan bile ibu sebut yeay !..tepuk tangan ibu bile ibu kate Hi5..lambai-lambai tangan bile ibu lambai..gamit-gamit jari kecik die bile nampak ibu pun buat..

tu je la yang mampu ibu ingat setakat ni..
agak cepat juge untuk anak ibu ni pandai jalan
harapnye lepas ni Hazeeq akan pandai berdiri sendiri..
lepas ni ibu kena la cari port baru untuk letak manik..
sebab Hazeeq da pandai bukak kabinet manik ibu..
Hazeeq jugak da pandai panjat sofa..
mane lagi la ibu nak lari jahit manik pasni..

membesar dengan sihat ye anak ibu..
membesar jadi anak yang soleh..yang baik..yang taat agame..taat ibu ayah..
jadilah insan yang mampu menyumbang di dunia da di akhirat kelak..Aminn !

Help me !

Salam..

selamat pagi Isnin..kejap da kembali Isnin..
bulan Mac pun da nak habis..
tapi azam aku tinggal azam la jawab nye..
100 gram pun belom ade nampak kurangnye tiap kali timbang..
penambahan angka tu sedah pasti la..
paling tidak pun..nombor tu statik pada angka yang same..

macam mane nak buat ni..
eceh !..tanye macam mane nak buat..
kalau baru je kejap tadi habis licin sepinggan nasi berlaukkan asam pedas..
sambal belacan dan kepak ayam..
kalau malam tadi bukan main berselera dinner hotdog 1901..
kalau dari siang tadi sudah bergelen air sirap yang sudah semestinye bergula
selamat masuk tekak terus ke perut..

memang bukan lagi norma untuk aku bertanye kenape takde 1 gram pun penurunan..^___^
oleh kerana sedang ABC yang agak heavy flow..
mari lah kite salahkan hormon..miahahahaha..
sebenarnye selera bukan disebab kan ABC..
sekarang ni memang langsung takleh nak ade stok makanan kat rumah..
mesti ade yang bangun pukul 2:00 pagi cari makanan..
tambahan pulak sekarang ni aku kan memanik..
hampir setiap hari tido lambat..
kalau cuti memanik pun aku tetap jugak berjage melayan drama korea..
walhal esok masih ade 2 3 kali lagi ulang tayangan..
yang 2 3 ulang tayangan tu pun aku hadap juge..

sekarang ni suami da tido..
anak pun da tido..
aku je yang sangap masih tak mau nak lelap..
agak tak selesa sebab ABC..
tambahan kepanasan yang melampau..
sedang 3 kipas berputar ligat..
agaknye pertembungan angin sesame kipas ni..
so takde angin sejuk yang sampai ke kulit aku..
tu theory aku la..
kalau di amalkan mandi tengah malam ni memang best..
tapi sudah ade tande protes dari dalam dada ni..
akibat suke benor nak mandi di tengah malam..
tido malam sekarang ni mesti akan di selangi batuk mengongkol..degil !..

tunggu suami bangun suboh nanti la..
nak bangun mandi awal pagi..
rase da tak tahan melekit ni..
kan best kalau tiap peluh yang keluar tu hasil dari lelemak tepu ni yang terbakar..

nak kurus !..tapi da tak nak tertipu lagi !

Saturday, March 24, 2012

Akhirnya...

salam..

semalam 23hb Mac..besday abah sebenarnye..
tapi ni bukan nk citer pasal besday abah..
ni pasal aku da PERIOD !..

finally after bertahun tak berjumpe dengan ABC ni..
memang da 2 malam aku suffered sakit belakang yang amat sangat..
aku ingatkan aku stress sebab sibuk memanik..
ropenye nk cuti..hehehe..

patut la emosi pun tak bape nak stabil..
cepat je rase nak marah..
ooo..period after da de baby ni lain macam sungguh..
padahaln zaman anak dare dulu pun aku takde la nak kena sesungut terok..
ni siap sakit perut memulas..sakit belakang lagi..

my ma dulu anak sulong nye umor 7 bulan die da period da..
ni aku anak sikit lagi nak masuk 11 bulan..
ingatkan nak genapkan setahun..
nampak gaye nye puase tahun ni da tak leh la nak puase penuh..
macam 2 tahun sudah..

tak pe la..mane tau ade rezeki nak rase mengandung time pose lagi kan..
die punye rase teruje ni macam 1st time period dulu..
aku dulu teruja gile..
rase da besar..dan dan tu jugak nak pakai kain batik..
jalan kepit-kepit..
feeling anak dara sunti 17 tahun..
padahal time aku memula cuti dulu aku bu je 12 tahun..
4 Dec 1998..ingat lagi tarikh nye..^___^..

esok plan nye suami kate nak bawak gi Ostrich Farm kat PD..
ni lom lagi aku google alamat nye..
mau bawak Hazeeq jenjalan katenye..
tu pun plan nak kena anjak ke tengahari..
sebab nye pagi suami kena pergi kedai jugak..
hampeh je kan..cuti pun keje..
masuk minggu ni da 3 minggu la memang die tak de cuti..
sabo je la hati..

esok kalau plan cancel jugak..tak tau la cakap ape..
harapnye takde la aral yang melintang pukang esok ye..

tu je la..
bye ^______________^

Friday, March 23, 2012

Duri dalam daging

Salam...
sangat kecewa bile difikirkan perihal manusia yang suke menempel ni..
manusia yang mengharapkan nasi dalam mulut kite masuk dalam mulut mereka..
tanpa mereka perlu berusaha pun..

susah sikit ketuk pintu mintak tolong..
hello !..sini bukan kaunter pertolongan..
kami jugak ade tanggungan yang perlu di tanggung..
ade tanggungjawab yang perlu di lunaskan..
kami jugak ade mulut yang perlu di kasi makan 2 kali sehari sampai cukup kenyang...

abaikan tanggungjawab semate mengejar sesuatu yang memang pasti tak kan sempurna..
kerana tanggungjawab yang wajib itu pun tergendala..
kejarkan harta menimbum yang belom pasti milik kite..
sedangkan tanah yang patut di usahakan di biarkan tandus..

argh manusia..memang norma mereka takkan nampak palit kotor di kaki sendiri..
yang nampak hanyalah salah orang lain..
menuding jari menyalahkan orang lain itu adalah best..

sikit lagi kalau terus di fikir makanya akan terbuat dosa memaki di dalam hati..
moga Allah lapangkan hati kami..
lapang kan juga hati mereka agar mereka tidak lagi tau mengetok pintu orang lagi..

p/s : aku pun tak paham !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...