:: ^_^ ::

Saturday, October 6, 2012

Simple Crumble

Assalamualaikum..

ni antara hasil memanik yang terbaru..
lately ni nak update bergambar amat la susah..
tenet laju macam mane pun tetap jugak tak leh nak upload gambar using tab ni..

now ni cube update using lappy..
oo..hari ni Sabtu kan..Sabtu ke Ahad ke..weekday ke same je..
suami awal pagi lagi da pergi kerja..
kerja rumah sume da settle..
semalam tak masak pape pun..
tengahari order Domino's..
malam suami tapawkan Nasi Ayam Penyet..
siang tu aku habiskan mase memanik je la..

hari ni nak cube siapkan segale baju yang ade..
then baru la buleh study dengan tenang..
hopefully..
16 days to go..

 

Banyak yang Tak Terluah

Assalamualaikum..

da pun berada di Saujana Putra..
balik dari Dungun Selasa malam..
dan selamat sampai awal pagi Rabu..
after suboh je suami da ke tempat kerja..
tau die ralat tinggalkn kerja lame-lame..
atas dasar tuntutan kerja suami la..
aku pun tak mampu nak berlama-lamaan di kampung..

tempat seorang isteri tu di sisi suami..
melainkan jika memang kondisi aboh or ma da memang terok sangat

Alhamdulillah..Isnin tengahari aboh discharged..
kuar hospital bukan kerana da sihat..
tapi terpakse keluar sebab doc da tak tahu ape lagi ikhtiar yang perlu diorang lakukan..
memandangkan pemeriksaan logik sains menunjukkan aboh stabil je..
sedangkan aboh 24/7 tak tido..
hanya mampu tercongok dikerusi sambil kepale dipangku ke meja..
katenye kalau baring ibarat dada nya dirobek..

dirujuk ke HTNZ dan Kubang Kerian pun tetap same keputusan nya..
dengan ikhtiar seorang sahabat ustaz dipanggil..
malam Isnin semua sedare mare belah aboh berkumpul kat rumah Pok Teh..
ada yang menyangkakan aboh da mati..
memandangkan deret kereta di bahu jalan seolah meratapi majlis kematian..

upacara mengubat aboh dengan segala bacaan ayat syifa'
usai menjelang pukul 11:00 malam..
keadaan die mase tu hanya mampu baring mengiring..
da tak mampu bergerak hatta untuk mangangkat tangan sendiri..
deria kumuh nye sudah mati..
terpakse la pakai lampin..
malu atau tidak..
suami la yang banyak membantu aboh waktu nak tukarkan lampin da bersihkan diri..

tugas yang sebelom tu memang dipikul oleh ma..
abang yang sulong kerja dari pagi hingga ke malam..
adik yang bongsu pulak sekolah..asar baru pulangnya..
tinggal la aku dengan adik perempuan..sudah tentu aku adik an aboh same malu..

Alhamdulillah suami dengan senang hati membantu..
walaupun cume ayah mertua.
rase bangga menyelinap sebab dikurniakan suami yang betol sayangkan parent aku
macam parent sendiri..
die pun memang menantu kesayangan !..

cume dengan sekali rawatan je..
esoknye..seawal pukul 2:00 pagi aboh da mampu pergi ke tandas..
deria untuk membuang bahan kumuh da kembali berfungsi..
24 jam kemudian die da mampu bangun mandi makan
dan duduk di kerusi malas makan apam balik dan nasi dagang..Alhamdulillah..
mungkin jugak orang lain jage lebih elok dari keluarge sendiri jage..

ahh..banyak yang nak dikongsi disini..
tapi terlalu privasi untuk diluah..
sekurangnye aku mencari tempat untuk kurangkan beban..
beban dibuke aib..di malukan..

erm..oleh sebab semua da ok..
ma pun da ok sikit..selagi die patuh pesan doc..
jangan kerja berat..stop menjahit dan rehat..
insyaAllah dalam sebulan die akan kembali sehat..
otherwise asthma nye mungkin boleh menuebabkan radang paru-paru..

p/s: hanya doa dari jauh yang aku mampu titipkan..anak perempuan bila da lawen bukan lagi milik mak ayah nye..

Monday, October 1, 2012

Sambut 29th Anniversary di Hospital

Assalamualaikum...

masih lagi di kampung Dungun..
ma da discharged tengahari semalam..
kemungkinan aboh esok da boleh balik..
sebab according tu pemerhatian doc...
die da stabil..
sekarang ni die nampak macam tenat sebabnye  die tak nak makan ubat..
even ubat yang nurse bagi die boleh buang dalam tong sampah..

hari ni da isnin..
da 2 malam kat sini..
suami tak boleh nak lame-lame..
die kerja..dan aku pun tak mampu nak stay kat sini nak tolonh jaga..
memandangkan aku hanya mampu jage diri sendiri dan anak yang sorang ni..

bile fikirkan balik..terasa aku la anak yang paling tak gune..
esok aboh balik..nampak gaye nye..
adik adik aku la yang kena uruskan segala nye..baik dari memasak..kemas rumah membasuh..dan uruskn kencing berak..
ma memang da tak dapat nak buat ape ape..
die sendiri pun hanye mampu bawa diri sendiri..
aboh perlukan perhatian sepenuhnye memandang kan die da tak dapat nak uruskan diri sendiri..
and more..die da macam give up nak hidup..

what to do..die ayah..orang tua ni makin sakit die makin sensitip..
Ya  Allah..Kau berikan la kami petunjuk..jalan yang terbaik..
biar la orang nak jaja aib kami di dunia ni..
asalkan kami mendapat redhaMu di akhirat kelak..

p/s : Ma Aboh..Happy 29th Anniversarry..be strong ye ma..and aboh..u should know this..the fact that we will never abandone u..never !

Saturday, September 15, 2012

Takde sapa mintak

Assalamualaikum..

stress uolls..
stress sampaikan mampu makan 3 pinggan nasi..
2 ketol ayam mcD..
then baru la nak datang rase bersalah,.
tu pun after perut da penuh..

lepas tu sambung lagi stress..
pelik..dulu time tak gemok sangat..
selera makan takde la macam hantu sangat..
sekarang ni bile da makin gemok..
makin berhantu betol selera makan..
sapa kate aku tak kisah aku gemok..
tragis sungguh rasenye..

dari kecik kot memang da montel..
tak penah pun aku rase kurus,.
paling ringan time belajar UPM dulu..
tu pun 47kg..
still ade yang kate aku gemok..
nah! sekarang rasekan,.15kg plus lemak dari berat itu..
sedih..duli ingatkn lepas bersalin berat akan turun..
turun tu mmg la..cume 10kg je..
then sejak tu..berat tu maintain ditakuk tu,.

bermacam da produk kawan or orang yang suke amek kesempatan introduce..
dan aku yang bodoh ni pun percaye la..
habis ribuan ringgit..
bersusah payah lagi..
sikit pun takdr hasilnye..
mahal macam mane pun produk yang ko beli,.
kalau makan tak jage..
senam malas memang takde nye la nak turun berat tu,.

mase promote barang bukan main lagi,.
tak payah diet tak payah senam.
bile da beli..bile kite da komplain..
baru la gitau..kalau nk dapat kesan kena la bersenam..
so rezeki ko tu tet ke teeeeetttttt?!..
takpe la..lantak situ la..

sebab akar umbi silap tu adalah datang dari diri sendiri..
walaupun suami selalu kate takpe la gemok..
die suke j..tapi aku tau..laki mane yang tak suke kalau wife die cantek..
tapi sebelom berazam nk kurus..
kena betolkan niat dulu..
niat agar nanti senang nak beribadah bile da kurus..
tak de la mengah nak solat..
takde la malas nk bangun tahajjud..
nak cantek boleh..cantek utk suami..
bukan menayang kecantikkn utk pujian..

muhasabah diri sendiri..
cuba untuk berubah demi kebaikkan diri sendiri..
ape pun..selamat ber'weekend'..
kompem nye minggu ni last weekend Syawal..
pasti open house di sane-sini..
kami dapat jemputan open house Topaz residence..
pukul 8:00 malam nanti..
venue nye pun best..
kat taman permainan..=]

makan lagi !

Saturday, September 8, 2012

Makan dan Makanan

Assalamualaikum..

Salam Sabtu..
da nak habis pun hari Sabtu..
yang best nye..hari ni de Pasar Malam dekat je dengan rumah..
tapi hujan la pulak.
renyai-renyai je pun..
tapi cukup kuat untuk menghalang aku dari pergi ke sane..
yela..kang tak pepasal demam pulak Hazeeq..
da la sekarang ni musim sakit..
memandangkan diri aku pun tak berape nak sihat..
rasa seram sejuk je ni..
 

gambar ni antara ape yang aku masak bulan puasa hari tu..
gambar sayur sume takde..
sebab masak bodo gitu je pun..
lebih kurang macam celur je..

atas sekali tu ayam goreng celup tepung..
then sutom and udang..pun celop tepung jugak..
bawah and tengah tu aku masak mase da last-last puase..
saje je jamu jiran-jiran dengan pulut kuning and dried chicken curry..
pun termasuk sekali tart nenas buat sendiri..
ni je la 1 1 nye biskut raye yang aku buat..
tu pun aku buat curi-curi masa memanik..
memang tekejar-kejar la..
mane nak siapkn manik..mane nak buat biskut..
aku ade jugak buat batang buruk and popia simpul..
yang tu kire senang la..sambiul tengok tv boleh buat..
but still amek masa aku..hasilnye memang kepenatan la..
 
hajat hati nak makan nasi kerabu malam ni..
since dari sebelom puase lagi konon berdiet tak amek karbo..
padahal kek secret recipe bedal je tanpa rasa bersalah..
ayam KFC ke mcD ke tetap masuk je mulut..

sepanjang bulan puasa lalu memang aku jarang masak..
means masak lauk berhidang sume..
tiap hari cume makan sayur..
dengan sotong celup tepung..
takpun udang celup tepung..
paling best cendawan tiram celup tepung..
konon diet..tapi makanan bergoreng tetap jugak kn..
hasilnye adik aku lost 8kg..
adik aku la..aku cume lost around 4-5kg gitu je..

tu pun ni da gained balik lebih dari yang turun dulu..
silap aku jugak sebab  makan memang ikut nafsu betol la..
kalau tak raya pun memang kau jenis kuat makan..

tapi few days ni..means 2 3 hari ni..
aku rase tak lalu nak makan ape yang aku masak..
rasa nak makan benda masam..
hah sudah !..mesti ade yang fikir Hazeeq da nak dapat adik kot..
rasa nye tak..

soon lagi 2 3 hari datang la tu ABC nye..
serius now ni..rase nak makan benda masam..
nak makan sayur atau buah je..
ikutkan dari minggu lepas aku craving kan yong tau foo super sedap tu..
tapi bile da sampai time pasar malam ni..
rasa nak makan nasi kerabu..
sebab dalam tu akan ade air lada yang masam-masam pedas tu..
ouuuch !..meleleh da air liur ni..

tapi tak tau la..
kot-kot jap lagi..endup aku tak beli pape..
ni tunggu suami balik..die ajak pergi saing ngan die..
saje la tu nak suruh bini die beli dengan banyak nye..

ikutkan aku suruh die je belikan..
tapi die nak ajak pergi same pulak..
aku tak dapat la nak pergi sendiri..
da name pun hujan kan..
naik motor je la katakan..
kete name je ade 2..
tapi bukan kereta aku..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...