:: ^_^ ::

Thursday, November 8, 2012

Minum petang : Cekodok Pisang

Assalamualaikum..

menu minum petang hari ni..
bukan sebab terlebih rajin ke ape..
dalam peti ais..ade 4 biji pisang Hazeeq yang da lebam kulit nya..
sebenarnya pisang ni kalau buat cekodok memang takkan sesedap pisang yang kecik-kecik tu..
tapi takut jadi membazir pulak..meh la kite tenyeh kasi lumat..
gaul sikit dengan tepung..no need sugar..kire manis pisang tu da cukup la..

then goreng kecik-kecik..
ngam la dengan hari hujan je ni..
sejuk-sejuk kita ngap cekodok pisang..
Hazeeq mam 3 biji je..then tetido..
sebab 1 hari ni die belom pun tido lagi..
harapnya lame la die tido..

kadang die ni tido da tak macam budak kecik da..
tido malam lewat..bangun awal pagi..siang tak tido..
tido petang pun 2 jam paling lame..

ok la..nak sambung layan korea sambil lipat baju..

Resepi Ringkas : Bayam Masak Lemak dengan Udang

Assalamualaikum..

 
ni je la yang aku masak untuk lunch tengahari ni..
untuk Hazeeq..ayam goreng and nasi putih lembek..plus kongsi bayam dengan ibu..
oleh sebab Hazeeq allergic ngan seafood..
udang tu aku asingkan..
untuk ibu je ade udang..
Alhamdulillah..Hazeeq suka makan sayur bayam ni..

da 2 kali die makan nasi..
and now saat aku dok update ni..
die tengah syok main air..
saje aku mandikan die..
pampers die pun da penuh..baju pun da comot bau ayam goreng sume..

sementara tunggu die main air..boleh la ibu update sikit.. 
nak kongsi resepi 5 minit..sangat mudah..kacang peas je...

RESEPI BAYAM MASAK LEMAK DENGAN UDANG

bahan-bahan
  • 4 biji bawang merah - ditumbuk
  • 3 ulas bawang putih - ditumbuk
  • 5-6 biji cili padi - ditumbuk
  • 1/2 cawan udang kering dicuci bersih
  • 2 cawan santan sederhana pekat
  • 1 keping asam keping lebar 1/2 inci
  • 2 ikat bayam hijau..merah pun boleh
  • 10 ekor udang segar
  • garam dan gula sesedap tekak

cara-cara
  1. tumbuk kasar bawang merah, bawang putih dan cili padi.
  2. masukkan bahan yang da ditumbuk ke dalam periuk, masukkan bersama udang kering yang da dicuci bersih, santan dan asam keping dan juga sedikit air untuk kurang kan kepekatan santan.
  3. masak dengan api yang sederhana dan selalu kacau untuk  kuah yang cantik..
  4. masukkan bahan perasa garam gula..
  5. lebih kurang 3-5 minit kuah akan mendidih..rasa kuah, if da cukup masin manis nya masukkan udang..
  6. bila udang da kemerahan..masukkan bayam..masak sehingga bayam bertukar ke warna hijau gelap..jangan terlalu lame nanti terlebih layu..siap !
__________________________________________________________________________________

hehehe..bukan men lagi kan bagi resepi..
padahal benda mudah je pun..
kalau malas nak sukat pun takpe..
campak je sesedap tekak..
sekonfiden hati nak letak banyak mane..

aku ratah je bayam ni..saje malam makan nasi..
bukan diet ye..sebab da bedal setengah bijik kek..
habis sepotong rase bersalah..then habiskan sepotong lagi..
pastu timbang..tengok tak nek..terus makan sepotong lagi..
weee...^_________^

Updating New Header

Assalamualaikum..

akhirnye setelah setahun lebih tak tukar header..
hari ni datang kerajinan..
tu pun kena sangat la bertabah hati dengan tenet yang tak berape nak laju..
dan dengan CS3 yang macam nak kena lempang..

tak penah sebelom ni blog menjadi hitam..
ni kali pertama mau cube..kang kalu da sakit mate kite tukar ke kaler len pulak..
hasil godek-godek sendiri..
nak upah orang buat memang tak la kan..
sape la aku ni..kite buat je sendiri..
cartoon tu hasil dari googling je..
nak lukis sendiri memang tak berbakat..

ok la..nak tidokan Hazeeq...
awal sangat die bangun tadi..
then nak terus masak lunch..
pagi tadi da breakfast roti telur ngan suami..

Wednesday, November 7, 2012

Latest Hazeeq

Assalamualaikum..

Alhamdulillah..da settle checkup Hazeeq hari Ahad lepas..
inject pneumococol..aku tak reti nak eja..^_____^
da 3 4 bulan tak jengah UMRA..da banyak yang berubah..
nurse and staff sume da ade new uniform..cantek..
and doc yang biase Hazeeq jumpe pun da bertukar
Hazeeq jalan-jalan kat Taman Botani..tunggu ibu siap temuduga

ni first time la jumpa Pakar Kanak-kanak lelaki muda..
tapi ok..die study jugak file Hazeeq..
last timbang Hazeeq mase demam hari tu berat die adalah 7.5kg..really ringan!
semalam 8.5kg..means ade la naik..tapi masih dalam keadaan yang tak bagus..
suppose berat Hazeeq da 10kg-11kg da..
and die suggest kan minggu depan or bulan depan datang lagi.
untuk inject chicken pox..injection ni pilihan..
kalau dekat kerajaan memang tak de..
yang terbaik untuk Hazeeq..ayah die ON je..
soal bayaran belakang kira..yang penting anak sihat..
main kat playground dekat ngan Masjid Putrajaya
doc bagitahu..kebanyakkan baby yang nyusu badan dengan ibu yang always depan mata..
akan lebih bergantung pada susu ibu..
padahal up to 6 months tu susu ibu da tak cukup untuk nutrisi die..
so doc tanye la..macam mane aku berjaya tambah kan berat die..even pun tak banyak..
aku bagitahu yang aku tengah cuba encourage die untuk makan..
kerapkan waktu makan..
variasikan kaler makanan..
plate and mangkuk sudu garfu cawan sume use yang colourful..
and aku biarkan die makan sendiri..even sakit mata  ni tengok bersepah..

and tak lupa jugak petua yang aku amalkan tu..
Alhamdulillah..sekarang ni Hazeeq makan kadang-kadang sampai 5-6 kali..
nasi pun die da takde la takut.
kalau dulu nampak nasi je geleng kepala..
sekarang ni sesenang je nak abes kan sesenduk nasi yang saiz orang dewase makan..
tapi dengan syarat..nasi kena la lembik sikit..tapi bukan bubur..
lauk kena la berlainan setiap hari..

awal pagi aku bagi cereal..dengan susu Anmum die la..
then suap buah..either pisang or mangga..
aku bagi jugak calciyum sehari 1 bekas..
then pukul 10:00 pagi aku da bagi die makan nasi da..
biase Hazeeq bangun awal..so memang die breakfast awal..

lepas tu dia akan tido..tak  pun sampai ibu pening nak layan..
tengahari time aku makan die akan makan jugak dengan aku..
aku suapkan..biase die da kurang makan nasi..
but prefer nak ratah lauk..tapi ni kalau bagi ayam ke ikan ke..tak berapa nak mau..
die lebih suka makan sayur..Alhamdulillah..
dengan itu..masalah poo poo die pun da kurang..

penah sampaikan 10 hari dulu die tak poo poo..
nak kena urut dulu perut die tu baru la nak..
pastu kompem la sembelit..
sekarang ni..sejak 2 minggu ni..selang sehari die akan berak..
terima kasih pisang and bayam !
 aku pun masih lagi belajar dan akan terus belajar untuk berikan ibu yang terbaik..
ilmu nak jadi ibu ni kalau kite tak usaha sendiri belajar..
die tak kan datang bergolek..

plus kena sangat bertabah dan sabar kalau anak tak nak makan..
kadang mungkin die tak suke ape yang kite masak..
kadang mungkin die sunyi..asyik la die tengok muka aku je..
maka aku pun ajak la ayah die makan luar..
tapi tu la..tak leh amalkan selalu sebab makan kat luar for anak yang masih kecik ni..
tak berape elok..kite tak leh nak kontrol ape kandungan makanan..

suke tengok anak orang lain bam-bam..
makan pun tak payah bersuruh..
letak pinggan nasi je laju terkam..
makan sampai habis..tapi tu la..
kalau anak da makan segala macam..dengan air kotak pun sedut sampai habis..
aku jadi gerun..terbayang macam mane buah pinggang budak tu nak proses..
semua kandungan gula garam tu..
setahu aku yang tak berapa nak ade ilmu ni..
bayi bawah umo 2 tahun tak elok consume so much sugar and salt..

aku masak untuk Hazeeq memang letak jugak garam..
but not sampai penyedap tekak orang tua..
air kotak yang jenis buah tu langsung la aku tak bagi..
kalau susu segar yang dutch lady tu aku bagi..yang dalam botol..
yep !..calciyum aku bagi..
time ade stock bagi la sehari 1 bekas..
biase seminggu gitu je..lepas tu tunggu la shopink barang dapo next month baru jumpe..

p/s : 18 bulan menjadi seorang ibu..makin lame..makin banyak yang kita nak kena belajar..harapnye selera Hazeeq akan terus ok..

Tuesday, November 6, 2012

Happy 3rd Anniversary !

Alhamdulillah..

its been 3 years now menjadi isteri kepada suami..
da pun dikurniakan seorang buah hati yang sangat comel..=]

3 tahun bersama suami ni adalah 3 tahun yang sangat bermakna..
3 tahun yang mengajar aku banyak perkara yang selame ni sekolah takde ajar pun..
3 tahun yang mendidik aku untuk menjadi insan yang lebih  baik dari dulu..
3 tahun yang membuatkan aku hari-hari jatuh cinta..

and kami akan terus berdoa agar hubungan ini akan kekal hingga ke jannah..
semoga suami adalah bidadara yang akan memipin tangan ini nanti..
semoga aku juga mampu menjadi yang terbaik untuk suami..
menjadi ibu yang baik untuk anak-anak juga...insyaAllah..

semalam memang takde sempat nak wish ape pun..
masing-masing tido awal..
so wish pagi ni je la..heheheh..
yang penting ingat kan..
hopefully kita akan terus ingat tarikh ni hingga hujung nyawa kite..
moment 1st dating kat Muzium Terengganu ditemani Ustaz Darul
insyaAllah..kalau takde aral malam ni dinner kat luar..
hajat nak celeb kat rumah je..nak masak and aku pun da order kek..
tapi malang nye akak yang buat kek tu dapat nak buat..
sebab aku tempah lewat sangat..
so tempah kek untuk besday hubby next month la..
malam ni kite dinner kat luar je la..

untuk suami.."Selamat Ulang Tahun Pernikahan yang ke-3 Abang"
time kasih sebab selalu sabar bila syg emo..
time kasih sebab selalu ade untuk syg..sokong syg..
time kasih untuk segala kasih sayang abg pada kami..me and baby..
syg tak mampu nak bagi hadiah pape tahun ni..
syg bg kasih sayang je la ye..=]

p/s : doakn yang terbaik untuk kita..insyaAllah if ade rezeki nanti syg ganti hadiah nye ..weeeee
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...