:: ^_^ ::

Monday, May 5, 2014

Cerita Pagi : Harapnya Dia Tabah

Assalamualaikum..

mentang-mentang sekarang ni da keje..hehehe..
da jadi kebiasaan bagi aku melilau mate perhatikan ragam manusia..

hari ni drive sendiri..
sesuatu yang tak pernah aku jangka..
menangis tersedu sorang-sorang kat traffic lite..
macam sedih bebenor..

ape ke lame sangat tadi incik traffic tu nak bagi jalan..
tetibe aku terpandang sorang remaja..
gelek basikal nak cuba melintas..
beberape kali die teragak-agak nak melintas..
kerata sume da macam dekat litar F1 sane.

ade sesuatu pada wajah die yang betol-betol menyentuh hati aku..
ade "kekurangan" pada wajah die..
dari pakaian..and dari beg yang die sandang aku yakin die sorang student..
kemas..tapi bukan dari jenama mewah..
kasut agak lusut..rambut rapi tersikat belah tepi ..ye nerd !
badan yang melengkung kurus..

air mate aku mule bergenang..
dalam aku dok fikir betapa susah aku and anak-anak nak survive hidup dekat bandar ni..
rupenya ramai lagi yang lebih susah..
tak kisah la kalau die senang pun..
tapi "kehadiran" die dekat traffic lite tadi betol-betol menjentik aku...

naik ofis dengan perasaan sebal..
mate bengkak..bile ofismate tanye..
aku kate bengkak sebab tak cukup tido..

**itu la Masliza..kau kena kuat..bukan kau sorang je yang Allah duga..
baru sikit diduga da nak menggelabah...

***terasa bahang tamparan di pipi sendiri...pedih !

Wednesday, April 23, 2014

Cerita Pagi..

Assalamualaikum..

da hampir sebulan rasanye aku drive sendiri pergi balik kerja..
lupe nak kire da berapa hari..^__^
bukan sesuatu yang boleh dibanggakan pun..
tapi cukup la untuk loser seperti aku ni bangga..

drive pagi-pagi hadap jem and hadap karenah manusia..
sambil aku melayan korean song berdentam dentum dalam kereta..
fokus memandu kadang melebihi fokus ketika menjawab final exam dulu..

hari ni bila mana suami kate di yang akan hantar and ambik aku balik kerja nanti..
serta merta terasa ringan beban dibahu..
huih !..macam beban yang berat sangat je..
adat la loser kan..hehehe

so..hari ni ade driver..sepanjang perjalanan ke ofis hari ni boleh la sembang-sembang..
update mane-mane perkembangan seminggu ni..
kadang balik masing-masing da penat..
tak sempat pun nak cite hal diri sendiri..
balik rumah terkejar-kejar bahagi tugas urus rumah tangga urus anak-anak..
time berdua gini la baru ade peluang nak cerita..nak manje-manje..

kerana dijentik oleh sikit dugaan dari Allah sekarang ni..
aku memang mudah sangat tersentuh..
kadang insaf..kadang "why me??"..gitu..
sambil dok sembang-sembang hadap jem tadi..
aku terpandang di lorong-lorong kiri penuh dengan motor..
and di antara ramai-ramai golongan bemotor tu ..
1 pasangan ni menarik perhatian aku..

both of them aku rase in late 30's da..
suami and isteri aku rase..
kesian..pagi-pagi bersejuk..semata nak cari rezeki..
terus rase diri ni kerdil..terus terasa macam ade sepakan di pipi..

sekurangnya aku masih lagi boleh pergi kerja naik kereta..
ada la jugak kereta..walau sekecik kancil pun..
walau bayaran bulanan kadang ade yang miss jugak..

moral : bersyukur la Masliza..
Allah duga aku baru sikit aku da menggelabah..
orang lain lagi berat dugaan..hadap senyum je..


Friday, April 18, 2014

New Journey

Assalamualaikum..

kehidupan baru
genap 2 bulan..waktu siang aku kat tempat keje..
dapat cium busyuk masham hanya bila da senja..

memula kembali bekerja..hanya Allah yang tahu ape ada dalam hati..
makan tak lalu..pergi kerja balik kerja..
dalam kepala otak cuma fikirkan anak je..
tapi kuatkan jugak hati..

pesan dengan bff..if aku tetibe terdown..ter emosi lebih ke..sila lah beri aku semangat..
ingatkan aku yang aku kena jugak kuat demi anak-anak..
2 minggu pertama kerja..akward..takde kawan..rasa nak demam..

keluar rumah awal pagi..suami hantar..
balik kerja..melangut tepi longkang..tunggu sampai suami jemput..
kereta ade sebijik..kalau aku guna..camne suami pulak..

kenapa kereta tetiba ade sebijik??
long story..biarlah aku simpan sendiri-sendiri je..

plus aku penakut..sepanjang 3 tahun dok rumah..
paling jauh aku drive pun pergi kedai beli ikan je lah..
so aku lebih selesa bile suami yang hantar dan jemput..
sehingga suatu hari..aku terpaksa menunggu tepi longkang..
almost 9:00 malam baru sampai rumah..
waktu azan Maghrib berkumandang..aku tegak menunggu tepi longkang..
orang lalu lalang..time tu macam-macam dalam kepala otak aku ni fikir..

ade rasa nak marah sebab kena menunggu berjam-jam..
ade rasa sedih..kenapa begini..and mengapa begitu..
selebihnya timbul rasa insaf..
setiap nikmat yang Allah kurnia kn tu..kalau Allah nak tarik sekejap j..

setahun yang lalu..tak pernah terlintas di benak aku akan lalui semua ni..
balik malam tu pun suami jemput dengan lori...
dengan die yang busuk berbau peluh..
keringat die mencari sesuap rezeki untuk aku and anak-anak..

so aku buang segala takut..
aku beranikan diri nak drive sendiri..
bawak manual..redah jem dekat bukit..hadap kerenah samseng jalan raya..
tak payah nak susahkan suami..boleh jimat separuh dari kos minyak and toll..

suami??
kawan die akan jemput and hantar die pergi balik kerja..

konklusi nye..2 bulan ni..hidup aku masih termengah-mengah..
walau da 2 kali dapat gaji..masih termengah-mengah nak setlekan itu ini..
masih terpaksa catu itu dan ini..
sekat dan jimat..dahulukan kebajikandan keperluan anak-anak..

Hazeeq
hujung bulan ni Hazeeq akan genap  tahun..
macam biase..kalau ade rezeki lebih..akan beli kek and celeb among us je..

awal-awal aku kerja dulu die agak cranky..pepagi melalak nak ikut ibu and ayah..
tapi sekarang ni boleh tata babai je kalau nampak ibu nak pergi kerja..

baru je baik dari demam..demam lite-lite je..
selera makan memang zero..sampaikan 1 hari tu die hanya minum susu je..tu pun 2 botol susu in 24 hours..
risau !

vocab in english da sangat banyak..susunan ayat in malay pun ok..sebutan tak pelat..
tapi die sangat kurang bersembang..kadang aku dengar die cakap sorang-sorang..tapi dalam bahasa yang aku tak paham..ade malay and ade english...

ABCs..counting..shape..color tu semua da sangat pakar..semua perkataan die tahu ape huruf awalan nya..
contoh if aku sebut BIRD..die tahu..B is for BIRD..

akan betol-betol lega andainya Hazeeq selera nak makan macam orang lain..and bertambah bahagia andai die suka bersembang..

Hanees
Hanees pulak da masuk 8 bulan..hari ni da 8 bulan 5 hari..

current progress ?baru nak merangkak..dok tertonggeng goyang-goyang buntut nak merangkak..
debab ni bab makan..kalau biawak melintas pun die gigit ni..

gigi masih belom tumbuh..tanda-tanda gigi nak keluar tu da ade..
sepanjang 8 bulan ni Alhamdulillah Hanees tak pernah demam lagi..

and sebabkan masalah sekarang ni..aku tak mampu nak vaksinkan Hanees pneumococcol and rota virus..
nasib baik la Tok Ma sanggup jaga..kalau hantar nursery nak tak nak kena la jugak ibu usahakan untuk vaksinkan Hanees..

macam agak lembap sikit perkembangan Hanees berbanding Hazeeq dulu..
tapi takpe..lain anak lain kemampuan deme..

as long die sehat tu da seribu nikmat da bagi aku..
and sedebab Hanees pun..berat die belom cecah 7kg pun..

since die da masuk 8 bulan ni..esok aku cadang nak intro nasi bubur untuk die..
no more puree..no more blended bubur..nak bagi die kenal texture..
nak bagi die belajar kunyah guna gusi..


banyak cerita nak catch up..tapi nak kumpul dalam 1 entry ni memang tak terdaya..
nanti sampai ke Korea sana aku melalut..
nak update kat tempat kerja memang takkan la..
aku nak on FB pun macam rasa berdosa giler..takut kot..
paling kuat pun on YOUTUBE..sebab nak dengar lagu..

will try to update more..
kesian Hanees..kurang nanti simpanan memory untuk Hanees..
waktu ni..waktu yang aku rasa sangat cepat berlalu..sedar-sedar anak da besar..
kalau boleh nak rakam every moment dorang membesar..

gambar pun tak sempat nak rakam..aku kerja..suami pun..
sapa je yang ade kat rumah..

till then..

Sunday, February 16, 2014

Last Day

Assalamualaikum..

hari ni last day aku bersenang lenang dok rumah goyang kaki jadi full time housewife..
esok akan bermula la episode baru..setelah lebih 3 tahun..

nak kate bersenang lenang tu tak la jugak..
ke hulur hilir lagi settlekan bayar bil hutang sewa rumah bagai..
beli keperluan anak-anak..beli barang basah barang dapor..
stock seminggu..senang la nanti Tok Ma nak uruskan hal rumah..

harapnya anak-anak akan kekal behave dok dengan Tok Ma..
dan harap jugak 1st day aku esok best-best je..

da lame tak keje dengan orang ni..for sure la akan kekok..
cuma sekarang ni nak dikatekan nebes tu..takde la nebes sangat..
perasaan biasa je lah..perasaan nak hadapi benda baru dan tempat baru..

harapnye kuat lah ketahanan mental aku nak hadap cabaran baru ni..
harapnye ade kawan yang baik..harapnye ade yang tak kedekut ilmu nak mengajar aku..

Friday, February 7, 2014

Cerita Anak

Assalamualaikum...

lambat sikit rasenye hari ni berlalu..
tak tahu da nak buat ape..tunggu petang angkat kain baju then lipat je lah kot..
masak da tak perlu..masing-masing da gemok..
and ade kesedaran tak nak makan malam..

padahal tetengah malam kang bedal Maggi BIG kari cap Aron Ajiz..mihmihmih..
ok tak kelakar..kena fokus buat sikit lemak ni..

hari ni banyak masa sebab laptop adalah rosak..so dah tak leh layan Korea..
biasa lepas siap sume kemas rumah..memang ngadap Korea je lah kerja nya..
ade 7 set Kdrama yang aku belom transfer ke external..
kalau la dibuatnye bios rosak macam hari tu..
memang saje je la penat aku download sume tu..burn!

sebenarnye nak cerita..Hanees aku da start bagi dia makan da.
da seminggu da pun..padahal lagi seminggu bu genap umur die 6 bulan..
biasa la..bukan reti nak sabar kan..
makanya pada umur die 5 bulan 2 minggu aku da start bagi dia makan..

untuk permulaan aku bagi die makan puree Apple..
belajar recipe thru utube je..steam then blend..
lepas tu banana..simple..lecek je bile tibe time nak bagi die makan..
coming soon esok luse ni nak try puree lobak and avacado pulak..
berkorban jugak beli buah yang mahal itu..2 bijik avacado tu da dekat RM10..pitam !..

sekali sekala tak pe la kot..lepas ni kite puree sayur-sayur la pulak..
nanti next month bu intro bubur nasi..

Hanees da almost 6 months kan..tapi berat cume la 6.7kg gitu je..
badan je nampak semangat..timbang tak de la berat..
tengokkan peha tu ingatkan berat cecah la 8kg kan..
da la meniarap malas..sehari ade lah sekali je die meniarap sendiri..
kalau tak golek-golek gitu je la..
kalau abang Hazeeq dulu..6 bulan da laju da meluncur ke depan..
da abes tawaf 1 rumah da..

Hazeeq agak lambat tumbuh gigi..8 bulan kot baru kuar gigi bawahnya..
ni Hanees gigi geraham bawah belah kanan da tersembul keluar..
gusi gigi depan ni..bayang gigi pun takde..bengkak pun tak lagi..
tak sabar nak tengok Hanees pandai gerak..

kalau da pandai jalan nanti mesti lagi kecoh rumah ni..
ni Hazeeq sorang pun da macam tak cukup ruang je..
maklom la rumah sempit kan..
sekali die angkut segala mak nenek lori beskal motor die keluar..
kita nak lalu pun da tak boleh..
Hazeeq pulak lagi 2 bulan lebih da nak masuk 3 tahun kan..
tapi masih tak pandai lagi cakap dengan ayat penuh..
tapi vocab da banyak da..even most vocab die in BI..
pengaruh Pocoyo la ni..
nak kate aku tak sembang dengan die..rasa da cukup bersembang da..

paling banyak perkataan dalam 1 ayat die cakap pun 2 je la..
"nak susu"
"ibu berak"
tu pun pelat-pelat lagi..erm pujuk hati dan doa moga Hazeeq cepat pandai sembang..

yang lain hebat da..
counting da nak start 2 digits pulak..
ABC da cair sangat da..siap dengan contoh lagi..
A for apple..
R rainbow
F fish
G goat
U umbrella
O octopus tapi die pronounce opocus

26 alphabet lintang pukang pun die kenal..
baring dalam bilik nampak lampu kalimatang kat siling..
terus sebut I iglu..

sekarang ni ape tak kena entah..
kadang-kadang tersasul panggil aku sayang..sayang..
ni terikut ayah nye la ni..
and aku notis ade jugak die terpanggil ayah nye abang..abang
tapi bile tanye aku ni sape..memang die kenal la ni ibu die..
kenal ayah die..gambar besar kelingking pun die kenal..

die sangat mudah cam ejaan..
contoh ejaan meletop..die tau tu meletop..
primadona..samsung..nama kumpulan kpop..macam EXO ke..
die cam..

sekarang ni kalau die nak cari video Monster Inc kat utube da pandai taip sendiri da..
die taip je m..o..n..so nanti akan keluar banyak pilihan bawah tu..dia tahu which one untuk monster..
aku ingat kebetulan je..
so aku try pulak suruh die bukak pocoyo..
berjaya jugak..

oooh..ye..nampak banyak banyak sangat bad parentingkan..
dedahkan anak dengan gadjet..utube la kpop la..
untuk maklumam..Hazeeq bukan la jenis budak yang 24/7 dengan gadjet even aku ngan suami memang bagi die kelonggaran pun..

paling lame die ngadap pun dalam 30 minit je..
die lebih suka aktiviti fizikal..
die banyak mainan..lepas main lori..kemas..
angkut lego..then da jemu..angkut block kayu..
bola..datang hari dia malas memang kena jerit la baru die kemas..
kalau paksa-paksa sangat nanti die main campak je..
datang hati putih die..tak payah suruh tak payah ape..
segala menan die elok tersusun cantek macam aku susun..

bila anak behave ni rase tenang sangat..
tapi bile time die mengamok..dengan aku sekali masuk hantu..

sekarang ni wish aku nak sangat dengar Hazeeq sembang..
nak banyak kan aktiviti luar..main pasir ke ape..
Hazeeq ni pembersih melampau..sambil makan pun tangan dengan mulut tak boleh comot..
silap aku k??

bab melompat berlari menari tak perlu risau..sangat expert...
memanjat tu die suke..cume aku notis kalau kt playground bile da panjat tinggi sikit die gayat..
kena la lepas ni bagi die panjat hari-hari..
pastu nak ajar die main pasir..pasir pantai best..ade rezeki boleh ajak suami gi PD..

p/s : perkembangan anak-anak ni berbeza..adik beradik seibu seayah ni pun banyak beza perkembangan nye..ni kan pulak yang memang lain mak ayah nya..

pp/s : jadi jangan la nak compare..gemilang anak-anak masa kecik ni bukan bermakna gemilang la sampai ke tua..lempab mase kecik tak bermakna gelap mase depan die..

pp/s : tu je.. ^___^



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...