:: ^_^ ::

Monday, March 30, 2015

Ahad is Sundate

Assalamualaikum...

Takde la date kemane pun..habiskan masa kat rumah je pun..lebih bermakna..

bermakna sebab minggu ni takde la habiskan weekend dengan membuta or ngadap Korea sampai pagi..

bermakna sebab sekali lagi dapat kemas and ubah kedudukan barang dalam rumah..kalau dulu rasa macam dah best sangat dah susunan tu..lama-lama jadi boring..kali ni ubah lebih spacious..basuh karpet..

bilik baby dah combine jadi bilik solat and bilik ibu iron baju kerja..sebab bilik lain semua da occupy..credit utk suami terhebat sebab sanggup layan kerenah bini terlebih comel ni..Ma kata aku macam mandur..cekak pinggang sambil arah itu ini.. yes ! Tu memang kemahiran aku.. mengarah !..

minggu ni weekend rasa lebih tenang..dah takde perkara yang nak kejar sangat..habiskan masa kemas rumah..layan anak-anak..

Bangun pagi sambung mendobi 2nd round..sebab semalam mendobi baju kerja suami je..Hari ni turn baju kerja aku pulak..

Then masuk dapur terus prepare breakfast..tekak orang kat rumah ni bukan jenis cerewet..nasi goreng ayam + kopok keping + kopi o panas will do..heavenly..siap nasi goreng terus prep b ahan untuk buat cake..

Yeah ! Hari ni mood nak baking mari..lebih kepada nafsu craving sweet thing..cerita cake ni in Sha Allah next entry..

Pendek cerita Hari ni berlalu dengan tenang..rumah kemas..makan sedap..baju semua da siap kemas lipat masuk drawer lemari gobok masing..

Malam ngadap ABPBH sambil layan Pizza..pizza gaji namenya..beli lepas GST untung sebab tax 6% je..^_^..sebab tadi breakfast & lunch hadap nasi goreng ngan cake je..dapat pizza dengan Pepsi memalam yang sejuk ni..dengan mushroom sup pekat likat panas..Sapa yang nak komplen kan..

P/s : sentiasa berdoa moge setiap weekend bahagi begini..dapat membahagiakan anak-anak begini..

Thursday, March 5, 2015

Urinary Tract Infection = UTIs

Assalamualaikum..

pengalaman yang kena kat diri sendiri yang masih fresh..

buat yang dah pernah alami, of course kita geng..sep sikit !! ^__^
sakitnya aduhai..boleh jadi panda tak tido malam bila sakit datang..
nasib aku baik sebab sel-sel otak msih berhubung dan bertindak dengan cekap untuk terus decide ke Klinik bila dah masuk hari ke-2 sakit masih tak hilang..

sikit sebanyak ilmu dari google ni membantu..tapi setiap manusia tu unik..
maka untuk lebih baik..pergi la Klinik hadap doktor..sebab meraka lebih pakar..

ye..ye... je kan..aku pun sebenarnya malas nak pergi klinik..1 je sebabnya..kewangan.

aku start kena Rabu..mula-mula tak perasan pun sakit..cuma rasa nak kencing..
rasa pundi kencing da penuh sangat-sangat da..bangun tido tengok jam masih awal lagi..
nak tak nak kena jugak pergi membuang..tapi elok lepas membuang masih ade rase nak membuang..

sampai la ke office..rasa nak membuang tu ada 24 jam..memang buatkan aku rasa nak tido terus dalam toilet..terganggau kerja..terganggu nak solat semua..
on Khamis tu lebih 10 kali aku ulang-alik toilet..sampai bekal panties sebab takut terbabas..

and start on Khamis tu jugak la ade rasa sakit sengal ngilu di setiap hujung-hujung kencing tu..
mula timbul rasa cuak..sebab terfikirkan batu karang..keluar toilet terus google..

and all the simptom memang aku yakin aku kena UTIs aka kencing kotor aka kencing tak lawas.
google lagi and bace sana sini..ramai yang suggest untuk minum URAL..boleh google macam mane rupa URAL ni..mase tu rasa dan dan tu jugak nak minum nak bagi lega rasa sakit..ada yang kate minum 1 sachet da terus hilang sakit tu..

lepas habis kerja terus pergi Guardian, beli 8 sachet untuk keperluan 2 hari..4 sachet 1 hari selang 6 jam..bagi aku URAL langsung tak membantu..takde sebarang perubahan pun..hasilnya aku pergi kerja Jumaat tu bermata panda and rasa lesu giler..

kebetulan pulak office ade buat makan-makan..semua yang dihidang tu aku tak boleh makan..boleh buatkan tract yang infected tu bengkak..contoh nya makanan yang pedas, manis, masam, kafein, coklat..

worst of the worst..Jumaat tu kena stay office sampai dekat pukul 9:00 malam..nak siapkan kerja..dengan masih dok tahan sakit..ulang alik ke toilet yang makin kerap..datang pulak sakit pinggang..sakit ala-ala nak period..heavy..tapi aku tahu aku punye cycle nak period tu jauh lagi..
masa tu otak da fikir bukan-bukan..kena batu karang kah aku ?? or adakah kuman sudah masuk ke buah pinggang..

balik dari kerja memang aku tak terus tuju rumah..klinik dulu yang aku cari..syukur sangat klinik tu sanggup jugak terima aku sorang lagi even dia sebenarnya dah tutup by 9:00 malam.

dapat jumpa adalah suatu kelegaan..sambil dok kire-kire cukup tak note biru kundang nak bayar bil nanti..betol ape yang aku sangka..kuman da sampai ke buah pinggang and syukur tu bukan lah batu karang..

URAL memang untuk kencing tak lawas..tapi kencing tak lawas yang tak mendatangkan sakit..bila dah sakit ambil URAL tidaklah membantu..nak tak nak aku kena ambil antibiotik, and untuk lawaskan kencing aku tukar dari URAL aku ambil Potassium Citrate - sumpah masam gile..tak sedap ! and ubat untuk tahan sakit perut..

sampai rumah tu terus makan ubat..sampai ke pukul 3:00 pagi mata tak dapat lelap sebab sakit makin terok..aku dah tak tahu apa nak buat..semua pun da tido..tetiba teringat batu tungku yang mase pantang tu ada kat dapur..so aku bakar tungku..pukul 3:00 pagi ditemani bunyi kipas dan cicak je,,aku bertungku..dengan harapan sakit tu akan hilang..

aku pun tak ingat pukul berapa aku tertido..terjaga bila azan Subuh dekat handphone..rasa nak kencing..tungku kat tepi kepala masih terasa panas..

and Alhamdulillah..keluar bilik air dengan senyum sampai ke telinga..solat Subuh dengan penuh rasa syukur..and baru lah rase bersemangat nak gosok baju and pilih baju anak-anak..ada kenduri Sabtu tu..

kalau sakit tu same macam malam sebelom tu..kompem aku sanggup teperap je kat rumah dari meringkuk tahan sakit dalam kereta..

so, nasihat aku pada yang ade simptom-simptom nak kena UTIs ni sila la segera jumpa doc..better terus jumpa doc dari try ubat-ubat farmasi..habiskan antibiotik yang dibekalkan..

no more tahan kencing..minum air secukupnya..1 liter air = 25kg berat badan..aku kena minum 2.5 liter 1 hari..so buleh tahu la berat aku berapa..mihmihmih.. ^____^


p/s: post ni dah lame peram dalam draft..almost 3 weeks..hari ni baru hegeh-hegeh nak update..

p/s1: esok aku bakal lalui Oral Surgeri untuk remove all my wisdom teeth..4 of them..severe impacted..nak tak nak kena lalui procedure ni jugak..sebab gigi dok membesar dalam gusi..full bius..

p/s2: aku tak takut nak hadap operation tu..aku takut nak hadap post operation tu..recovery time..doakan aku ye !

Thursday, September 4, 2014

Kek Marble Kampung

Maaf lah..aku bab-bab baking ni aku tak proper..
kalau ikut kan nak main campak je..macam masak lauk savory..
tapi apa kan daya..kalau tak ikut resepi tak sukat betol-betol memang tak kan jadi la kek nye..

dari masa kat office lagi aku da teringin sangat nak makan kuih..kuih yang manis-manis..
teringin sangat..masa drive balik tu dok terbayang-bayang balik ni kompem atas meja ade kuih..
sebab ma rajin buat kuih petang..lepas tu baru teringat yang ma sibuk menjahit lately ni..mane die sempat nak buat kuih kan..

elok depan simpang nak masuk rumah tu ade makcik Camry meniaga tepi jalan..
ade semua kuih yang aku nak..ni aku usha dari jauh je la..
da nak sampai rumah biasa aku bawak pun 20kmj je pun..

tapi entah kenapa kaki ni macam tak jumpe brake..macam teragak-agak nak berhenti ke tak nak..
terfikir jugak..duet dalam purse pun tinggal RM13 je lagi..bayang gaji belom nampak lagi ni..
bila da sampai rumah..membuak-buak rasa nak jugak makan..nampak suami pun da sampai..
masuk rumah letak henbeg terus ajak suami temankan pergi beli naik motor..memang tak  la die nak layan..
die pun tengah kusyuk and focus repair NOTE die..

dengan masih bertudung tu aku ke dapur..bukak peti ais tengok bahan-bahan nak buat kek bodo ade..
bukak drawer kuarkan buku resepi..amek bowl..campak-campak ikut resepi..sap sap soi..
tak sampai 15 minit kek da masuk oven..

 

see the background yang macam baru lepas dilanggar garuda..aku main hentam je la labu..nak kejar nak mandi nak Maghrib pulak..

ikutkan resepi 165 degrees 50 minit..heat atas bawah..aku da kurangkan jadi 150 degrees..tak sampai 30 minit kek aku da masak..nasib baik and kebetulan la pulak aku bukak nak tengok..da garing da kat atas..ma pun suruh ke keluarkan..masing-masing da tak sabar..tak dan da nak tunggu sejuk..


angkat letak atas plate terus potong..Alhamdulillah..sedap di tekak aku..suami kate sedap..ma pun ok sebab kurang manis..anak-anak of course la.Hazeeq orang 1st yang makan..mase dok buat tu lagi mulut die da berlagu kek colours..kek rainbow..da masak nampak pulak kaler-kaler ni..tapi tak habis pun makan sepotong..terus mintak kek coklat pulak..alahai anak..ibu kamu ni bab baking fail tahu !..ni pun kebetulan je jadi ni..

oo..resepi adalah super senang..ni kek kampung..senang and sedap..buat kurang manis sikit baru sedap nak makan..aku tak ikut resepi asal..sebab takde  susu pekat..

KEK MARBLE/KAMPUNG/BODO

  • 5 biji telur sejuk dari peti ais
  • 1 1/2 cup gula kastor
  • 1/2 cup susu cair dalam tin
  • 1 cup butter
  • 1 teaspoon essence vanilla
  • 2 cup tepung naik sendiri
  • colours ikut suka tekak..nak buat plain nad choco pun sedap
  • 1 cubit garam - nak bagi lelemak sikit
  • macam biasa - pukul telur gula and butter
  • masukkan essence vanilla and lastly masukkan tepung naik sendiri..aku suke guna tepung naik sendiri..so tak de masalah kalau dengan baking soda/baking powder nanti..
  • sapu mentega pada loyang and alas je baking paper..
  • tuang la ikut suke hati cita rase masing-masing nak corak macam mane..
  • oven - 150degrees 30-40 minit - depends on oven la kot..
ni pun pergi kerja bekal kek and sup sawi telur..konon nak diet..tapi da fail da ni sebab da sebab nafsu nak makan kek yang sangat-sangat..



Wednesday, September 3, 2014

Hari ini

lama sangat da rasenye tak ubah..
terniat nak tukar header blog baru..
tapi mane ade mase nak bukak CS kat opis ni..
plus PC opis tak laju..balik rumah pulak mate da layu nak mintak pejam..

ni sampai awal-awal pun nafsu nak buat kerja takde mari lagi..
by the time 8:30 pagi nanti bernafsu ke tidak tetap kena mulakan kerja jugak..

hari ni gerak awal dari rumah..sebab malas nak redah jammed..
myvi tu bukan sehat sangat nak lame-lame dalam jammed..
awal pun takde la awal sangat...pukul 6:58 pagi..accord tu jam kereta..
terjage pun da pukul 6:10 pagi..

terkejar mane nak masak sup..bekal sendiri..
mane nak iron baju..nice !..pemalas sangat nak iron awal-awal kan..
mandi celop-celop..solat and pakai baju tudung..siap !..
da set da dalam otak jangan tertinggal bekal..da banyak kali da jadi..
masak penat-penat tapi bekalnye elok tertinggal..
hujung-hujung bulan ni kalau terbuat nye tertinggal jugak..niat puasa je la..

baru sampai kat depan simpang rumah tu terperasan da mate terlebih silau..
DAMN !..spek tak pakai..ape kejadahnya terlupa spek ni..
tapi sebab feeling nak uturn patah balik amek spek tu tak de..
maka selambe badak je la drive straight g kerja..selambe jugak dok lane laju je..
hasilnye tak sampai 20 minit da selamat sampai..

nak masuk parking pulak 1 hal..boleh pulak lori ice gedabak tu blog depan parking..
pagi-pagi da terbuat dosa..walaupun aku tak maki die..
tetap ade rase nak lempang je driver lori ice tu..
da la block laluan...boleh pulak die hegeh-hegeh nak sembang borak la pulak..

now ni da lepas sarapan..sedap jugak sup sayur campak-campak ni..
tapi mate tak selesa..da rase penat da dahi ni berkerut-kerut nak kecikkan mate..
kawal kemasukkan cahaye sebab aku adalah silau melampau..
power rabun tak sampai 300 pun sebelah sebelah..

anyway best jugak layan lagu baru Azhael ni..

Tuesday, September 2, 2014

I turned 28 & Hazeeq turned 3 !

*mood update entry basi dalan draft *

..kejadian lebih 4 bulan yang lalu..

on 29th April..aku turned  28..yep..da tua !..and on 30th April Hazeeq turned THREE..my cutest lil muchkin da turned  3..da makin besar and makin bijak..

 preparing for Hazeeq birthday even with a limited budget..an annual virtual birthday card designed by me..

tempah cake POCOYO..and celeb among us je..no makan-makan dine out kali ni..kekangan budget yang asyik lari..

HAZEEQ DARWISY turned THREE - in bullets


  • #susu FM - mostly sebab dia sangat susah nak makan -poor Hazeeq !
  • #lampin saiz XL - 12kg masih lagi belom pandai nak bagitahu bila nak shishi..bila nak poopoo
  • #makan means WAR..hanya makan mee and kaum kerabat mee..
  • #da tak culas makan ubat..
  • #lebih banyak tahu vocab in English..lemah lagi nak buat ayat panjang in BM..akan ada campuran bahasa..
  • #kenal ABC 123 since TWO..
  • #kenal colours kenal shape kenal AlifBaTa
  • #belom pandai kayuh basikal..belom pandai converse thru phone..
  • #pandai on PC and speaker by himself - click web browser - search for POCOYO on Youtube..
  • #too expert in gaming - my bad
  • #very lack of communication skills - sigh~~


since malam raye..hinggalah ke saat ni..Hazeeq belom sihat sepenuhnya..demam..batuk yang severe sampaikan suspected for pneumonia.. Nauzubillah..still batuk sampai sekarang even da tak terok..still on medication..

proud of you sayang !..berjaya habiskan rejim seminggu antibiotics without fail..even ubat tu adalah super tak sedap..

ibu, ayah, all of your aunties, uncles and tokma doakan kesembuhan untuk Hazeeq..doa ibu setiap hari..setiap kali sebelom pejam mate untuk tido..doa supaya Hazeeq selera untuk makan esok..the most joyful moment bila tengok Hazeeq dari pagi sampai petang asyik mintak nak makan..ibu doakan Hazeeq cepat lancar bercakap..boleh teman ibu potpet..

how i wish nak hantar Hazeeq ke playschool..how i wish i can afford cari sekolah terbaik untuk Hazeeq..how i wish to see Hazeeq ade kawan...

maafkan ibu ye sayang..soon bile ibu da cukup kuat mental nak hantar Hazeeq pi skool..soon bile ibu da mampu..

we LOVE you sayang..and pliss remember..you will always be my number ONE..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...