:: ^_^ ::

Wednesday, October 26, 2011

Jemput Kurma di kala hujan

 
salam..
konon nye la hari ni nak diet..nak start kurangkan makan..tapi memang tak berapa nak kuat la iman di dada ni..tergode dengan bisikan nafsu makan ni..

tambahan pulak cuace hujan mendung..redup..sejuk gini..dapat  kunyah benda panas-panas..kopi panas..milo panas mesti best kan..da la perut pun berbunyi syahdu je ni..memang da lame niat hati ni nak buat jemput kurma ni..

last makan mase dok ngan ma..mase anak dara lagi..selalu jugak ma buat time puase..untuk berbuka..makan panas-panas adalah heaven !..habis bulan puasa hari tu..kurma balance buat biskut ade lagi suku balang..da memang berhajat nak buat..tapi asyik la dok tertangguh..sebab malas nak membancuh tepung tu masih menebal dalam hati..

last few days ade terjumpe 1 blog yang buat jemput ni..terus rase teringin tu datang..tapi tu la..da berhari dok peram niat tu..hari ni bu terlaksana..pelik..bile time azam nak diet tu la nafsu makan ni datang menggode yang bukan-bukan..ade-ade je idea nak masak..

erm tak pe la..makan secara terkawal..bukan tak boleh makan langsung kan..ni aku bagi sekali cemane nak buat jemput ni..ni kire ape yang ma aku praktikkan la..and aku follow je..aku pun da lupe ape name blog yang aku tersinggah tu..kat situ pun de die selitkan resepi tak silap aku..

senang sap sap soi je ni..aku gune tepung naik sendiri cap Nona..lebih kurang secawan gitu la..buat potion sikit je..kalau banyak nanti melantak sampai lupe diri pulak..pastu kurma ni aku gune dalam 12 biji..banyak kurma..no need to add some more sugar..sebab kurma kan da de manis nya..pastu tambah la secubit garam nak bagi rase lemak-lemak manis..pastu aku suka bancuh dengan air sejuk dalam peti ais..nanti kulit die yg kat luar tu akan jadi rangup crunchy..

da selamat pun masuk mulut aku..tapi aku takde la minum air manis da..banyakkan minum air putih hari ni..

ok tu je..bye !

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...