:: ^_^ ::

Thursday, October 27, 2011

Kome Mampu ??

salam...

kome = kamu semua..=]..ni  translate dari kamus aku..lalaala

hari ni rajin masak breakfast..masak untuk aku je pun..hubby pepagi bedal roti ngan telur da..tak pe la..macam tak biase makan sorang-sorang kan..cabaran untuk tak makan malam tadi akhirnya berjaya juga..memang seksa la nak tahan nafsu makan ni..mase aku dok ngadap Hoarders kul 11:00 malam tu terase gile nak makan..seb baik memang aku tak masak pape..nak tak nak kena jugak la bancuh oatmeal..

tido malam tadi pun tak lena..perut berkeroncong..dangdut sume ade la..lapar mintak di isi..tu yang semangat pagi ni bangun masak..masak ape je??..Maggi Kung Fu..hehehe..ko teaw takde..Maggi pun jadik juge..syarat nye kena rebus dulu kasi kembang..then basuh bersih-bersih..buang sume minyak yang kuar tu..pastu macam biase la..celup telur dan goreng..
da tersasar jauh da ni..back tu jalan yang benarrrrrrrrrrr !..lalalala..aku da lupe hari ape..tapi ni kejadian minggu lepas la ni..tengah syok niat nak goreng ko teaw..sedar-sedar gas da abes..2 2 tong da abes..aku da suh hubby amek..die dok ingat yang lagi 1 tong tu belom usik..padahal dari sebelom beranak lagi da abes..aku da suh da amek..name je ade 2 tong..last-last terputus jugak bekalan..agaknye die tak ingat la tu..

ye aku biase pakai gas 1 tong 14kg tahan 5-6 bulan..tu tengok pada kekerapan masak la..if banyak masak benda kukus kejap je la 1 tong tu..kukuskan biase lame..aku pakai steamer yang tradisional tu je..

seb bek la jugak aku tergerak hati nak goreng meatball..sekali tengok dapo da tak nyala..bawang sayur sume da ready..tengok jam bu pukul 4:00 petang..nak tunggu hubby balik..kul 9:00 malam nanti la..tak pe la..aku tak kisah mane..tak de la kebulur sangat pun..cume rase nak makan je la kan..

hubby balik keje tu kena la die singgah kedai bawah tu beli gas..da name pun malam kan...da takde sape la yang sanggup lagi nak hantar..hubby balik ngan tangan kosong..katenye sok pagi bu ade orang kedai tu datang hantar..cemane ni bahan sume da potong..tetibe ting ! idea baik punye datang..

hahah ni amalan mase zaman study dulu la ni..segala masakan pun masak dalam rice cooker..hehehe..aku ingat lagi dulu penah masak tomyam dalam rice cooker ni..goreng jemput-jemput la..goreng telur dadar la..goreng nasi tu da jadi perkara biase..

dengan segala pengalaman yang ade..eceh..aku pun panaskan la rice cooker and masak la kamu cam biase...tapi lecehnye rice cooker ni lambat nak panas..tapi best la jugak dari langsung tak dapat makan kan..die masak cantek je..slow..
hehehe..lawak la pulak aku  rase..da rupe bercamping di dapo sendiri..die punye tempat tekan cook and warm tu kena sendal dengan tisu..bile die da capai panas yang max..die akan pergi ke warm..ni kire pakse die panas la..tengah-tengah syok kacau ni ade terbau hangit..aku da nebes da..seb baik la tak de pape jadi..pasni nak kena sediakan dapo letrik la..in case kan..

kalau rumah sendiri da lame da aku install sume barang-barang hebat itu..boleh la feeling dapo ala-ala MasterChef..eh..kome tengok tak MasterChef Malaysia..yang di war-warkan 4 5 6 bulan lepas..aku ingatkan la best la macam MasterChef US ke..MasterChef Australia ke..bagi aku la..show ni up sikit je dari Jaguh Kampung dulu..contestant yang masak pun tak leh nak lawan contestant Junior MasterChef..entah ape-ape je yang dorang masak..kelako...=]

ye..ye kau tau aku pun tak pandai masak so aku tak boleh nak banyak songeh !..ampun..(^_^)
back tu our story la ye..ni je la santapan aku di malam itu..udang ade dalam 30 ekor kot aku letak..selak udang bu jumpe ko teaw..melampau nak udang banyak-banyak..pastu malam tu masing-masing dok tenyeh hidung gatal..aku lagi la haru..siap de jerawat 2 biji dalam telinga..next malam nye mintak tolong hubby operate kan..

menitik air liur die kalau aku suh picitkan jerawat..melampau ok jerawat resdung ni..die punye ketul kuning kat dalam tu sikit punya besor..da tu siap pakej bau bauan harum menusuk kalbu..kalah bau perut ikan yang di peram..hahaha..tak senonoh !..

moral :: len kali kalau gas yang 1st tong da abes..aku kena zikir 40 kali kat telinga hubby suh die amek..kalau tak mau jadi nye sejarah berulang tayang..

ok tu je..bye !

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...