..salam..
takde niat nak aib kan mane-mane pihak atau nak sakitkan hati sape-sape..cume nak kongsi and nak mintak pendapat pade sape-sape yang sudi nak bagi pendapat..
bagi pasangan yang baru kawen..lebih-lebih lagi yang mude-mude cam aku ni..kadang-kadang memang tak leh nak lari dari masalah camni..banyak jugak dulu bace dalam paper..pasal ipar duai masuk cmapor hal umah tangge..last2 skali sampai cerai berai..
ni yang latest yang aku tau..pengalaman sorang kawan..xyah le nak gitau sape ye dok..kite kang nak kongsi cite ..bukan nak kongsi aib..dose..tak baik..'
kisahnye..si kawan ni umu muda la lagi..kawen awal..ngn pasangan mude jugak..bile da same2 mude ni kadang tak ingat sangat tgjwab asas bile da kawen..masing-masing buat hal cam zaman kapel dolu2..tu tak pe la lagi..if gadoh pun dorang pandai nak setle sendri..sebab dorang rase cam zaman kapel..
tapi bile si adik beradik spouse ni masuk cmpo..make jadi la isu nye..masuk cmapo bukan dalam erti kate nak menolong menjernihkan keadaan..tapi masuk cmapo kebudak-budkkan..masuk cmpo nak lagekan pulak laki bini ni..masuk campo tahap curah minyak dalam api yang menjulang..
masalah asalnye kecik je..tapi bile da yang dok cucuk-cucuk..make jadi la besar..senang cite si adik badik si suami ni macam nak tunjuk bagus..macam si isteri ni dera si suami tu pulak..if die rase yg pompuan tu jahat sangat..kenape bagi adik/abang dorang kawen ngan pompuan tu???ok..fine..sbbnye adik/abang nye gedik nak kawen jugak..da tu..da tau die da kawen.biaq pu la die urus sendiri hal umah tangge die..
jangan la ko nak masuk campo if si isteri die cuci baju tak bersih k hape k..jangan la pulak ko rajin-rajin gi umah die masuk bilik die bagai sebab nak tolong urus umah tangge dorang pulak..
if rase nak tolong sangat..cube la buat si isteri tu kawan..then try to cakap leklok..bagi nasihat sebagai yang lebih tua..if ko tu pangkat adik skit..pun tak jadi masalah kalu ko cakap elok2..
even pun si jantan tu adik/abang ko..tapi ko tak leh la nak men terjah masuk bilik dorang..masuk umah dorang..dorang da kawen..de life..de privacy..biar la die urus sendiri..entah-entah memang die suke baju die dibasuh gitu kan..contoh je la tu..
pape pun aku memang di didik dari kecik baby lagi..jangan sesekali masuk bilik orang yang da kawen...bilik ma abah aku pun segan nak masuk kalu ma takde kat umah..skang ni bile aku sendri da kawen lagi la aku paham..so far hubby pun tak suke orang masuk bilik..kalu orang nak tumpang solat..bilik tetamu ade..dats y bilik tetamu pun kitorg kemas elok-elok..senang if orang datang..
gitu la umah tangge ni..kalu 2 2 pihak ok..saling tolak ansur and paham..make jarang la nak timbul masalah..
satunye jangan la libatkan kuarge masing if de masalah..try dulu setle sndri..len la kalu da sampai kes nak cerai berai..tapi jangan la sebab isu nasi hangit pun ko nak jaja 1 kampung..
kalu da time dedua ngah hot tu..gi la cool kan dulu..paling sonang..ko gi je solat..solat sunat pape..bagi hati tenang then buang ego jauh..dedua la kne usaha nk jernih..jangan la harap si somi or si bini je nak ngalah tiap kali pun..
ni nasihat untuk diri aku..and aku praktikkan..so far sgt la ok..macam aku..aku xkisah ego aku tak de pun..aku xkisah aku nak kena mengalah..sebab aku dapat ganjaran yang memang tak ternilai..berbaloi-baloi tiap kali aku mengalah pun..aku dapat kasih sayang..^_^..kadang suami ni kena jage ego die..bu la kite dapat balasan kasih sayang yang tak leh nak ungkap ngan kate-kate..
tak salah pun..pegi dok kat kaki suami..pegang and mintak maaf..mintak ampun..then luah pe yang ko rase xkena..sesonang yo laki ko akan pujuk ko balik..xcayo try la wat..tp kena betol la niat nye..ikhlas mintak maaf..
tu antare ape yang aku amalkan..same to my hubby pun...die xpenah besarkan hal kecik-kecik..so pada otai-otai yang da pengalaman bertahun-tahun boleh la tunjuk ajar kami-kami budak baru nak masuk tadika ni..moga same-same kite leh kongsi ilmu...
:: ^_^ ::
:: o u r j o u r n e y ::
Sunday, January 30, 2011
bile ipar duai masuk campor..
Saturday, January 29, 2011
hubby takde = takleh tido
..salam..
ni la hasilnye bile tak boleh nak lelapkan mate..aku pun da tak tau nak buat ape..pepagi bute ni still mate aku terkebil-kebill.hubby da lame selamat sampai...nak kate aku susah hati takde la pulak..tapi hati rase sangat kosong..adik aku ade je..da tido pun..ye la penat nek bus sume..tapi aku still rase lonely..if hubby ade rasenye takde la rase gini..xkisah la if die tido pun..atleast aku tau die ade..
erm..sejak kawen memang sangat jarang la nak jauh-jauh ngan hubby..mau meroyan aku nanti..tapi sian pulak die da lame takde peluang nak balik umah sane..ni pun awal tadi gitau nak gerak balik awal..last2 almost 11 bu gerak dari umah..terus rase lonely..gediks kan..
awal-awal lagi pas je hubby gerak aku da masuk bilik..bek nye landing..tunggu mate pejam memang takde nye die nak pejam..so aku tolong pejam kan..tunggu lelap tak lelap jugak..puas aku men game..dengar radio sume..still tak boleh tido..rase sunyi..bongok kan..malam memang la sunyi..ekekekke..
pastu aku kuar dari bilik..tengok depan tv da gelap..adik aku da masuk bilik rupenye..tengok lampu bilik die nyala lagi..ni mesti kes takut nak tido sorang..aku pun decide nak join tido ngan die la..mungkin nanti takde la rase borink sangat..tapi same jugak..still mate takmo lelap..
last-last disini la aku..tercongok depan tv pepagi bute ni..layan Astro siaran ulang-ulang...huh..nape la saat ni brink sangat ni..rase lambat j nak pagi.dulu kalu time keje k..time sekolah k..kejap je waktu berlalu..
aku lebih prefer tido siang..even takde sape kat umah tapi aku rase lebih selesa..bile malam je memang la sangat susah mau lelap..tak kisah la badan ko penat camne pun..ni lagi la aku takleh nak tido..bantal ketiak busuk aku tak de..nak nanges buleh???..uuuuuwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...
ni la hasilnye bile tak boleh nak lelapkan mate..aku pun da tak tau nak buat ape..pepagi bute ni still mate aku terkebil-kebill.hubby da lame selamat sampai...nak kate aku susah hati takde la pulak..tapi hati rase sangat kosong..adik aku ade je..da tido pun..ye la penat nek bus sume..tapi aku still rase lonely..if hubby ade rasenye takde la rase gini..xkisah la if die tido pun..atleast aku tau die ade..
erm..sejak kawen memang sangat jarang la nak jauh-jauh ngan hubby..mau meroyan aku nanti..tapi sian pulak die da lame takde peluang nak balik umah sane..ni pun awal tadi gitau nak gerak balik awal..last2 almost 11 bu gerak dari umah..terus rase lonely..gediks kan..
awal-awal lagi pas je hubby gerak aku da masuk bilik..bek nye landing..tunggu mate pejam memang takde nye die nak pejam..so aku tolong pejam kan..tunggu lelap tak lelap jugak..puas aku men game..dengar radio sume..still tak boleh tido..rase sunyi..bongok kan..malam memang la sunyi..ekekekke..
pastu aku kuar dari bilik..tengok depan tv da gelap..adik aku da masuk bilik rupenye..tengok lampu bilik die nyala lagi..ni mesti kes takut nak tido sorang..aku pun decide nak join tido ngan die la..mungkin nanti takde la rase borink sangat..tapi same jugak..still mate takmo lelap..
last-last disini la aku..tercongok depan tv pepagi bute ni..layan Astro siaran ulang-ulang...huh..nape la saat ni brink sangat ni..rase lambat j nak pagi.dulu kalu time keje k..time sekolah k..kejap je waktu berlalu..
aku lebih prefer tido siang..even takde sape kat umah tapi aku rase lebih selesa..bile malam je memang la sangat susah mau lelap..tak kisah la badan ko penat camne pun..ni lagi la aku takleh nak tido..bantal ketiak busuk aku tak de..nak nanges buleh???..uuuuuwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...
Friday, January 28, 2011
sayang jangan sampai tak leh tido malam ni...
..salam..
ish..malu betol..rase panas membahang pipi..2 hari lepas lagi hubby da gitau Jumaat malam Sabtu hubby nak balik Seremban and mungkin tido sane..pastu die gitau.."nanti abang balik tido sane..sayang takmo tak leh tido pulak ye"..sambil wat muke comey..hehehe..memang termalu sangat-sangat..ni cilap-cilap ade yang termuntah hijau pink kate aku ngengade..
da tu nak wat camne..memang dari mula kawen sampai skang ni..aku memang tak leh nak tido selagi die tak balik..tapi ni die da pesan awal-awal..rase nye aku boleh j tido kot..nak kat takut tu bukan la takut..tapi rase cam pelik..terase cam kosong takde sape-sape kat tepi..selalu kalu die terpakse balik lambat..aku akan tunggu jugak sampai die balik..memang aku tak kan tido la..
lagi-lagi waktu skang ni aku memang susah nak tido..biase pas solat insya'..kul 11 camtu aku da golek-golek..konon-konon nak bagi mate cepat tutup..last-last kul 2 3 pagi bu aku leh tido..tu pun bile da bes bateri phone aku kerja kan..men game la kan..nak online gune phone ni kadang aku pikir 2 3 kali..malas nak hadap..sebab kecik sangat..
ni kes yang bu je jadi..ari sabtu minggu lepas..hubby de janji ngn BFF die nak tolong wiring lampu kipas kt umah baru die..mule-mule janji nye petang..so hubby da clearkan ari tu sebab nak tolong..bile da time nak pegi.tetibe kawan die ni de keje pulak..nak tak nak kena pasang by ari tu jugak..ari Ahad hubby da janji nak balik Seremban..nak jenguk kedai lagi..pastu kawan nye kate kul 10 malam bu abes keje..so hubby sanggup la nak pegi.die budget-budget dlm 2 jam siap la sume..
tup2 pukul 1130 malam bu hubby kuar umah..da tu ngang barang de yang tak cukup sume..memang lambat la boleh start wat keje..aku yang kt umah ni gelisah cam cacing kena panggang da..dok pikir bile hubby nak balik..ye la..da pepagi bute pulak tu..nak tepon acap kali kesian pulak die nak wat keje..die kat sane pun rupenye kesian kat aku..dok mesej-mesej nak teman kan aku..
aku amek buku..pakse nak bagi mate ngantok..last sampai pukul 5..sampai hubby da terjojol depan pintu bilik bu la aku boleh tido..sian die..penat sangat..make ari Ahad tu die tak jadi balik Seremban..1 ari die tido je..bangun pukul 2..solat and makan..then tido lagi..so somey..
disebabkan ap yang jadi tu la hubby takut aku takleh tido..nanti penat..sebabnye ari Isnin nak gerak balik Dungun lagi..da tu balik sane bukan untuk holiday..balik pun sebab nak wat kenduri untuk baby sikit..da masuk 7 bulan..hehehe..tu pun ari tu hubby da de bunyi-bunyi..takut aku tak larat nak dok dalam kete lame..sebab nak pegi pasar pun aku da xlarat nak jalan..so comey la..ni yang rase nak sayang lebih ni..
tak pe..malam ni aku boleh tidonye..hehehe..
ish..malu betol..rase panas membahang pipi..2 hari lepas lagi hubby da gitau Jumaat malam Sabtu hubby nak balik Seremban and mungkin tido sane..pastu die gitau.."nanti abang balik tido sane..sayang takmo tak leh tido pulak ye"..sambil wat muke comey..hehehe..memang termalu sangat-sangat..ni cilap-cilap ade yang termuntah hijau pink kate aku ngengade..
da tu nak wat camne..memang dari mula kawen sampai skang ni..aku memang tak leh nak tido selagi die tak balik..tapi ni die da pesan awal-awal..rase nye aku boleh j tido kot..nak kat takut tu bukan la takut..tapi rase cam pelik..terase cam kosong takde sape-sape kat tepi..selalu kalu die terpakse balik lambat..aku akan tunggu jugak sampai die balik..memang aku tak kan tido la..
lagi-lagi waktu skang ni aku memang susah nak tido..biase pas solat insya'..kul 11 camtu aku da golek-golek..konon-konon nak bagi mate cepat tutup..last-last kul 2 3 pagi bu aku leh tido..tu pun bile da bes bateri phone aku kerja kan..men game la kan..nak online gune phone ni kadang aku pikir 2 3 kali..malas nak hadap..sebab kecik sangat..
ni kes yang bu je jadi..ari sabtu minggu lepas..hubby de janji ngn BFF die nak tolong wiring lampu kipas kt umah baru die..mule-mule janji nye petang..so hubby da clearkan ari tu sebab nak tolong..bile da time nak pegi.tetibe kawan die ni de keje pulak..nak tak nak kena pasang by ari tu jugak..ari Ahad hubby da janji nak balik Seremban..nak jenguk kedai lagi..pastu kawan nye kate kul 10 malam bu abes keje..so hubby sanggup la nak pegi.die budget-budget dlm 2 jam siap la sume..
tup2 pukul 1130 malam bu hubby kuar umah..da tu ngang barang de yang tak cukup sume..memang lambat la boleh start wat keje..aku yang kt umah ni gelisah cam cacing kena panggang da..dok pikir bile hubby nak balik..ye la..da pepagi bute pulak tu..nak tepon acap kali kesian pulak die nak wat keje..die kat sane pun rupenye kesian kat aku..dok mesej-mesej nak teman kan aku..
aku amek buku..pakse nak bagi mate ngantok..last sampai pukul 5..sampai hubby da terjojol depan pintu bilik bu la aku boleh tido..sian die..penat sangat..make ari Ahad tu die tak jadi balik Seremban..1 ari die tido je..bangun pukul 2..solat and makan..then tido lagi..so somey..
disebabkan ap yang jadi tu la hubby takut aku takleh tido..nanti penat..sebabnye ari Isnin nak gerak balik Dungun lagi..da tu balik sane bukan untuk holiday..balik pun sebab nak wat kenduri untuk baby sikit..da masuk 7 bulan..hehehe..tu pun ari tu hubby da de bunyi-bunyi..takut aku tak larat nak dok dalam kete lame..sebab nak pegi pasar pun aku da xlarat nak jalan..so comey la..ni yang rase nak sayang lebih ni..
tak pe..malam ni aku boleh tidonye..hehehe..
cubaan pertama yang membuahkan hasil ^_^
Alhamdulillah..
berkat kesabaran dan usaha yang sungguh-sungguh..akhirnye..hamek ko 2kg kek coklat depan mate skang ni..ready untuk dimasukkan dalam perut..boleh la makan sampai muntah..sampai da takmo makan kek coklat lagi =]..nampaknye pasni kena tukar perspektif pada baking-baking ni..bile da pandai bake kek sendiri..nnt birthday hubby ke birthday baby ke boleh la aku wat kek sendiri..
cececey...angan-angan tinggi melangit..memang syukur sangat-sangat sebab memang nervous la..nak try wat sikit je mulenye tapi malam tadi hubby lupe nak beli loyang yang kecik..yang yang ade kt umah ni saiz 13inci x 2inci...memang besar..so kena la ubah resepi asal..dats y la menggigil kepala lutut even pun agak konfiden..yeye oo je kan..
tak pe..kek banyak-banyak tak jadi masalah..petang sat gi adik aku sampai dari Jengka..hubby pulak malam ni nak balik Seremban..boleh la wat balik untuk adik-adik kat sane..tu pun kalu dorang nak makan la..heeeeeee..tak pun hubby suke je nak bagi jiran-jiran..tak pe yang penting sekarang ni saye sangat seronok..
oo gambo ni tak bape nak somey kan sebabnye topping nye leleh-leleh..jadi nampak comot la..and umah aku pulak memang takde set pinggan cantek-cantek..yang ade sume pinggan plastik je..ni pun aku men boh je atas dulang..tak pe la kan..bukan orang len nak makan pun..aku jugak..=]
berkat kesabaran dan usaha yang sungguh-sungguh..akhirnye..hamek ko 2kg kek coklat depan mate skang ni..ready untuk dimasukkan dalam perut..boleh la makan sampai muntah..sampai da takmo makan kek coklat lagi =]..nampaknye pasni kena tukar perspektif pada baking-baking ni..bile da pandai bake kek sendiri..nnt birthday hubby ke birthday baby ke boleh la aku wat kek sendiri..
cececey...angan-angan tinggi melangit..memang syukur sangat-sangat sebab memang nervous la..nak try wat sikit je mulenye tapi malam tadi hubby lupe nak beli loyang yang kecik..yang yang ade kt umah ni saiz 13inci x 2inci...memang besar..so kena la ubah resepi asal..dats y la menggigil kepala lutut even pun agak konfiden..yeye oo je kan..
tak pe..kek banyak-banyak tak jadi masalah..petang sat gi adik aku sampai dari Jengka..hubby pulak malam ni nak balik Seremban..boleh la wat balik untuk adik-adik kat sane..tu pun kalu dorang nak makan la..heeeeeee..tak pun hubby suke je nak bagi jiran-jiran..tak pe yang penting sekarang ni saye sangat seronok..
oo gambo ni tak bape nak somey kan sebabnye topping nye leleh-leleh..jadi nampak comot la..and umah aku pulak memang takde set pinggan cantek-cantek..yang ade sume pinggan plastik je..ni pun aku men boh je atas dulang..tak pe la kan..bukan orang len nak makan pun..aku jugak..=]
My 1st Chocolate Cakes
Assalamualaikum..
now ni tengah dup dap dup dap tunggu ape jadi dengan kek aku..
almost 40 minit jugak la bersilat gayung kat dapur nak siapkan adunan..
plus masak untuk lunch..daging goreng kunyit je..
actually da 2 3 ari nak mam kek coklat ni..ari tu da suh hubby belikan..hubby memang belikan tapi tak seperti yang aku imagine..nak kek coklat yg moist gitu..sekali hubby belikan kek coklat cappuccino..xmoist pun..tapi sdap jugak..oleh kerana keinginan xlepas lagi maka still dok main-main kt bayangan mate setiap kali malam menjelma..gila ah!!!.
so semalam chatting ngn Hanna..tanye die if die tau cmane nak buat..tapi die sendiri pun da lame tak buat..biase la baking-baking ni aku memang lomah semangat and takde kesabaran..bile Hanna pun da lame tak buat..kompem la tak berape nak hafal resepinye..pastu die suggest aku beli online..kat blog membe die..
jengah-jengah la blog tu..memang nampak sangat sdap..tapi da nam pun tempah..mau 2 3 ari lagi bu siap..lagi 2 3 ari aku da nak balik Dungun plak..
da petang gitu decide nak tabahkan hati nak cube sendiri..mane la tau kot-kot menjadi..harap-harap gitu la..pastu mesej-mesej hubby pesan sh beli serbuk koko..bahan-bahan len memang da de..kalu ikukan semangat yang berkobar-kobar ni..mahu je malam tadi aku da terus buat..tapi sabarkan hati..nak tunggu siang hari ni..hehehe..so gitu la alkisahnye..
kalu jadi comy molek aku tampal le gambonye kat sini..kalu xdop tu paham-paham je la..heheheh
now ni tengah dup dap dup dap tunggu ape jadi dengan kek aku..
almost 40 minit jugak la bersilat gayung kat dapur nak siapkan adunan..
plus masak untuk lunch..daging goreng kunyit je..
actually da 2 3 ari nak mam kek coklat ni..ari tu da suh hubby belikan..hubby memang belikan tapi tak seperti yang aku imagine..nak kek coklat yg moist gitu..sekali hubby belikan kek coklat cappuccino..xmoist pun..tapi sdap jugak..oleh kerana keinginan xlepas lagi maka still dok main-main kt bayangan mate setiap kali malam menjelma..gila ah!!!.
so semalam chatting ngn Hanna..tanye die if die tau cmane nak buat..tapi die sendiri pun da lame tak buat..biase la baking-baking ni aku memang lomah semangat and takde kesabaran..bile Hanna pun da lame tak buat..kompem la tak berape nak hafal resepinye..pastu die suggest aku beli online..kat blog membe die..
jengah-jengah la blog tu..memang nampak sangat sdap..tapi da nam pun tempah..mau 2 3 ari lagi bu siap..lagi 2 3 ari aku da nak balik Dungun plak..
da petang gitu decide nak tabahkan hati nak cube sendiri..mane la tau kot-kot menjadi..harap-harap gitu la..pastu mesej-mesej hubby pesan sh beli serbuk koko..bahan-bahan len memang da de..kalu ikukan semangat yang berkobar-kobar ni..mahu je malam tadi aku da terus buat..tapi sabarkan hati..nak tunggu siang hari ni..hehehe..so gitu la alkisahnye..
kalu jadi comy molek aku tampal le gambonye kat sini..kalu xdop tu paham-paham je la..heheheh
Subscribe to:
Posts (Atom)
