:: ^_^ ::

Wednesday, September 7, 2011

Checkup baby Hazeeq 4th month

salam..

tangguh lagi nak update cite raye..takpe-takpe..masih dalam bulan raya kan..ingat nak kumpul lagi pic raya banyak..nak gi open house..eh ade ke jemputan open house kamu ni?? ade je..cume tak tau la buleh pergi ke tak..bimbang nanti time sedap ibu and ayah nak melantak..baby pulak nak tido..len la kalu umah sedare mare kan..

ikut plan hujung minggu ni nak balik Seremban then shut ke Johor umah atok belah abi..die rindu nak tengok cicit die..sepatutnye raya ke-3 lagi aku da balik beraye umah MIL pulak..da tu entah camne atas sebab kete nak rosak..i mean bukan rosak pun..hubby nak service je memula tu..sekali sparepart yang die beli tu kena tipu..tokey tu terbagi barang yang da dipakai..so nak tunggu refund balik susah la..tunggu nak dapat barang baru len pun susah jugak..driver lori pun beraya jugak kate ko..

so ni memang aku belom balik beraya lagi la umah MIL aku..

ok..sebenarnye ari ni nak update cite bawak Hazeeq pi checkup hari ni..tak sangke orang ramai gile ari ni..merase la dok menunggu almost 1 hour..biase hari biase ni takde orang kan..ke kome sume masih mood cuti raye lagi??

 layan la ibu yang ngengade ni..sementara tunggu ayah naik atas amek kan topi baby..tertinggal..
ni aku update dulu..pic mase kena inject sume dok dalam samsung hubby..Alhamdulillah sume ok..pasal poo poo tu biase la..if baby kentut then perut die takde kembung..takde buncit tu kire ok la..biase terjadi..then now ni da masuk hari ke-2 baby tak poo poo..so takde da bimbang..


ni perkembangan baby untuk bulan ni..

WEIGHT : 6.5 KG
HEAD CIRCUM : 40 CM
LENGHT : 59 CM

berat baby tambah 400gram je dari last month..ok la..not bad..graft berat masih lagi cantek..tinggi pun..ukur lilit kepala stay tak berubah..

lain-lain progress untuk 4th month ni
  • da sangat terer sembur air liur..
  • sangat suke menjerit-jerit if aku tinggal kan die sorang
  • lebih suka aku pegangkan die berdiri..or duduk beriba then meniarap..
  • expert jugak bab meniarap..pandai pusing telentang balik..cume malas nak meniarap
  • da ade tande mau menyusur ke depan..bontot terangkat-angkat..comey je !!
  • ohh da pandai jugak main-main dengan kaki sendiri..

ok itu je yang mampu ibu fikirkan for now..soon ade lagi nanti aku tambah-tambah ye..hai la anak ibu..moga membesar dengan sihat ye sayang..!! we love u dear..

cume tadi doc ajar la how to urut-urut bahagian abdomen baby..ni untuk membantu baby berak..utur kat bahagian belah kiri..bawah sikit dari pusat..i mean ketepi la..tak paham??aku pun tak paham how to explain..eh..tak tau nak explain la..weee...^___^

nanti hubby balik aku tempek pic baby kena inject ye..plus ari ni kena makan ubat anti cirit birit sekali..total fee ari ni omakaih !!..1/3 gaji aku dulu..seb bek la bankers ade untuk membayo..harapkan aku..gigit kuku je la...

ok bubye..
wasalam..^_______________^

Tuesday, September 6, 2011

Heroes kesayangan demam : (

salam..

actually da 2 hari aku dok melepak je kat rumah ni..since Ahad pagi da sampai Shah Alam..busy mensetlekan rumah yang berhabuk..kemas barang-barang..unpack baju-baju..basuh baju..kemas dapor sume..

bile free senggang 2 3 jam aku curi time nak tido pulak..then bile nak update feeling mood raya da lari pun ade jugak..ni bu je mood update datang menjengah..tetibe 2 buah hati kesayangan tak sihat..

sian both of my heroes ni..hubby demam baby pun nak demam jugak..hubby panas melampau..baby bu je nak de bunga-bunga cinta..eh bunga-bunga demam la..then semalam hubby muntah terok..baby pun muntah banyak jugak semalam..plus pagi ni baby muntah lagi..pastu takmo susu..
 with achik iera on 1st raya day..

kalau ikutkan da 6 hari lewat dari tarikh appoinment checkup 4 bulan baby..ni tunggu mase hubby free tapi tak free jugak..nak beraye pun tak dapat..asyik la kena masuk keje..

hari tu da tersadai kat kampung aku sampai raya ke-5 sebab nak repair kete punye pasal..merasa la balik Shah Alam merempuh jam yang hamat menyiksa jiwa..ngan baby yang da start tak sihat..ngan cuace skang ni memang cepat la nak kena demam..mintak la dijauhkan aku dari demam ni..melepek nanti takde sape nak handle baby..

erm..pic raye sume aku da asingkan..malas nak edit letak watermark ke ape..tinggal nak upload then baut entry je..cite raye tahun ni kurang semangat sikit..sebab sume pun tergesa-gesa..takde mase kot nak prepare...janji anak beraye da la..pic pun tak banyak..de la 2 3 ketol je..yang lebihnye pic baby la..sume camera da pic die..kire centre of attraction la that day..

sume pun pakat geram-geram nak dukung-dukung die..so boleh la ibu melantak dengan selesa..ooo..raya dat day baby tak poo poo sampai la petang raye ke-4..aku ni da memang tahap kerisauan sangat-sangat da..baby seem ok je..cume tak poo poo..die tak de meragam..menangis ke ape..ingat nak gi klinik da..tapi klinik area Dungun ni pun sume tutup sibok beraya..malas nak pi spital..takut nanti kena check in sane kan..menangis la nanti aku..


tabahkan hati..contact memember..terpakse batalkan reunion..ni memang aku kena maki la ni..aku yang bukan men lagi nak buat..last minute aku yang kena cancel sebab anak tak sihat..tak tau la tu dorang caye ke tak..boleh dikatakan sume plan raya musnah sebab aku terlebih emosional anak tak poo poo..so believe in aku kan fully bf so harapkan takde la sembelit ke ape..

elok raye ke-4 tu die start berak sikit..bukan men suka aku sampai berlinang air mate..then later nak dekar Maghrib tu bukan men banyak lagi die berak..siap muke dok teran-teran sume...sian anak ibu..sakit perut ye sayang...

hah..niat nak update pendek je..tapi terpanjang jugak..ok la..baby da bangun..time to mandi..then later if aku de mase luang lagi hari ni aku update cite rase pulak..cite la sikit-sikit dari takde kan..plus ni memori 1st raye ngan baby Hazeeq...^___^

ok sekian..bubye my dearest diary..

Monday, August 29, 2011

SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDIL FITRI 1432HIJRAH

salam..

ni update short je and lelaju..aku da siap packinh sume barang..Alhamdulillah..tahun ni terase kelainan nye..berbeza dari tahun lepas..tahun ni kalut packing dengan berkelek baby kecik ni..dari siang tadi...ni bu setle kemas umah sume..cume  tahun ni tak sempat aku nak vacuum umah..biase tinggal umah mesti aku vacuum punye..tapi  takpe la..sebab malam tadi da vacuum pun..

ok la..aku on behalf kuarge aku..hubby and baby mohon jutaan ampun dan maaf atas segala dosa yang kami lakukan..dihari baik bulan baik ni jugak..aku akn lupekan segala sengketa lame antara kite..tulus dari lubuk hati ni aku tak de simpan dendam dengan sesape pun..harap-harap dose aku dengan kalian pun begitu juga..

doakan aku selamat sampai ke kampung halaman di Dungun..then selamat kembali semula ke Shah Alam..

salam aidil fitri dari Masliza,Muzakkir and baby Hazeeq !!
^_____________________^

Thursday, August 25, 2011

Demam biskut raya

salam..

sibuk la lately ni uolls..3 hari termasuk ari ni..aku dok bergelumang dengan tepung..sekali dengan baby pun main tepung jugak...uwaaa...

best ok pengalaman buat biskut kali ni..biasa aku buat biskut sorang-sorang..after sahur da start..tu untuk 7 8 tahun lepas la..since aku form 4 aku da bergiat aktif buat biskut untuk family aku..sedap tak sedap belakang kire..janji tak payah kuar modal besar nak membeli biskut kan..kate pun aku orang susah..mane mampu nak beli-beli ni..buat sendiri kadang tu sekilo gandum je..tambah bahan lain sikit-sikit..paling mahal pun abes la RM50-RM60 je.

tahun ni..bila anak da tido around pukul 10:00 gitu bu la aku terhegeh-hegeh pegi dapo nak start pukul telur sume..tu pun buat dalam keadaan yang cukup berhati-hati..kang bising melampau mau la die terjaga..biasenye die tido tak lame..paling lame pun 1 jam..cukup la sampai aku da boleh uli tepung sume..

paling hazab mase nak buat tart 2 hari lepas..baru je siap 6 ketul die da bunyi-bunyi..aku temankan die jap then sambung 2 3 ketul bunyi lagi..sikit punya lame nak siapkan 30 ketul..sian abah..sikit je la tart tahun ni...tengok la kalau rajin aku repeat lagi buat tart esok or luse..kalau takde mase memang tak buat da..

then hari ni pulak buat almond london..my adik kecik suke ni..dapat seratus biji lebih..tu pun gentel sambil beriba dengan die..time tuang coklat tu memang sah-sah la berdukung pulak..hai la sayang ibu ni..nak jadi MasterChef ye..!!

 ni la hasil 3 hari aku main baling-baling telur tepung sume..ade chocochip..ade peanut butter date medley..ade cup cookies..malam ni if larat nak buat cornflakes madu..sonang je tu..kalau baby tido boleh la buat..

ooo..malam tadi aku demam..sampai gigill..suhu pun da 38 degree..pas berbuka hubby makan ubat..tampal cool fever..then pukul 10:00 malam memasing da masuk bilik..kelmarin hubby yang demam..awal pagi semalam baby yang demam..menjelang petang aku pulak..seb baik sume nye tak larat..aku paling susah hati kalau aku yang demam..sian baby..semalam pun gigil-gigil nak buka baju nak nenen baby..sejuk sengal-sengal sendi and tulang..

Alhamdulillah..terjaga pukul 3:00 pagi rase badan da ok..da kurang sikit sakit badan..sahur hubby kejutkan..die rase badan aku da kurang panas..syukur sangat rase..demam tak melarat..

sok kalau de rezeki nak gi PKNS...jalan-jalan shoping tudung..

^____^..hari ni hati manyak senang..de good news...nanti-nanti ade mase lebih aku share ye !!

Wednesday, August 24, 2011

Sibok membako !!

salam

da 3 hari tak terusik my dear blog ni..tak sempat nak mencoret pun..last Isnin kuar shoping barang dapor sikit..run ke KL ikut hubby amek stok..then melepak kat kompleks PKNS..jalan-jalan cuci mata..Insya Allah hari Jumaat ni bu nak pegi cari tudung raya..

later petang tu after Asar gerak balik Seremban berbuka di sane..semalam pulak lepas Suboh je gerak balik Shah Alam..sampai umah, kemas-kemas..mandikan baby..terus buat jam dan mengerjakan Tart Nenas..dapat da 1 tupperware..later buat 1 jenis lagi cookies..berbuka semalam pun order Domino je..tu pun almost pukul 8:00 malam baru reti nak makan..dok ralit nye membao kata ko !!

hasilnye..dapat la cookies 3 tupperware..ngan sakit-sakit badan yang hamat..baby pukul 6:00 petang bu nak tido..kebetulan adik ipar pun aku jage semalam...merase la ko 2 2 tu takmo tido..da dekat nak Maghrib bu tido...

ni bisa-bisa sakit badan terasa lagi tapi aku teruskan jugak buat biskut..nak la jugak rase feeling nak raya kn..

ok la..chow cincau bandung ais..nak jenguk ape kesah da cookies dalam oven...sesilap rentung..

^________________^
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...