:: ^_^ ::

Sunday, February 3, 2013

Hazeeq da bercerai susu !

Assalamualaikum..

it's been a week now..!
finally..Hazeeq no longer breastfeed..
memula ingatkan by 3rd days die da lupekan da nenen..
rupenye silap..masuk hari ke-4..awal suboh tu da melalk nak selak baju ibu..
so belom boleh isytihar berjaya..

hari ni sesaje je tadi test die..
buka baju and tunjuk "bestfrend" die..
die dengan selamba cium perut..sayang baby..
and tarik balik baju ibu..
seronok !..sampai meleleh air mate..

susah rupenya nak bercerai susu ni..
makanan pertama die sejak hari pertama die kenal dunia..
hampir 2 tahun bersama..takkan la sekelip mata boleh lupakan..

aku nekad malas nak sapu ape-ape..
cume gunakan cara lembut..
cakap ngan die..Alhamdulillah..berkat doa dan usaha..
berjaya !

1st day start tu hati ni berbelah bagi antara kesian dengan bimbang..
bimbang nanti die mungkin akan jauh dengan aku..
sebab bonding antara ibu and anak yang nyusu badan ni rapat..
aku bimbang and takut nanti bile die da tak nyusu..
dia akan kurang rapat dengan aku..

rupenye sangkaan aku meleset..
masuk hari ke-5..
perubahan ketara yang aku nampak pada die..
ape jua yang die buat..die prefer untuk buat atas riba aku..
nak makan beriba..
nak tengok TV beriba..
kalau boleh 24 hours tu nak bersentuhan je dengan ibu..
and manje nye lain macam..die lebih gemar peluk.
and suddenly he will came out of nowhere..kiss me..
in my forehead and my lips..hugg me..so sweet !..

and tido malam nye skang ni mesti kena ibu dodoikan dulu..
tu pun bile die da betol lena baru boleh letak bawah..
and most of the nite..tido nye suke berhimpit celah ketiak ibu..
so now boleh menarik nafas lega..
even pun die now nyusu botol..
im still no.1 for him..^___^

ooooh...sat gi jugak..by 9:00 pagi..
off to UMRA..checkup adik baby..
then terus gerak ke Kuala Selangor..
attend wedding kawan matrikulasi dulu..
harapnye by that time nanti tekak ni jangan meragam..
kalau tak rugi je tak dapat nak makan lauk kenduri

p/s: thanx for those yang banyak support..terutamanya dari segi ketahanan mental..selame proses nak bercerai susu ni..and thanx Allah sebab beri aku peluang untuk susukan Hazeeq selama 21 bulan ni..agak terkilan sebab tak dapat nak cukupkan ke 2 tahun..

p/s 1:aku dulu menyusu lebih dari 3 tahun..^___^.

Thursday, January 31, 2013

sebelom mata terlena

Assalamualaikum..

update ringan lite lite je before tido..
mate ngantok badan penat..
tapi loye tekak ni menghalang lena datang bertamu..

last muntah memang da takde kuar pape..
sakit kejang urat perut yg cube menolak segala isi perut keluar..
finally minum 3 tegok air zam zam..
mohon dengan Allah..diberikan ringan rase menerima dugaan alahan kali ni..

mate perlu pejam..
kejap lagi Hazeeq mesti bangun cari susu..
susu kali ni ade dlam kotak yang peelu dibancuh..
kalau dulu perlu sua j..
mate pejam pun keje tetap jalan..

jauh lagi untuk habiskan perjalanan indah ni..
anak ibu..maaf kan la ibu kalau kamu rase ibu tak excited menerima kamu..
juah di sudut hati ibu..ibu tetap syg kamu..
ibu tak penah anggap kamu beban.
apetah lagi pemutus kasih sayang ibu dengan Abang Long Hazeeq..

bagi ibu anak-anak ibu sume ibu sayang..
setiap hari ibu doa..mintak supaya Allah berikan ibu kasih sayang yang banyak..
supaya ibu dapat sayang sume anak ibu tanpe beza sikit pun..
ibu doa agar anak anak ibu tak akan rase kekurangan kasih sayang ibu..

membesar lah dengan sihat dalam rahim ibu..
bila kamu lahir nanti..ibu nak kamu rase..kamu la yg paling beruntung sebab lahir sebagai anak ibu dan ayah..!

Saturday, January 26, 2013

Lycra Shawl with Silver and Gold detailing | BEADS & SEQUINS

Assalamualaikum..

ni pun hasil kerja da lame da..
da stock basi pun..
before aku tau pregnant lagi..


requested by tuan butik Izyani..dekat je dengan rumah ni..
biase jalan kaki je pergi butik ni..
design terkejut sebab owner die nak pakai cepat..
entah untuk kenduri ape..

Alhamdulillah..janji orang nye puas hati..
and repeat lagi tempahan..kire ok la tu..

tahun ni mungkin da tak larat nak memanik lebat macam tahun lepas..
bawak diri pun da huyung hayang ni..
seminggu ni je da dekat 2kg berat hilang..
makan tidak muntah je lebih..

Friday, January 25, 2013

Petua Hilangkan Bau Peti Ais

Assalamualikum..

kali ni nak share petua..
petua ni aku dapat dari hasil menGoogle jugak..=]

hari tu balik kampung kan sampai seminggu..
tak tau bile yang ribut kuat kat sini sampai fius utama tu tendang..
sampai depan rumah tengok rumah gelap je..
padahal memang da standby da pasang lampu luar..
depan belakang..
tak bimbang sebab memang suami da pasang sensor siap-siap..
matahari keluar je otomatik lampu tu padam..
malam je baru bukak..
masuk rumah memand tak suspek pun ade sesuatu menanti..

suami bukak balik suis utama..
hidupkan econ and sambung tidokan dak Hazeeq..
aku pun start kemas-kemas barang..
yang penting nye makanan nak kena masuk peti ais..

sekali bukak peti ais..
Ya Allah !..bau bangkai..aku cium sana-sini cek itu ini tapi otak masih gagal mencari punca nye..
suami masuk aku pun ngadu yang peti ais bau busuk giler.
die pun gitau..punca da elektrik padam..
ofcos la peti ais pun turut same padam..

bukak freezer bawah..nak pengsan..
tengok sume stok daging..ikan..ayam da kembung..nasib tak berulat je..
sebab lalat tak lej nak masuk..
membasuh peti ais la memalam bute tu..

kalau bau-bau biase tu letak kayu manis pun da hilang bau nye..
ni bau daging busuk..
memang tak hilang..
Kelmarin pulak aku memang stok tak larat nak bangun..muntah je..
Hazeeq pun aku bagi makan cereal dengan roti je..
semalam pun same jugak..tp larat la masak nasi dengan buat omelete..
Alhamdulillah Hazeeq makan sampai 3 kali..
agaknye die tau ibu tak larat..so makan je la ape yang ade..

semalam memang aku da tak leh blah da ngan bau peti ais tu..
nak cuci aku tak larat nak keluarkan sume barang..
then nk cuci 1 1 tingkat..masukkan balik barang..
last-last semalam oleh kerana terlebih cerdik and terpengaruh iklan TV..
aku sembur je Fabreze dalam peti ais..
sila jangan tiru aksi kurang bijak ini..

bukan sahaje bau tak hilang makin busuk pulak jadik nye..
pagi ni Alhamdulillah..bangun je terus set mind nak kemas rumah..
nak basuh baju and yang penting nak nyah kan itu bau busuk..

so Google..dapat la jawapan nya..
banyak yang suggest gune soda bikarbonat..
bancuh dengan air..lap peti ais..buat ganti air sabun..
sebenarnye memang tak leh basuh peti ais dengan air sabun..^__^
sebelom suami pergi keja..kirim dia soda bikarbonat..
dapat je barang terus la mengemas..
dibantu oleh dak Hazeeq yang sibuk bawak plastik buah epal jalan-jalan..
dapat epal sebijik senyap..

sekarang da boleh senyum..sebab peti ais da bersih..
aku cek sume barang..banyak jugak yang rosak..
susu pekat..susu cair..cili kering yang aku blend da neik kulat..
yang mane jenis cecair tu kompom la busuk same..

and air sejuk dalam botol tu pun sume aku buang..cucu bali botol..
refill air baru...baru leh nafas dengan tenang..
even still ade muntah-muntah hari ni..tapi mood ok..
so hati pun ok la..

bukak peti ais kejap tadi bau pun da ansur kurang..
so pada sesape yang ditimpa nasib sebegini..
boleh la try..
sangat di sarankan sebab keberkesanannya memang terbukti..

keep it remain unspoken !

Assalamualaikum.

baru berkesempatan nak mencatat di sini..
masih sukar untuk di terima..sukar untuk dipercayai..
akhir nya insan yang amat rapat dengan kami dah pun kembali menemui Penciptanya..

Aboh da pun pergi meninggalkan kami..
Petang Sabtu 19 Januari yang lalu..
2 bulan sebelom umurnye genap 50 tahun..
pedih hakikatnya..kami adik beradik hanya sempat jumpa Aboh..
untuk yang terakhir kali nya pada petang Khamis..

jarak antara rumah Ma dengan tempat Aboh berada agak jauh..
took around 2.5 to 3 hours travel by car..depends pulak keadaan jalan..
no highway yet !..
sangat sukar bagi kami..
hanya sempat potong kuku and urut badan Aboh petang tu..
as requested by him..tak sangke..
he seem da boleh bangun..duduk and minum teh..

ajal tu memang da janji Allah..
sejauh mane pun manusia cube putuskan hubungan kami di dunia ni..
sejauh mane pun manusia cube menafikan hak kami sebagai anak-anak Aboh..
hanya Allah yang tahu kasih kami pada Aboh..

saat tahu jenazah Aboh sudah selamat di kebumikan tanpa kami sempat mencium dahi nye buat kali terakhir..air mate ni masih kuat bertahan..sekadar bergenang di kelopak mate..

tapi saat terpandang wajah manusia yg cube manfikan hak kami..
saat terpandang manusia yang datang hanya ingin menabur keji..
hati ni jadi luluh..air mate akhir nye mengalir jua..
mengalir kerana tak dapat nak tahan sakit di hati ni..

biar la..keep it remain unspoken..hanya Allah yang Mengetahui..
andai salah itu di pihak aku..aku mohon agar hati ini tidak bakhil untuk memohon maaf..
andai salah itu di pihak manusia itu..buat mase ni..hati ni sebal lagi untuk memaafkan..

ambil lah harte ape jua yang ade kt dunia ni jika itu yang manusia itu kejarkan...
yang penting..Aboh bersemadi tenang di sana..In Sha Allah..anak-anak Aboh akan kirimkan doa
di setiap solat kami..tenang la di sane..semoge satu hari yang pasti nanti kita bakal bertemu lagi..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...