:: ^_^ ::

Sunday, April 21, 2013

1st Time Masak

Assalamualaikum

Alhamdulillah..setelah genap 2 minggu dok rumah baru ni..
akhirnye hari ni baru berkesempatan nak masak..
kalau tak makan pun order je..
pagi suami belikan nasi lemak 2 bungkus RM1.20..
tengahari order nasi bungkus RM4.00
tebal jugak muke ni asyik la order makan je kan..

hari ni suami cuti..tu yang berkesempatan nak masak..
boleh mintak die bawak gi kedai beli bahan basah..
konfius nak masak ape sebab tekak tak tau nak makan ape..
tu yang better pergi sendiri kedai..kalau pesan je..memang tak tau nak pesan ape..
tu pun lame mane aku dok bertape dalam kedai..
which ikan nak beli..ayam ke..??daging ke..??
sayur ape pulak nak kali ni..??

masak dalam sejam je..
terkejar-kejar sebab Hazeeq lom mandi lagi..
da tengahari sibuk berkubang spanar dengan ayah kat depan.
biase kalau ayah cuti ayah yang tolong mandikan..
tapi ni ayah sibuk sangat baik hati dok repair kete adik nye..
pantang naik kete orang rase tak sedap..die yang rajin nak repair..
padahal tuan punye kete tak kisah pun..
agaknye masih ade rase sayang sebab kete tu dulu kete die..
hehehe..
ni je la hasil masak hari ni..
gambar tak memberangsangkan..rasenya cukup la untuk tekak kami bertiga..

gulai rebung with udang
sayur kangkung feveret Hazeeq
Ayam goreng berempah - daun kari takde
Ikan kerisi sumbat
ayam goreng pasar malam with Jalapeno Cheese dip..
air sirap je...

tunggu suami siap-siap solat and bersih kan diri dulu..
then bu la lunch sesame..lunch sekali ngan dinner da ni..

p/s : hari ni tak dapat gi jalan mane-mane..perdana masuk bengkel..myvi BIL pinjam..kete BIL suami sibuk repair..so petang ni kite bawah Hazeeq gi taman je la..

Saturday, April 20, 2013

Macam Tak Percaya je..

Assalamualaikum..

ye..perut da memboyot ke depan..tapi kadang tu masih tak sedar diri..dan rase macam tak percaye..
yang soon Hazeeq akan jadi abang..perkare biase if da kurang rase excited untuk lalui fasa pregnancy anak ke-2 ke-3..itu ape yang aku baca la..

tapi kasih sayang tu same je..and aku same je teruja nak tunggu hari untuk jumpe budak kecik yang suke gedik-gedik dalam perut ni..

alahan da beransur kurang..berjaye pindah rumah dan da 90% berjaye kemas rumah tanpa bantuan..cume 1st week tu mintak Adik aku datang tolong..bile suami pergi kerja..ape jua benda berat-berat adik aku yang tolong setle kan..aku cume buat kerje kemas and susun-susun je la..

pregnant kali ni aku memula macam menerima dengan keterpaksaan..sebab da aim nak kerja..so senang hati sebab Hazeeq da besar..die daleh ikut ayah da..ibu leh kerja..tup-tup..bile tak dapat kerja gomen tu..tau-tau da pregnant 5 minggu..seronok tu memang seronok..ade nyawa dalam perut..lebih-lebih lagi suami adalah insan yang terlebih happy..and terlebih caring sejak pregnant kali ke-2 ni..

kalau dulu ngidam nak pape kadang die macam malas nak ikut sangat..sekarang ni sebut je nak ape..die akan cube la usahakan..tapi Alhamdulillah..sejak Hazeeq dulu pun..takde lagi aku idam benda yang pelik..yang baby ni lagi la..nak makan pun benda biase-biase je..boleh dikatekan mewah makan la..sampai da tak tau nak makan ape..dengan alahan pulak yang tetap ade even da masuk 22 minggu..

baru je feeling-feeling da tak alahan..malam tadi elok je muntah balik..beria order itu ini dengan suami..sampai je makanan nye..bukan aku makan pun..hasilnye..1 lost almost 8kg da..kalau tak pregnant aku da bersorak riang ria da..sekarang ni bersorak jugak..dalam hati je la..as long as baby sihat..penurunan berat aku tak effect baby pun..baby sihat..berat and besar nye sepadan la dengan umur die dalam womb ni..no need to worry..lelemak tepu ibu ni masih banyak lagi..

persiapan barang baby rase nye tak la sekalut mase 1st baby dulu..hari je aku da selongkar balik box baju lame-lame HAzeeq tengok mane yang elok..mane yang kusam tu boleh je cuci balik bagi ceria..tapi almost 90% baju HAzeeq sume in good condition..so tak payah nak membeli banyak sangat..tambah 2 3 pasang je lagi untuk baju newborn..gitu-gitu je la..

even pun suami dari awal lagi kate beli je yang baru untuk adik baby nanti..if kali ni gegurl..ade la penambahan sikit-sikit kot...tak kisah sangat jantina..yang penting tak sabar nak tau details condition die..mintak-mintak la die sihat sempurna dalam womb ibu ni..

ikut due date baby akan kuar on 21 of August nanti..tpi if kena czer lagi kali ni..doc bagi tarikh seminggu lepas raye..yang tu belom boleh decide..aku cume doakan yang terbaik..nanti da 35 minggu onwards tu bu la leh tau condition aku camne..mampu kah aku deliver normal kali ni..

p/s : doakan yang terbaik untuk both ibu and adik baby..another 18 weeks to go..

Thursday, April 18, 2013

Checkup Adik Baby 22 weeks

Assalamualaikum..

hari Isnin malam decided g cekup..
saje je pilih hari bekerja sebab nya nak jumpe Dr. Ummul..
tapi hampa..da point da awal-awal nak jumpe Dr.Karamjeet sebabnya time tu Dr.Ummul tak sampai lagi..tapi tetap jugak diberi doc lain..

memang la sume doc O&G ni baik-baik..plus pulak private..
kite bayar die untuk serve kite kan..
Dr.Sumitra tak silap aku..aku tak bape suke..doc muda..
and tergesa-gesa je..bulan lepas doc melayu ape name entah suh wat detail scan bulan ni..
bulan ni pulak doc ni suh wat detail scan bulan depan pulak..
da macam bola ping pong da..seb bek mood aku elok.
plus aku pun tak mo lame-lame menunggu..

hari tu nasib aku baik..sampai awl sikit je..lepas 10 minit kami duduk tu..
penuh UMRA..dengan ibu ngandung nye..dengan babies nye..dengan warge tua sakitnye.
sesak !..

aku sampai tu tak sempat nak letak bontot pun nurse da panggil timbang amek BP..
cek urine sume..berat maintain tak nek..tapi tak turun da..sebab aku da makan 2 bungkus nasi da siang tu..urine sikit je la..BP ok..ngam-ngam je..tak rendah da..

tunggu lebih kurang 30 minit then terus dapat jumpe doc..
tapo think positive..malam tu ramai yang bersalin..mesti Dr.Karamjeet sibuk kat atas..
and if Dr. Ummul sampai pun die pun akak sibuk kat atas..
Dr. Sumitra tu pun kalut je..lepas serve aku terus g labour room..

next month on 15 of May kompem detail scan dengan doc melayu..
pastu terus MGTT = minum air gule..kena datang siang hari..
tak sabar nak tengok keadaan baby..sedetail nye..

Isnin tu dapat dengan heartbeat baby je..ukuran kepala..
kaki tangan sume normal..
aku takde bleeding means uri kat bawah tu bukan la pada tahap yang terok sangat..
and uri pun da macam nak naik..
nex month kite check lagi..

Saturday, April 13, 2013

Finally moved !

Assalamualaikum..

hampir mencecah usia 4 tahun perkahwinan..ni da pindah lagi sekali..penat pondah rumah hujung tahun 2011 lom abes lagi..kena pindah lagi..begini la nasib dok bandar..gaji 6k pun lom tentu anda mampu nak beli rumah sendiri..

bagi yang berkeluarga..ade anak kecik macam aku ni..soon nak tambah sorang lagi..rumah pangse, apartment, kondo tu bukan la pilihan hati untuk dijadikan rumah idaman..aku gayat !..

genap seminggu dirumah baru..syukur Alhamdulillah..Allah permudahkan urusan kami pindah masuk..tam sampai seminggu semua da selesai..cuma sekarang ni deal ddngan masalah leaking j..yang mane aku harap sangat menjelang petang nanti akan setle la....kalu tak dalam 2 hari je setle sume kemas..kalau dulu berminggu baru la siap kemas pakaian sume..ni sume da siap da..kecuali dapo..

dapat rumah baru jugak kali ni..owner dapat kunci rumah tahun lepas and lom pernah ade sape duduk..and owner rumah jugak owesome..ore Klate..peramoh !!..har p sangat da tak jumpe owner putar belit..sampai sekarang takmo bagi lagi deposit..

1 j yang aku rase kurang..jiran..kat sini jiran sangat la dekat..pagar rapat sanhat..tapi tak mesra alam langsung..takpe la..jiran lame pun janji nak datang melawat nanti..yamg penting selesa and memudahkan keje aku..dok mane-mame pun akan ade buruk baik nya..rumah ni ok..tp dapo sempit..rumah dulu sebab  ku da tak larat nak kemas atas bawah..paling komam seminggu 2 kali jugak kena lap tangga vacuum atas..and now aku pregnant..terasa terbeban sebab kandungan kali ni uri dok kat bawah..jalan jauh sikit je da rase sakit sampai takleh nak melangkah..now ni ke kedai pun start Myvi..

ade jugak baiknye..dok sini aku berdikari..sebab kedai memang tak terjangkau oleh langkah kaki..and a little bit konfiden da nak drive bawak anak..Hazeeq pun da besar..die suke kalau ibu bawak die pusing-pusing naik kete..soon ade adik...lagi senang nak ke mame-mane..

another thing yang menguji sabar aku..aku notis few nite before..ade tikus..kat dapo rumaj..die panjat sinki makan sisa makanan..paip boco..biase pagi bu aku cuci pingggan mangkuk..pastu malam tadi die naik sofa sebab aku letak jajan atas sofa..abes die kopaknya..najis takde sangat die tinggalkan..aku pun konfius..mane la die datang sebab lubang tak de pun..hai la cik ti..kamu pindah la ke rumah yang tak de manusia dok..kalau tak nanti mati kamu kena racun..

dan disebabkan kehadiran tikus ni..aku tambahkan lagi level hygiene rumah ni..katenye rumah kena wangi-wangi..so aku letak pewangi merate tempat..bawah sofa je aku letak 4 bekas..bawah meja makan 2..dalam bilik Hazeeq 2 bekas..nanti malam suami bakik die belikan ubat gegat..aku nak letak dalam setiap almari baju..bawak setiap katil..

kat dapo pun kena lebih extra bau-bauan..lantai kena mop dengan dettol..sembur dettol kat sume fabric..now ni sume aku da kasi cuci..kapet sume da siap jemur..jatap snagt la makhluk Allah yang kecik comey tu akan bertimbang rase..aku pun tak nak jadi pembunuh pun..

nanti kalau aku ingat..da setle kemas sume aku update proper..kadang aku ni janji je lebih..tunainye tu lupe..

p/s: update using tab..misspell is everywhere..bear with it ye!..mekasih..

Wednesday, April 3, 2013

Moving Out..soon !

Assalamualaikum..

ingatkan da tak kan update pape da untuk mase terdekat ni..
rumah bersepah dengan kotak..sane sini kotak..bawah tangge penuh kotak..
kotak yang da siap disumbat barang-barang..

dapat berite Jumaat tu..petang Jumaat tu jugak aku terus kemas barang.
even rumah pun tak dapat lagi..
tapi Allah tu Maha Kaya..Sabtu terus dapat rumah lain..
ape lagi..semangat lebih la nak kemas rumah..
Sabtu malam Ahad tu gotong royong laki bini kemas sume bilik atas masuk kotak..
masuk plastik..bukak sume katil..
malam tu collapse keletihan..

awal pagi Ahad sambung kemas lagi..and rehat makan tengahari beli kedai je..
then lepas Zohor ke rumah baru untuk basuh sume..
and malam tu bukan setakat collapse je..bom jatuh kat tepi telinge pun aku laki bini tak sedar da..
dalam mase 3 hari je..rumah da clear berkemas..

last yang belom aku buat ialah amek gambar langsir..
ingat nak letgo je preloved langsir ni..
baru lagi buat..so masih in a very good condition..
nak jual murah-murah je pun..
sebab nye sliding door and segale tingkap rumah baru ni tak same saiz..
and aku bukan jenis yang suke kumpul barang..
and suami jugak cadangkan jual je..

langsir baru pun da berjaye di buat semalam..
tinggal nak masuk pasang langsir..
and punggah barang je..

REASON MOVE OUT

  1. tuan rumah call on Thursday an offered if kami nak beli rumah ni..but if die jual 200k pun kami takmo beli rumah ni..sebab rumah ni kecik..and rumah intermediate..tak boleh nak besarkan mane-mane da..
  2. owner umah bincang dengan suami and nak jual sampai 300k..memang tak mampu la kami ni..
  3. Jumaat pagi die mesej bagi tahu..akan ade agent datang amek gambar rumah..and selang 2 3 jam..die mesej lagi..agent nak masuk rumah for house viewing..
  4. sangat tak selesa bile ade orang luar masuk dalam tempat kite tinggal..sampai bilik tido dalam toilet semua
  5. actually aku memang nak move out pun since aku tau aku pregnant 2nd ni..da tak larat nak lap tangge..nak angkut vacuum naik atas sume..
  6. and ofcos sewa yang agak mahal..now lega dapat rumah dengan sewa yang lebih murah..and single storey..
nnt bile aku da kemas-kemas sume da settle segale penat lelah..aku update lagi !
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...