:: ^_^ ::

Tuesday, April 23, 2013

Kek Sarang Semut

Assalamualaikum..

sebenarnye tertunggak janji dengan adik aku..
die mintak aku buatkan kek coklat moist kukus tu..
tu je la 1 1 nye kek yang aku buat dan berjaye jadi sedap..
tapi mase die datang hari tu kompem la tak sempat nak buat..

if tak kerana accident bocor paip kat dapo ni..2 hari je kemas rumah da siap..
tapi da name pun takde rezeki..
so janji nanti balik kampung nak ngundi ni aku buatkan..
hari ni gatal tangan and kaki nak buat kek sarang semut..
semalam tekak ni rase nak makan kek..
kalau nak order pun boleh je..tak sampai 30 minit da selamat sampai depan pagar rumah..

tapi entah kenape kerajinan tu di tahap yang optimum..
tadi lepas baye-bye suami gi keje..solat Zohor..
terus ke dapo..bancuh itu ini..elok Hazeeq tengah tido..
siap bancuh segala adunan tu..peram kejap then aku join tido..
pukul 5:30 petang tadi bu masuk oven..
agaknye da cukup da peram nye..

saat ketika aku taip entry ni..
kek masih dalam oven..kaler and bau tu da ade..
rase tu aku da rase mase bancuh adunan tadi..
cume bimbang if sarang nye tak menjadi...
harapnye it turn out well..and gojes !

___________________________________________________________________________


Alhamdulillah..setelah lebih kurang 45 minit dalam oven..
it turn out menjadi sarang nye..suke tengok lubang-lubang nya..
da selamat pun masuk mulut aku..
tak sempat nak betol-betol sejuk aku da potong da..
bangse tak menyabor kan..plus tak sabor nak tengok lubang-lubang nya..

sebab menjadi maka dengan bangge nye nak tepek resepi dekat sini..
nanti balik kampung nak buat..bukak je blog sendiri..
bab-bab ingat resepi kek ni adalah kelemahan No. 1 aku..

RESEPI KEK SARANG SEMUT / KEK GULA HANGUS

bahan-bahan :


1 1/4 cawan gula
1 cawan air
125 gram mentega
5 biji telur sederhana beso - gred B
1/4 cawan susu pekat
1 cawan tepung
1 teaspoon soda bikarbonat
essence vanilla

cara-cara :
  1. cairkan mentega dan biarkan sejuk.
  2. goreng gula sehingga hancur and perang - ala-ala nak buat karamel dan masukkan 1 cawan air. kacau sehingga sebati dan cair dan dibiarkan sejuk
  3. di dalam mangkuk yang agak besar kacau 5 biji telur. jangan gunakan whisk or jangan pukul. kacau manja-manja je. masukkan sekali susu dan kacau sebati..
  4. masukkan mentega cair , tepung dan soda bikarbonat yang diayak dikuti air gula hangus ke dalam mangkuk berisi bancuhan telur.
  5. kacau sebati. tapiskan  ke dalam loyang yang da di sapu sedikit mentega - ukuran loyang 9.5 in x 4 in x 4 in
  6. peram sekurang-kurang nya 1 jam. - aku peram 3 jam lebih
  7. bakar dalam oven dengan kepanasan 170' C selama 45 minit atau sehingga masak. - cucuk dengan lidi untuk pastikan kek betul-betul da masak
* bakar dengan api bawah sahaja untuk 35 minit pertama dan sambung dengan api atas sahaja untuk the rest of other 10 minit

hehehe..seronok..bukan selalu pun aku baking menjadi..pelan-pelan kena try lagi resepi lain..
kalau rajin la..and kena buat separuh je la adunan nye..sebab bukan ade sape nak makan pun..

p/s : rindu jiran..kalau tak da licin da kek ni semua aku kongsikan dengan jiran..kalau suami ade kat rumah kompem da aku mintak suami gi hantar..jiran baru ni..nampak muke pun masam je..die perang laki bini..habis dengan kite sekali nak di perang nya !

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...