:: ^_^ ::

Tuesday, September 6, 2011

Heroes kesayangan demam : (

salam..

actually da 2 hari aku dok melepak je kat rumah ni..since Ahad pagi da sampai Shah Alam..busy mensetlekan rumah yang berhabuk..kemas barang-barang..unpack baju-baju..basuh baju..kemas dapor sume..

bile free senggang 2 3 jam aku curi time nak tido pulak..then bile nak update feeling mood raya da lari pun ade jugak..ni bu je mood update datang menjengah..tetibe 2 buah hati kesayangan tak sihat..

sian both of my heroes ni..hubby demam baby pun nak demam jugak..hubby panas melampau..baby bu je nak de bunga-bunga cinta..eh bunga-bunga demam la..then semalam hubby muntah terok..baby pun muntah banyak jugak semalam..plus pagi ni baby muntah lagi..pastu takmo susu..
 with achik iera on 1st raya day..

kalau ikutkan da 6 hari lewat dari tarikh appoinment checkup 4 bulan baby..ni tunggu mase hubby free tapi tak free jugak..nak beraye pun tak dapat..asyik la kena masuk keje..

hari tu da tersadai kat kampung aku sampai raya ke-5 sebab nak repair kete punye pasal..merasa la balik Shah Alam merempuh jam yang hamat menyiksa jiwa..ngan baby yang da start tak sihat..ngan cuace skang ni memang cepat la nak kena demam..mintak la dijauhkan aku dari demam ni..melepek nanti takde sape nak handle baby..

erm..pic raye sume aku da asingkan..malas nak edit letak watermark ke ape..tinggal nak upload then baut entry je..cite raye tahun ni kurang semangat sikit..sebab sume pun tergesa-gesa..takde mase kot nak prepare...janji anak beraye da la..pic pun tak banyak..de la 2 3 ketol je..yang lebihnye pic baby la..sume camera da pic die..kire centre of attraction la that day..

sume pun pakat geram-geram nak dukung-dukung die..so boleh la ibu melantak dengan selesa..ooo..raya dat day baby tak poo poo sampai la petang raye ke-4..aku ni da memang tahap kerisauan sangat-sangat da..baby seem ok je..cume tak poo poo..die tak de meragam..menangis ke ape..ingat nak gi klinik da..tapi klinik area Dungun ni pun sume tutup sibok beraya..malas nak pi spital..takut nanti kena check in sane kan..menangis la nanti aku..


tabahkan hati..contact memember..terpakse batalkan reunion..ni memang aku kena maki la ni..aku yang bukan men lagi nak buat..last minute aku yang kena cancel sebab anak tak sihat..tak tau la tu dorang caye ke tak..boleh dikatakan sume plan raya musnah sebab aku terlebih emosional anak tak poo poo..so believe in aku kan fully bf so harapkan takde la sembelit ke ape..

elok raye ke-4 tu die start berak sikit..bukan men suka aku sampai berlinang air mate..then later nak dekar Maghrib tu bukan men banyak lagi die berak..siap muke dok teran-teran sume...sian anak ibu..sakit perut ye sayang...

hah..niat nak update pendek je..tapi terpanjang jugak..ok la..baby da bangun..time to mandi..then later if aku de mase luang lagi hari ni aku update cite rase pulak..cite la sikit-sikit dari takde kan..plus ni memori 1st raye ngan baby Hazeeq...^___^

ok sekian..bubye my dearest diary..

Monday, August 29, 2011

SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDIL FITRI 1432HIJRAH

salam..

ni update short je and lelaju..aku da siap packinh sume barang..Alhamdulillah..tahun ni terase kelainan nye..berbeza dari tahun lepas..tahun ni kalut packing dengan berkelek baby kecik ni..dari siang tadi...ni bu setle kemas umah sume..cume  tahun ni tak sempat aku nak vacuum umah..biase tinggal umah mesti aku vacuum punye..tapi  takpe la..sebab malam tadi da vacuum pun..

ok la..aku on behalf kuarge aku..hubby and baby mohon jutaan ampun dan maaf atas segala dosa yang kami lakukan..dihari baik bulan baik ni jugak..aku akn lupekan segala sengketa lame antara kite..tulus dari lubuk hati ni aku tak de simpan dendam dengan sesape pun..harap-harap dose aku dengan kalian pun begitu juga..

doakan aku selamat sampai ke kampung halaman di Dungun..then selamat kembali semula ke Shah Alam..

salam aidil fitri dari Masliza,Muzakkir and baby Hazeeq !!
^_____________________^

Thursday, August 25, 2011

Demam biskut raya

salam..

sibuk la lately ni uolls..3 hari termasuk ari ni..aku dok bergelumang dengan tepung..sekali dengan baby pun main tepung jugak...uwaaa...

best ok pengalaman buat biskut kali ni..biasa aku buat biskut sorang-sorang..after sahur da start..tu untuk 7 8 tahun lepas la..since aku form 4 aku da bergiat aktif buat biskut untuk family aku..sedap tak sedap belakang kire..janji tak payah kuar modal besar nak membeli biskut kan..kate pun aku orang susah..mane mampu nak beli-beli ni..buat sendiri kadang tu sekilo gandum je..tambah bahan lain sikit-sikit..paling mahal pun abes la RM50-RM60 je.

tahun ni..bila anak da tido around pukul 10:00 gitu bu la aku terhegeh-hegeh pegi dapo nak start pukul telur sume..tu pun buat dalam keadaan yang cukup berhati-hati..kang bising melampau mau la die terjaga..biasenye die tido tak lame..paling lame pun 1 jam..cukup la sampai aku da boleh uli tepung sume..

paling hazab mase nak buat tart 2 hari lepas..baru je siap 6 ketul die da bunyi-bunyi..aku temankan die jap then sambung 2 3 ketul bunyi lagi..sikit punya lame nak siapkan 30 ketul..sian abah..sikit je la tart tahun ni...tengok la kalau rajin aku repeat lagi buat tart esok or luse..kalau takde mase memang tak buat da..

then hari ni pulak buat almond london..my adik kecik suke ni..dapat seratus biji lebih..tu pun gentel sambil beriba dengan die..time tuang coklat tu memang sah-sah la berdukung pulak..hai la sayang ibu ni..nak jadi MasterChef ye..!!

 ni la hasil 3 hari aku main baling-baling telur tepung sume..ade chocochip..ade peanut butter date medley..ade cup cookies..malam ni if larat nak buat cornflakes madu..sonang je tu..kalau baby tido boleh la buat..

ooo..malam tadi aku demam..sampai gigill..suhu pun da 38 degree..pas berbuka hubby makan ubat..tampal cool fever..then pukul 10:00 malam memasing da masuk bilik..kelmarin hubby yang demam..awal pagi semalam baby yang demam..menjelang petang aku pulak..seb baik sume nye tak larat..aku paling susah hati kalau aku yang demam..sian baby..semalam pun gigil-gigil nak buka baju nak nenen baby..sejuk sengal-sengal sendi and tulang..

Alhamdulillah..terjaga pukul 3:00 pagi rase badan da ok..da kurang sikit sakit badan..sahur hubby kejutkan..die rase badan aku da kurang panas..syukur sangat rase..demam tak melarat..

sok kalau de rezeki nak gi PKNS...jalan-jalan shoping tudung..

^____^..hari ni hati manyak senang..de good news...nanti-nanti ade mase lebih aku share ye !!

Wednesday, August 24, 2011

Sibok membako !!

salam

da 3 hari tak terusik my dear blog ni..tak sempat nak mencoret pun..last Isnin kuar shoping barang dapor sikit..run ke KL ikut hubby amek stok..then melepak kat kompleks PKNS..jalan-jalan cuci mata..Insya Allah hari Jumaat ni bu nak pegi cari tudung raya..

later petang tu after Asar gerak balik Seremban berbuka di sane..semalam pulak lepas Suboh je gerak balik Shah Alam..sampai umah, kemas-kemas..mandikan baby..terus buat jam dan mengerjakan Tart Nenas..dapat da 1 tupperware..later buat 1 jenis lagi cookies..berbuka semalam pun order Domino je..tu pun almost pukul 8:00 malam baru reti nak makan..dok ralit nye membao kata ko !!

hasilnye..dapat la cookies 3 tupperware..ngan sakit-sakit badan yang hamat..baby pukul 6:00 petang bu nak tido..kebetulan adik ipar pun aku jage semalam...merase la ko 2 2 tu takmo tido..da dekat nak Maghrib bu tido...

ni bisa-bisa sakit badan terasa lagi tapi aku teruskan jugak buat biskut..nak la jugak rase feeling nak raya kn..

ok la..chow cincau bandung ais..nak jenguk ape kesah da cookies dalam oven...sesilap rentung..

^________________^

Sunday, August 21, 2011

Hari Ahad saya kat rumah je..

salam...

petang-petang Ahad ni aku macam biase la shopiiiiiiiiiiiiing !!..ok itu tipu..aku kat rumah..bermain dengan anak kesayangan yang sangat susah nak lelap mata hari ni..time menyusu bukan main lagi lena dia tido..aku baru je bangun niat nak ke dapo settle kain baju dalam washing machine dia da celik mate kebil-kebil pandang aku..dengan harapan jangan tinggalkan die..ooooh pandai sungguh kamu ye..

ni pun curi-curi menaip entry dikala dia dok ralit layan TV..tapi kejap je tu..nanti mesti die pusing-pusing cari mana ibu dia menghilang..

............................................................................................

petang ni tak de ape sangat pun nak update sebenarnya..oleh sebab gatal tangan..meh la kite update secara ringan-ringan penuh kasih sayang gitew...euwww..gewli lew kitew  !!

serius aku rasa memang nak muntah la bace post kat status FB or any blogs yang guna ejaan gitu..kadang-kadang tergeliat semua usus terbelit-belit dengan buah pinggan segala bila aku cuba nak baca ape yg depa dok cuba nak sampaikan..kadang-kadang ada yang sanggup reka cipta perkataan yang pelik-pelik ejaan nya..biase kalau jumpa yang setakat tambah 'w' tu ok lagi la..boleh lagi aku cuba paham..tapi kalau jumpa yang merapu meraban memang aku abaikan dan takkan baca da..

ke ni semua trend budak muda zaman sekarang ?? kire cool la kalau kita eja camtu..haissh..merosakkan bahasa betol la..ni SPM nanti tak lulus Bahasa Melayu baru tau..aku ni memang dari dulu suka eja penuh..even mesej pun suke je penuh..takde masalah pun nak taip penuh kan..if gune singkatan pun..singkatan yang very the simple la..contoh nye penggunaan 'X' untuk ganti perkataan tak/tidak/tiada..aku bet yang tu mostly ramai yang tahu..

mungkin juga seba aku dulu-dulu mesej ngan ma and abah je..so mesej ngan orang tua ni kena la taip penuh..nanti kesian depa baca mesej aku tak keluar bunyi nye...^__^..since pakai phone with QWERTY ni lagi la senang nak taip full kan..

ah..lantak la..kang lelebih komplen kan ada yang terasa..tapi rasa nya geng-geng yang baya aku semua setuju ngan apa yang aku gitau tu..apa salahnya guna bahasa yang betul..entah bahasa planet mane la depa dok guna tak tau..or maybe jugak tahap IQ aku tak cukup tinggi..tak same level ngan depa yang dok guna bahasa gitu..bahasa yang konon nye manja auwww..auwwww gitu....geliwwwwwwwwwww !!

...............................................................................................................

ah..rindu pulak zaman muda remaja belia dulu..zaman single mingle..zaman takde masalah..zaman takde tanggungjawab besar gini..zaman yang bebas meneroka lagi...ooooh..

tak tau la bila la dapat jumpa balik geng-geng jahat dulu..rindu sama korang la..ape yang aku tau so far ni tu pun melalui FB..ramai yang da kawen..da jadi ibu ayah..same with me la..ade jugak yang da menjanda..kawen untuk kali ke-2 pun ade..yang still single pun ade..

tapi tu la kan..mase 8 tahun ni merubah segalanya..ni merujuk kepada geng zaman SPM la..eh ade ke sesape geng aku dari zaman SPM dulu sesat ke mari..?? takde kot kan..tak pe..kite teruskan penceritaan..ape yang aku nak cerita ??bukan cerita cuma sekadar menyampaikan ape yang aku nampak..perubahan maksud aku..yang  dulu dalam kelas bukan main nerd..pakai seluar atas pusat..kusut masai..berdaki..tapi sekarang da kalah Hero malaya da..macho..badan tuff ketul-ketul lagi..yang solid molid ratu kebaya heroin sekolah pulak da berkelek anak serupa makcik-makcik da..yang dulu kaki buli kini warak ala ustazah..macam-macam lagi la..

untung jugak ade FB ni..dari situ la aku mengutip kembali sisa kenangan zaman sekolah dulu dari kawan-kawan yang da lame terpisah..bila da tua nii timbul rasa sesal sebab tak hargai zaman sekolah dulu..paling best aku jumpe sorang member..zaman form 4 dulu die penah tanye aku how to pronounce 'CUTE'..die sebut tak bunyi  CUTE da..tapi bunyi cuit..ala..cuit mencuit bahu tu..kitorang bantai gelakkan die..kaw-kaw punye..dan-dan pastu dia tanye pulak maksud 'ASMARA' tu ape?? same ke dengan 'ASRAMA'..kali ni lagi kuat kitorang gelak..sian die..merah padam muka die..berlalu pergi dengan muka dendam nak tembak kitorang dengan senapang gajah..

tapi sekarang ni aku gerun kot nak jumpa die..mahu nye die speaking ngan aku nanti..mati aku menggaruk cari ayat nak jawab balik..die keje ngan agensi perlancongan tak silap aku..so opkos la mat salleh nye cair dalam mulut gitew..

..........................................................................................................

da la ye..penat la pulak bila merapu ni..nak pi mandi sementara baby tekun mengadap TV..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...