:: ^_^ ::

Monday, April 6, 2015

Homemade Chicken Ball #mystyle

Assalamualaikum..

bila kerja..and tak de masa nak prepare makanan untuk anak-anak..
Tok Ma jaga anak-anak..plus tengah sibuk dengan tempahan nak raya sekarang ni..
so mane yang aku boleh buat tu..better aku buat,..ringan kan tugas die nanti..

dah seribu Rahmat dah die sanggup tinggal rumah..tinggal kampung..tinggal kawan-kawan die semate-mate tak nak cucu kena jage dengan orang lain..

so yang mane yang boleh buat tu..aku setelkan awal-awal..bab kemas rumah of cos 100% aku buat..
cuci baju aku laki bini..baju anak-anak je Tok Ma tolong cuci kan..lipat semua aku buat..

bab masak tengahari kadang bila die sibuk, aku orderkan aje nasi bungkus..so bila makanan untuk Tok Ma dah ade..better prepare makanan untuk si kecik tu..tak susah pun sebab die makan ape saje..


Homemade Chicken Ball #mystyle

1.  bersih isi ayam - aku tak sukat main agak je..lebih kurang 1/3 dari seekor ayam
2.  blend dengan 1 biji telur
3.  gaul dengan bawang merah cincang, daun sup & cili hiris halus-halus kalau nak pedas..untuk baby makan of cos tak yah letak..
4. perasa dengan salt & pepper je.
5. didihkan air dalam periuk
6. bila dah betol-betol mendidih, bulatkan adunan yang dah di blend tadi and masukkan dalam air mendidih tu..
7. chicken ball yang dah masak akan timbul..boleh lah angkat and toss
8. dah sejuk, boleh masuk freezer..nak guna cume tinggal defrostkan aje..

kalau nak save mase & tenaga better buat dalam potion yang banyak sekali gus dan simpan..boleh buat sup..masuk dalam bubur..pan fried then letak cheese..or letak dalam spagetti..will do..

1st buat tahan 1 hari je..2nd time buat guna the whole ayam..tu pun tahan 2 hari je.. ^_^


Carrots Cakes..1st Attempt

Assalamualaikum...

cerita semalam..

Bersawang dah blog..berkulat..berhabuk semua ada..
setiap Kali Cuba nak up post mesti sekerat jalan lepas tu masuk draft..
Bertapa lama-lama dalam draft..lepas tu delete..

Sekarang ni kalau up entry pun..resepi..makan..& makanan..feveret tuan tanah !..

1st time makan Carrot Cake ni mase celeb birthday husband last year..
order ngan adik opismet #thegebus ..1st time try makan terus jatuh cinta..
sebab tak pernah sangka sedap..moist ada rasa rempah sikit..
ada kacang ada raisin..plus pulak cream cheese..ohsem !

The wholecake tu boleh katakan 1/3 masuk perut aku..lepas tu teringin nak makan lagi..
cume nak mengorder tu jadi berat sikit sebab purse sentiasa ringan and kering..so fikir 18 juta kali..

Last few days my BFFFFF @shuhanaizhar post dekat FB..
selama ni selalu dok fikir susah gile nak mampus nak buat cake ni..
haruslah segera WhatsApp mintak resepi..tu pun fikirkan cream cheese dah lama menghuni peti ais.. tanpa pasti kemana destinasinya..

Yang bagusnye kawan ni WhatsApp resepi bergambar..lagi la senang keje aku..suami dapat gaji..terus paw beli carrots 2 biji RM1.18 gula perang RM1.70 raisin RM1.20..wajib letak harga sekali..

Bahan lain dengan yakin nya memang dah ade kat rumah..
kalau yang mane tak ada tu boleh la derhaka sikit-sikit..

Berikut adalah resepi derhaka sebab nak bagi ngam dengan bahan yang ada..and ofcos sebab aku jenis tak menyabar nak sukat-sukat..kalau yg pakai gram ni aku agak je..kalau 1 pek tu consist of 1kg..kalau nak guna 250gram..Maka aku amek 1/4 dari kuantiti asal..sila jangan tiru ye perangai pemalas and derhaka resepi ni..^_^..

alasan ke2..sebab kena buat cepat sebelom anak-anak sibuk nak kacau Sama..


Carrots Cakes #mystyle

**pukul
4 biji telur
120gram gula kastor - gula pasir kisar halus
3 sudu makan gula perang

**ayak
250gram tepung gandum
1tsp baking soda
1/2tsp serbuk kayu manis
1/4tsp garam

1 1/2cup carrot parut - perah jus nya
1cup raisin
1cup roasted peanut - sebab takde walnut..janji Ade bunyi nut ^_^

200g cream cheese
100g butter
1/3 tin susu pekat

note bahan-bahan ni untuk rujukan sendiri di mase akan datang..
sudah tentu akan repeat lagi buat nanti..

Aku bakar dalam 30 minit suhu 185°..semerbak 1 rumah bau cinnamon..
dalam hati dup dap dup dap takut tak jadi..tak moist..

Dok tunggu depan oven..perati je cake Naik gelembung..
and Alhamdulillah..after sejuk..terus sapu cream cheese..potong..rasa..yummeh !..

Noted : pallet lidah aku ni jenis tak banyak songeh..ada rasa pun dah kire sedap sangat da..tepuk belakang sendiri..lebih-lebih lagi bila dah bersusah payah ketung ketang kat dapur..tak perlu orang lain puji sedap..Wah ! ayat nak bagus je kan..heheh ^_^..haruslah hargai perngorbanan diri sendiri

Monday, March 30, 2015

Ahad is Sundate

Assalamualaikum...

Takde la date kemane pun..habiskan masa kat rumah je pun..lebih bermakna..

bermakna sebab minggu ni takde la habiskan weekend dengan membuta or ngadap Korea sampai pagi..

bermakna sebab sekali lagi dapat kemas and ubah kedudukan barang dalam rumah..kalau dulu rasa macam dah best sangat dah susunan tu..lama-lama jadi boring..kali ni ubah lebih spacious..basuh karpet..

bilik baby dah combine jadi bilik solat and bilik ibu iron baju kerja..sebab bilik lain semua da occupy..credit utk suami terhebat sebab sanggup layan kerenah bini terlebih comel ni..Ma kata aku macam mandur..cekak pinggang sambil arah itu ini.. yes ! Tu memang kemahiran aku.. mengarah !..

minggu ni weekend rasa lebih tenang..dah takde perkara yang nak kejar sangat..habiskan masa kemas rumah..layan anak-anak..

Bangun pagi sambung mendobi 2nd round..sebab semalam mendobi baju kerja suami je..Hari ni turn baju kerja aku pulak..

Then masuk dapur terus prepare breakfast..tekak orang kat rumah ni bukan jenis cerewet..nasi goreng ayam + kopok keping + kopi o panas will do..heavenly..siap nasi goreng terus prep b ahan untuk buat cake..

Yeah ! Hari ni mood nak baking mari..lebih kepada nafsu craving sweet thing..cerita cake ni in Sha Allah next entry..

Pendek cerita Hari ni berlalu dengan tenang..rumah kemas..makan sedap..baju semua da siap kemas lipat masuk drawer lemari gobok masing..

Malam ngadap ABPBH sambil layan Pizza..pizza gaji namenya..beli lepas GST untung sebab tax 6% je..^_^..sebab tadi breakfast & lunch hadap nasi goreng ngan cake je..dapat pizza dengan Pepsi memalam yang sejuk ni..dengan mushroom sup pekat likat panas..Sapa yang nak komplen kan..

P/s : sentiasa berdoa moge setiap weekend bahagi begini..dapat membahagiakan anak-anak begini..

Thursday, March 5, 2015

Urinary Tract Infection = UTIs

Assalamualaikum..

pengalaman yang kena kat diri sendiri yang masih fresh..

buat yang dah pernah alami, of course kita geng..sep sikit !! ^__^
sakitnya aduhai..boleh jadi panda tak tido malam bila sakit datang..
nasib aku baik sebab sel-sel otak msih berhubung dan bertindak dengan cekap untuk terus decide ke Klinik bila dah masuk hari ke-2 sakit masih tak hilang..

sikit sebanyak ilmu dari google ni membantu..tapi setiap manusia tu unik..
maka untuk lebih baik..pergi la Klinik hadap doktor..sebab meraka lebih pakar..

ye..ye... je kan..aku pun sebenarnya malas nak pergi klinik..1 je sebabnya..kewangan.

aku start kena Rabu..mula-mula tak perasan pun sakit..cuma rasa nak kencing..
rasa pundi kencing da penuh sangat-sangat da..bangun tido tengok jam masih awal lagi..
nak tak nak kena jugak pergi membuang..tapi elok lepas membuang masih ade rase nak membuang..

sampai la ke office..rasa nak membuang tu ada 24 jam..memang buatkan aku rasa nak tido terus dalam toilet..terganggau kerja..terganggu nak solat semua..
on Khamis tu lebih 10 kali aku ulang-alik toilet..sampai bekal panties sebab takut terbabas..

and start on Khamis tu jugak la ade rasa sakit sengal ngilu di setiap hujung-hujung kencing tu..
mula timbul rasa cuak..sebab terfikirkan batu karang..keluar toilet terus google..

and all the simptom memang aku yakin aku kena UTIs aka kencing kotor aka kencing tak lawas.
google lagi and bace sana sini..ramai yang suggest untuk minum URAL..boleh google macam mane rupa URAL ni..mase tu rasa dan dan tu jugak nak minum nak bagi lega rasa sakit..ada yang kate minum 1 sachet da terus hilang sakit tu..

lepas habis kerja terus pergi Guardian, beli 8 sachet untuk keperluan 2 hari..4 sachet 1 hari selang 6 jam..bagi aku URAL langsung tak membantu..takde sebarang perubahan pun..hasilnya aku pergi kerja Jumaat tu bermata panda and rasa lesu giler..

kebetulan pulak office ade buat makan-makan..semua yang dihidang tu aku tak boleh makan..boleh buatkan tract yang infected tu bengkak..contoh nya makanan yang pedas, manis, masam, kafein, coklat..

worst of the worst..Jumaat tu kena stay office sampai dekat pukul 9:00 malam..nak siapkan kerja..dengan masih dok tahan sakit..ulang alik ke toilet yang makin kerap..datang pulak sakit pinggang..sakit ala-ala nak period..heavy..tapi aku tahu aku punye cycle nak period tu jauh lagi..
masa tu otak da fikir bukan-bukan..kena batu karang kah aku ?? or adakah kuman sudah masuk ke buah pinggang..

balik dari kerja memang aku tak terus tuju rumah..klinik dulu yang aku cari..syukur sangat klinik tu sanggup jugak terima aku sorang lagi even dia sebenarnya dah tutup by 9:00 malam.

dapat jumpa adalah suatu kelegaan..sambil dok kire-kire cukup tak note biru kundang nak bayar bil nanti..betol ape yang aku sangka..kuman da sampai ke buah pinggang and syukur tu bukan lah batu karang..

URAL memang untuk kencing tak lawas..tapi kencing tak lawas yang tak mendatangkan sakit..bila dah sakit ambil URAL tidaklah membantu..nak tak nak aku kena ambil antibiotik, and untuk lawaskan kencing aku tukar dari URAL aku ambil Potassium Citrate - sumpah masam gile..tak sedap ! and ubat untuk tahan sakit perut..

sampai rumah tu terus makan ubat..sampai ke pukul 3:00 pagi mata tak dapat lelap sebab sakit makin terok..aku dah tak tahu apa nak buat..semua pun da tido..tetiba teringat batu tungku yang mase pantang tu ada kat dapur..so aku bakar tungku..pukul 3:00 pagi ditemani bunyi kipas dan cicak je,,aku bertungku..dengan harapan sakit tu akan hilang..

aku pun tak ingat pukul berapa aku tertido..terjaga bila azan Subuh dekat handphone..rasa nak kencing..tungku kat tepi kepala masih terasa panas..

and Alhamdulillah..keluar bilik air dengan senyum sampai ke telinga..solat Subuh dengan penuh rasa syukur..and baru lah rase bersemangat nak gosok baju and pilih baju anak-anak..ada kenduri Sabtu tu..

kalau sakit tu same macam malam sebelom tu..kompem aku sanggup teperap je kat rumah dari meringkuk tahan sakit dalam kereta..

so, nasihat aku pada yang ade simptom-simptom nak kena UTIs ni sila la segera jumpa doc..better terus jumpa doc dari try ubat-ubat farmasi..habiskan antibiotik yang dibekalkan..

no more tahan kencing..minum air secukupnya..1 liter air = 25kg berat badan..aku kena minum 2.5 liter 1 hari..so buleh tahu la berat aku berapa..mihmihmih.. ^____^


p/s: post ni dah lame peram dalam draft..almost 3 weeks..hari ni baru hegeh-hegeh nak update..

p/s1: esok aku bakal lalui Oral Surgeri untuk remove all my wisdom teeth..4 of them..severe impacted..nak tak nak kena lalui procedure ni jugak..sebab gigi dok membesar dalam gusi..full bius..

p/s2: aku tak takut nak hadap operation tu..aku takut nak hadap post operation tu..recovery time..doakan aku ye !

Thursday, September 4, 2014

Kek Marble Kampung

Maaf lah..aku bab-bab baking ni aku tak proper..
kalau ikut kan nak main campak je..macam masak lauk savory..
tapi apa kan daya..kalau tak ikut resepi tak sukat betol-betol memang tak kan jadi la kek nye..

dari masa kat office lagi aku da teringin sangat nak makan kuih..kuih yang manis-manis..
teringin sangat..masa drive balik tu dok terbayang-bayang balik ni kompem atas meja ade kuih..
sebab ma rajin buat kuih petang..lepas tu baru teringat yang ma sibuk menjahit lately ni..mane die sempat nak buat kuih kan..

elok depan simpang nak masuk rumah tu ade makcik Camry meniaga tepi jalan..
ade semua kuih yang aku nak..ni aku usha dari jauh je la..
da nak sampai rumah biasa aku bawak pun 20kmj je pun..

tapi entah kenapa kaki ni macam tak jumpe brake..macam teragak-agak nak berhenti ke tak nak..
terfikir jugak..duet dalam purse pun tinggal RM13 je lagi..bayang gaji belom nampak lagi ni..
bila da sampai rumah..membuak-buak rasa nak jugak makan..nampak suami pun da sampai..
masuk rumah letak henbeg terus ajak suami temankan pergi beli naik motor..memang tak  la die nak layan..
die pun tengah kusyuk and focus repair NOTE die..

dengan masih bertudung tu aku ke dapur..bukak peti ais tengok bahan-bahan nak buat kek bodo ade..
bukak drawer kuarkan buku resepi..amek bowl..campak-campak ikut resepi..sap sap soi..
tak sampai 15 minit kek da masuk oven..

 

see the background yang macam baru lepas dilanggar garuda..aku main hentam je la labu..nak kejar nak mandi nak Maghrib pulak..

ikutkan resepi 165 degrees 50 minit..heat atas bawah..aku da kurangkan jadi 150 degrees..tak sampai 30 minit kek aku da masak..nasib baik and kebetulan la pulak aku bukak nak tengok..da garing da kat atas..ma pun suruh ke keluarkan..masing-masing da tak sabar..tak dan da nak tunggu sejuk..


angkat letak atas plate terus potong..Alhamdulillah..sedap di tekak aku..suami kate sedap..ma pun ok sebab kurang manis..anak-anak of course la.Hazeeq orang 1st yang makan..mase dok buat tu lagi mulut die da berlagu kek colours..kek rainbow..da masak nampak pulak kaler-kaler ni..tapi tak habis pun makan sepotong..terus mintak kek coklat pulak..alahai anak..ibu kamu ni bab baking fail tahu !..ni pun kebetulan je jadi ni..

oo..resepi adalah super senang..ni kek kampung..senang and sedap..buat kurang manis sikit baru sedap nak makan..aku tak ikut resepi asal..sebab takde  susu pekat..

KEK MARBLE/KAMPUNG/BODO

  • 5 biji telur sejuk dari peti ais
  • 1 1/2 cup gula kastor
  • 1/2 cup susu cair dalam tin
  • 1 cup butter
  • 1 teaspoon essence vanilla
  • 2 cup tepung naik sendiri
  • colours ikut suka tekak..nak buat plain nad choco pun sedap
  • 1 cubit garam - nak bagi lelemak sikit
  • macam biasa - pukul telur gula and butter
  • masukkan essence vanilla and lastly masukkan tepung naik sendiri..aku suke guna tepung naik sendiri..so tak de masalah kalau dengan baking soda/baking powder nanti..
  • sapu mentega pada loyang and alas je baking paper..
  • tuang la ikut suke hati cita rase masing-masing nak corak macam mane..
  • oven - 150degrees 30-40 minit - depends on oven la kot..
ni pun pergi kerja bekal kek and sup sawi telur..konon nak diet..tapi da fail da ni sebab da sebab nafsu nak makan kek yang sangat-sangat..



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...