:: ^_^ ::

Sunday, September 25, 2011

Di pukul 4:30 pagi..

salam..

alang-alang mate tak nak pejam ni..meh la kite update sekeping dua memori last week..gambo da 2 3 ari da upload..elok dok dalam draft..tunggu time je tuan die ni rajin nak update..

malam tadi ade jemputan open house kat sekolah Umi..elok da abes majlis..hubby singgah umah Umi nak solat Insya'..sembang punye sembang..bile sampai time nak gerak balik Shah Alam..elok je hubby gitau die tertinggal kunci dalam keta..dan perdana tu autolock..damn !!..rase macam tak percaye je..da la si kecik ni nak tido..aku pun da ngantok..pikir baju yang belom bersidai..pikir esok mau ke Bagan Datoh lagi..

hubby maintain je cam biase..rileks je..sambil dok cari-cari pembaris nak try buka dari luar..kunci pendua pun tertinggal dalam kete same..handbeg aku sekali..elok pulak kete tu dok depan gate..kire betol-betol hadang gate tu..nak gune kete lain pun tak boleh jugak la kan..

da ala-ala McGyver da hubby tadi..dekat 2 jam jugak la bu berjaye bukak..aku da give up da..da lari masuk bilik pun..tidokan baby sambil nak tidokan diri sendiri..Alhamdulillah..da dapat buka tu harus la nak segera balik..bukan tak boleh esok..tapi aku memang tak prepare pape pun..pampers baby pun bawak 2 keping je..sampai tengah malam tu je la..sok pagi ape cite pulak kan..alas tido baby pun tak bawak..seb baik bawak shawl..boleh jugak buat alas..so pengajaran nye..len kali nak pegi memane..pakaian and kelengkapan baby harus la disediakan...

act aku da tanye hubby nak tido Seremban ke nak balik Shah Alam..aku ikut die je..die kate nak balik Shah Alam..so aku memang bawak baju baby sepasang..pampers 2 lai ngan bakul toiletries die je la..baju aku jauh la sekali kan..lagi pun sok nak gerak ke Perak pulak..kalau stay Seremban..silap haribulan tak jadi pergi..

hehehehehe..mentang-mentang mate tak ngantuk..intro je da panjang lebo..sebenarnye nak cite..Jumaat minggu lepas aku makan sushi..sushi JUSCO je pun..tu pun nak kecoh kan..aku biase makan yang cap TESCO ngan cap JUSCO ni je..yang Sushi King ke ape-ape sushi outlet len memang tak penah jejak kaki..

elok pulak adik aku ade stay ngan aku seminggu nak abeskan cuti study week die..so ajak la die sekali..die pun tak penah makan sushi ni..jadinye kakak die nak la bagi die rase cemane rasenye..ye...kami ni kan orang kampung..tak bape nak senang..kalau dapat makan benda beli-beli ni da seribu nikmat da...dulu kalau dapat makan KFC tu kire heaven sangat la..apatah lagi kalau dapat makan Pizza..alahai..sedih bila teringat gitu..insaf kejap...

biar gambar je la yang berkate-kate ye..^___^
sampai je terus capai box paling besar..ni dasar tamak la ni..pilih-pilih..
erm ape lagi ye..??
ok..yang ni pun sedap jugak..
achik iera jenguk baby..lena je die tido..boleh ibu berlenggang kangkung..^__^ sambil goyang-goyang lemak
da penuh box..time tu kire da bayor...

senang kan buat entry gini..tempek gambo..pastu buat ayat yang tak seberape..ye..aku memang takde idea nak buat entry..lagi la tak pandai nak buat entry yang bermakne..jauh la lagi nak pandai buat entry yang menarik..cukup la menarik dan jadi kenangan untuk aku esok luse..

tetibe malam ni aku rase aku takkan lame di dunia ni..sejak akhir-akhir ni memang terase sangat..rase sedih dan sayu bile pikir if aku takde..ape akan jadi pada anak aku..sesungguhnye memang aku rela aku yang pergi dulu dari melihat orang yang aku sayang pergi meninggalkan aku..sebab aku tau aku tak kuat..aku sebenarnye terlalu lemah..dan memang tak mampu nak hadapi semua tu..

if umor ibu tak panjang..anak ibu sayang dok ngan Tok Ma ye..ingat ibu sentiasa sayangkan baby..oh hati..kenape rase sangat gelisah..

Friday, September 23, 2011

Petua Hilangkan Selsema pada Bayi

salam..

da lame sangat blog terabai..ade je menjengah..tapi kerajinan nak update tu tak mari..ni amek kesempatan anak tido..aku taip la dulu..sok kot bu publish..la ni dok landing baik tepi baby..die bu je tido..skng ni memang die tido sendiri..tapi syarat nye aku kena bawak die masuk bilik..padam lampu..on kipas no 1..then die akan golek-golek pastu terlelap..

tapi len la cite kalau kat umah orang..mane nak cari bau tilam busuk die ni..die nak jugak tido atas katil die..bu la die selesa..kalau berubah tempat kadang tu memang susah la nak tido..meragam la dulu 2 3 biji bu nak lelap..tu pun lelap sambil mate berlinang ngan air..sian baby bucuk ni..

semenjak akhir ni pun die dok meragam jugak..sebab nye tak selesa hidung tersumbat..oo..bile aku taip ni bu aku teringat pasal breath rite for kids tu..sok nak mintak hubby cari la kat 7e..tadi tak teringat pun..da dekat seminggu da ni hidung die tersumbat..puas da aku sedut hingus die..tetap jugak tak mo hilang..

so decide petang tadi nak bawak pegi klinik..belom sempat balik lagi hubbt tepon gitau Umi suh try letak kunyit dekat hidung baby and dahi sekali..aku memula macam takmo la letak nanti kuning la kan hidung baby ni..berkeras la jugak nak gi klinik..even da tau da kalau gi klinik pun bukan boleh elok..paling-paling pun doc sedut je la..gune gas tu..silap hari bulan balik umah jadi balik..tak kan nak ulang alik klinik kan..

baby ni tetime je die tersumbat..mostly meleleh je..tapi bile nak nyusu tersumbat memang dia nangis la..ni pun die da pandai dok hembus sedut hembus sedut hingus tu..sampai gigil-gigil tadi tangan die..jadi akupun try la google petua nak hilangkan selsema baby ni..see memang mostly sapu kunyit tu la petua nye..

pesan kat hubby suh beli kunyit hidup bile balik keje..tapi bile baby da tido bu aku letak..senang je..amek kunyit tu then asah la kat bawah buntut pasu atau aku guna je anak lesung..kan batang die tu menggerutu..so asah je kat situ..campo sikit kapur sireh tu..pastu tempek kat batang hidung baby..letak sikit kat ubun-ubun..

Alhamdulillah..sepanjang aku dok taip entry ni..die nafas ok je..smooth je..da takde bunyi srooot sroooot tu..hopefully esok baby kembali ceria..post ni aku letak dalam draft dulu ..sok pagi aku try upload pic cemane muka baby di lumur kunyit...=]..

bubye for now !!

***************************************************************

ok..sambung balik..meh nak tempek gambo baby hidung kuning dulu..
 tak bape nak nampak kuning nye..da la camera henpon ibu ni cap cikai je..baby pulak nak gegar excited dapat dok dalam walker baru..hasilnye gambo pun gegar-gegar..
 hah..ok yang ni nampak jelas sikit kan..hidung baby kaler kuning..malam tadi aku merapu takde gambo..ni pagi-pagi sebelum mandikan aku amek dulu gambo nye..pas mandi ni pun still de lagi kesan kuning tu tapi tak berape nampak da..mujur gune kunyit muda..kalau kunyit yang da cukup matang tu mesti nampak oren hidung die..^____________^
kat ubun-ubun juga..abaikan ye rambut baby yang tak bape nak tumbuh tu..dari awal cukur memang di tumbuh area tu je..belakang kepala ade tumbuh..tapi lambat..macam second batch la kirenye..tapi rambut second batch ni lawa..lembut da halus..rambut 1st tumbuh da rupe bulu kaki ayah da..^__^..jangan marah ye ayah..

ok..itu je la..ni update paling lame..dari malam tadi..

Asam Laksa Utara @ Laksa Penang

salam..

morning..selamat berhari Jumaat..da lebih seminggu rase nye tak update pape ni..padahal ade je melepak kat umah ni..takde gi memane pun..melainkan membizi melayan dak kecik ni..

untuk revive balik blog suam-suam kuku ni..nak update dulu cite memasak minggu lepas..lupe sudah hari ape..tapi dalam 3 4 hari lepas la..time jenjalan kat playground bawah ni teringin la pulak nak makan laksa penang ni..

hari tu hubby ade beli..tapi takleh nak telan kuah nye..memang terase pekat tisu..kebetulan adik aku ade bercuti study week kat sini..so decide nak try la buat sendiri..so call ma nak tanye on how buat kuah nye..ma mintak aku tepon moksu kat Klate sane sebab moksu ni lagi terer bab-bab laksa ni..hehehe..aku tak tepon pun..mesej je..moksu just bagi tau roughly..tapi cukup la tu..aku cume nak tau ape bahan-bahan rempah ratus rahsie nye je..sukatan tu pepandai la ko kan..moksu pun takde describe bape banyak dienye sukatan..so ni masak main agak-agak je..

memandangkan hari da lewat petang..hubby pun balik malam..so projek nak buat laksa ni di tangguh hingga ke esok hari nya..mintak hubby pegi pasar basah beli barang dulu..sebenarnye tak konfiden pun nak buat..tapi memandangkan tekak nak sangat makan..pastu rase macam senang je..so teruskan la jugak niat nak try masak..

da tengahari bu la hegeh-hegeh nak siang ikan sume..aku pesan hubby suh beli ikan selayang..tapi dibeli nya ikan kembung..kembung pun kembung la..janji ikan kan..



aku ni memang tak bape nak proper..malas nak hidang..kan nanti sume pun nak makan kuah panas-panas..so biar je kuah dalam periuk..time nak makan panaskan je..tu yang snap dalam periuk je..tak kuasa la nak senduk dalam mangkuk then amek gamba..pastu kena cuci mangkuk..see nampak kan..alasan baik punye orang pemalas ni..kang senang je kalau cakap aku malas gitu..hehehe..ala..lagi pun umah aku takde mangkuk cantik pun..mangkuk pelastik ade le..

tapi aku nak jugak share resepi tak kire..!!..maka dengan rase bangga nye sebab kuah sangat sedap dan menjadi..maka nak la aku kongsi sikit resepi yang dah aku renovate..muehehehe..ni kire sedap di tekak aku laki bini..plus sedap jugak di tekak adik aku..both aku and adik ni memang hantu la laksa ni..thanx tu hubby jugak sebab makan dengan banyak nye..puas hati..2 bungkus lakse tu untuk 3 orang makan je..ngam-ngam..

KUAH LAKSA
15 ekor ikan kembung
asam keping 7-8 keping
bawang merah 5 biji *
bawang putih 4-5 ulas *
cili kering kisar 2 senduk *
belacan 1 inci *
halia 2 inci *
bunga kantan 2 kuntum
daun kesum 2 ikat
garam
gula 1 sudu makan
sanquick mandarin 2 sudu makan
kiub pati ikan bilis MAGGI 1

CARA-CARA
-siang dan bersihkan ikan..rebus bersama garam dan asam keping..
-tos ikan..bila da sejuk asingkan isi dari tulang
-hancurkan isi ikan.
-tapis baki air rebusan ikan tadi dan asing asam keping
-blend tulang ikan tadi bersama baki air rebusan kemudian tapis dan ambikjus nye sahaja
-blend bahan-bahan * dengan campuran air rebusan..so tak perlu nak guna air bersih lain..
-masuk kan bahan blend tadi kedalam periuk..
-masukkan kembali asam keping yang da diguna tadi..
-tambah air ikut kepekatan dan selera memasing
-tambahkan juga cili kering if tak cukup pedas or tak cukup merah kaler nye..
-masukkan seketul pati ikan bilis MAGGI
-masukkan 2 sudu makan SANQUICK MANDARIN
-masukkan 1 sudu makan gula..
-masukkan garam if kurang masin..tapi kena rase dulu sebab dala air rebusan ikan da ade garam
-bila da dapat rase yang betol..boleh la masukkan bunga kantan yang di belah 4 bersama daun kesum
-tunggu hingga mendidih..then da ready untuk dihidang


 untuk ulam ni rase nye sume pun tau kan,..tapi aku punye ni miss limau kasturi..kalau tak lagi heaven la..dari kiri belah atas tu timun batang..nenas yang di cincang halus..bawah belah kiri tu cili padi cili merah and bawang then tepi nya tu of cos la telur kan..

dalam lepas Asar gitu bu start makan..1st round adik aku da makan 2 mangkuk..potion mangkuk umah aku ni memang gedabak..pastu aku pulak sambung 1 mangkuk full..hubby balik malam die plak makan 1 mangkuk full..melimpah mangkuk tu..da dekat nak tido adik aku tibai lagi sekali..seb baik aku ni tahan je nafsu..kalau tak harus la kan nak jugak..

tido malam tak lena teringat kuah laksa ade lagi kat dapo..pas subuh bangun panaskan..adik aku pun bangun jugak tolong rebus laksa and tambah ulam mane yang perlu tambah..kire nye kitorang breakfast laksa la pagi esoknye tu..tak silap aku la..hari Isnin kot aku buat laksa ni..

ok tu je cite laksa hari ni..ni da rase kecur liur nak lagi..bukan la nak riak kate aku buat sedap..cume nak berkongsi cite..sedap tu kat tekak and selera aku je..^______^

Monday, September 19, 2011

Tak update

salam..

da 2 3 ari je sunyi blog ni tak berupdate..tapi de la jugak 2 3 kerat yang sudi singgah...1st tak dapat update sebab baby kurang sihat..tetibe selsema..da 2 3 kali aku sedut tapi takmo hilang jugak..dok leleh-leleh je hingus die..

sian pulak aku tengok..nak nyusu pun tak boleh..sebab nak nafas tak lepas..aku sedut ngan mulut je..senang..takde nye nak geli..da anak sendiri kan..lagi pun kesian tengok dok nangis nak susu tapi tak leh nak nyonyot..masuk hari ni da 3 ari camni..tapi bile malam nampak cam ok sikit..

pagi ni seem hingus die da kaler putih susu..semalam clear lagi..ni nampak gaye nye kena bawak pi klinik jugak ni...

alahai buah hati sayang..cepat sembuh ye..

ni bu dapat update lite-lite sebab tenet bu sembuh..semalam seharian memang tak dapat nak online..entah cemane hubby buat tetibe unifi ni tak leh nak connect..terpakse call service centre pagi tadi..Alhamdulillah..dapat da nak berFB..kalau tak mau meroyan lagi ari ni..

Thursday, September 15, 2011

Raya ke-12 di Seremban, Simpang Renggam & Kulai Jaya

salam..

malas nye nak start menaip..kang bile da start takmo benti pulak kan..sebelom tu tarik nafas panjang-panjang then sediakan serdak kueh raya..air kopi meh secawen dulu sebab entry ni panjang..aku da plan baik punya nak buat sekali harung je..kire tapaw so tak payah nak kena update 2 3 kali..cukup 1 entry untuk memori beraye di Johor kali ni..
dari malam tu aku da siap packing sume barang baby barang aku and hubby..kire pagi tu bangun mandi and siap-siap pergi je la..boleh pulak pagi tu anak bujang aku ni bangun lambat..biase paling lambat pun pukul 7:45 pagi da bangun da..
maka gerak dari rumah lewat jugak la..around pukul 9:00 pagi..tenang dan damai je sebab hari adalah redup..tak panas pun..best je dok dalam kete..tak terasa perjalanan 45 minit..berkabus je kat sepanjang highway..matahari pun malu-malu je nak jenguk..
 
 see..kat luar tu gelap je..bukan mendung nak hujan..cam redup gitu..sampai kat Seremban rehat sane dulu sebab hubby nak gi isi angin untuk tayar spare..nak jalan jauh ni kena la prepare..ye la..malam tu tak de bau..datang nye pun tak bagi salam..memula adik ipar je yang nak follow..tapi bile da lepas Zohor tu umi and abi decide nak pegi jugak..so 1 family la pegi..but in 2 cars..hubby nak jugak bawak perdana..kete baru pakai la katekan...weee..umi da bising suh nek 1 kete je..kire nak suh hubby drive Exora..so that Abi boleh la rehat..katenye Abi tak sehat badan..demam..

end up nya adik 2 orang tu naik ngan aku..tinggal la Abi and Umi beromantika de amor dalam Exora..pukul 3 jugak la baru gerak dari Seremban..kete ade sane sini sinung..orang masih hangat lagi beraye..kalau tak pergi open house mesti de jemputan kenduri kawen..sekejapan je da sampai Simpang Renggam..
rumah pertama yang dituju..rumah abang Abi..best kat sini..laman die bersih..memang suasana kampung gile..
the kereta's..cantekkan laman nye bersih..sungguh mendamaikan..dengan suasana redup gini..orang ni kalau laman rumah da bersih gini..kompem dalam rumah pun cantek berkemas..tak yah tunggu umah batu 18 tingkat..umah kampung da cukup selesa..janji bersih..
aku ingatkan da tak dapat da aku nak merasa biskut raya sume ni..ye la da name pun raya ke-12..kalau belah-belah Terengganu sane memang lame da tuan rumah kemas bekas-bekas biskut ni masuk kabinet balik..jumpe tahun depan la pulak kan..

sekali bile masuk umah ni..terus aku terkagum ok..masih semangat raye lagi..macam bu semalam raye..memang best la..dengan homemade cookies yang sedap-sedap..cume kat sini airnye takde ais..jage kesihatan katenye..tak kisah la..janji biskut sedap..kena pulut ngan kueh siput perisa kari..rempeyek..pastu pulak ade jeruk kedondong..jeruk jambu batu lagi..pergh !!.aku ni tahan je nafsu tak mo makan banyak..takut tersakit perut baby pulak..
atok Abi with his cucu..kali ni baby banyak dok main-main ngan Atok Abi die..bagus la atok rajin nak melayan cucu die..boleh la ibu berlenggang kangkung bawak lemak jenjalan kan..suke hati !!!
ngadap kepek ubi..aku kalau da jumpe yang berkenan dihati gitu la rupenye..yang tu je la aku pegang..agak-agak tuan rumah da jeling tu bu reti nak letak balik..hehehe..tu tipu ok..
Hazeeq dok ngan nenek sedare die..biase la kalau bawak baby jenjalan ni..memang die je la yang jadi tumpuan...bagus jugak..atleast ade modal nak sembang..
sembang 2 3 minit pastu mintak diri nak gi umah they called Wan..aku ingat kena naik kete..sekali jalan kaki je ko..umah Wan ni depan umah uncle tadi..sangat somey jalan-jalan beraya..Wan ni aunti Abi..kire nenek sedare hubby..and buyut sedare baby Hazeeq..and buyut tu adelah moyang ok..dulu-dulu aku kenal perkataan buyut ni dalam majalah ujang..ala yang cite Lynn Mafia tu..sape ade bace?? kan die ade cite kisah atok nenek buyut die di Perok sane..ate kate ko..gitu ler..
melenggang mak limah..aku ni jakun sikit sebab tengok rumah orang area sini sume kemas and cantek je laman die..terus feeling oh indahnye kampung halaman ku..siyes..terpegun..sebab rase damai sangat..
ni la rumah yang ke-2 tu..see..see depan tu je..jalan 2 3 langkah..seberang jalan je..
aku yang dok ralit lagi menikmati keindahan kampung..subhanallah..cantek..
still melilau..orang sume da sampai nak masuk umah..aku dok la syok berposim sane sini..
halaman yang bersih lagi sekali..nak mention jugak..sebab aku memang suke sangat umah yang laman bersih gini..rase nak golek-golek je..ok itu over la kan..tak kire..sebab bersih ok..susah nak cari ni..
hah..ni lagi la aku jakun..jangan di pandang pada balang nye yang simple itu..isi kat dalam sume sedao-sedap..ade biskut..ade cokelat..ade asam..ade kepek..ade rempeyek...ade popia sira kari..yang ni siyes superb..sedap !!
lelaki yang cuit-cuit Hazeeq tu cousin Abi..pak sepupu hubby la kirenye..
tu aku dok syok mencari gali popia sira kari la tu..sedap..malu aku nak makan..sebab da tinggal sikit..takkan aku nak makan licin tinggal tabung je..dalam hati da niat nak cuba la buat sendiri..kat sini kami dihidang mee bandung..gilo podeh (pedas) melampau..sampai nak tersedak..harus la hirup dengan sopan ok..kalau tak kompem tersedak ko..sempat solat juge di sini..
gaye big boss..da agak selesa nak duduk budak..malas nak baring..asyik nak bangun je..merasa la sume orang layan kehendak die ni..
rumah yang ketiga..ni pun rumah pakcik Abi if im not mistaken..lupe nak tanye hubby..
tayang perut yang da kempis sikit..lom slim lagi ni..tunggu berat da turun 15kg bu aku kasi tayang bebetol..
ala..spoil..pandangan sisi ni macam pregnant 6 bulan la pulak...
da dekat nak maghrib gerak balik umah atok Inam..elok naik umah je da azan..amek peluang mandikan baby..aku kalau ikutkan hati nak jugak mandi sebab da berpeluh masam kan..dengan baju dari pagi lagi..kalau boleh nak solat nanti biar selesa..tapi bile kenankan aku tak bawak baju banyak..takkan nak pakai baju tido da..sebab jap gi nak ke umah Cik Yaya pulak kat Kulai Jaya..

sabar je la hati..meronta-ronta ok badan ni mintak dijirus dengan air yang dingin tu..sejuk gile..sian baby..mandi ala-ala je..da tu ait sejuk cam dalam freezer..
elok lepas mandi..susukan kejap je da tetido..elok la..boleh la ibu nak solat pulak..orang len sume solat berjemaah kat hall..
elok die tido..atok Inam masuk..nak main ngan cicit die..tadi before die mandi..kejap je sempat pegang..ni nak men die tido pulak..sedih je muke atok bile kitorang gi tau nak gi umah Cik Yaya pulak..die siap kate.."tido sini kan bagus"..aku kejutkan baby..bagi peluang buyut die main ngan die..tak tau la bile lagi akan datang jumpe lagi..maybe raya haji ni kot..

siap solat Maghrib sume..sembang lebih kurang..pastu terus gerak ke Kulai..tu pun atok tahan-tahan nak suh makan dulu..
memang betol-betol beraye ni..pukul 9:00 lebih malam da bu sampai umah ke-5..tu pun da makan buah langsat dulu..tersalah jalan..katenya Abi pun da lame tak datang..
kaler sofa same cam umah aku..cume design nye lain..terus la baby suke..sebab sofa ni tempat favourite die..

with Cik Yaya..then having dinner masakan air tangan kak long..sedap..kena dengan perut lapo sume pun sedap..ooo kat umah ni pun banyak kueh raye..bersusun kat meja..hubby tak snap la pulak..rumah kayu lame je..tapi dalam nye berseri..Cik Yaya ni ibu tunggal..tapi gigih keje besarkan anak-anak and tampung diri sendiri..memang solute la..

and kenangan aku ngan Cik Yaya ni sweet sebab 1st time balik kampung selepas jadi isteri..1st time jumpe terus jadi mesra..tak kekok..terasa macam ibu saudara sendiri..or maybe lebih dari itu..bukan sekadar salam..bahkan juge peluk cium tiap kali nak berpisah..

dan berjanji raye haji nanti akan lewat lagi ke rumah nya..plan nak beraya suasana kampung di sane pulak..weeehoooooo..sonop !!

gerak balik da pukkl 11:30 malam..tu pun berat hati..Abi decide nak tido sane sebab da penat..tapi Umi nak kena balik sebab kain baju anak-anak belom berbasuh..kena pulak esoknya Ateh da nak masuk Uitm balik..nak tak nak kena la redah balik jugak..

selamat sampai Seremban pukul 2:20 pagi..sian baby penat..tido je die memanjang..aku memans sepicing pun tak lena..mane tak nye..kaki sibok nk tekan brake..hubby speed kete 200km/j..paling slow 160km/j..seb bek selamat sampai..aduhai..nak tercampak jantung ni..
 
hero yang kepenatan..even penat tapi hati sangat gumbire..jalan-jalan jumpe sanak saudara..insyaAllah panjang umo..nanti kite bersua lagi..
da akhir-akhir ni aku taip cincai je..ayat pun lebih kurang same kasi ulang 10 kali..maaf la ye..gini la kalau orang takde bakat menulis nak menulis..takpe la..cukup la sekadar untuk mencoret memori..^___^

sok bile baby da besar..jangan lupe asal usul ye sayang...luv u !!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...