:: ^_^ ::

Saturday, October 1, 2011

ni cite pukul 4:00 pagi pulak !!

salam...

ni bukan la aku taip entry ni pada pukul 4:00 pagi..tapi ni cite pukul 4:00 pagi hari Selasa..kenapa pukul 4:00 pagi???

gini citenye..cecite..cecite..pukul 4:00 tepat aku terjage sebab tersentuh kepala baby yang panas tahap tersentuh cerek da..time tu aku rase sejuk gile..ingat nak bangun tutup kipas..pastu tak amek pot sangat..ingatkan kepala baby panas sebab aku yang sejuk macam ais..sekali aku rase tangan ngan kaki die gile sejuk..padahal da selimut comforter tu..

aku susukan die..tapi bu 5 minit susu die muntah..but still mate pejam dan nampak sangat mengantuk..selang tak sampai 10 saat..baby muntah lagi..kali ni lagi banyak..memang banyak la..semangkuk lebih kot..habis sume lapik tido basah..aku kejut kan hubby..suh amek towel..baju die sepasang..pampers and baby wipes...

mase aku tanggalkan baju die nak bersihkan muntah tu..die boleh gigil-gigil macam dok atas kusi urut Osim tu..aku cecepat pelok..time tu bu cam sedar yang baby adalah demam dengan panas nye..hubby matikan terus kipas..sempat la aku salin baju die..lap muntah dan lapik dengan kain bersih lain..penat sangat or maybe sangat tak larat..die terus pejam mate..

aku kedepan..geledah 1st aid kit cari thermometer..masuk bilik dan cek suhu baby..by that time suhu baby 37.5 degree..agak tinggi..cos before ni die demam kena inject pun bu dalam 37.1 degree..hati rase sebak..sebab aku yang da tue ni kalau demam memang tau cemane rase sakit dalam badan..ni kan pulak budak kecik..yang bu 5 bulam menjengah dunia..rase sebak sangat..cuba untuk lelap mate sambil tangan terus peluk baby..kepala nye aku jelom air..tampal kool fever lagi..

tak sedar bile aku terlelap..sedar-sedar da cerah..but still panas baby tak kurang..rase bahang nye sangat panas..air mate ni cepat je nak menitis..thermometer yang still ade kat tepi bantal aku capai dan test suhu lagi sekali..aku harapkan turun la suhu nye..aleh-aleh..suhu da naik..38 degrees now..hati da bimbang..

aku angkat baby..bawak ke depan..susukan..tapi die macam tak mo sangat..agaknye mulut da rase pahit..aku dapat rase mulut die panas je..sian anak ibu..oo..ni pun air mate mangalir..rase bersalah sebab tak alert dengan perubahan baby..sedangkan malam tadi die ceria je..tido sendiri..terjage tengah malam pun happy je sengih..tak sangke rupenye die nak demam..

by 8:00 aku suapkan die makan sikit..tak sampai 2 suap pun..then bagi ubat demam..tapi die muntah lagi sekali..mungkin separuh je masuk mulut die..tapi harapnye die ok la..

seb baik pagi tadi hubby tak gi keje lagi..masuk petang katenye..aku tinggalkan ngan ayahnye..nak gi mandi..tu pun dengar die merengek..ayah siap masukkan anak dalam walker..sebab tgok die cam da active sikit kan..elok lepas aku mandi..siap pakai baju sume..aku susukan die..time tu la aku notis die sangat-sangat lemah..bile aku letak bawah die cume mampu senyum..
macam da takde daye nak angkat kaki tangan..luluh hati ni..terus ajak hubby gi UMRA..takut nak tunggu..takmo amek risiko lagi..bile cek suhu makin naik..takde langsung tande nak turun..time tu da 38.1 degrees..after solat Zohor..shut ke UMRA..da tau paed mesti da balik ni..sebab da pukul 3:00 petang kot..
even doc da balik..nurse layan bagus gile..sebab aku nak jugak jumpe doc so dorang akan refer pada doc biase la..but after tau suhu baby agak tinggi aku dapat jumpe Dr.Rafi..aku suke jumpe doc ni sebab die teliti..sonok dengar die terangkan..ape yang perlu kite buat..die tenangkan aku..tak perlu panik sumela..

oleh sebab ubat demam aku da ade kat umah..and suhu baby pun agak kuat so doc decide nak masukkan ubat ikut buntut je..Alhamdulillah..aku di ajar cemane nak masukkan..alahai senang je..then dapat 5 biji ubat tu untuk bekalan kat umah..
sangat la berkesan kot ubat tu..balik umah suhu badan baby da turun..but still rase la bahang nye..cume takde la sepanas tadi..bu la hubby rase lega sikit nak tinggal gi keje..cume skang ni baby memang tak mo berenggang la..sikit2 die terkejut..macam ade yang sergah die..aku nedung kaki die..himpit bantal banyak..bagi die rase yang aku ade dengan die..

harapannye sok anak ibu ni da sihat..susah hati sebab ni pengalaman pertama aku anak demam panas..takut..cemas sume ade..nak kencing pun aku teragak-agak nk tinggal..solat tepi die je..bagi die nampak aku ade ngan die..

cepat sihat ye sayang...

Tuesday, September 27, 2011

Baby Hazeeq with His New Walker

salam..

erm biase la..kalu update ni maksudnye baby tengah tido la..elok pangai ibu ni..baby tido je bukan nak wat keje umah..online dulu yang di pikir..hehehhe..sabo je la..

actually banyak gile kot cite nak update ni..tapi kite pelan-pelan kayuh je..tak leh nak terus pecut nanti semput..

untuk kali ni..nak update kisah Khamis lepas..pergi JJ then sambar walker/rocker baby..let piccas do the talking la ye...



ish..macam sedap la pulak honey jar ni..nak jilat la..

Sunday, September 25, 2011

Di pukul 4:30 pagi..

salam..

alang-alang mate tak nak pejam ni..meh la kite update sekeping dua memori last week..gambo da 2 3 ari da upload..elok dok dalam draft..tunggu time je tuan die ni rajin nak update..

malam tadi ade jemputan open house kat sekolah Umi..elok da abes majlis..hubby singgah umah Umi nak solat Insya'..sembang punye sembang..bile sampai time nak gerak balik Shah Alam..elok je hubby gitau die tertinggal kunci dalam keta..dan perdana tu autolock..damn !!..rase macam tak percaye je..da la si kecik ni nak tido..aku pun da ngantok..pikir baju yang belom bersidai..pikir esok mau ke Bagan Datoh lagi..

hubby maintain je cam biase..rileks je..sambil dok cari-cari pembaris nak try buka dari luar..kunci pendua pun tertinggal dalam kete same..handbeg aku sekali..elok pulak kete tu dok depan gate..kire betol-betol hadang gate tu..nak gune kete lain pun tak boleh jugak la kan..

da ala-ala McGyver da hubby tadi..dekat 2 jam jugak la bu berjaye bukak..aku da give up da..da lari masuk bilik pun..tidokan baby sambil nak tidokan diri sendiri..Alhamdulillah..da dapat buka tu harus la nak segera balik..bukan tak boleh esok..tapi aku memang tak prepare pape pun..pampers baby pun bawak 2 keping je..sampai tengah malam tu je la..sok pagi ape cite pulak kan..alas tido baby pun tak bawak..seb baik bawak shawl..boleh jugak buat alas..so pengajaran nye..len kali nak pegi memane..pakaian and kelengkapan baby harus la disediakan...

act aku da tanye hubby nak tido Seremban ke nak balik Shah Alam..aku ikut die je..die kate nak balik Shah Alam..so aku memang bawak baju baby sepasang..pampers 2 lai ngan bakul toiletries die je la..baju aku jauh la sekali kan..lagi pun sok nak gerak ke Perak pulak..kalau stay Seremban..silap haribulan tak jadi pergi..

hehehehehe..mentang-mentang mate tak ngantuk..intro je da panjang lebo..sebenarnye nak cite..Jumaat minggu lepas aku makan sushi..sushi JUSCO je pun..tu pun nak kecoh kan..aku biase makan yang cap TESCO ngan cap JUSCO ni je..yang Sushi King ke ape-ape sushi outlet len memang tak penah jejak kaki..

elok pulak adik aku ade stay ngan aku seminggu nak abeskan cuti study week die..so ajak la die sekali..die pun tak penah makan sushi ni..jadinye kakak die nak la bagi die rase cemane rasenye..ye...kami ni kan orang kampung..tak bape nak senang..kalau dapat makan benda beli-beli ni da seribu nikmat da...dulu kalau dapat makan KFC tu kire heaven sangat la..apatah lagi kalau dapat makan Pizza..alahai..sedih bila teringat gitu..insaf kejap...

biar gambar je la yang berkate-kate ye..^___^
sampai je terus capai box paling besar..ni dasar tamak la ni..pilih-pilih..
erm ape lagi ye..??
ok..yang ni pun sedap jugak..
achik iera jenguk baby..lena je die tido..boleh ibu berlenggang kangkung..^__^ sambil goyang-goyang lemak
da penuh box..time tu kire da bayor...

senang kan buat entry gini..tempek gambo..pastu buat ayat yang tak seberape..ye..aku memang takde idea nak buat entry..lagi la tak pandai nak buat entry yang bermakne..jauh la lagi nak pandai buat entry yang menarik..cukup la menarik dan jadi kenangan untuk aku esok luse..

tetibe malam ni aku rase aku takkan lame di dunia ni..sejak akhir-akhir ni memang terase sangat..rase sedih dan sayu bile pikir if aku takde..ape akan jadi pada anak aku..sesungguhnye memang aku rela aku yang pergi dulu dari melihat orang yang aku sayang pergi meninggalkan aku..sebab aku tau aku tak kuat..aku sebenarnye terlalu lemah..dan memang tak mampu nak hadapi semua tu..

if umor ibu tak panjang..anak ibu sayang dok ngan Tok Ma ye..ingat ibu sentiasa sayangkan baby..oh hati..kenape rase sangat gelisah..

Friday, September 23, 2011

Petua Hilangkan Selsema pada Bayi

salam..

da lame sangat blog terabai..ade je menjengah..tapi kerajinan nak update tu tak mari..ni amek kesempatan anak tido..aku taip la dulu..sok kot bu publish..la ni dok landing baik tepi baby..die bu je tido..skng ni memang die tido sendiri..tapi syarat nye aku kena bawak die masuk bilik..padam lampu..on kipas no 1..then die akan golek-golek pastu terlelap..

tapi len la cite kalau kat umah orang..mane nak cari bau tilam busuk die ni..die nak jugak tido atas katil die..bu la die selesa..kalau berubah tempat kadang tu memang susah la nak tido..meragam la dulu 2 3 biji bu nak lelap..tu pun lelap sambil mate berlinang ngan air..sian baby bucuk ni..

semenjak akhir ni pun die dok meragam jugak..sebab nye tak selesa hidung tersumbat..oo..bile aku taip ni bu aku teringat pasal breath rite for kids tu..sok nak mintak hubby cari la kat 7e..tadi tak teringat pun..da dekat seminggu da ni hidung die tersumbat..puas da aku sedut hingus die..tetap jugak tak mo hilang..

so decide petang tadi nak bawak pegi klinik..belom sempat balik lagi hubbt tepon gitau Umi suh try letak kunyit dekat hidung baby and dahi sekali..aku memula macam takmo la letak nanti kuning la kan hidung baby ni..berkeras la jugak nak gi klinik..even da tau da kalau gi klinik pun bukan boleh elok..paling-paling pun doc sedut je la..gune gas tu..silap hari bulan balik umah jadi balik..tak kan nak ulang alik klinik kan..

baby ni tetime je die tersumbat..mostly meleleh je..tapi bile nak nyusu tersumbat memang dia nangis la..ni pun die da pandai dok hembus sedut hembus sedut hingus tu..sampai gigil-gigil tadi tangan die..jadi akupun try la google petua nak hilangkan selsema baby ni..see memang mostly sapu kunyit tu la petua nye..

pesan kat hubby suh beli kunyit hidup bile balik keje..tapi bile baby da tido bu aku letak..senang je..amek kunyit tu then asah la kat bawah buntut pasu atau aku guna je anak lesung..kan batang die tu menggerutu..so asah je kat situ..campo sikit kapur sireh tu..pastu tempek kat batang hidung baby..letak sikit kat ubun-ubun..

Alhamdulillah..sepanjang aku dok taip entry ni..die nafas ok je..smooth je..da takde bunyi srooot sroooot tu..hopefully esok baby kembali ceria..post ni aku letak dalam draft dulu ..sok pagi aku try upload pic cemane muka baby di lumur kunyit...=]..

bubye for now !!

***************************************************************

ok..sambung balik..meh nak tempek gambo baby hidung kuning dulu..
 tak bape nak nampak kuning nye..da la camera henpon ibu ni cap cikai je..baby pulak nak gegar excited dapat dok dalam walker baru..hasilnye gambo pun gegar-gegar..
 hah..ok yang ni nampak jelas sikit kan..hidung baby kaler kuning..malam tadi aku merapu takde gambo..ni pagi-pagi sebelum mandikan aku amek dulu gambo nye..pas mandi ni pun still de lagi kesan kuning tu tapi tak berape nampak da..mujur gune kunyit muda..kalau kunyit yang da cukup matang tu mesti nampak oren hidung die..^____________^
kat ubun-ubun juga..abaikan ye rambut baby yang tak bape nak tumbuh tu..dari awal cukur memang di tumbuh area tu je..belakang kepala ade tumbuh..tapi lambat..macam second batch la kirenye..tapi rambut second batch ni lawa..lembut da halus..rambut 1st tumbuh da rupe bulu kaki ayah da..^__^..jangan marah ye ayah..

ok..itu je la..ni update paling lame..dari malam tadi..

Asam Laksa Utara @ Laksa Penang

salam..

morning..selamat berhari Jumaat..da lebih seminggu rase nye tak update pape ni..padahal ade je melepak kat umah ni..takde gi memane pun..melainkan membizi melayan dak kecik ni..

untuk revive balik blog suam-suam kuku ni..nak update dulu cite memasak minggu lepas..lupe sudah hari ape..tapi dalam 3 4 hari lepas la..time jenjalan kat playground bawah ni teringin la pulak nak makan laksa penang ni..

hari tu hubby ade beli..tapi takleh nak telan kuah nye..memang terase pekat tisu..kebetulan adik aku ade bercuti study week kat sini..so decide nak try la buat sendiri..so call ma nak tanye on how buat kuah nye..ma mintak aku tepon moksu kat Klate sane sebab moksu ni lagi terer bab-bab laksa ni..hehehe..aku tak tepon pun..mesej je..moksu just bagi tau roughly..tapi cukup la tu..aku cume nak tau ape bahan-bahan rempah ratus rahsie nye je..sukatan tu pepandai la ko kan..moksu pun takde describe bape banyak dienye sukatan..so ni masak main agak-agak je..

memandangkan hari da lewat petang..hubby pun balik malam..so projek nak buat laksa ni di tangguh hingga ke esok hari nya..mintak hubby pegi pasar basah beli barang dulu..sebenarnye tak konfiden pun nak buat..tapi memandangkan tekak nak sangat makan..pastu rase macam senang je..so teruskan la jugak niat nak try masak..

da tengahari bu la hegeh-hegeh nak siang ikan sume..aku pesan hubby suh beli ikan selayang..tapi dibeli nya ikan kembung..kembung pun kembung la..janji ikan kan..



aku ni memang tak bape nak proper..malas nak hidang..kan nanti sume pun nak makan kuah panas-panas..so biar je kuah dalam periuk..time nak makan panaskan je..tu yang snap dalam periuk je..tak kuasa la nak senduk dalam mangkuk then amek gamba..pastu kena cuci mangkuk..see nampak kan..alasan baik punye orang pemalas ni..kang senang je kalau cakap aku malas gitu..hehehe..ala..lagi pun umah aku takde mangkuk cantik pun..mangkuk pelastik ade le..

tapi aku nak jugak share resepi tak kire..!!..maka dengan rase bangga nye sebab kuah sangat sedap dan menjadi..maka nak la aku kongsi sikit resepi yang dah aku renovate..muehehehe..ni kire sedap di tekak aku laki bini..plus sedap jugak di tekak adik aku..both aku and adik ni memang hantu la laksa ni..thanx tu hubby jugak sebab makan dengan banyak nye..puas hati..2 bungkus lakse tu untuk 3 orang makan je..ngam-ngam..

KUAH LAKSA
15 ekor ikan kembung
asam keping 7-8 keping
bawang merah 5 biji *
bawang putih 4-5 ulas *
cili kering kisar 2 senduk *
belacan 1 inci *
halia 2 inci *
bunga kantan 2 kuntum
daun kesum 2 ikat
garam
gula 1 sudu makan
sanquick mandarin 2 sudu makan
kiub pati ikan bilis MAGGI 1

CARA-CARA
-siang dan bersihkan ikan..rebus bersama garam dan asam keping..
-tos ikan..bila da sejuk asingkan isi dari tulang
-hancurkan isi ikan.
-tapis baki air rebusan ikan tadi dan asing asam keping
-blend tulang ikan tadi bersama baki air rebusan kemudian tapis dan ambikjus nye sahaja
-blend bahan-bahan * dengan campuran air rebusan..so tak perlu nak guna air bersih lain..
-masuk kan bahan blend tadi kedalam periuk..
-masukkan kembali asam keping yang da diguna tadi..
-tambah air ikut kepekatan dan selera memasing
-tambahkan juga cili kering if tak cukup pedas or tak cukup merah kaler nye..
-masukkan seketul pati ikan bilis MAGGI
-masukkan 2 sudu makan SANQUICK MANDARIN
-masukkan 1 sudu makan gula..
-masukkan garam if kurang masin..tapi kena rase dulu sebab dala air rebusan ikan da ade garam
-bila da dapat rase yang betol..boleh la masukkan bunga kantan yang di belah 4 bersama daun kesum
-tunggu hingga mendidih..then da ready untuk dihidang


 untuk ulam ni rase nye sume pun tau kan,..tapi aku punye ni miss limau kasturi..kalau tak lagi heaven la..dari kiri belah atas tu timun batang..nenas yang di cincang halus..bawah belah kiri tu cili padi cili merah and bawang then tepi nya tu of cos la telur kan..

dalam lepas Asar gitu bu start makan..1st round adik aku da makan 2 mangkuk..potion mangkuk umah aku ni memang gedabak..pastu aku pulak sambung 1 mangkuk full..hubby balik malam die plak makan 1 mangkuk full..melimpah mangkuk tu..da dekat nak tido adik aku tibai lagi sekali..seb baik aku ni tahan je nafsu..kalau tak harus la kan nak jugak..

tido malam tak lena teringat kuah laksa ade lagi kat dapo..pas subuh bangun panaskan..adik aku pun bangun jugak tolong rebus laksa and tambah ulam mane yang perlu tambah..kire nye kitorang breakfast laksa la pagi esoknye tu..tak silap aku la..hari Isnin kot aku buat laksa ni..

ok tu je cite laksa hari ni..ni da rase kecur liur nak lagi..bukan la nak riak kate aku buat sedap..cume nak berkongsi cite..sedap tu kat tekak and selera aku je..^______^
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...