Assalamualaikum..
hari ni rezeki nak bawak Hazeeq jalan-jalan tu ade..
malam tadi suami balik keje..gitau esok die nak ke Klang nak tukar tayar kete yang da botak..
takde la botak licin..but better tukar sebab hujung minggu nak jalan jauh kan..
safety !..
die offer..nak ikut die ke tak..
kalau setakat tukar tayar memang tak kuase la bini nye nak ikut kan..
tapi die kate lepas tukar tu leh gi beli seluar and kasut Hazeeq..
da lame benor tak shoping baju untuk Hazeeq..
sedar-sedar sume baju pun da tak muat la..da senteng la..
kasut pun tinggal 1 je yang elok..
konon nak gerak awal..lepas suboh suami nak keluar beli nasi lemak RM1.20 kegemaran tu.
sekali lepas suboh sambung sikit lagi tido..sebab bangun suboh awal kan..
sedar bukak mate jam da dekat pukul 9:00 pagi..
tengok kiri kanan suami and anak sedap lagi diulit mimpi..
aku bangun..cadang nak gosok baju tudung..siap nanti baru nak kejutkan dorang..
tengah pilih-pilih baju..Hazeeq bangun..
then pakse suami bangun..
siap gosok baju tudung sume..
aku mandikan Hazeeq..sebab mulut die luka so aku mandikan..
takut ayah tak reti nak gosok gigi die..bibir die ade ulser 3 bijik..
hasil terhantuk kat pintu peti ais..
siap sume..gerak dari rumah da dekat pul 10:00 pagi..
Hazeeq breakfast susu and biskut..suami breakfast kerepek..
aku pulak breakfast bubur gandum semalam punye..
destinasi pertama..suami nak ke Alam Megah nak tengok Perdana..
dari bengkel BSP ni pindah ke Alam Megah..
but still pomen tak mampu nak repair..ape nye pomen la..
rosak nye sebab sensor je..dengar nye kena panggil technician Proton jugak bu jalan..
pusing-pusing 1 Alam Megah tu..dekat sejam jugak la baru jumpe..
tapi bengkel tutup..takpe la..niat suami nak gi tengok je keberadaan Perdana tu..
then shoot ke Klang pulak..ke kedai tayar..
pun pusing-pusing dok ikut arahan GPS..
sampai je orang bukan main ramai..takde rezeki nak buat hari ni..
kedai ni murah suami kate..kawan die suggest kan..
kalau kedai lain dalam 1k jugak la untuk 4 biji tayar..
kedai ni murah sikit..owner nye gitau..kalau weekend kena datang awal..
pukul 8:00 pagi bu la takde orang..
jam da 12:00 tengahari lebih..
perut da keroncong da..Hazeeq sempat lena bangun balik..
time kat Klang ni..hujan bukan main lebat menggila..
sampaikan tak nampak jalan langsung..
decide nak makan..mula-mula ingat nak ke JJ buleh makan Kenny Rogers tak pun Sizzling..
pastu fikir balik..hari ni mesti ramai nye orang..jem and susah parking kan..
suami cadang ke GM Klang je..da lame niat nak pergi..
ala..bukan jauh pun..dalam 100m je dari JJ Bukit Tinggi tu..
deretan kedai kat situ banyak yang tutup..ingatkan sebab Ahad deme sume cuti kan..
rupenye tak pun..elok mase kitorang da nak balik tadi..buke je sume kedai tu..
parking luar hampir penuh..
sebab hari hujan..so parking dalam..parking kat tingkat 6..
turun bawah ingatkan tak ramai la orang..
sekali memang tak leh nak jalan da..
segala macam ade jual kat sane..
dari kedai phone, PC..basikal..baju..bla..bla..bla..
rambang mate..paling aku rambang mata tengok baju budak-budak..
tak payah nak ke butik Fiffy or ke JJ cari Baby Kiko..
beli je GAP or GUESS..
suami aku mintak die beli baju baru untuk die wat gi keje..
da lame die tak shoping baju..last raye hari tu kot..
baju sume da lusuh-lusuh da..
seluar pun same..tapi tadi takde kedai jual seluar yang die berkenan..
rembat baju je 3 helai kat butik GUARd..ok la..kain best..harge afford..
untuk Hazeeq..ibu belikan baju tido 3 pasang...
suar jeans 3 helai..baju siang sepasang..
kasut nampaknye kena ke Al-Ikhsan nanti..
sebab kasut ni tak leh main beli je..beli NIKE or ADIDAS..tahan lame sikit..
skang ni Hazeeq pakai kasual shoe trudy teddy..tu je yang kaki die muat..
yang lain da jadi kecik da..kaki je panjang..
berat tak mo naik..
then beli mainan untuk Hazeeq..sikit-sikit barang untuk birthday die nanti..
belon etc..for me??
aku tak nak pape pun..cukup puas da dapat pusing-pusing and belikan baju anak..
sampai senak jugak la perut..
da dekat pukul 3:00 petang baru la turun G floor..cari tempat makan and decide nak terus balik.
nak Zohor kat rumah je..
malas nak jalan jauh-jauh..maka makan dekat Ayam Penyet AP je..
sedap jugak..plus tengah lapar kan.
makan dengan rakus nye..
pukul 3:50 petang sampai rumah..
sempat masuk rumah sebelom hujan turun..
petang ni tak dapat bawak Hazeeq gi taman..
tapi malam nanti nak ke Giant cari barang dapo sikit..
p/s : bagi aku kalau nak beli barang murah da cantek..pergi la GM..tak puas nak jalan..tadi pun sempat tapau level 4 and 3 je..level 2 and level 1 aku jeling-jeling gitu je..nampak kedai manik sederet..harge pulak murah bukan main lagi..yang tu misi lain kali..^_____^
:: ^_^ ::
:: o u r j o u r n e y ::
Sunday, April 28, 2013
Friday, April 26, 2013
Brunch Jumaat
Assalamualaikum..
update pasal lauk je la 2 3 hari ni..
ni je pun ape yang aku buat kat rumah..
memanik belom membuahkan hasil lagi.
nanti da siap bu kite tempek sini..
hari ni bangun awal..suami kejut bangun Suboh..
agak liat jugak aku nak bangun..lepas da solat tu tak de pun ngantuk..
sambung terus basuh baju...
tengok cuace elok je..
but pukul 3:00 nanti kompem akan hujan nye..
ni pun da ade mendung-mendung panas gitu..
mintaknya sempat la kering baju-baju yang aku jemur ni..
plan asal nak buat butter prawn..
tapi lupe yang telur da habis..
makanya goreng biase-biase je..
nenas tu memang aku da lame nak..memandangkan da nak masuk 6 bulan..
rasenye da selamat da nak makan kan..
lagi pun nenas ni da dok lame da atas api..alasan..^___^
menambah-nambah aku and Hazeeq makan..
lagi 1 lauk bak choy sos tiram..
tak snap sebab bateri tab dah flat..
kena ajar ade sayur hijau..nanti bile besar takde la Hazeeq memilih sayur...
Hazeeq makan udang ??
sesekali aku akan bagi die makan udang, sotong..and other seafood..
tapi jangan kerap sangat..kena selang-selang dengan ayam telur and daging juge..
so far takde la naik ruam or batuk-batuk..
tapi ikan bilis still aku elakkan..udang kering juge..
yang itu bise sangat..kalau ruam tu ke biji merah-merah gatal tu sapu ubat hilang la..
yang kesian kalau die da start batuk..
memang take time la nak baik..
da nak masuk 2 tahun da umur Hazeeq..2 kali die kena batuk gitu..
serik aku.cume skng ni ape yang aku makan da takde la kena pape ke die..
so skang ni..sume tugas da settle..
time tu chill..tengok TV sampai lebam..
and tunggu Hazeeq nak nap je..

ni je pun ape yang aku buat kat rumah..
memanik belom membuahkan hasil lagi.
nanti da siap bu kite tempek sini..
hari ni bangun awal..suami kejut bangun Suboh..
agak liat jugak aku nak bangun..lepas da solat tu tak de pun ngantuk..
sambung terus basuh baju...
tengok cuace elok je..
but pukul 3:00 nanti kompem akan hujan nye..
ni pun da ade mendung-mendung panas gitu..
mintaknya sempat la kering baju-baju yang aku jemur ni..
plan asal nak buat butter prawn..
tapi lupe yang telur da habis..
makanya goreng biase-biase je..
nenas tu memang aku da lame nak..memandangkan da nak masuk 6 bulan..
rasenye da selamat da nak makan kan..
lagi pun nenas ni da dok lame da atas api..alasan..^___^
menambah-nambah aku and Hazeeq makan..
lagi 1 lauk bak choy sos tiram..
tak snap sebab bateri tab dah flat..
kena ajar ade sayur hijau..nanti bile besar takde la Hazeeq memilih sayur...
Hazeeq makan udang ??
sesekali aku akan bagi die makan udang, sotong..and other seafood..
tapi jangan kerap sangat..kena selang-selang dengan ayam telur and daging juge..
so far takde la naik ruam or batuk-batuk..
tapi ikan bilis still aku elakkan..udang kering juge..
yang itu bise sangat..kalau ruam tu ke biji merah-merah gatal tu sapu ubat hilang la..
yang kesian kalau die da start batuk..
memang take time la nak baik..
da nak masuk 2 tahun da umur Hazeeq..2 kali die kena batuk gitu..
serik aku.cume skng ni ape yang aku makan da takde la kena pape ke die..
so skang ni..sume tugas da settle..
time tu chill..tengok TV sampai lebam..
and tunggu Hazeeq nak nap je..
Thursday, April 25, 2013
Lemak Bayam & Ayam Goreng sahaja
Assalamualaikum..
da petang Khamis da pun..pagi tadi da update ape lunch untuk semalam..
skang ni mood rajin tu berbaki sikit lagi..
lagi pun memang takde ape sangat yang aku nak buat pun..
sambil layan irama hujan turun..
layan Hindustan @ZEE ni..meh kite update sikit..
oo ye..pindah rumah ni..even hari hujan lebat pun..astro tidka terganggu..seronok bukan ??
and ini lunch hari ni..
lewat sikit lunch hari ni..
da lepas Zohor tu baru mood nak masak tu mari..
udang masak lemak rebung berbaki lagi 2 3 ekor..
keluarkan udang..potong bayam..tumbuk-tumbuk bawang..
then campak dalam periuk..siap !..
bab tumbuk-tumbuk di bantu oleh chef cilik Hazeeq..
sementara tu perap ayam dengan serbuk kari..chili flakes..salt and pepper..
and lots of hirisan bawang besar..Hazeeq suke makan gelang bawang tu..macam kopok da..
siap masak sayur and nasi baru kite goreng ayam..
tak sampai 30 minit kat dapo pun..
masak je ayam terus sejuk kan nasi untuk Hazeeq..
and die makan sendiri depan TV..Alhamdulillah tak sepah pun..
ayam dan gelang bawang tu je la yang licin..
nasi berbaki sikit...bagi ibu pinggan dengan nasi..mintak tambah lagi lauk..
comey je..tak sempat nak snap die makan..
sebelom makan tadi da berak..
bersihkan badan die..and gantikan baju..pakai seluar pendek je..
so die makan dengan selesa sebab perut da kosong kan..
minum air kosong je..
ingatkan lepas makan ni die nak tido la..
sebab mase makan tadi bukan main lagi mate da layu-layu da..
ni sambil menguap dok sambung men cantum gambar kat tab..
bile mau tido la..da petang da ni..
biasenye ni time die da bangun da tido..
tu la..ibu lambat masak hari ni..
Hazeeq pun lambat la makan..and lambat la jugak tidonya..
skang ni sejuk..selesa sangat kalau nak nap sekejap..
jom !
da petang Khamis da pun..pagi tadi da update ape lunch untuk semalam..
skang ni mood rajin tu berbaki sikit lagi..
lagi pun memang takde ape sangat yang aku nak buat pun..
sambil layan irama hujan turun..
layan Hindustan @ZEE ni..meh kite update sikit..
oo ye..pindah rumah ni..even hari hujan lebat pun..astro tidka terganggu..seronok bukan ??

lewat sikit lunch hari ni..
da lepas Zohor tu baru mood nak masak tu mari..
udang masak lemak rebung berbaki lagi 2 3 ekor..
keluarkan udang..potong bayam..tumbuk-tumbuk bawang..
then campak dalam periuk..siap !..
bab tumbuk-tumbuk di bantu oleh chef cilik Hazeeq..
sementara tu perap ayam dengan serbuk kari..chili flakes..salt and pepper..
and lots of hirisan bawang besar..Hazeeq suke makan gelang bawang tu..macam kopok da..
siap masak sayur and nasi baru kite goreng ayam..
tak sampai 30 minit kat dapo pun..
masak je ayam terus sejuk kan nasi untuk Hazeeq..
and die makan sendiri depan TV..Alhamdulillah tak sepah pun..
ayam dan gelang bawang tu je la yang licin..
nasi berbaki sikit...bagi ibu pinggan dengan nasi..mintak tambah lagi lauk..
comey je..tak sempat nak snap die makan..
sebelom makan tadi da berak..
bersihkan badan die..and gantikan baju..pakai seluar pendek je..
so die makan dengan selesa sebab perut da kosong kan..
minum air kosong je..
ingatkan lepas makan ni die nak tido la..
sebab mase makan tadi bukan main lagi mate da layu-layu da..
ni sambil menguap dok sambung men cantum gambar kat tab..
bile mau tido la..da petang da ni..
biasenye ni time die da bangun da tido..
tu la..ibu lambat masak hari ni..
Hazeeq pun lambat la makan..and lambat la jugak tidonya..
skang ni sejuk..selesa sangat kalau nak nap sekejap..
jom !
Lunch Semalam
Assalamualaikum..
ikan singgang and ikan kerisi sumbat sambal super pedas..
this is what aku and Hazeeq had for our lunch semalam..
hari ni aku lom masak lagi..
Hazeeq pepagi breakfast roti sapu jem stoberi je..
tunggu ayam defrost..but still aku tak tau nak masak ape..
masak lemak cili api ayam..?? Hazeeq memang suke kuah lemak kuning..
ayah nye pun suke..tapi aku yang nak masak ni tak terasa nak..
tadi pagi suami da tanye..nak ke die belikan ape-ape lauk tambah lain..
aku gatal pi jawab tak nak..sebab nye aku pun da blank..
ape mau masak..seriuosly takde mari nafsu nak makan pun..
hari ni takde keje rumah banyak sangat pun..
bangun pagi readykan breakfast Hazeeq..bukakan chanel kartun die..
aku kemas tempat tido..vacuum and lap lite-lite..
tak payah cuci baju hari ni...
semalam hujan sampai ke suboh..
awal pagi ni mentari da muncul..ni kire elok-elok nice la kalau nak sidai baju..
tapi semalam kan da mendobi..
tak sempat nak penuh pun lagi mesin basuh 11kg tu..
hari lipat baju je la..tu tugas jap gi..
sementara nak tunggu time masuk dapo..
selebih nya aku akan habiskan mase hari ni online..
tengok TV and main game..
ooo..heaven !
Tuesday, April 23, 2013
Kek Sarang Semut
Assalamualaikum..
sebenarnye tertunggak janji dengan adik aku..
die mintak aku buatkan kek coklat moist kukus tu..
tu je la 1 1 nye kek yang aku buat dan berjaye jadi sedap..
tapi mase die datang hari tu kompem la tak sempat nak buat..
if tak kerana accident bocor paip kat dapo ni..2 hari je kemas rumah da siap..
tapi da name pun takde rezeki..
so janji nanti balik kampung nak ngundi ni aku buatkan..
hari ni gatal tangan and kaki nak buat kek sarang semut..
semalam tekak ni rase nak makan kek..
kalau nak order pun boleh je..tak sampai 30 minit da selamat sampai depan pagar rumah..
tapi entah kenape kerajinan tu di tahap yang optimum..
tadi lepas baye-bye suami gi keje..solat Zohor..
terus ke dapo..bancuh itu ini..elok Hazeeq tengah tido..
siap bancuh segala adunan tu..peram kejap then aku join tido..
pukul 5:30 petang tadi bu masuk oven..
agaknye da cukup da peram nye..
saat ketika aku taip entry ni..
kek masih dalam oven..kaler and bau tu da ade..
rase tu aku da rase mase bancuh adunan tadi..
cume bimbang if sarang nye tak menjadi...
harapnye it turn out well..and gojes !
Alhamdulillah..setelah lebih kurang 45 minit dalam oven..
it turn out menjadi sarang nye..suke tengok lubang-lubang nya..
da selamat pun masuk mulut aku..
tak sempat nak betol-betol sejuk aku da potong da..
bangse tak menyabor kan..plus tak sabor nak tengok lubang-lubang nya..
sebab menjadi maka dengan bangge nye nak tepek resepi dekat sini..
nanti balik kampung nak buat..bukak je blog sendiri..
bab-bab ingat resepi kek ni adalah kelemahan No. 1 aku..
RESEPI KEK SARANG SEMUT / KEK GULA HANGUS
bahan-bahan :
1 1/4 cawan gula
1 cawan air
125 gram mentega
5 biji telur sederhana beso - gred B
1/4 cawan susu pekat
1 cawan tepung
1 teaspoon soda bikarbonat
essence vanilla
cara-cara :
hehehe..seronok..bukan selalu pun aku baking menjadi..pelan-pelan kena try lagi resepi lain..
kalau rajin la..and kena buat separuh je la adunan nye..sebab bukan ade sape nak makan pun..
p/s : rindu jiran..kalau tak da licin da kek ni semua aku kongsikan dengan jiran..kalau suami ade kat rumah kompem da aku mintak suami gi hantar..jiran baru ni..nampak muke pun masam je..die perang laki bini..habis dengan kite sekali nak di perang nya !
sebenarnye tertunggak janji dengan adik aku..
die mintak aku buatkan kek coklat moist kukus tu..
tu je la 1 1 nye kek yang aku buat dan berjaye jadi sedap..
tapi mase die datang hari tu kompem la tak sempat nak buat..
if tak kerana accident bocor paip kat dapo ni..2 hari je kemas rumah da siap..
tapi da name pun takde rezeki..
so janji nanti balik kampung nak ngundi ni aku buatkan..
hari ni gatal tangan and kaki nak buat kek sarang semut..
semalam tekak ni rase nak makan kek..
kalau nak order pun boleh je..tak sampai 30 minit da selamat sampai depan pagar rumah..
tapi entah kenape kerajinan tu di tahap yang optimum..
tadi lepas baye-bye suami gi keje..solat Zohor..
terus ke dapo..bancuh itu ini..elok Hazeeq tengah tido..
siap bancuh segala adunan tu..peram kejap then aku join tido..
pukul 5:30 petang tadi bu masuk oven..
agaknye da cukup da peram nye..
saat ketika aku taip entry ni..
kek masih dalam oven..kaler and bau tu da ade..
rase tu aku da rase mase bancuh adunan tadi..
cume bimbang if sarang nye tak menjadi...
harapnye it turn out well..and gojes !
___________________________________________________________________________

Alhamdulillah..setelah lebih kurang 45 minit dalam oven..
it turn out menjadi sarang nye..suke tengok lubang-lubang nya..
da selamat pun masuk mulut aku..
tak sempat nak betol-betol sejuk aku da potong da..
bangse tak menyabor kan..plus tak sabor nak tengok lubang-lubang nya..
sebab menjadi maka dengan bangge nye nak tepek resepi dekat sini..
nanti balik kampung nak buat..bukak je blog sendiri..
bab-bab ingat resepi kek ni adalah kelemahan No. 1 aku..
RESEPI KEK SARANG SEMUT / KEK GULA HANGUS
bahan-bahan :
1 1/4 cawan gula
1 cawan air
125 gram mentega
5 biji telur sederhana beso - gred B
1/4 cawan susu pekat
1 cawan tepung
1 teaspoon soda bikarbonat
essence vanilla
cara-cara :
- cairkan mentega dan biarkan sejuk.
- goreng gula sehingga hancur and perang - ala-ala nak buat karamel dan masukkan 1 cawan air. kacau sehingga sebati dan cair dan dibiarkan sejuk
- di dalam mangkuk yang agak besar kacau 5 biji telur. jangan gunakan whisk or jangan pukul. kacau manja-manja je. masukkan sekali susu dan kacau sebati..
- masukkan mentega cair , tepung dan soda bikarbonat yang diayak dikuti air gula hangus ke dalam mangkuk berisi bancuhan telur.
- kacau sebati. tapiskan ke dalam loyang yang da di sapu sedikit mentega - ukuran loyang 9.5 in x 4 in x 4 in
- peram sekurang-kurang nya 1 jam. - aku peram 3 jam lebih
- bakar dalam oven dengan kepanasan 170' C selama 45 minit atau sehingga masak. - cucuk dengan lidi untuk pastikan kek betul-betul da masak
hehehe..seronok..bukan selalu pun aku baking menjadi..pelan-pelan kena try lagi resepi lain..
kalau rajin la..and kena buat separuh je la adunan nye..sebab bukan ade sape nak makan pun..
p/s : rindu jiran..kalau tak da licin da kek ni semua aku kongsikan dengan jiran..kalau suami ade kat rumah kompem da aku mintak suami gi hantar..jiran baru ni..nampak muke pun masam je..die perang laki bini..habis dengan kite sekali nak di perang nya !
Subscribe to:
Posts (Atom)