:: ^_^ ::

Showing posts with label instagram. Show all posts
Showing posts with label instagram. Show all posts

Saturday, July 4, 2015

Menu Berbuka Ramadhan15 Day#17 : Sup Sawi & Shitake | Leftover KFC with Spicy Buttermilk Sauce

Assalamualaikum..


mission failed..
konon nak masak je sepanjang Ramadhan kali ni..
semalam beli KFC je untuk suami, Ma and anak-anak..
sebab dah lame kot anak-anak dok sebut nak KFC..

beli bucket yg 9 ketul mix 5 ketul spicy kicap & 4 ketul original
yang luak nye 3 ketul je..
sape nak hadap lagi 6 ketul ??

hari ni bawak Ma & anak-anak keluar..
suami kerja..so survive sendiri dengan hadap jam and susah nak cari parking..
pergi Alam Sentral beli kain untuk jubah Ma & Mok..
tetibe tersangkut sekali jubah aku selai..eh ??

beli kerongsang..then headed to Seksyen 18 beli kain buat tudung
then hantar untuk jahit tepi sekali..
insha Allah by tomorrow dah boleh ambik..
then singgah beli susu anak stock sebulan..

esok misi nak cari baju raya untuk suami..mint green..
kasut raya Abang Hazeeq..

berbuka hari ni menu simple je..
by pukul 6:00 petang baru lenggang kangkung nak ke dapur..
tunggu suami balik dulu..kirim die je tolong belikan sayur..

Ma request nak fettuccine Carbonara
untuk suami kena jugak masak nasi and lauk
kuih cap bazaar..tepung pelita & akok


SUP SAWI & SHITAKE

  1. 1 biji bawang merah - hiris
  2. 1 ulas bawang putih - ketuk & cincang
  3. 1 biji cili merah besar - hiris
  4. 1 tsp lada hitam - tumbuk kasar
  5. 5-6 ekor udang kering gemok
  6. 5 ketul meatball - pentol orang jawa buat sendiri - potong 4
  7. 3 ketul shitake kering - rendam sampai kembang then hiris *penjodoh bilangan tu tak sure
  8. 2 pohon sawi jepun/bak choy
  9. 1 cup air - untuk kuah
  10. minyak untuk menumis
  11. garam, gula & perasa - ikut tekak
  • panaskan minyak - tumis bawang merah bawang putih & cili sampai naik bau
  • masukkan udang kering, pentol & shitake
  • then masukkan 3/4 cup air
  • masukkan garam, gula, lada hitam & perasa
  • agak-agak pentol dah kembang & shitake pun da lembut, masukkan sawi
  • kacau bagi sawi tu layu and turn to dark green
  • tutup api..ready untuk dihidang
**aku ratah ni je..dengan harapan tak makan nasi berat akan turun ^__^

ini pulak idea datang masa driving - untuk elakkan left over KFC tu masuk tong sampah..
Alhamdulillah habis separuh suami makan masa berbuka tadi


resepi ayam butter milk yang same..
cume sebab ayam tu dah ade rasa spicy then ade masin and manis dah..

so untuk sos tu just tumis garlic, cili padi & daun kari dalam butter..
dah garing masukkan dalam 1/3 cup susu cair..
gaul sekata dengan ayam KFC..potong ayam tu kecik..

spicy nau nau ayam nye..heheh
baru selera nak ratah jap lagi..

berape karbo dah hari ni??

Friday, July 3, 2015

Menu Berbuka Ramadhan15 Day#15 : Asam Pedas Kembung

Assalamualaikum..

macam biasa..gambar ulang tayang dari FB and IG..
copy paste pulak kat sini..

semalam tak kelam kabut..
konon cool je la..redah jam..
parking jauh giler..menapak gi kedai..
perkasa sungguh bulan-bulan puasa ni..

cool punya pasal..masak tiga lauk..
sekali lupa nak masak nasi..
kesian suami and berbuka makan kuih dulu..

dah siap solat baru nasi masak..


ASAM PEDAS IKAN KEMBUNG

  1. ikan kembung - 3 ekor saiz kecik
  2. 7-8 biji bendi kecik-kecik
  3. 1 ikat daun kesum
  4. 1 asam keping
  5. 1/2 cup air asam jawa
  6. 1 biji tomato potong 8
  7. 3 biji bawang merah - tumbuk
  8. 2 ulas bawang putih - tumbuk
  9. 1 inci halia
  10. 2 tbs cili kering kisar
  11. 1 tbs cili padi kisar - kalau tak nak pedas boleh kurangkan
  12. gula garam & perasa
  • tumis macam biasa
  • then campak la ape yang rase nak masukkan dulu..
  • tak ikut law..^__^
**saje park resepi, esok luse main campak-campak juga kalau nak masak..improvise ikut ape yang ade dalam peti ais..

Monday, June 29, 2015

Menu Berbuka Ramadhan15 Day#11 : Gulai Lemak Telur Masin & Agar-agar Pandan Santan

Assalamualaikum..

semalam walaupun cuti..
tapi aku tetap tak cuti..
cuti ABC yep !..so bangun pun lewat sikit..
dekat pukul 8:00 pagi baru genyeh-genyeh mata..

tu pun sebab rasa lampin anak-anak dah penuh..
terus bangun ajak dorang mandi..
sambil tunggu dorang main air..boleh la kemas belen makanan..
kemas dapur..setel pinggan mangkuk dalam sinki..

lap habuk and vacuum sikit..
siapkan dorang..buatkan susu and bagi makan kek..
then baru boleh sentuh jahit manik..
berhenti jahit manik..masak kan bihun sup untuk dorang makan..

habis licin semangkuk..tidokan Hanees..
bawak abang Hazeeq teman gi kedai..
kang tak bawak ade melolong...

sampai kedai blurr tak tahu nak beli ape..
pusing-pusing,,ambik telur masin 3 biji..
kangkung 2 ikat, daun sup..daun bawang..
udang kering..tu je..

balik rumah lagi blur tak tahu nak masak ape..
nasib la dah lepas Asar masa nak masak tu idea datang..
maka jadi la Gulai Lemak Telur Masin ni.. ting !


GULAI LEMAK TELUR MASIN #MYSTYLE

    1. 3 biji bawang merah & 2 ulas bawang putih - tumbuk
    2. 1/2 inci kunyit hidup - tumbuk
    3. 1 tbs lada kering giling
    4. 1/2 cup santan pekat
    5. 1 keping asam keping
    6. 2-3 helai daun limau purut
    7. 1/2 kiub ayam/pati ayam/stock ayam
    8. sedikit gula
  • tumis bawang dengan sedikit minyak
  • masukkan kunyit hidup tumbuk, cili kering & santan- satukan dalam periuk
  • tambah 1/2 cup air 7 asam keping
  • agak-agak kuah mendidih pecahkan telur sebijik sebijik
  • masukkan daun limau purut , kiub ayam & gula


agar-agar ni request by Ma..
by pukul 12:00 tengahari dah start buat sebab nak masukkan dalam peti ais..


AGAR-AGAR PANDAN SANTAN

  1. 1 paket serbuk agar-agar 100g
  2. 750ml air
  3. santan pekat bancuh dgn air biar jadi 250ml
  4. 5 sudu besar makan
  5. essence pandan & pewarna hijau
  6. sebiji telur & secubit garam
  • masukkan air & serbuk agar-agar dalam periuk
  • masukkan pewarna & essence pandan
  • masukkan gula
  • satukan santan, garam & telur dalam 1 bekas.
  • bila larutan agar-agar mendidih masukan bancuhan santan telur
  • kacau seketika
  • then siap boleh masukkan dalam acuan sesuka hati nak bentuk ape





Saturday, June 20, 2015

Menu Berbuka Ramadhan15 Day#4 : Sagoo Gula Melaka

Assalamualaikum..

weekend..so boleh la asah bakat buat pemanis mulut..

puasa kali ni tak boleh kacau Ma
sebab banyak kot tempahan baju raya yang die perlu siapkan..
biase dari kecik..kalau kuih bulan puasa memang jarang yang beli..
mesti Ma yang akan buatkan..

kali ni kena la struggle balik awal then masak..
weekend kena lebih cemerlang manage mase..
nak masak..buat kuih/makanan manis..
jahit manik..and perang dengan H&H ni..


SAGOO GULA MELAKA

  1. 1 cup sagoo - bahagi dalam 2 bekas sebab nak buat 2 color
  2. pewarna merah & hijau
  3. essence pandan - daun pandan lagi bagus
  4. 1 cup santan pekat
  5. 1/2 cup susu cair
  6. 2/3 cup gula melaka - hancurkan
  7. secubit garam
  • kacau sagoo dengan air panas mendidih - masukkan pewarna
  • kukus sagoo sampai clear warna nya
  • masak gula melaka - kalau letak air 1 cup biar die jadi 1/2 cup
  • masak santan, susu cair and secubit garam - sekejap je..bagi santan masak
  • ready tu hidang - sagoo..tuang gula melaka, then susu+santan..boleh la nampak layer nye..
**tak sempat nak snap yang layer..dah masuk mulut dulu..

Thursday, July 25, 2013

Menu Berbuka Ramadhan13 Day#14 : Jemput-jemput Labu

Assalamualaikum..

dear sayam-sayam..!
Selamat pagi 16 Ramadhan...

menunggu mase nak kejutkan anak and mandikan..
jap gi nak ke UMRA checkup budak kecik dalam perut ni..
then kalau sempat nak ke JJ Bukit Tinggi carikan kasut Trudy Teddy untuk Hazeeq..
yang lain sume da settle da ! phewwww ~

seperti dijanjikan..
oleh kerana ade mase sikit ni..
sementara nak tunggu 7:45 pagi..
meh kite update..cerita 2 hari lepas..
Ramadhan day #14..ni la juadah berbuka aku..

nak goreng cempedak asalnye..
tapi cempedak diluar pagar la pulak - tak de jual pulak bulan-bulan pose ni..
godek-godek peti ais ada la sebelah lagi belen dari buat pengat labu temph hari..

so rebus kasi empuk..
kasi campo dengan tepung sikit..
gula garam sikit..
kacau-kacau..sudukan sesedap saiz tekak..
pastu goreng dalam minyak panas..
siap !

giler senang gile nak buat..lagi senang la dari jemput-jemput pisang..
jemput pisang renyah bab lenyek pisang tu..
labu ni..sebab da rebus dulu kan..so lenyek tu adalah sap sap soi...

RESEPI JEMPUT-JEMPUT LABU VERSI CAMPAK


  • 1/2 biji labu - buang kulit and rebus sampai empuk - kasi lenyek sama die
  • 1 cawan tepung
  • 2 sudu gula - less lagi bagus
  • secoit garam - boleh masukkan garam mase rebus labu tu - lagi senang
  • minyak untuk menggoreng - makesure minyak betol-betol panas - baru comey !

Saturday, July 20, 2013

Menu Berbuka Ramadhan13 Day#10 : Ayam Percik Putih My Style

Assalamualaikum..

awal update hari ni..
keja rumah sume da settle..
siap main game ni jap gi sambung memanik..
then tunggu Hazeeq bangun je la..
settle kan makan minum die..

hari ni da Sabtu..weekend minggu ni suami keje..
katenya Isnin baru la die nak cuti..
minggu lepas da berbuka rumah Ma..
so minggu ni haru ke rumah MIL pulak..
plan Isnin nanti nak ke Nilai buatkan langsir untuk Ma..
then ke JJ maybe..JJ Seremban 2 untuk sopim raya

lepas tu gerak balik rumah MIL..
berbuka di sane nanti  ^__^


semalam berbuka dengan Hazeeq je..
semalam kan Jumaat..suami keje petang..
plan awal tak nak masak..
tapi fikir kan balik sahur kena masak jugakkan..
last pukul 6:00 petang baru la reti nak bersilat kat dapo..
Hazeeq tido time tu..jadi kerja adalah cepat..

percik sajo ayam..and masak sup sawi campo suhun and cendawan..
kali ni percik putih..sebab takmo pedas-pedas..
aku adalah batuk tahap kronik..
and kalau tak pedas..Hazeeq leh tumpang sekali makan..
tak payah la nak masak 2 3 jenis lauk..

kuah nye tetap jadi kuning..aku rase ni sebab aku letak cili hijau..
and serbuk jintan..malas nak tumbuk jintan biji tu..
ala..kire putih jugak la ye..^__^

aku semalam berbuka dengan teh strawberry panas..
and semangkuk bihun sup..
sup soto kelmarin nye ade belen lagi..
panaskan and topup die punye ulam-ulam je..
bihun pun da ade dalam peti ais..
celur je balik..and ready to go..

malam tadi sebelum tido..pekena sampel biskut raya..
and 4 potong lemang ngan rendang daging..
suami bawak balik dari..

hari ni memang takde idea nak masak ape..
nak kirim suami belikan bahan basah pun macam tak tau nak masak ape..
so ingat nak mintak suami balik awal sikit..
nak ajak die pergi bazaar BSP ni je..
nak mencari tepung pelita and nasi kerabu sedap.. !

Thursday, July 18, 2013

Menu Berbuka Ramadhan13 Day#7 : Singgang Pedas Tempoyak Ikan Kerisi

Assalamualaikum..

lambat sikit nak update pasal berbuka ni..
tahun lepas lagi la takde ape yang nak diupdate pun..
sibuk bebenor dengan manik kn..
tahun ni ade jugak la selai 2 lai..
so banyak mase luang..leh la masak and update..

ramai yang tegur..da sarat tapi masak lagi..
sebab aku larat lagi..solat pun ok je..even da 35 weeks..
ade kurang sane..lebih sini..pregnant kali ni..

ni cerita berbuka Selasa lepas..
suami keje malam..sebab pagi kan die da temankan aku g KK untuk dental checkup tu..
so berbuka la aku sorang-sorang..
tapi awalnya tu aku tak makan nasi pun..
minum horlicks dengan kurma je..
lepas tu.baring dulu sebab aku da gigil gigil nak tumbang..tu tanda darah rendah biasenya..

then solat..lepas solat suapkan Hazeeq makan..
die macam biase..selera makan nasi dengan ayam goreng and sayur sawi..
habis 2 ketol ayam.

da lepas insya' aku makan roti jagung Gardenia je..
tu pun macam gigil-gigil lagi..decide nak tido terus..
da call suami gitau aku nak tido..
if die sampai depan pintu nanti aku tak bangun..
call je phone rumah..kuat sikit bunyi..note and tab aku bukan leh caye pun..
kadan Hazeeq da silentkan...
bila da malam dalam kul 10:00 gitu.baru la suami.balik..
dia bawak balik sekali colonel burger KFC..
selera aku makan colonel burger abes sebijik..
sahur pagi Rabu tu baru la aku dapat makan nasi and rase nikmat ikan masak tempoyak ni..
pergh..mabeles la..kena ngan tekak..
pedas lite-lite je...tu pun makan sambil beriba Hazeeq yang terjage same..
cranky di pagi buta..

asal nak buat singgang pedas biase..
kebetulan.tempoyak ade secoit..so jadi la..
ikan kerisi singgang pedas tempoyak...

pada yang request resepi.ni la resepi yang sangat mudah itu...

SINGGANG PEDAS TEMPOYAK IKAN KERISI

2 ekor ikan kerisi sederhana besar - buang sisik
3 ulas bawang.merah ditumbuk
2 ulas bawang putih ditumbuk
1/2 inci halia ditumbuk
1 inci kunyit hidup ditumbuk
3 keping lengkuas diketuk
1-2 tangkai daun kesum
5-6 biji bendi
asam keping
2 sudu makan tempoyak
1 sudu cili padi kisar

  • masukkan bahan yang da ditumbuk dalam periuk..and panaskan periuk..masukkan sikit air..
  • ala-ala tumis tapi tanpa minyak..bagi bawang tu macam masak sikit..
  • masukkan cili padi kisar and tempoyak..
  • masukkan ikan..gaul sebati dengan rempah..biarkan sekejap..then masukkan air..
  • ikut kesesuaian nak pekat ke cair kuah nye ye..masukkan asam keping..
  • da mcam nak mendidih tu masukkan daun kesum dan bendi..
  • imbang rase dengan garam gula and perase sesedap tekak la..bulan pose ni main agak je la ye..
  • then tunggu la sampai da masak..siap !

Saturday, June 22, 2013

Sewel dah Datang !

Assalamualaikum..

 ayam masak kunyit with daun limau purut..kasi hilang sikit bau-bau ayam yang tak diingini..
 ni pulak chilli crab..siap hawaiian style lagi..ate sebab letak nenaskan..nenas tin tu je..so manis nye lebih dari masam..gambar ehsan ig sendiri.. ^___^

da start da buat giler upload gambar lauk-lauk..
da lame tak upload pape gambar masak sebab nye aku cuti memasak..
makan lauk beli je..
sampai la tekak da tak leh nak terima da..

hari ni suami keje pagi..so takde sape nak belikan lauk nanti tengahari..
tak kuasa nak drive bawak anak kuar time jerebu gini..
baju pun main sidai dalam rumah je..

lagi pun tekak ni macam memilih pulak sekrang ni..
selera membuak-buak..tapi makan secoit..
berat on off..sekali timbang nek mencanak 2 3kg..
pastu turun balik yang 2 3 kg tu..
and sejak balik dari Dungun..perut tak berenti mengeras..
malam aku prefer tido tak de bantal sebab semput..
dengan haze skang ni..asal malam je bau asap..
on econ pun tak jalan..

masak je la dulu ni..makan nye tunggu la perut da lega sikit..
ni macam penuh je space..
padahal minum air masak je dari tadi..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...