:: ^_^ ::

Showing posts with label ramadhan. Show all posts
Showing posts with label ramadhan. Show all posts

Saturday, July 4, 2015

Menu Berbuka Ramadhan15 Day#17 : Sup Sawi & Shitake | Leftover KFC with Spicy Buttermilk Sauce

Assalamualaikum..


mission failed..
konon nak masak je sepanjang Ramadhan kali ni..
semalam beli KFC je untuk suami, Ma and anak-anak..
sebab dah lame kot anak-anak dok sebut nak KFC..

beli bucket yg 9 ketul mix 5 ketul spicy kicap & 4 ketul original
yang luak nye 3 ketul je..
sape nak hadap lagi 6 ketul ??

hari ni bawak Ma & anak-anak keluar..
suami kerja..so survive sendiri dengan hadap jam and susah nak cari parking..
pergi Alam Sentral beli kain untuk jubah Ma & Mok..
tetibe tersangkut sekali jubah aku selai..eh ??

beli kerongsang..then headed to Seksyen 18 beli kain buat tudung
then hantar untuk jahit tepi sekali..
insha Allah by tomorrow dah boleh ambik..
then singgah beli susu anak stock sebulan..

esok misi nak cari baju raya untuk suami..mint green..
kasut raya Abang Hazeeq..

berbuka hari ni menu simple je..
by pukul 6:00 petang baru lenggang kangkung nak ke dapur..
tunggu suami balik dulu..kirim die je tolong belikan sayur..

Ma request nak fettuccine Carbonara
untuk suami kena jugak masak nasi and lauk
kuih cap bazaar..tepung pelita & akok


SUP SAWI & SHITAKE

  1. 1 biji bawang merah - hiris
  2. 1 ulas bawang putih - ketuk & cincang
  3. 1 biji cili merah besar - hiris
  4. 1 tsp lada hitam - tumbuk kasar
  5. 5-6 ekor udang kering gemok
  6. 5 ketul meatball - pentol orang jawa buat sendiri - potong 4
  7. 3 ketul shitake kering - rendam sampai kembang then hiris *penjodoh bilangan tu tak sure
  8. 2 pohon sawi jepun/bak choy
  9. 1 cup air - untuk kuah
  10. minyak untuk menumis
  11. garam, gula & perasa - ikut tekak
  • panaskan minyak - tumis bawang merah bawang putih & cili sampai naik bau
  • masukkan udang kering, pentol & shitake
  • then masukkan 3/4 cup air
  • masukkan garam, gula, lada hitam & perasa
  • agak-agak pentol dah kembang & shitake pun da lembut, masukkan sawi
  • kacau bagi sawi tu layu and turn to dark green
  • tutup api..ready untuk dihidang
**aku ratah ni je..dengan harapan tak makan nasi berat akan turun ^__^

ini pulak idea datang masa driving - untuk elakkan left over KFC tu masuk tong sampah..
Alhamdulillah habis separuh suami makan masa berbuka tadi


resepi ayam butter milk yang same..
cume sebab ayam tu dah ade rasa spicy then ade masin and manis dah..

so untuk sos tu just tumis garlic, cili padi & daun kari dalam butter..
dah garing masukkan dalam 1/3 cup susu cair..
gaul sekata dengan ayam KFC..potong ayam tu kecik..

spicy nau nau ayam nye..heheh
baru selera nak ratah jap lagi..

berape karbo dah hari ni??

Friday, July 3, 2015

Menu Berbuka Ramadhan15 Day#15 : Asam Pedas Kembung

Assalamualaikum..

macam biasa..gambar ulang tayang dari FB and IG..
copy paste pulak kat sini..

semalam tak kelam kabut..
konon cool je la..redah jam..
parking jauh giler..menapak gi kedai..
perkasa sungguh bulan-bulan puasa ni..

cool punya pasal..masak tiga lauk..
sekali lupa nak masak nasi..
kesian suami and berbuka makan kuih dulu..

dah siap solat baru nasi masak..


ASAM PEDAS IKAN KEMBUNG

  1. ikan kembung - 3 ekor saiz kecik
  2. 7-8 biji bendi kecik-kecik
  3. 1 ikat daun kesum
  4. 1 asam keping
  5. 1/2 cup air asam jawa
  6. 1 biji tomato potong 8
  7. 3 biji bawang merah - tumbuk
  8. 2 ulas bawang putih - tumbuk
  9. 1 inci halia
  10. 2 tbs cili kering kisar
  11. 1 tbs cili padi kisar - kalau tak nak pedas boleh kurangkan
  12. gula garam & perasa
  • tumis macam biasa
  • then campak la ape yang rase nak masukkan dulu..
  • tak ikut law..^__^
**saje park resepi, esok luse main campak-campak juga kalau nak masak..improvise ikut ape yang ade dalam peti ais..

Thursday, July 2, 2015

Menu Berbuka Ramadhan15 Day#14 : Sup Cendawan & Spicy Chicken Popcorn

Assalamualaikum..

Menu semalam..
hari-hari pun mesti susah fikir nak masak ape..
dari awal pagi masa drive nak pergi kerja tu..
dah berhempas pulas fikir ape nak masak petang nanti..

selagi tak tahu nak masak ape..selagi tu hati tak tenang..
kang nanti sampai kedai melangut je dalam kedai tu tak tahu nak beli ape..

so far sepanjang 14 hari puasa ni..
berjaya balik dan masak..walau pun lauk cincai versi campak-campak

beli bahan basah pun dalam RM5- RM10 je la..
sekor ayam tahan 3 4 hari..
daging sekilo pun tahan seminggu..
ikan beli 6 ekor pun dah 2 minggu masih ade belen..

kuih manis kalau weekend akan cuba buat..
weekdays biasa husband belikan seri muka 5 ketul then ngap kurma je la..


SUP CENDAWAN TIRAM

  1. 2 genggam cendawan tiram - koyak & bersihkan
  2. 1/2 biji tomato potong 8
  3. 2 biji cili merah hijau
  4. 1 biji bawang merah bombay - hiris
  5. 3 ulas bawang putih - ketuk
  6. 1/2 kiub ayam
  7. minyak sikit untuk menumis
  8. 4-5 ekor udang - buang kulit n potong 2 bahagian
  9. daun sup & daun bawang hiris
  10. 1 sudu lada hitam tumbuk kasar
  11. garam gula
  • panaskan kuali, tumis bawang merah bawang putih
  • masukkan udang, 1 cup air , kiub ayam & lada hitam
  • masukkan cendawan, garam & gula
  • kalau agak kurang kuah boleh tambah 1/2 cup lagi air
  • then masukkan tomato and cili,,
  • tunggu seketika, dah boleh hidang
  • tabur daun sup and daun bawang
**untuk lebihkan sayur dalam sup tu aku tambah 1/4 labu kubis - boleh ratah and hirup kuah sampai puas.. ^___^




SPICY CHICKEN POPCORN

  1. ayam - bahagian isi - potong kecik-kecik bite size - aggaran dalam 200gram
  2. telur sebijik
  3. 2 tbs tepung gandum
  4. salt & pepper
  5. 1/2 kiub ayam
  6. 1tsp chili flakes
  7. 2 tangkai daun kari
  8. minyak untuk menggoreng- deep fry
  • gaul semua bahan diatas - rehatkan dalam 10 minit
  • goreng - deep fry sampai la kekuningan
  • api sederhana biar ayam masak sekata
**1 ketul ayam sekalikan dengan sehelai daun kari.

Monday, June 29, 2015

Menu Berbuka Ramadhan15 Day#11 : Gulai Lemak Telur Masin & Agar-agar Pandan Santan

Assalamualaikum..

semalam walaupun cuti..
tapi aku tetap tak cuti..
cuti ABC yep !..so bangun pun lewat sikit..
dekat pukul 8:00 pagi baru genyeh-genyeh mata..

tu pun sebab rasa lampin anak-anak dah penuh..
terus bangun ajak dorang mandi..
sambil tunggu dorang main air..boleh la kemas belen makanan..
kemas dapur..setel pinggan mangkuk dalam sinki..

lap habuk and vacuum sikit..
siapkan dorang..buatkan susu and bagi makan kek..
then baru boleh sentuh jahit manik..
berhenti jahit manik..masak kan bihun sup untuk dorang makan..

habis licin semangkuk..tidokan Hanees..
bawak abang Hazeeq teman gi kedai..
kang tak bawak ade melolong...

sampai kedai blurr tak tahu nak beli ape..
pusing-pusing,,ambik telur masin 3 biji..
kangkung 2 ikat, daun sup..daun bawang..
udang kering..tu je..

balik rumah lagi blur tak tahu nak masak ape..
nasib la dah lepas Asar masa nak masak tu idea datang..
maka jadi la Gulai Lemak Telur Masin ni.. ting !


GULAI LEMAK TELUR MASIN #MYSTYLE

    1. 3 biji bawang merah & 2 ulas bawang putih - tumbuk
    2. 1/2 inci kunyit hidup - tumbuk
    3. 1 tbs lada kering giling
    4. 1/2 cup santan pekat
    5. 1 keping asam keping
    6. 2-3 helai daun limau purut
    7. 1/2 kiub ayam/pati ayam/stock ayam
    8. sedikit gula
  • tumis bawang dengan sedikit minyak
  • masukkan kunyit hidup tumbuk, cili kering & santan- satukan dalam periuk
  • tambah 1/2 cup air 7 asam keping
  • agak-agak kuah mendidih pecahkan telur sebijik sebijik
  • masukkan daun limau purut , kiub ayam & gula


agar-agar ni request by Ma..
by pukul 12:00 tengahari dah start buat sebab nak masukkan dalam peti ais..


AGAR-AGAR PANDAN SANTAN

  1. 1 paket serbuk agar-agar 100g
  2. 750ml air
  3. santan pekat bancuh dgn air biar jadi 250ml
  4. 5 sudu besar makan
  5. essence pandan & pewarna hijau
  6. sebiji telur & secubit garam
  • masukkan air & serbuk agar-agar dalam periuk
  • masukkan pewarna & essence pandan
  • masukkan gula
  • satukan santan, garam & telur dalam 1 bekas.
  • bila larutan agar-agar mendidih masukan bancuhan santan telur
  • kacau seketika
  • then siap boleh masukkan dalam acuan sesuka hati nak bentuk ape





Saturday, June 20, 2015

Menu Berbuka Ramadhan15 Day#4 : Sagoo Gula Melaka

Assalamualaikum..

weekend..so boleh la asah bakat buat pemanis mulut..

puasa kali ni tak boleh kacau Ma
sebab banyak kot tempahan baju raya yang die perlu siapkan..
biase dari kecik..kalau kuih bulan puasa memang jarang yang beli..
mesti Ma yang akan buatkan..

kali ni kena la struggle balik awal then masak..
weekend kena lebih cemerlang manage mase..
nak masak..buat kuih/makanan manis..
jahit manik..and perang dengan H&H ni..


SAGOO GULA MELAKA

  1. 1 cup sagoo - bahagi dalam 2 bekas sebab nak buat 2 color
  2. pewarna merah & hijau
  3. essence pandan - daun pandan lagi bagus
  4. 1 cup santan pekat
  5. 1/2 cup susu cair
  6. 2/3 cup gula melaka - hancurkan
  7. secubit garam
  • kacau sagoo dengan air panas mendidih - masukkan pewarna
  • kukus sagoo sampai clear warna nya
  • masak gula melaka - kalau letak air 1 cup biar die jadi 1/2 cup
  • masak santan, susu cair and secubit garam - sekejap je..bagi santan masak
  • ready tu hidang - sagoo..tuang gula melaka, then susu+santan..boleh la nampak layer nye..
**tak sempat nak snap yang layer..dah masuk mulut dulu..

Menu Berbuka Ramadhan15 Day#2 : Butter&Milk Chicken

Assalamualaikum..

dah selamat 2 hari..
semalam dari awal pagi lagi dah plan nak balik awal nak masak..
bahan semua dah ade..

cuma mintak suami belikan susu cair je..
ayam pun dah siap potong..

balik kerja..pukul 4:45 petang punch card..
sekali keluar office tengok jammed bukan main lagi..
redah punya redah..pusing patah balik..sejam aku habiskan dekat bulatan sekyen 13 ni je..

sampai rumah pukul 6:20..kelam kabut..
nasib la suami dah masakkan nasi..
ayam pun dah siap keluarkn..defrost..

tinggal aku nak masak lauk..
panaskan lauk belen sahur..
buat air je..
resepi senang..dalam 30 minit semua dah siap..
siap sekali dengan kemas dapur..

sempat mandi and tunggu masuk waktu berbuka

BUTTER&MILK CHICKEN

  1. ayam potong kecik-kecik- aku campur je semua bahagian
  2. tepung
  3. telur sebijik
  4. salt & pepper - aku guna Ajishio
  5. minyak
  6. 1/2 cup butter
  7. 1/3 cup susu cair
  8. 5-6 ulas bawang putih - cincang
  9. 5-7 cili padi - hiris halus
  10. 2 pelepah daun kari
  11. garam & perasa
  • golek ayam dalam telur, tepung salt & pepper - biar dalam 5 minit
  • goreng - ala deep fry - aku guna periuk..jimat minyak
  • bila ayam dah garing dah nampak rupa macam chicken popcorn, angkat dan toskan minyak..
  • dalam kuali panaskan butter..biar betol-betol dah cair dan panas..
  • tumis bawang putih, cili padi & daun kari sehingga naik bau..
  • masukkan susu cair,garam & perasa
  • kacau bagi sebati, masukkan ayam tadi..golek-golek bagi mesra dengan kuah..
  • then ready to serve..senang sap sap soi..sambil bebel-bebel laki je dah siap..


Friday, June 19, 2015

Menu Berbuka Ramadhan15 Day#1 : Daging Tumis Ketumbar & Kuchai

Assalamualaikum..

nama resepi adalah sesuka hati..
sebab resepi campak..
poyo je dok buat list menu nak rotate sepanjang Ramadhan kali ni..
tapi takde 1 pun yang aku ikut..hehehe

in sha Allah kali ni boleh masak setiap hari kot sebabnya boleh balik awal kan..
kalau takde kerja dah petang memang pukul 4:30 petang 
aku jadi orang pertama yang akan punch card..

tolak campur jem semua..sampai rumah dalam pukul 5:20 petang..
memang sempat sangat la nak masak..setakat masak 1 lauk and masak nasi je kan..
kalau rajin and sempat baru la fikir untuk tambah-tambah
kuih macam tak sempat nak buat..
kalau teringin nak makan boleh je singgah beli kat bazaar..

berbuka semalam pun adalah sangat simple..
suami singgah beli air tebu je..alang-alang dari tempat keje die tu memang lalu depan bazaar
kalau nak balik rumah..

yang lain semua masak je..
habiskan cucur yang belen semalam..
goreng keropok & panaskan nasi goreng belen sahur..
masak nasi and masak 1 lauk ni je..

buat air stoberi..tuang kordial campur air letak ais..


DAGING TUMIS DENGAN KETUMBAR & KUCHAI

  1. daging - rebus dengan garam & asam keping sampai lembut - 
  2. bawang merah & bawang putih - tumbuk
  3. halia & ketumbar - tumbuk
  4. bawang besar & cili - hiris
  5. daun kuchai - hiris
  6. sedikit gula - untuk imbang rasa masin rebusan daging
  • panaskan kuali- masukkan minyak
  • tumis bawang, halia & kuchai sampai garing & naik bau
  • masukkan daging bersama air rebusan daging sikit
  • masukkan gula - tak nak pun takpe..ikut tekak masing..aku masukkan sebab aku tahu daging tu masin & masam ^_^
  • kacau dengan api sederhana sampai la dapat kelikatan yang korang prefer
  • agak-agak dah ok - masukkan bawang besar, cili & daun kuchai yang dihiris
  • kacau sekejap- then dah siap !
ni sambil nak tahan cirit pun boleh masak..senang sap sap soi sudah siap..
makan dengan nasi panas-panas memang layan..

kalau nak improvise nak letak lada hitam tumbuk kasar pun boleh jugak..

berbuka bagi aku and suami tak perlu dah makanan melimpah meja..
sebab masing- masing makan time berbuka tu je..
lepas tu suami gerak gi terawih..lepak jumpe kawan-kawan dia..
balik dah pukul 12:00 malam..
pastu dah sibuk nak tido sebab nak bangun sahur lagi..

and sahur pagi tadi aku makan daging ni balut dalam salad..
air masak 3 gelas..kenyang toing..toing..toing dah..
siap sahur kemas-kemas dapur gosok baju..
mandi sambil sental bilik air..
keluar tengok jam dah dekat pukul 6:30 pagi..
terus siap-siap nak pergi kerja..

penat tapi nikmat !
setahun sekali je..bangun sahur tu tenang..

Thursday, June 18, 2015

Menu Sahur Ramadhan15 Day#1

Assalamualaikum..

awal-awal ni kompem semangat lagi la nak update..
nak-nak lagi kalau menu yang sendiri masak kan..
gambar pun repeat ulang tayang gambar dari Instagram and facebook je..

by the way semalam buat friendlist screening and cleaning..
yang mane yang sangat annoying..or sekadar nak singgah and stalk je..
maaf lah..anda telah diunfriend..mueheheh..
jangan jadi friend kalau memang tak suka..
tak baik pura-pura baik kat depan..
hidup ni bukan berputar berpaksikan awak sahaja !


ok sambung cerita.. !

Cucur gebu gebas ni memang teringin nak makan 2 3 hari lepas..
tapi nak mencari dan mencuba resepi baru yang lain dari yang lain..
tapi ni Alhamdulilah..
semalam  google-google..tapi macam tak percaya pulak nak kena bancuh dengan air panas mendidih..
biasa orang elakkan bancuh dengan air panas..takut nanti tepung tu masak..

tapi ni dah try sendiri..walla !..sedap hokey..lembut gebus the gebas giler la..
aku goreng sikit je..sebab nak amalkan tak nak membazir..
tak dan 2 saat dah habis..aku yang habiskan..pastu nak goreng lagi dah malas..
bancuhan tepung aku letak je dalam peti ais..
nanti nak berbuka repeat lagi goreng sampai habis..


and nasi goreng ni atas request suami nak makan yang simple-simple je untuk sahur..
aku masak awal sebab aku tak daya nak bangun awal pagi..
kompem nanti bermata panda nak gi kerja..
sahur cuma aku minum air je,,tu pun suami yang datang bawak air masuk sampai dalam bilik tido..
sua depan mata aku..

bangun pukul 6:00 suboh and terus siap-siap nak gi kerja..puklul 6:45 dah kena gerak..
bulan puasa ni..sebab nak balik awal kena la punch card awal..hehe

nasi goreng mabeles ni pun ade belen lagi..dah siap-siap letak dalam tupperware.
simpan dalam peti ais..nanti petang panaskan je..
giler tak hingat lah azam nak berjimat tahun ni kaw-kaw punye..

insha Allah by tahun depan plan nak start bagi Hazeeq sekolah..maybe Hanees pun..
and ibu ayah kena la start ade saving untuk education anak-anak nanti..

no Astro & no Unifi kat rumah lepas ni..

Thursday, July 25, 2013

Menu Berbuka Ramadhan13 Day#16 : Mee Goreng MyStyle

Assalamualaikum..

hari ni berbuka sorang-sorang lagi..
tadi pagi kan suami temankan aku gi UMRA..
so die masuk keje petang...
and now baru on the way balik..

aku pun tak makan lagi ni..
sekadar berbuke je tadi..
makan biskut raya yang Cik Ila bagi ke Hazeeq and air milo..
then solat..layan Hazeeq main game sampai die tetido..
baru je lepas call suami..
janji nak makan sesame..

saje je ubah selera hari ni..
hari-hari hadap nasi kan..
aku pun da tak tau nak buat lauk ape..

now Hazeeq da tido..tercongok la aku mengadap Astro..
nak memanik..tapi rasa lenguh pinggang..
nak tunggu suami urutkan dulu la.
nak tido tapi nak tunggu makan sama-sama ngan suami.

so mari la kite tercongok..menikmati ketenangan...^__^

Menu Berbuka Ramadhan13 Day#14 : Jemput-jemput Labu

Assalamualaikum..

dear sayam-sayam..!
Selamat pagi 16 Ramadhan...

menunggu mase nak kejutkan anak and mandikan..
jap gi nak ke UMRA checkup budak kecik dalam perut ni..
then kalau sempat nak ke JJ Bukit Tinggi carikan kasut Trudy Teddy untuk Hazeeq..
yang lain sume da settle da ! phewwww ~

seperti dijanjikan..
oleh kerana ade mase sikit ni..
sementara nak tunggu 7:45 pagi..
meh kite update..cerita 2 hari lepas..
Ramadhan day #14..ni la juadah berbuka aku..

nak goreng cempedak asalnye..
tapi cempedak diluar pagar la pulak - tak de jual pulak bulan-bulan pose ni..
godek-godek peti ais ada la sebelah lagi belen dari buat pengat labu temph hari..

so rebus kasi empuk..
kasi campo dengan tepung sikit..
gula garam sikit..
kacau-kacau..sudukan sesedap saiz tekak..
pastu goreng dalam minyak panas..
siap !

giler senang gile nak buat..lagi senang la dari jemput-jemput pisang..
jemput pisang renyah bab lenyek pisang tu..
labu ni..sebab da rebus dulu kan..so lenyek tu adalah sap sap soi...

RESEPI JEMPUT-JEMPUT LABU VERSI CAMPAK


  • 1/2 biji labu - buang kulit and rebus sampai empuk - kasi lenyek sama die
  • 1 cawan tepung
  • 2 sudu gula - less lagi bagus
  • secoit garam - boleh masukkan garam mase rebus labu tu - lagi senang
  • minyak untuk menggoreng - makesure minyak betol-betol panas - baru comey !

Tuesday, July 23, 2013

Menu Berbuka Ramadhan13 Day#14

Assalamualaikum..

rasenya da 3 hari kot aku tak update menu berbuka..
^__^..sebab nya makan adalah hasil belian dari bazaar..
hari ke-11 beli nasi kerabu and tepung pelita sedap..
hari ke-12 makan nasi dengan ikan pekasam and tepung pelita lagi..
and semalam hari yang ke-13 berbuka kat rumah MIL..

lauk adalah 100% hasil dari bazaar je..so tak sempat nak snap ke ape..
      
hari ni pun macam tak tau nak masak ape..
tapi bila da sinsing lengan kat dapo tu..maka jadi la jugak lauk..

sampai rumah tadi pun da dekat pukul 12:00 tengahari..
suami je yang pergi beli lauk..
aku pun tak sure nak pesan ape..sebab aku tak de idea nak masak ape..
pesan je protein and sayur biase je..
nak cempedak sebenarnya..tapi cempedak takde..
takpe la..takde rezeki..

sempat tido kejap before Zohor tadi..terjage bile suami da nak pergi kerja pukul 2:00
and means aku berbuka sorang je la malam ni..fine.. !
lepas solat terus ke dapo..sinsing lengan baju..
tung tang tung tang 2 jam da siap da lauk-lauk ni..
ade lagi yang aku tak amek gambar..
kuah kari ikan selar..pekat..khas nak cicah dengan roti canai segera nanti berbuka..
seems tekak aku macam takmo nasi lagi..
and telur masin rebus..

oo..suami takde maksudnye takde la kueh tepung pelita untuk berbuka nanti..
maka aku gantikan dengan jemput-jemput labu..
yang tu nanti aku update asing la..kalau rajin.. ^__^

now da siap masak awal-awal..
da siap mandi and solat Asar..Hazeeq pun da tido and da siap jugak mandi petang..
it me time !..stop memanik petang ni..aku nak rehat..
nak betolkan tulang pinggang yang dari malam tadi macam lari dari tempatnye..

Selamat Berbuka Sayam-sayam !!

Saturday, July 20, 2013

Menu Berbuka Ramadhan13 Day#10 : Ayam Percik Putih My Style

Assalamualaikum..

awal update hari ni..
keja rumah sume da settle..
siap main game ni jap gi sambung memanik..
then tunggu Hazeeq bangun je la..
settle kan makan minum die..

hari ni da Sabtu..weekend minggu ni suami keje..
katenya Isnin baru la die nak cuti..
minggu lepas da berbuka rumah Ma..
so minggu ni haru ke rumah MIL pulak..
plan Isnin nanti nak ke Nilai buatkan langsir untuk Ma..
then ke JJ maybe..JJ Seremban 2 untuk sopim raya

lepas tu gerak balik rumah MIL..
berbuka di sane nanti  ^__^


semalam berbuka dengan Hazeeq je..
semalam kan Jumaat..suami keje petang..
plan awal tak nak masak..
tapi fikir kan balik sahur kena masak jugakkan..
last pukul 6:00 petang baru la reti nak bersilat kat dapo..
Hazeeq tido time tu..jadi kerja adalah cepat..

percik sajo ayam..and masak sup sawi campo suhun and cendawan..
kali ni percik putih..sebab takmo pedas-pedas..
aku adalah batuk tahap kronik..
and kalau tak pedas..Hazeeq leh tumpang sekali makan..
tak payah la nak masak 2 3 jenis lauk..

kuah nye tetap jadi kuning..aku rase ni sebab aku letak cili hijau..
and serbuk jintan..malas nak tumbuk jintan biji tu..
ala..kire putih jugak la ye..^__^

aku semalam berbuka dengan teh strawberry panas..
and semangkuk bihun sup..
sup soto kelmarin nye ade belen lagi..
panaskan and topup die punye ulam-ulam je..
bihun pun da ade dalam peti ais..
celur je balik..and ready to go..

malam tadi sebelum tido..pekena sampel biskut raya..
and 4 potong lemang ngan rendang daging..
suami bawak balik dari..

hari ni memang takde idea nak masak ape..
nak kirim suami belikan bahan basah pun macam tak tau nak masak ape..
so ingat nak mintak suami balik awal sikit..
nak ajak die pergi bazaar BSP ni je..
nak mencari tepung pelita and nasi kerabu sedap.. !

Friday, July 19, 2013

Menu Berbuka Ramadhan13 Day#9 : Soto & Begedil Mystyle

Assalamualaikum...

Alhamdulillah..da settle 10 Ramadhan pun..
hari ni tak berkesempatan nak update..
kemas sane-sini..sedar je da petang..
lepa tu dok ralit memanik baju..
biase la bile da jumpe style and color tu..ralit la pulak..

tadi puas fikir da nak jahit lagu mane..
ok back to aou story..
ni cite berbuka semalam..9th Ramadhan
memang da plan dari lepas sahur tu nak buat soto..
nasi impit pun da siap buat..gara-gara termasak nasi lembik..
terus buat nasi impit..bahan lain sume da ade pun..
cume mintak suami belikan ayam sebelah..
and tambah daun sup daun bawang sikit..

1st time cubaan buat bergedil..Alhamdulillah..sedap ditekak aku..
aku buat awal..dalam pukul 3:00 petang tu dok gentel-gentel da..
nanti petang tinggal celup telur and goreng je la.

sambil gentel-gentel tu Hazeeq dok la sebut wangi-wangi..
tau..die nak la tu..siap gentel..terus gorengkan untuk die..
selera die makan..dari 7 biji ni..habis 5 biji..
die makan sendiri and aku tolong suapkan..
2 biji belen tu panaskan balik mase petang..
ni la rupe soto nye..takde bergedil dalam ni..
aku ratah gitu je bergedil..macam nugget da..
senang je rupenye nak buat bergedil ni..
len kali leh la aku buat lagi..but for me..bergedil ni bukan untuk makan ngan nasi..
makan saje-saje gitu ngan teh panas pun sedap..
oo..aku letak ayam..so lebih rase ayam..^_^
ni la juadah berbuka semalam..
complete set of soto..
murtabak and roti bom suami tapaw dari bazaar..
air teh strawberry panas..air sejuk and kurma..
simple je..

sebelum tido aku makan nasi panas dengan pekasam..
hasilnye batuk sampai terkencing-kencing..
bangun sahur hadap semangkuk lagi soto..

sebab batuk terok..lepas Suboh tu elok muntahkan balik..
so lembik la sikit hari..but adik baby HD adalah super active..

Thursday, July 18, 2013

Menu Berbuka Ramadhan13 Day#8 : Gulai Udang Galah

Assalamualaikum..

sementara tunggu masuk waktu berbuka hari yang ke-9 hari ni..
meh kita update berbuka semalam..
amboi kemaik rajin asing-asingkan entry kan..
saje la tu nak bagi banyak entry.,

nanti lena kali kite update pakej sebulan terus la.. ^__^

awalnye aku dok emo tak tau nak berbuka ape..
tak tau nak masak ape..sebab dalam peti ais ade ayam sebelah..
sawi secoit..dasar tak bersyukur betol la..
da petang tu baru la mari idea nak masak..
and yang lain mintak suami belikan je..

so kat rumah aku cume masak gulai udang dengan pengat labu..
and opkos la nasi..
panaskan singgang pedas tempoyak..
ikan berbaki separuh je lagi..
suami belikan mutabak 2 keping..
ikan pekasam..sedap ! 1st time rase..
sambal bekal dari rumah ma..
air tebu dari bazar dengan ais 7E..
and aku buatkan air panas..teh strawberry yang Ahmad Tea..
tepung pelita dari bazaar jugak..and kurma 2 bijik sorang..

Alhamdulillah..selera makan dengan gulai udang..
Hazeeq pun same naik makan..macam la die yang puase..

p/s : hari ni plan nak buat soto ayam..siap with begedil..nanti kite update lepas berbuka..kalau rajin and larat la nanti..sementara ade mase ni..mari la kite memanik..

Menu Berbuka Ramadhan13 Day#7 : Singgang Pedas Tempoyak Ikan Kerisi

Assalamualaikum..

lambat sikit nak update pasal berbuka ni..
tahun lepas lagi la takde ape yang nak diupdate pun..
sibuk bebenor dengan manik kn..
tahun ni ade jugak la selai 2 lai..
so banyak mase luang..leh la masak and update..

ramai yang tegur..da sarat tapi masak lagi..
sebab aku larat lagi..solat pun ok je..even da 35 weeks..
ade kurang sane..lebih sini..pregnant kali ni..

ni cerita berbuka Selasa lepas..
suami keje malam..sebab pagi kan die da temankan aku g KK untuk dental checkup tu..
so berbuka la aku sorang-sorang..
tapi awalnya tu aku tak makan nasi pun..
minum horlicks dengan kurma je..
lepas tu.baring dulu sebab aku da gigil gigil nak tumbang..tu tanda darah rendah biasenya..

then solat..lepas solat suapkan Hazeeq makan..
die macam biase..selera makan nasi dengan ayam goreng and sayur sawi..
habis 2 ketol ayam.

da lepas insya' aku makan roti jagung Gardenia je..
tu pun macam gigil-gigil lagi..decide nak tido terus..
da call suami gitau aku nak tido..
if die sampai depan pintu nanti aku tak bangun..
call je phone rumah..kuat sikit bunyi..note and tab aku bukan leh caye pun..
kadan Hazeeq da silentkan...
bila da malam dalam kul 10:00 gitu.baru la suami.balik..
dia bawak balik sekali colonel burger KFC..
selera aku makan colonel burger abes sebijik..
sahur pagi Rabu tu baru la aku dapat makan nasi and rase nikmat ikan masak tempoyak ni..
pergh..mabeles la..kena ngan tekak..
pedas lite-lite je...tu pun makan sambil beriba Hazeeq yang terjage same..
cranky di pagi buta..

asal nak buat singgang pedas biase..
kebetulan.tempoyak ade secoit..so jadi la..
ikan kerisi singgang pedas tempoyak...

pada yang request resepi.ni la resepi yang sangat mudah itu...

SINGGANG PEDAS TEMPOYAK IKAN KERISI

2 ekor ikan kerisi sederhana besar - buang sisik
3 ulas bawang.merah ditumbuk
2 ulas bawang putih ditumbuk
1/2 inci halia ditumbuk
1 inci kunyit hidup ditumbuk
3 keping lengkuas diketuk
1-2 tangkai daun kesum
5-6 biji bendi
asam keping
2 sudu makan tempoyak
1 sudu cili padi kisar

  • masukkan bahan yang da ditumbuk dalam periuk..and panaskan periuk..masukkan sikit air..
  • ala-ala tumis tapi tanpa minyak..bagi bawang tu macam masak sikit..
  • masukkan cili padi kisar and tempoyak..
  • masukkan ikan..gaul sebati dengan rempah..biarkan sekejap..then masukkan air..
  • ikut kesesuaian nak pekat ke cair kuah nye ye..masukkan asam keping..
  • da mcam nak mendidih tu masukkan daun kesum dan bendi..
  • imbang rase dengan garam gula and perase sesedap tekak la..bulan pose ni main agak je la ye..
  • then tunggu la sampai da masak..siap !

Tuesday, July 16, 2013

Menu Berbuka Ramadhan13 Day#5 : Balik Dungun

Assalamualaikum..

rezeki dapat berbuka kat umah ma..
dari 3-5 Ramadhan..menu untuk 3rd Ramadhan memang tak de sape pun sempat snap..
kelaparan plus excited berbuke ramai-ramai..

4th Ramadhan aku ade snap..tapi share kat moment wechat je la..
gambar kat atas ni last menu berbuka kat Dungun..
tu pun suami je yang sempat snap share FB..
kalu sikit hari ke-5 ni..sebab aku stucked dalam jammed..
mase ondaway balik dari bazaar..rasakan..
sampai rumah terus bersila depan pinggan nasi da..

ma masak gulai daging..
daging masak hitam somalia..tumis sawi ohsem..sambal lada mabeles..
pastu ade lengkung..kulit and hati ayam goreng..
murtabak daging 2 keping..
kurma..sup gear box suami and sup perut untuk kami..
air tebu opcos..and air dragon fruit untuk ma..
simple je..tapi sedap makan reramai..
pastu jemaah Maghrib sesame..heaven !

Monday, July 15, 2013

Menu Berbuka Ramadhan13 Day#2 : Cheesecake Biskut

Assalamualaikum..

 
Selamat pagi Isnin..
baru 3 jam sampai BSP..Alhamdulillah..rezeki tahun ni..
dapat berbuka dengan Ma and adik-adik untuk 3-5 Ramadhan..
sedih jugak mase nak gerak balik malam tadi..
tapi da terbabas cuti lama-lama da..
esok suami pun da start keje..

sebab tu la 2 3 hari ni blog sunyi tak de update pape..
sebab aku kat kampung..
and bila kat kampung tenet adalah terhad untuk online FB sahaja..
kekadang je la wechat and wassup..
nak bukak blog jauh la sekali..

gerak balik Dungun after berbuka Ramadhan day #2..
aku berbuka dengan segelas susu low fat and 2 keping biskut Jacobs sahaja..
suami pulak makan sebungkus nasi kukus tapaw dari bazar PKNS..

and Cheesecake Biskut ni je la 1 1 nye benda yang aku buat mase 2nd Ramadhan..
ni semua terpengaruh dari blog Cik Epal..
resepi pulak senang sap sap soi je..
cume tang bikut jagung Hup Seng tu aku ganti kan dengan biskut Hi Cal Jacobs..
and kurang kan sukatan susu pekat dari 1/2 tin kepada 2 sudu makan sahaja..
hasilnye meletop kebabom..
tu pun Alhamdulillah..rezeki aku nak makan benda manis..
after da disahkan dengan doc yang bacaan gula dalam darah aku cume 3.7mmol sahaja..

next entry la ye aku cerita checkup malam sebelom balik Dungun tu..
now nak layan Tanyalah Ustaz dulu kat TV9..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...